Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

n-evo schreef: ma 10 feb 2025, 12:21 Voor zover ik weet is het sentiment in Noord (in de media) niet heel goed, maar ervaring (vooral emotie) en feitelijke situatie komen niet altijd overeen.

Dat is denk ik altijd zo bij grote wijzigingen. Het duurt even om te wennen, en ik denk dat het ook een rol speelt dat klagen toch weinig zin heeft. Wat betreft de Noord/Zuidlijn zie je af en toe nog een berichtje dat sommige groepen nog ontevreden zijn...
Beul van de blindegeleidelijn
Natorious

Bericht door Natorious »

hauptbahnhof schreef: ma 10 feb 2025, 21:58 De frequentie is nu weer maximaal... elke 4 minuten. Zelfde als toen er nog met losse trams gereden werd.
Op de website van 't GVB staat dat er nu tijdens de spits elke 5-6 minuten gereden wordt, dus 11x/u. Er kunnen dus nog wel wat ritjes bij, maar dan rest de vraag weer hoe betrouwbaar de lijn blijft.
n-evo

Bericht door n-evo »

VIRM schreef: di 11 feb 2025, 09:20Dat is denk ik altijd zo bij grote wijzigingen. Het duurt even om te wennen, en ik denk dat het ook een rol speelt dat klagen toch weinig zin heeft. Wat betreft de Noord/Zuidlijn zie je af en toe nog een berichtje dat sommige groepen nog ontevreden zijn...
De opening van de N/Z-lijn is deze zomer 7 jaar geleden.
hauptbahnhof schreef: ma 10 feb 2025, 21:58 De frequentie is nu weer maximaal... elke 4 minuten. Zelfde als toen er nog met losse trams gereden werd.
Goh. Zit zo’n gekoppelde tram in de spits al bomvol of valt het mee?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: ma 10 feb 2025, 11:24 Gebeurt er iets ter hoogte van station Van der Madeweg of op de Lelylaan, dan zitten de Bijlmer en Osdorp ook al snel zonder goede alternatieven.
Ik woon bij metrostation Ganzenhoef. Bij uitval van de metro 53 heb ik nog als alternatieven om richting "Amsterdam-Centrum" te komen:
* Bus 41 naar het Amstelstation en daar verder
* Bus 66 of 47 naar Bijlmer en daar de metro of als de M54 en M50 ook niet rijden, de trein ri Amstel, of als er echt stront aan de knikker is t.h.v. Van der Madeweg (zeg: metro in de fik), dan trein naar Asdz
* Bus 66 naar IJburg en dan de tram 26
* Bus 66 naar Diemerknoop en dan de 320 naar Amstel
* Bus 66/47 naar Bijlmer en dan de 300/356 naar Amstelveen en vanaf die kant de stad in komen
* Bus 49 naar Weesp en dan met de trein naar Asd (die optie heb ik wel eens gedaan, toen er een stroomstoring was en zowel metro als de trein Ut-Asd/Shl niet reden)
* Fietsen
* Lopen (serieus, het is maar 2 uur lopen naar Amsterdam Centraal, I've done it before)

Dat zijn allemaal langzamere opties dan de metro (al scheelt 66+26 niet veel als je een goede overstap hebt, zeker als je bijv bij 't Bimhuis of op de Oostelijke Eilanden moet zijn), maar voor bij een verstoring prima opties. Ook Uithoorn heeft met de 340+357 prima alternatieven voor bij verstoringen.
ITF schreef: ma 10 feb 2025, 15:16 Vanaf de Lumierestraat naar het Leidseplein duurt met tram 26 en tram 2 of 12 38 minuten. Als tram 26 niet rijdt is de snelste optie bus 360, 327 en daarna tram 19: 54 minuten. 42% meer reistijd.
Grootste OV-misser in het oosten van Amsterdam: lijn 19 die niet doorgetrokken is tot de Vinkenbrug, waardoor je in deze hoek nog 800m/10mn moet lopen tussen Vinkenbrug (66 en lijnen vanuit Almere/Gooi) en Diemen Sniep (tram 19).
fred1954

Bericht door fred1954 »

Vreemd incident met lijn 25 op station Zuid gisteravond. Een passagier die tussen de deuren is meegesleept met een rijdende tram.

https://www.at5.nl/artikelen/230940/rei ... -in-paniek
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Een Engelsman?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Een Engelsman zit shocking klem between de deuren van de tram

Tol Hansse - Big City
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Hainje

Bericht door Hainje »

Milco schreef: di 11 feb 2025, 13:12 Een Engelsman zit shocking klem between de deuren van de tram
Was dit niet gewoon een vrouw met luide stem die dat riep?
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Waar de trams de hoek om gillen.
n-evo

Bericht door n-evo »

Klein nieuwtje (voor mij iig): behalve de metro net in de bus voor het eerst ook de nieuwe omroepstem. Consistent met de metro nu “overstappen op tram x en bus y.” ipv “Overstappen op de lijnen x en y.”
Styyx

Bericht door Styyx »

fred1954 schreef: di 11 feb 2025, 12:45 Vreemd incident met lijn 25 op station Zuid gisteravond. Een passagier die tussen de deuren is meegesleept met een rijdende tram.

https://www.at5.nl/artikelen/230940/rei ... -in-paniek
"Een minuut" meegesleept. Dan vind ik het wel raar dat geen enkele medereiziger het idee kreeg om aan de noodrem te trekken. Was waarschijnlijk veel handiger geweest dan alleen schreeuwen, vooral als het in de achterste stel was (wat we overigens niet weten).
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
trolly

Bericht door trolly »

Klopt. Klein probleempje: er zit voor zover ik weet geen noodrem meer in de Amsterdamse trams.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Maar wel zo'n "trek de sticker kapot en praat met de bestuurder"-kastje toch? (meerdere)
Styyx

Bericht door Styyx »

De CAF heeft bij alle deuren zo'n mooie rode intercomknop die kleine kindertjes van niet-oplettende ouders vaak leuk vinden om in te tikken (want rood licht).
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
n-evo

Bericht door n-evo »

IIVQ schreef: di 11 feb 2025, 19:47 Maar wel zo'n "trek de sticker kapot en praat met de bestuurder"-kastje toch? (meerdere)
Het punt: met een intercom staat de tram niet zo snel stil als met een noodrem waar je direct zelf aan kan trekken, want vertraging door communicatie tussen 2 partijen die moet plaatsvinden.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Bij sommige vervoersnetwerken bestaat daarom de regel om altijd een noodremming in te zetten als je rond een perron/halte een intercomoproep krijgt.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op di 11 feb 2025, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Styyx schreef: di 11 feb 2025, 20:23 De CAF heeft bij alle deuren zo'n mooie rode intercomknop die kleine kindertjes van niet-oplettende ouders vaak leuk vinden om in te tikken (want rood licht).
Dit al gelezen @Dionoysusnu?
Hainje

Bericht door Hainje »

TffpaA schreef: di 11 feb 2025, 16:14 Waar de trams de hoek om gillen.
Yogho Yogho.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

hauptbahnhof schreef: di 11 feb 2025, 21:38
Styyx schreef: di 11 feb 2025, 20:23 De CAF heeft bij alle deuren zo'n mooie rode intercomknop die kleine kindertjes van niet-oplettende ouders vaak leuk vinden om in te tikken (want rood licht).
Dit al gelezen @Dionoysusnu?
Ja. Hoezo?
trolly

Bericht door trolly »

Hainje schreef: di 11 feb 2025, 21:50
TffpaA schreef: di 11 feb 2025, 16:14 Waar de trams de hoek om gillen.
Yogho Yogho.
:N

Of ze katten staan te villen
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Het lijkt erop dat alle metro’s stilstaan. Op Dvd staat al enige minuten een lijn 50 richting Gein stil en in de verte zie ik ook een metro stilstaan op Strandvliet.
Voor de zekerheid heb ik zelf maar de trein genomen vanaf Duivendrecht naar Amsterdam Amstel.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Volgens de website van GVB staan de lijnen 53 en 54 inderdaad stil en hebben 50 en 51 vertraging...

Ander dingetje: ik heb er nog geen nieuwsbericht over gelezen, maar vanaf 3 maart rijdt lijn 21 naar De Eendracht alwaar de nieuwe halte J.M. den Uylstraat in gebruik wordt genomen. De ritten rijden dan afwisselend naar De Eendracht of naar Geuzenveld.

Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
n-evo

Bericht door n-evo »

Het is lang geleden dat we een lijn hadden rijden met wisselende eindpunten aan dezelfde kant. Voorheen mocht dat kennelijk niet van de VRA en moest daarvoor een apart lijnnummer in het leven geroepen worden. Ik zie de wijziging btw niet terug op gvb.nl als ik naar de dienstregeling na 3 maart en verder kijk.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik zie het wel in de dienstregeling staan, alleen lijkt het nieuwe eindpunt in De Eendracht nog te ontbreken in die dienstregeling waardoor het lijkt alsof de helft van het aantal ritten van/tot de Aalberselaan rijdt :')

Op de website van Connexxion, die ook lijnen van andere vervoerders toont, staat het wel correct vanaf 3 maart.

Updates:
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Milco schreef: do 13 feb 2025, 08:54 Volgens de website van GVB staan de lijnen 53 en 54 inderdaad stil en hebben 50 en 51 vertraging...

Ander dingetje: ik heb er nog geen nieuwsbericht over gelezen, maar vanaf 3 maart rijdt lijn 21 naar De Eendracht alwaar de nieuwe halte J.M. den Uylstraat in gebruik wordt genomen. De ritten rijden dan afwisselend naar De Eendracht of naar Geuzenveld.
Volgens OVinfo is dit een dag eerder.
Plaats reactie