Pagina 778 van 795

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 03 feb 2025, 23:18
door hauptbahnhof
Afbeelding

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 00:36
door Styyx
Meltrain schreef: ma 03 feb 2025, 21:54 Ik zag vanmiddag in een M7 deze lijnsticker :shock: :
Afbeelding
Weet je toevallig nog welke precies?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 01:56
door Tram24
Jiskdurus schreef: di 28 jan 2025, 18:04 Ik vroeg me meer af welke lengte, 12 of 18 meter
De bedoeling is 18 meter R-Net. Maar ik zie niet veel mensen in de bus zitten dus of het ook 18 meter blijft..

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 07:30
door Meltrain
Styyx schreef: di 04 feb 2025, 00:36
Meltrain schreef: ma 03 feb 2025, 21:54 Ik zag vanmiddag in een M7 deze lijnsticker :shock: :
Afbeelding
Weet je toevallig nog welke precies?
Ik heb het voertuignummer niet onthouden, maar het was voorin het voorste stel dat om 16:41 vanaf Spaklerweg richting Isolatorweg vertrok.
Ik kan alleen niet ontdekken of ik het nummer via Busposities kan terugvinden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 11:42
door gpvos
Hebben M7's daar ook de lampjes voor?!

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 14:09
door n-evo
Een aantal lichtjes van de Amstelveentak kunnen natuurlijk voor de verlenging naar Hoofddorp/Schiphol gebruikt worden als die er ooit komt (is er eigenlijk een lichtje voor een gezamenlijk station Amstelveenseweg?). Dat zowel de M5 als M7 niet 2 lichtjes extra direct links van CS hebben blijft raar. Tot de Ringlijn gesloten is heb je dan iig een nettere oplossing ipv die enorme lege ruimte tussen CS en Noorderpark die je nu hebt. Sowieso is van een Ringlijn naar Noord al jaren geen sprake meer dus waarom überhaupt die optie reserveren bij de M7? Maar goed, het is zo wel consistent lelijk met de M5. :')

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 16:42
door IIVQ
Die lichtjes links van CS zijn er wel. Als je met je handen over de sticker gaat voel je ze.

Ze zijn gemaakt zodat een sluiting van de ringlijn mogelijk is zowel naar CS als naar Noorderpark of naar het een nieuw te bouwen station Sixhaven er tussen. Er zitten nog 5 ledjes tussen Isolatorweg en dat aantakkinsstation.

M5 en M7 hebben hier dezelfde module, ook M7 heeft de hele Amstelveenlijn er in zitten.

Afbeelding

Zoals het zou kunnen zijn, maar dan Westwijk -> Hoofddorp
Afbeelding

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 17:09
door n-evo
Maar 1 direct links van CS die op gelijke hoogte staat dus mooi Noorderpark en Noord aansluiten op CS gaat hoe dan ook niet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 17:37
door Ardan
En een gezamenlijk station Amstelveenseweg is er dus ook niet. Ach, tegen de tijd dat dat er eens ligt zijn er alweer nieuwe metro's :')

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 17:54
door IIVQ
Dat Noorderpark en Noord iets lager staan dan Centraal klopt, op Noord is één lijn, op Centraal drie.

Op zich is zo'n module een ... module, die kan er dus relatief makkelijk uit gehaald worden en er weer in gezet worden. Desnoods boor je alleen een gaatje in de plastic plaat en stop je daar een LEDje in, dat je met twee draadjes (technische term: bodge wires) verbind met een van de Amstelveenlijnstations.

Het zijn alleen wel 2376 van zulke modules voor M5 en M7 samen, dus niet even een weekendklujse. Maar in de bouwtijd van de Schiphollijn en/of de sluiting van de ring komt elk stel wel eens binnen voor een wat grotere werkzaamheden, dan kan dit ook meegepakt worden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 18:08
door n-evo
Dat is niet wat ik bedoel IIVQ. Links van CS heb je niet 2 extra lampjes die relatief dichtij CS staan waar je Noorderpark en Noord netjes kwijt kan zodat je die enorme lege ruimte niet hebt tussen CS en Noorderpark. Dat was een mooie oplossing geweest zolang de Ringlijn niet gesloten is. De enige extra lampjes die links direct naast CS geplaatst zijn staan recht onder elkaar en daar heb je voor Noorderpark en Noord weinig aan.

In tijden van relatief goedkope LCD-panelen blijft deze oplossing sowieso een wonderlijke keuze. Een volledig digitale kaart scheelt ook weer stickers plakken bij langdurige omleidingen en netwerkwijzigingen. Maar ja, GVB koos in 2008 ook nog voor metro's met 2 fysieke koersrollen dus verbazen doet het niet. :')

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 18:33
door hauptbahnhof
Meltrain schreef: di 04 feb 2025, 07:30 Ik heb het voertuignummer niet onthouden, maar het was voorin het voorste stel dat om 16:41 vanaf Spaklerweg richting Isolatorweg vertrok.
Ik kan alleen niet ontdekken of ik het nummer via Busposities kan terugvinden.
Dat kan sinds er onder ATC gereden wordt niet meer mogelijk. Ik snap ook niet waarom dat zo is.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 18:40
door trolly
n-evo schreef: di 04 feb 2025, 18:08 In tijden van relatief goedkope LCD-panelen blijft deze oplossing sowieso een wonderlijke keuze. Een volledig digitale kaart scheelt ook weer stickers plakken bij langdurige omleidingen en netwerkwijzigingen. Maar ja, GVB koos in 2008 ook nog voor metro's met 2 fysieke koersrollen dus verbazen doet het niet. :')
Ja. Nee. Voordeel van deze versie is, dat je zelfs als alle electronica de geest geeft nog de stations af kan lezen — hoef je enkel te weten in welke lijn je zit. Als zo'n scherm weer eens kaduuk is — het blijft natuurlijk GVB — dan ben je aan je smartfoon overgeleverd.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 20:08
door n-evo
Iedere metro is voorzien van de nodige railkaartstickers (metro en tram). Die kunnen gewoon blijven hangen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 20:10
door TffpaA
n-evo schreef: di 04 feb 2025, 20:08 Iedere metro is voorzien van een hoop railkaartstickers (metro en tram).
Maar hoe helpen die dan bij langdurige omleidingen, die daar bovendien veel vaker voorkomen dan op het metronetwerk?

Áls ik al een kaart op een digitaal scherm zou tonen, zou ik voor die kiezen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 20:18
door IIVQ
n-evo schreef: di 04 feb 2025, 20:08 Iedere metro is voorzien van de nodige railkaartstickers (metro en tram). Die kunnen gewoon blijven hangen.
Dat zijn er 1 (M7) of 2 (M5) per stel. Deze stickers zijn er 8 per bak, en zijn net roltrappen: als de ledjes het niet meer doen hou je een trap over.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 23:09
door n-evo
TffpaA schreef: di 04 feb 2025, 20:10Maar hoe helpen die dan bij langdurige omleidingen, die daar bovendien veel vaker voorkomen dan op het metronetwerk?
Hetzelfde als hoe dat nu gaat. De tramlijnen maken voor informatie over waar je je op de metroroute bevindt ook weinig uit. Voor de rest je telefoon. In het scenario dat echt alle onboardcomputers uitvallen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 23:22
door Meltrain
n-evo schreef: di 04 feb 2025, 18:08 De enige extra lampjes die links direct naast CS geplaatst zijn staan recht onder elkaar en daar heb je voor Noorderpark en Noord weinig aan.
De lampjes die onder elkaar staan, zijn van Centraal Station zelf.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 feb 2025, 23:34
door n-evo
O ja, je hebt gelijk.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 feb 2025, 10:13
door IIVQ
n-evo schreef: di 04 feb 2025, 23:09
TffpaA schreef: di 04 feb 2025, 20:10Maar hoe helpen die dan bij langdurige omleidingen, die daar bovendien veel vaker voorkomen dan op het metronetwerk?
Hetzelfde als hoe dat nu gaat. De tramlijnen maken voor informatie over waar je je op de metroroute bevindt ook weinig uit. Voor de rest je telefoon. In het scenario dat echt alle onboardcomputers uitvallen.
In dat geval heb ik nog een mooie:
Het volgende station is:
  • Verrijn Stuartweg (volgens de displays boven de banken in de metro)
  • Van der Madeweg (geloof ik, Led-lampjes achter routestrips)
  • Lelylaan (scrollende tekst in de metro)
  • Jan van Galenstraat (bordjes op het perron, dus de werkelijkheid)
  • Postjesweg (omroep)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 feb 2025, 14:19
door n-evo
Haha nice. Best interessant dat het blijkbaar allemaal aparte programma’s zijn die zo uit sync kunnen raken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 feb 2025, 15:50
door Styyx
Waarschijnlijk een extreem gevalletje in de beginperiode. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Alle punten genoemd door IIVQ (behalve de stationsborden zelf dan :p) wordt in een M5 door de bestuurder ingesteld via één scherm waar je alleen lijnnummer en missie (Isolatorweg - CS, Isolatorweg - Gein etc.) hoeft in te vullen. Wanneer je s'ochtends ergens anders begint of als je missie tijdens de route "dr uit flikkert", wat ie vaak wel is doet, kan je ook nog apart een station kiezen.

Maar wanneer je dat doet zouden ze allemaal hetzelfde station moeten tonen en een paar stations later ook gewoon in sync blijven, want dat zit gekoppeld aan hoeveel meter de wielen hebben afgelegd. Wanneer een bestuurder vaak aan het slippen of glijden is bij regen kan het dus wel zijn dat die omroep ietjes later/eerder afgaat.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 feb 2025, 18:04
door Durashift
^^ leuke info :pos:

Maar hebben 'ze' dat echt missie genoemd Ja?

Dus telkens na een kering verandert je missie.. (A)
Wat een zwalkend beleid dan..

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 feb 2025, 18:07
door Dionysusnu
Misschien dat dat van ETCS-terminologie is overgenomen? Daar noem je het een start of mission om de treininfo in te stellen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 06 feb 2025, 07:25
door IIVQ