Pagina 781 van 802

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 13 feb 2025, 16:54
door Milco
De 2 en de 3 zitten naast elkaar zal ik maar zeggen ;)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 13:44
door hauptbahnhof
Direct antwoorden: heb je dat bericht vanuit de computer of de telefoon geschreven? :') :6

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 10:39
door TffpaA
Het jaarlijkse dreigement in het lijnennet te gaan snijden is weer geuit. We weten allemaal wat de volgende stappen gaan zijn:

https://www.parool.nl/amsterdam/ov-kaar ... ~b72b0d6e/

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 10:49
door VIRM
Sensoren in tramdeur detecteerden jas van meegesleurde reiziger niet
De punt van de jas van de reiziger die maandag een stuk werd meegesleurd door een tram, werd niet gezien door de sensoren in de deuren. Hierdoor kreeg de chauffeur groen licht om te rijden en moest de vrouw mee rennen met de tram tot ze ten val kwam. Volgens het GVB is het een 'ongelukkige samenloop van omstandigheden.'

Bron en meer:

AT5

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 12:40
door DPDelft
TffpaA schreef: zo 16 feb 2025, 10:39 Het jaarlijkse dreigement in het lijnennet te gaan snijden is weer geuit. We weten allemaal wat de volgende stappen gaan zijn:

https://www.parool.nl/amsterdam/ov-kaar ... ~b72b0d6e/
Dit is niet het gebruikelijke dreigement. Hier zit een bezuiniging op de gelden van het Rijk naar de Vervoerregio's achter. Hier wordt al maanden tegen geprotesteerd door ov-autoriteiten en vervoerders. Het was een foutje bij de bezuinigingen richting gemeenten vanuit het Rijk. Alleen is het nog niet gelukt deze bijkomende schade te herstellen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 17 feb 2025, 20:29
door IIVQ
Ik zat in de 360 17:26 Bijlmer ArenA -> "IJburg Strandeilan" (de d past er op deze gelede citaro niet meer bij) en er zitten 19 mensen in deze bus (naast mij en de chauff), waarvan er 6 uitstappen op Gaasperplas en niemand (behalve ik) op Diemerknoop. Geen slechte score voor een buslijn die pas 2 maand bestaat en 3 minuten ná de 66 vertrekt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 feb 2025, 17:52
door Station Luchtbal
AT5, GVB heeft vier opties voor nieuw metronetwerk, reizigers kunnen meepraten:
Het metronetwerk gaat over twee jaar op de schop, maar op welke manier is nog niet duidelijk. Er zijn inmiddels vier opties voor het - voor sommigen omstreden - plan. Reizigers kunnen daar de komende maanden over meepraten. (meer)
Vervoersregio, Jouw metro, jouw mening: denk mee over de toekomst van de metro in Amsterdam:
Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen. Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden vanaf 2027 de metro’s van GVB op de meeste trajecten vaker. Hiervoor is wel een veilig en snel metronetwerk nodig. Om dit voor elkaar te krijgen verandert er het een en ander in het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen uiteindelijk voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden. (meer)
De vier opties

Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt uiteindelijk gekozen om in 2027 te gaan rijden. Voor de opties geldt:

In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
De dienstregeling is betrouwbaarder.
Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.

Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als je vanuit ander (openbaar) vervoer overstapt op de metro. Het kan wel zijn dat je een extra overstap nodig hebt om op jouw bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee jij naar jouw bestemming kunt komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden. (meer)
Vragenlijst: Mensen over de metro:
Amsterdam groeit en het metronetwerk groeit mee. Om de metro’s beter en betrouwbaarder te maken gaat het metronetwerk veranderen. In deze vragenlijst willen we graag horen wat jij belangrijk vindt als het metronetwerk verandert.

Jouw antwoorden helpen bij het verbeteren van het metronetwerk, zodat het beter aansluit op de wensen van reizigers.

Het invullen duurt maar een paar minuten. Alvast bedankt voor je deelname!

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 feb 2025, 18:06
door TffpaA
Nou, dat lijkt me dus helder: optie 2. Want dat is de enige optie waar noch Gaasperplas, noch Amstelveen van gaan steigeren.

Waarna GVB wel weet iets zal roepen over onvoldoende transfercapaciteit op Van der Madeweg en dat alleen optie 1 'maakbaar' is, heel Gaasperplas weer de barricaden op gaat over hoe ze 'afgesneden' worden van de stad, en alles bij het oude blijft.

En ergens in 2029 doen we het hele feestje weer over.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 feb 2025, 19:48
door Meltrain
Maar bij optie 2 kun je vanaf Gein niet meer rechtstreeks naar het centrum. -0-
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, al is optie 0 natuurlijk nog beter.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 feb 2025, 21:07
door n-evo
TffpaA schreef: di 18 feb 2025, 18:06 Nou, dat lijkt me dus helder: optie 2. Want dat is de enige optie waar noch Gaasperplas, noch Amstelveen van gaan steigeren.
Dan gaan mensen langs de Geinlijn steigeren die tot nu toe stil waren. :trein:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 feb 2025, 22:01
door Suus
Daarom rijden vanaf 2027 de metro’s van GVB op de meeste trajecten vaker. Hiervoor is wel een veilig en snel metronetwerk nodig.
Wacht even, is het huidige metronet niet veilig en niet snel, of loopt ChatGVB weer wat onzin uit te kramen :X

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 feb 2025, 22:30
door Durashift
Is er daar dan wel geld voor? De korting op de brede doel uitkering (spack) is nog niet ongedaan gemaakt hoor.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 feb 2025, 22:52
door IIVQ
Ik woon bij Ganzenhoef maar ik vind 1 wel de beste optie (niet voor mij persoonlijk, wel netwerktechnisch-maatschappelijk).

Van der Madeweg heeft meer dan voldoende transfercapaciteit voor opties 1 of 2, maar als je optie 3 of 4 gaat uitoefenen is een lift bijbouwen aan te bevelen. Maar dan zou ik lijn 51 laten keren op Spaklerweg (of beter: keervoorziening noord van Amstel, tussen de treinsporen).

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 09:23
door VIRM
Hebben ze de vier varianten ook ergens uitgeschreven? Of lees ik daar overheen?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 09:29
door Styyx
IIVQ schreef: di 18 feb 2025, 22:52 Maar dan zou ik lijn 51 laten keren op Spaklerweg (of beter: keervoorziening noord van Amstel, tussen de treinsporen).
Ietjes verderop Amstel staat eigenlijk al een klein stukje loop bordes met een K bord ("keren"), dus het is nu al mogelijk om daar te keren. Een extra spoor zou het wat makkelijker maken.

De 51 kan ook door tot Weesperplein voor alle studenten die er behoefte aan hebben, daar staat namelijk een derde spoor waar ook keren mogelijk is. Alleen dan kan je natuurlijk ook zeggen dat hij meteen gewoon door naar CS kan want je gaat al de tunnel in.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 09:33
door TffpaA
Styyx schreef: wo 19 feb 2025, 09:29 De 51 kan ook door tot Weesperplein voor alle studenten die er behoefte aan hebben, daar staat namelijk een derde spoor waar ook keren mogelijk is. Alleen dan kan je natuurlijk ook zeggen dat hij meteen gewoon door naar CS kan want je gaat al de tunnel in.
Keren bij Weesperplein schijnt om redenen die ik niet meer weet niet te kunnen. Maar veel belangrijker: een heel belangrijke reden om het netwerk om te gooien is nu juist om minder metro's door de Oostbuis te laten rijden. Niet alleen omdat er in de huidige situatie sprake is van overcapaciteit, maar ook omdat het safe haven-principe ermee in het geding is.

Iedere alternatieve lijnvoering zal dus uit moeten gaan van lagere frequenties - cq maximaal 2 metrolijnen - in de Oostbuis. Met een derde lijn naar Weesperplein doorrijden, of naar CS blijven doorrijden, is daarmee als niet mogelijk.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 09:48
door Meltrain
VIRM schreef: wo 19 feb 2025, 09:23 Hebben ze de vier varianten ook ergens uitgeschreven? Of lees ik daar overheen?
Op https://www.vervoerregio.nl/mensenovermetro zie je een plattegrond van het huidige metronetwerk en daaronder staan de vier opties. Om ze te kunnen lezen, moet je ze wel eerst aanklikken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 10:30
door fred1954
Ik vind optie 4 wel een aparte, 4 van de 5 metrolijnen zullen dan hun eindpunt hebben in Zuid-Oost. Wie bedenkt dit?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 11:30
door TffpaA
Dit is feitelijk gewoon de volledig ontvlochten variant, maar dan volledig vervlochten.

Alle opties anders dan optie 1 zijn voor de bühne. Maar de VRA heeft inmiddels geleerd dat je dingen er beter doorheen krijgt als je mensen erin meeneemt, dan ze voor een voldongen feit te stellen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 16:06
door hauptbahnhof
Dus dan is optie 1 toch het beste. De frequenties kunnen omhoog, de wachttijden omlaag (ook bij een mislukte aansluiting) en de verbinding Asdz - Asa blijft.

Optie 2 is de slechtste. De Gein - CS-route is na de Noord - Zuid-route de drukste en meest belangrijke route. Klopt, er rijdt ook een trein, maar dat is 1x per half uur met een extra trein in de spits (die als het aan de NS ligt ook nog asdm, dvd en asdh gaat overslaan)

Optie 3 ben ik ook favoriet van aangezien de verbinding Asdz - Asa nu met een overstap moet die niet crossplatform is.

Optie 4 is denk ik de meest "chille" optie. Alleen krijg je een enorme overbediening op de Gaasperplastak. Dat is alles behalve efficiënt.

In volgorde dus
1 - 4 - 3 - 2

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 16:39
door Suus
Hoe krijgen ze het voor elkaar vijf kaarten te hebben met de spelfout “De Vluchtlaan”?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 16:54
door TffpaA
Bijlmer Arena, geen eindstreepjes bij Isolatorweg en Noord...

Ziet eruit als een koppiepeesthaastklusje.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 17:23
door VIRM
Jij kunt het beter!

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 18:15
door TffpaA
Zeker. Maar mij is weer eens niks gevraagd.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 18:17
door Styyx
TffpaA schreef: wo 19 feb 2025, 09:33
Styyx schreef: wo 19 feb 2025, 09:29 De 51 kan ook door tot Weesperplein voor alle studenten die er behoefte aan hebben, daar staat namelijk een derde spoor waar ook keren mogelijk is. Alleen dan kan je natuurlijk ook zeggen dat hij meteen gewoon door naar CS kan want je gaat al de tunnel in.
Keren bij Weesperplein schijnt om redenen die ik niet meer weet niet te kunnen. Maar veel belangrijker: een heel belangrijke reden om het netwerk om te gooien is nu juist om minder metro's door de Oostbuis te laten rijden. Niet alleen omdat er in de huidige situatie sprake is van overcapaciteit, maar ook omdat het safe haven-principe ermee in het geding is.

Iedere alternatieve lijnvoering zal dus uit moeten gaan van lagere frequenties - cq maximaal 2 metrolijnen - in de Oostbuis. Met een derde lijn naar Weesperplein doorrijden, of naar CS blijven doorrijden, is daarmee als niet mogelijk.
Opleidingen en examens keren nog wel vaak op Weesperplein. Wellicht dat die wissel ooit langdurig vast zat. Maar goed, zoals je het al zei, als je eenmaal de tunnel in rijdt maakt het door de strikt safe haven principe niet uit of je bij Weesperplein keert of doorrijdt naar CS. Een extra keerspoor op Amstel zou wel handig kunnen zijn.