Pagina 78 van 92

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 20:39
door ovVeluwe
Sowieso niet eerder dan zomer 2025. Maar zelfs dat is nog maar afwachten, de datum is al vaak genoeg veranderd.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 12:43
door NintendoC
Als ik mij niet vergis is de Citaro uit Luxenburg sinds een minuut of twintig niet meer onder ons. In de brand gevlogen op de dienst:

https://www.looopings.nl/weblog/27634/W ... rrein.html


Edit: Is de 729

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 12:46
door gkw1969
Ah, het zal weer eens geen Citaro zijn. Ben benieuwd naar de oorzaak.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 21:24
door albertjan96
Bizar dat de buschauffeur nog zo lang doorgereden is :shock:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 10:32
door TomSteyl
Er is tijdens de rit op een gegeven moment vuur te zien, maar de chauffeur reed door? Begrijp ik dit goed?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 10:37
door DPDelft
Tenzij er iemand van dit forum echt in deze bus heeft gezeten zal het moeilijk te achterhalen zijn. Bovendien kan het door de situatie op de weg wenselijk zijn nog een klein stukje door te rijden voor een veiligere situatie. Maar nogmaals, zonder ooggetuige te zijn geweest is het lastig te bepalen wat er exact is gebeurt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 10:45
door Niwa ter Els
Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom de bus niet meteen stilstond. Maar dan verkoopt het nieuws wel een stuk minder en uiteindelijk is dat belangrijker dan feitelijk objectieve informatie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 11:11
door BasGeluk
gkw1969 schreef: ma 23 dec 2024, 12:46 Ah, het zal weer eens geen Citaro zijn. Ben benieuwd naar de oorzaak.
Op foto's is te zien dat eigenlijk alleen het motorluik niet verbrand is. Ook is te zien dat er vlammen aan de binnenkant van het dak zijn. Dat is wel heel bijzonder allebei en heb ik niet eerder gezien bij andere branden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 11:17
door ArrivaBas
De ruimte tussen het plafond en het dak zit vol met kabels om de elektronica van de hele bus aan te sturen. Daarnaast liggen de airco-units bij een bus vrijwel altijd op het dak.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 27 dec 2024, 14:37
door MichOV
Sinds wanneer rijdt er een VDL Citea als lijn 247 naar Walibi? Heeft dit te maken met dat er geen ander materieel voor handen is doordat laatst een bus is afgebrand? Normaal rijdt men die lijn met gelede bussen toch of vergis ik mij?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 27 dec 2024, 14:38
door cassie127
NintendoC schreef: ma 23 dec 2024, 12:43 Als ik mij niet vergis is de Citaro uit Luxenburg sinds een minuut of twintig niet meer onder ons. In de brand gevlogen op de dienst:

https://www.looopings.nl/weblog/27634/W ... rrein.html


Edit: Is de 729
Als je iets terugleest kun je hier een reden vinden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 27 dec 2024, 14:41
door Milco
Het zou zomaar kunnen dat een van de twee geledes binnen staat voor onderhoud of een defect. Dan moet je toch op een andere manier roeien met de bussen die je hebt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 27 dec 2024, 14:46
door Lijn 45
Gebo heeft dan nog twee ex GVB'ers beschikbaar. Die hebben alleen geen vaste chipapparatuur en ik kan me voorstellen dat het niet handig is om iedereen langs één deur te sturen met deze drukkere periode voor Walibi, dus misschien dat ze daarom een Citea hebben gekregen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 27 dec 2024, 22:31
door Niwa ter Els
Volgens mij zijn die Amsterdammers ook te oud

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 29 dec 2024, 00:48
door CamilleKreemers
Waarom is de 141 geen Snelrrreis?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 29 dec 2024, 08:51
door NintendoC
Ik vind de opdeling tussen 'SnelRRReis' en gewone RRReis sowieso heel vreemd. Waarom is de 215 een SnelRRReis terwijl het feitelijk gewoon een streekbus is tussen Urk - Nagele - Kampen die 1x per uur rijdt. Bij een SnelRRReis buslijn denk ik toch eerder aan een soort 'Intercity' zoals tussen Apeldoorn en Zwolle waar de SnelRRReis via de snelweg gaat en daarmee veel sneller is dan de reguliere lijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 29 dec 2024, 11:14
door Meltrain
Lijn 215 rijdt voor een groot deel over provinciale wegen, dus de naam klopt wel, vind ik.
Wel denk ik dat de verlegging naar station Kampen Zuid (in plaats van Kampen) tot hogere reiskosten leidt, aangezien regionale abonnementen niet geldig zijn in de treinen van NS.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 12:33
door Philip
En de BYD-soap gaat weer verder: https://archive.is/7P3Nh

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 14:36
door CamilleKreemers
En waarom als dit materieel aldus de provincie "zo slecht is", verplicht het EBS ermee door te rijden?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 15:18
door Durashift
^^ dat vindt de Provincie volgens mij niet. Ze vinden het vervelend voor de chauffeurs en verwachten dat het snel.opgelsot wordt (dooddoener).

Een Statenlid zegt in het artikel wél dat zij van mening is dat chauffeurs met onveilige bussen de weg op worden gestuurd.

Tja, wat ik lees in het artikel, over de uitlijning: het kan natuurlijk best dat de ophanging/stuurinrichting te zwak ontworpen (of gemaakt in deze serie) waardoor de uitlijning vrij snel weer versprongen is bij het raken van stoepranden (haltekommen).
Misschien verlangt dit type bus een nette haltering en is weinig vergevingsgezind als je te dicht op de halte stopt?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 16:06
door NintendoC
Waarmee je eigenlijk niet meer spreekt over een bus die geschikt is voor het OV. Je mag bepaalde kwaliteiten en eisen verwachten van een bus.
Het zegt ook al genoeg dat de K7U's van Connexxion volledig uit de dienst genomen zijn, omdat géén één hetzelfde was. Het is troep. Het blijft aanmodderen en die 2035 gaan die bussen nooit halen.

Grote vraag blijft wie die ambtenaar met Keolis-aandelen was die wilde dat de bussen overgenomen werden bij de heraanbesteding :lol:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 16:35
door MichOV
Tsja je kan beter die byd's eruit gooien en een nieuwe order bussen de deur uit doen en tot die tijd dat de nieuwe bussen beschikbaar zijn dan maar even het doen met materieel die wel betrouwbaar is voor chauffeur en passagiers. En ja ik weet dat dit makkelijk gezegd is dan gedaan en wellicht moeilijk uitvoerbaar is maar dit is wel hoe je er op gegeven moment tegenaan gaat kijken want het blijven aanmodderen houdt een keer op zou je denken.

Daarnaast maak men mij niet wijs dat er geen goed alternatief
(al dan niet tijdelijk) is om deze BYD's te vervangen maar goed de 'milieupolitie' wil daar niet aan.

Pappen en nathouden is naar mijn mening niet de oplossing maar goed de hoge heren van de provincie zijn meer van goedkope oplossingen wat uiteindelijk duurkoop blijkt te zijn in het geval met die BYD's.

Laat sprak ik nog een chauffeur die bij EBS rijdt en erkende dat er nog best wel wat problemen zijn waar hij zich zorgen over maakt, toen gaf hij aan dat hij nog liever met een gasbus of dieselbus van een paar jaar oud wil rijden dan een bus die alsmaar mankementen heeft. Dat zegt ook wel genoeg en uiteraard zijn er ook heus wel BYD's die wel in orde zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 16:39
door Sorry_geen_dienst
Ik heb ook met die BYD's gereden bij Keolis destijds en bij mij kwamen de sturen telkens scheef te staan nadat de bus 'geknield' had bij een halte of wanneer je met de luchtvering de bus in hoogte verstelde. Op dat moment dat de bus in hoogte bewoog zag je het stuur scheef draaien. En nadat de bus weer op rijhoogte was, stond het stuur nog steeds scheef :lol:

Als je met een voorwiel tegen een stoeprand aanrijdt trekt elk stuur scheef, vooral de VDL's hadden daar gauw last van (Ambassadors), Citaro's al een stuk minder. Dus dat is niet per se iets van BYD maar kwaliteit/degelijkheid van stuurinrichting zal er vast wel mee te maken hebben.

Deuren die klapperen of open vliegen tijdens het rijden op de snelweg bij de BYD's is ook al vanaf het begin zo. En er zijn nog veel meer problemen met die dingen die niet in de media staan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 16:44
door Stan_Bronstring
Dit hele gedoe duurt nu al vier jaar. Het feit dat ze het nog niet goed hebben kunnen oplossen maakt voor mij duidelijk dat er maar een oplossing is: weg met die bussen. Wellicht goed om te kijken of het mogelijk is om alle BYD’s te vervangen door nieuwe bussen van Yutong (U12 en U13), de ervaringen van Qbuzz zijn behoorlijk positief en deze fabrikant heeft aangetoond dat ze echt snel kunnen leveren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld VDL en Ebusco.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 16:58
door The Greyhound
Bij de Youtongs waaien de deuren ook open met hoge snelheden heb ik gemerkt. Dat een bedrijf dat duizenden bussen per jaar bouwt geen bussen kan afleveren met fatsoenlijke deuren vind ik verontrustend.