Pagina 78 van 135

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:33
door Daniel
Ja er zijn wel meer routes mogelijk, maar over het algemeen kiest men voor dit soort transporten (met name omdat je met de koppelwagens zit) een route zonder kopmaken.
En dan lijkt vanaf Bad Bentheim via Zwolle en de Hanzelijn me een stuk logischer dan het enige andere kopmaakvrije alternatief: dat zou namelijk via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Breda, Rotterdam en Leiden zijn en dat gaat niet want op die route zijn werkzaamheden :wink:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:36
door Aking
Mag zo'n Koppelwagen wel over de Hanzelijn? Is dat niet allemaal #veiligheidsjihad-unproof enzo? :o

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:42
door Hainje
Ik was helemaal niet serieus hihihi.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:45
door marvinkok
Daniel schreef:Ja er zijn wel meer routes mogelijk, maar over het algemeen kiest men voor dit soort transporten (met name omdat je met de koppelwagens zit) een route zonder kopmaken.
En dan lijkt vanaf Bad Bentheim via Zwolle en de Hanzelijn me een stuk logischer dan het enige andere kopmaakvrije alternatief: dat zou namelijk via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Breda, Rotterdam en Leiden zijn en dat gaat niet want op die route zijn werkzaamheden :wink:
Koppelwagens maakt toch niet zoveel uit... Die zitten gewoon op een normale manier aan de loc vast, 't is niet veel anders dan een "gewone" goederentrein die kop moet maken...

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:46
door marvinkok
Overigens blijkbaar net gemis dat ding, ik reed met de 20374 er precies voor _O-

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:49
door Daniel
marvinkok schreef:Koppelwagens maakt toch niet zoveel uit... Die zitten gewoon op een normale manier aan de loc vast, 't is niet veel anders dan een "gewone" goederentrein die kop moet maken...
Mwoh, iets meer rangeren aangezien je de koppelwagens op een of andere manier aan de andere kant van de loc moet zien te krijgen. Al lijkt het op de foto van DSO dat er ook wat koppelwagens aan de achterkant van de trein hangen. maar dan nog is Utrecht Centraal niet echt een handig station om de loc om te laten lopen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:55
door Daniel
Voor de liefhebbers wat tijden trouwens...
"RXP 9901 met koppelwagens + ICNG 3108 + koppelwagens + remwagens om 18:12 uit Oldenzaal richting Deventer (19:22), Zwolle (19:46), Lelystad (20:32) en Watergraafsmeer (21:15)"

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:56
door marvinkok
Ze rijden mede daarom ook eigenlijk altijd met koppelwagens voor en achter... :wink:
Al kan het goed zijn dat het te transporteren treinstel zonder remmen meereist, en dan móet er wel een wagen achterop omdat het laatse deel van de trein nooit ongeremd mag zijn...

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 18:56
door Visgraatmodel
Zal het anderhalfmeter-instappen langzamer duren met de enkelbladsdeuren? :?:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 19:20
door Aking
Tegen de tijd dat dat spul in dienst is is dat hele anderhalvemetercircus al lang voorbij joh :Y

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 19:33
door Jultar
En de deuren zijn even breed als twee normale deuren.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 19:58
door trolly
En er is eenrichtingverkeer, niemand reist meer met de trein en iedereen is dood *O*

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:01
door Aking
Mag ik dan als haunted train ghost voor eeuwig met de trein reizen? *O* *O* *O*

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:02
door jelmerrr
Voor de liefhebbers, een filmpje en twee foto's in Wierden gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=Aoy_KaNRYHs
https://flic.kr/p/2j4Udqd
[/url]https://flic.kr/p/2j4SG66

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:07
door trolly
Aking schreef:Mag ik dan als haunted train ghost voor eeuwig met de trein reizen? *O* *O* *O*
Ga er maar vanuit dat je wordt bijgezet in het spoorwegmuseum *O* *O* *O*

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:11
door Hainje
En misschien krijg je dan nog wel bezoek van dit trio.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:18
door Gebruikersnaam
Daniel schreef:...maar dan nog is Utrecht Centraal niet echt een handig station om de loc om te laten lopen.
Kopmaken op Maarn Goederen is ook nog een optie (alhoewel niet logisch als je naar Amsterdam wil). Meerdere goederentreinen tussen Coevorden/Bad Bentheim en Rotterdam hebben dat vandaag gedaan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:38
door jelmerrr
Maar deze is ondertussen al bij Lelystad dus inderdaad via Flevolijn. Deze hoeft ook niet naar Rotterdam dus daarom is dit ook veel makkelijker.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:41
door Daniel
Wat me trouwens wel opvalt als breuk met het verleden op diverse foto's: de 1e klasse rijtuigen zijn verder niet herkenbaar door een extra blauwe streep. Al scheelt het wel dat de stellen soort van symmetrisch zijn waardoor de A-bak altijd in het midden zit, tenminste, bij het nu de grens over gekomen vijfje wel.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:58
door Stadsbus
Bij de 8-delige ICNG treinstellen zit de 1ste klas iets voor en iets achter de middelste bakken, mocht deze tekening kloppen tenminste. De plekken van de 1ste klas zijn wel symmetrisch maar niet in het midden. Nu maar hopen dat die extra streep er nog wel komt bij de 1ste klas, anders gaat het een stuk moeilijker worden om de 1ste klas te vinden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 20:59
door Gebruikersnaam
jelmerrr schreef:Maar deze is ondertussen al bij Lelystad dus inderdaad via Flevolijn. Deze hoeft ook niet naar Rotterdam dus daarom is dit ook veel makkelijker.
Vandaar ook dat ik tussen haakjes schreef dat het niet logisch was :wink:

@Daniel
Afbeelding
Afbeelding

Niet geheel symmetrisch, ik weet niet of de assen jou (of iemand anders natuurlijk) al zijn opgevallen, het zijn namelijk niet allemaal jacobsdraaistellen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 21:09
door Daniel
De assen zijn me niet opgevallen nee, ik zag het namelijk in een filmpje waarin de ICNG langs een perron rijdt :wink: Maar inderdaad niet 100% symmetrisch want hoewel de middelste bak van een vijfje een A-bak is heeft het betreffende stel ook een AB-bak (Bak C2 in jouw plaatje).
Al is dat dan toch weer soort van wel symmetrisch, gezien bak C2 langer is dan bak H2.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 21:27
door julsteren
Jultar schreef:Hahaha, wie gaat de primeur hebben op Nederlands grondgebied? :-)
Ik zie de foto's hier graag verschijnen :-)
De allereerste spoorwegovergang na de grens is https://goo.gl/maps/BLbGkdaCFgBE9aBY9.


Afbeelding
Daar maakte ik deze foto, dit is 566 meter na de grens, kans is groot dat ik dus de eerste was :D

Meer foto's? Jazeker!

Afbeelding
Hier kwam de BR111 van railadventure aan te Bad Bentheim.

Afbeelding
Aan de haak dus de ICNG 3108, de allereerste die Nederlands grondgebied heeft bereikt, en wat is ie mooi zeg *trein*


Afbeelding
En om het af te leren nog een keertje in Borne.

Natuurlijk ook bewegend beeld! https://youtu.be/7h1_rQp8FWg, neem gerust een kijkje! :D

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 21:52
door Jultar
Heel erg tof om nu eindelijk beelden te zien van zo'n ding in Nederland na al het werk dat de afgelopen jaren verzet is. Dank!

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 23 mei 2020, 22:12
door Suus
Gebruikersnaam schreef:Niet geheel symmetrisch, ik weet niet of de assen jou (of iemand anders natuurlijk) al zijn opgevallen, het zijn namelijk niet allemaal jacobsdraaistellen.
Mij was wel een in verhouding erg lange bakovergang opgevallen zonder draaistel, maar ik had nog geen schema gezien hoe de stellen opgebouwd zijn. Dank daarvoor!