Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- trolly
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat je uit Noord sneller op Schiphol zou zijn door een trein op Centraal te pakken is een hardnekkig misverstand. Met lijn 52 doorrijden naar Zuid scheelt de omweg over de ringlijn plus een overstap. Tel uit je winst.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Via CS was het 4 minuten metro, 4 minuten lopen en 12 minuten trein
Via Zuid is het 14 minuten metro, 4 minuten lopen en 6 minuten trein.
Je verliest dus 4 minuten en je verliest comfort, terwijl het geen overstap scheelt. Vanouds kon je vanaf CS immers rechtstreeks naar Rotterdam.
Reizigers uit Noord gaan er dus op achteruit.
Tegenwoordig is het even lang (16 minuten met de sprinter) en inderdaad een extra overstap.
Via Zuid is het 14 minuten metro, 4 minuten lopen en 6 minuten trein.
Je verliest dus 4 minuten en je verliest comfort, terwijl het geen overstap scheelt. Vanouds kon je vanaf CS immers rechtstreeks naar Rotterdam.
Reizigers uit Noord gaan er dus op achteruit.
Tegenwoordig is het even lang (16 minuten met de sprinter) en inderdaad een extra overstap.
-
- Donateur
-
Ik zit liever 10 minuten langer in de IC Direct op comfortabele stoelen dan in de altijd volle metro 52.
Daarnaast - en dat is persoonlijk - is de overstap op CS minder koud en winderig.
Daarnaast - en dat is persoonlijk - is de overstap op CS minder koud en winderig.
- trolly
Ah, je woont in Noord en dit is een persoonlijk dingetje. Zeg dat dan gelijk.
-
Nee, ik woon niet in Noord en kom er ook zelden.
- trolly
OK. Maar toch vindt je het voor noorderlingen belangrijker over de ringbaan te boemelen dan ze een hogere frequentie van de 52 te geven? Daar zouden ze namelijk echt profijt van hebben, zelfs op momenten dat ze niet per se naar Rotterdam moeten.
- Meltrain
- Donateur
Ik moet Philip wel gelijk geven voor wat betreft het comfort van de overstap: metrostation Zuid biedt vrijwel geen beschutting tegen regen en wind.
Ik hoop dat de verbouwing van dat metrostation niet al te lang meer duurt.
Persoonlijk stap ik daarom ook liever over te Duivendrecht, maar daar komt metrolijn 52 natuurlijk niet.
Persoonlijk stap ik daarom ook liever over te Duivendrecht, maar daar komt metrolijn 52 natuurlijk niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ik spreek dan als niet Amsterdammer maar ik vind Centraal ook absoluut geen pretje om over te stappen.
-
- Donateur
Dat Zuid een tochtgat is, maakt van Centraal nog geen kathedraal van comfort. En gelukkig doen de individuele meninkjes en voorkeurtjes er bij het opnieuw intekenen van de treinenloop niet zoveel toe. Het blijft immers massavervoer.
-
Draai het verleggen van de Intercity Direct terug. Van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal (wat dus niet aangeeft hoe het is verlegd, maar hoe het nu gedaan moet worden).n-evo schreef: ↑ma 20 jan 2025, 09:07Nee, het staat er incorrect… De Intercity direct is niet verlegd van Zuid naar Centraal. Dus dat kan je ook niet terugdraaien.hauptbahnhof schreef: ↑ma 20 jan 2025, 00:27 Klopt toch gewoon...
Draai het verleggen van de Intercity Direct van Amsterdam Zuid (waar ie nu naartoe gaat) naar Amsterdam Centraal (waar ie vroeger naartoe ging) terug.
Klopt, de zin is een beetje krom geschreven en kan daardoor op 2 manieren worden geïnterpreteerd, maar ik heb het echt direct wel begrepen zoals ik het nu schrijf. Hoewel ze vaak onzin schrijven, denk ik dat het in dit geval wel goed begrepen is door degene die het geschreven, alleen verkeerd op papier gezet.
-
Over het algemeen inderdaad niet, maar via de IJzijde en met vertrek van de ICD op spoor 13/14/15 was dat wel goed geregeld.
Wat er bij massavervoer wel toe doet, is de extra reistijd, ook al gaat het om een paar minuten.
Liever met 80 'boemelen' in een trein dan met 60 in een metro.
- trolly
En je denkt echt dat een vervoerder met zo'n opeenstapeling van persoonlijke voorkeuren rekening zou moeten houden? Er is ook nog zoiets als materieelplanning, waarbjj het nogal uitmaakt of je die trein met 80 km/u een rondje Amsterdam laat boemelen of 'op snelheid onderlangs richting het oosten stuurt.
-
Ik vind je manier van reageren onprettig.
En juist die verbinding met het oosten is iets wat er weinig toe doet. Vanaf Amersfoort/Zwolle was er al een snelle en directe intercity. Omreizen via Amsterdam is zinloos.
En juist die verbinding met het oosten is iets wat er weinig toe doet. Vanaf Amersfoort/Zwolle was er al een snelle en directe intercity. Omreizen via Amsterdam is zinloos.
-
- Donateur
Dat is dan ook denk ik precies niet het punt dat trolly wilde maken. Wel dat het planningtechnisch in dit geval gunstiger is de trein door te laten rijden naar het oosten, dan te laten eindigen (via een omweg) op Centraal.
Maar goed, we dwalen langzaamaan wel een beetje af van het topic.
Maar goed, we dwalen langzaamaan wel een beetje af van het topic.
- Suus
- Contacteer:
Ik vind het zowel jammer als handig. Ik moet af en toe net buiten de Zuidas zijn, dan is de directe ICD vanaf Rotterdam wel prettig.
Maar mijn BFF woont in de Jordaan en dan mis ik de rechtstreekse ICD wel (en dan straks ook nog tram 13 en 17
)
Maar mijn BFF woont in de Jordaan en dan mis ik de rechtstreekse ICD wel (en dan straks ook nog tram 13 en 17

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Dus de rechtstreekse ICD naar Asdz en dan lijn 5 is geen optie?
-
Het "probleem" met station Zuid als "hoofdstation" van Amsterdam voor het centrum van Amsterdam is dat Centraal veel beter te bereiken is vanuit het "centrum" (binnen de ring, ten zuiden van het IJ) dan Zuid als je niet binnen de invloedssfeer van de NZL woont. Alleen tram 5 gaat naar Zuid, terwijl vanuit veel gebieden in het centrum je met een directe tram verbonden bent met centraal. Overigens is dat ook niet zaligmakend: zeker aan de westkant van het centrum en Oud-West zijn Sloterdijk of Lelylaan ook handige opties geworden.
Men denkt altijd dat het op Zuid nog ver lopen is van tram naar trein (dat is het ook), maar als je op de hoge sporen op Centraal moet zijn is het daar verder lopen vanaf de tram.
En dankzij de Airportsprinter rijdt er vaak een trein naar Schiphol, maar heeft die iets meer rijtijd, en kan het zo zijn dat zelfs al sta je IN Centraal station, het sneller is met lijn 52 via Zuid. Zeker als je dan op Schiphol kan blijven zitten omdat je naar Sassenheim, Leiden of Rotterdam e.v. moet.
Men denkt altijd dat het op Zuid nog ver lopen is van tram naar trein (dat is het ook), maar als je op de hoge sporen op Centraal moet zijn is het daar verder lopen vanaf de tram.
En dankzij de Airportsprinter rijdt er vaak een trein naar Schiphol, maar heeft die iets meer rijtijd, en kan het zo zijn dat zelfs al sta je IN Centraal station, het sneller is met lijn 52 via Zuid. Zeker als je dan op Schiphol kan blijven zitten omdat je naar Sassenheim, Leiden of Rotterdam e.v. moet.
-
- Donateur
De vraag die hieraan vooraf moet gaan is of iedereen die Amsterdam per trein aandoet of eruit vertrekt, in het centrum moet zijn cq daar vandaan komt. Ik heb zo de indruk dat met de stop middenin de Zuidas met al zijn kantoren en goede aansluiting op overige spoor- en metrolijnen die ook niet zelden stations aandoen in de buurt van hotels, de spreiding tegenwoordig wat groter is dan de ferm aan Centraal als navel van de stad vasthoudende nostalgisten blijven geloven.
Waarmee overigens niet gezegd is dat aan de fijnmazige ontsluiting van Zuid (tram 15, anyone?) nog wel wat te verbeteren valt.
Waarmee overigens niet gezegd is dat aan de fijnmazige ontsluiting van Zuid (tram 15, anyone?) nog wel wat te verbeteren valt.
-
Dat is echter niet wat er staat.hauptbahnhof schreef: ↑ma 20 jan 2025, 16:01Draai het verleggen van de Intercity Direct terug. Van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal (wat dus niet aangeeft hoe het is verlegd, maar hoe het nu gedaan moet worden).
Dat is dan ook wat opgemerkt werd.hauptbahnhof schreef: ↑ma 20 jan 2025, 16:01Klopt, de zin is een beetje krom geschreven en kan daardoor op 2 manieren worden geïnterpreteerd, maar ik heb het echt direct wel begrepen zoals ik het nu schrijf. Hoewel ze vaak onzin schrijven, denk ik dat het in dit geval wel goed begrepen is door degene die het geschreven, alleen verkeerd op papier gezet.
-
- Donateur
Wat een gemierenneuk
Gelukkig is daar een toppiek voor

Gelukkig is daar een toppiek voor

-
Haha true. 

-
Ik ben Suus niet, maar vanaf mijn huis, dicht bij de Palmgracht in de Noord Jordaan, ben ik met OV 35 minuten onderweg naar Station Amsterdam Zuid, waarbij ik eerst 1250 meter mag lopen naar de kruising Rozengracht/Marnixstraat. Naar CS kan ik met drie verschillende buslijnen vanaf het Haarlemmerplein of gewoon helemaal lopen, want dat is ook ongeveer 1250 meter. Huidige situatie is niet helemaal representatief vanwege werkzaamheden op diverse plekken.hauptbahnhof schreef: ↑di 21 jan 2025, 01:28 Dus de rechtstreekse ICD naar Asdz en dan lijn 5 is geen optie?
-
In 2027 gaat als het goed is de nieuwe reizigerstunnel open en ze zijn nu al bezig met de definitieve treinperrons. Qua timing niet ideaal, maar de situatie op Station Zuid wordt binnen paar jaar wel beter. In juli wordt ook het nieuwe tijdelijke eindpunt van tram 25 t.h.v. de Claude Debussylaan gebouwd. Dus vanaf 2027 een veel grotere reizigerstunnel met betere faciliteiten, nieuwe definitieve treinperrons en een compacte overstap met de tram. Dat Station Zuid geen doorlopende perronoverkapping krijgt is jammer.Meltrain schreef: ↑ma 20 jan 2025, 14:17 Ik moet Philip wel gelijk geven voor wat betreft het comfort van de overstap: metrostation Zuid biedt vrijwel geen beschutting tegen regen en wind.
- Suus
- Contacteer:
Dat is bijna een verdubbeling van de reistijd ten opzichte van vorig jaar, vooral omdat: lijn 5 rijdt minder vaak dan de huidige opties, de afstand naar een bediende halte van lijn 5 is een stuk verder, de reistijd vanaf die halte naar Amsterdam Zuid is gewoon lang. Voor mensen die wat moeite hebben met langere afstanden lopen is de jarenlange niet-bediening van Westermarkt gewoon niet fijn.hauptbahnhof schreef: ↑di 21 jan 2025, 01:28 Dus de rechtstreekse ICD naar Asdz en dan lijn 5 is geen optie?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.