Pagina 786 van 801

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 mar 2025, 23:30
door Dionysusnu
Overigens liggen er net ten noorden van Westwijk overloopwissels, bij een niet al te hoge frequentie kan je dus gewoon aan de halte keren. Al dan niet met een personeelswissel - minder looptijd, en heb je ook meteen tijd voor pauze.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 mar 2025, 23:36
door trolly
Ja maar... dat is een oplossing, terwijl het er eigenlijk om ging het probleem zo groot mogelijk te maken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 17 mar 2025, 13:18
door hauptbahnhof
trolly schreef: zo 16 mar 2025, 23:23 Want als die tram doorrijdt naar Uithoorn heeft het personeel geen welverdient rustmoment nodig? Ergens bekruipt me het gevoel dat je de argumenten er een beetje bij aan het harken bent.
Jij wilt altijd direct cynisch reageren zonder goed te willen begrijpen wat er gezegd wordt en hoe het in de praktijk werkt. Dat geeft jou alsnog geen gelijk. Maar ik zal het je voorkouwen. Naar Uithoorn en terug is ongeveer 25 minuten. Met alles wat ik eerder noemde zal het hoogstens zo kunnen uitkomen dat er 1 tram minder op lijn 6 ingezet hoeft te worden. Misschien dat dat ook niet eens uitkomt. Dus de tram kan net zo goed doorrijden en de Uithoorners bedienen (met name in de ochtend spits is dat geen overbodige luxe).
Dionysusnu schreef: zo 16 mar 2025, 23:30
Overigens liggen er net ten noorden van Westwijk overloopwissels, bij een niet al te hoge frequentie kan je dus gewoon aan de halte keren. Al dan niet met een personeelswissel - minder looptijd, en heb je ook meteen tijd voor pauze.
Elke 10 minuten zullen beide lijnen moeten gaan rijden. Dat is te hoog want de keertijd is dan minder dan 5 minuten (de tram kan pas naar de halte toe rijden als de tram uit Uithoorn vertrokken is en door de wissels is gereden. Als alles 100% punctueel rijdt, is er geen probleem. Anders vrij onmogelijk om dat zo te doen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 17 mar 2025, 13:24
door Meltrain
Op zich is het goed om gebied Cruquius te ontsluiten met ov. De vraag is echter of de aanleg van 2 voetgangersbruggen over de Nieuwe Vaart en het Lozingskanaal naar de tramhalte Flevopark lijn 7 (1) en tram/bushalte Insulindeweg (lijnen 7 (1) en 37) al niet in deze behoefte kan voorzien.
Ik ben benieuwd waar de RAR die bruggen voor zich ziet.
In verband met de doorstroming in de Nieuwe Vaart en het Lozingskanaal zijn extra obstakels in het water zéér ongewenst. Het zullen dan dus bruggen moeten worden zonder palen in het water.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 17 mar 2025, 13:34
door trolly
hauptbahnhof schreef: ma 17 mar 2025, 13:18 Jij wilt altijd direct cynisch reageren zonder goed te willen begrijpen wat er gezegd wordt en hoe het in de praktijk werkt. Dat geeft jou alsnog geen gelijk. Maar ik zal het je voorkouwen. Naar Uithoorn en terug is ongeveer 25 minuten. Met alles wat ik eerder noemde zal het hoogstens zo kunnen uitkomen dat er 1 tram minder op lijn 6 ingezet hoeft te worden. Misschien dat dat ook niet eens uitkomt. Dus de tram kan net zo goed doorrijden en de Uithoorners bedienen (met name in de ochtend spits is dat geen overbodige luxe).
Zoals ik al zei: je harkt de argumenten erbij, ditmaal gelardeert met een mooie persoonlijke uithaal. Eén tram minder is nogal wat in de spits. Vooral omdat dat dus niet een tram minder is, maar juist eentje meer inzetbaar. En als Dionysusnu's methode werkt, scheelt dat volgens je eigen achterkantvaneenbiertviltjesrekenwerk minstens twee trams. Waarbij ik je er graag op wil wijzen dat de dienstregeling van trams echt niet zo star is dat een kering die een minuutje langer duurt meteen negatieve effecten heeft voor de daaropvolgende 24 uur.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 17 mar 2025, 17:48
door IIVQ
Westwijk tot Westwijk via de keerlus in de remise is 2,7km, via het noordelijke spoor de remise in keren is 1,3, maar dan moet de bestuurder omlopen. Dat moet zeker in 6mn kunnen, t.o.v. 26 bij de huidge drgl (met 7mn stilstand) via Uithoorn Centrum.

Dat scheelt bij 6xpu dus 2 spitsdiensten. Uitgaand van 200 dagen/jaar (niet in de vakanties) scheelt dat (snelle schatting) 1,5 ton per jaar aan bestuurderskosten. Daar komt nog de inzet en aanschaf van die trams bij, die ik op ±2 ton aan aanschaf en 1 aan onderhoud schat. Ofwel een kleine half miljoen per jaar om 12 ipv 6 trams naar Uithoorn te laten doorrijden, ik vind het nogal wat.

Overigens zijn er ook andere alternatieven mogelijk, bijv 8 trams naar Uithoorn en 4 spitstrams erbij.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 17 mar 2025, 22:58
door hauptbahnhof
trolly schreef: ma 17 mar 2025, 13:34 Zoals ik al zei: je harkt de argumenten erbij, ditmaal gelardeert met een mooie persoonlijke uithaal. Eén tram minder is nogal wat in de spits. Vooral omdat dat dus niet een tram minder is, maar juist eentje meer inzetbaar. En als Dionysusnu's methode werkt, scheelt dat volgens je eigen achterkantvaneenbiertviltjesrekenwerk minstens twee trams. Waarbij ik je er graag op wil wijzen dat de dienstregeling van trams echt niet zo star is dat een kering die een minuutje langer duurt meteen negatieve effecten heeft voor de daaropvolgende 24 uur.
Ok. Prima. De trams kunnen zonder problemen keren op westwijk :pos:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 17 mar 2025, 23:03
door Vinny
Keren op Amstelveen Westwijk lijkt me eigenlijk niet zo heel zinvol. Zoveel overstappers zijn daar nou ook weer niet. Het is dan beter om extra trams naar Amstelveen-Stadhart in te leggen. Het gedeelte tussen Westwijk en Sportlaan is niet het drukste gedeelte van de tramlijn en reizigers uit Uithoorn zitten er al in...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 18 mar 2025, 06:25
door n-evo
Op de Sacharovlaan bus 357.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 21 mar 2025, 09:35
door Meltrain
Bij metro 124 ontbreken aan een zijkant twee bestemmingsdisplays. Je ziet nog wel de kabeltjes hangen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 22 mar 2025, 18:19
door macos
Weet iemand of 1 april de nieuwe concessie ingaat of wanneer ze dat bekendmaken?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 22 mar 2025, 22:27
door diederickx
Ik heb het iemand gevraagd en die wist het niet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 mar 2025, 06:46
door fred1954
Aangezien het over een week al 1 april is en we niks gehoord hebben over de definitieve ingangsdatum van de nieuwe concessie heb ik het donkerbruine vermoeden dat het GVB nog niet met een (voor de VRA) bevredigend aanbod is gekomen. Dat betekent mijns inziens dat de 2-jarige tussen-concessie gewoon nog doorloopt en op 1 april dus niet de nieuwe concessie ingaat.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 27 mar 2025, 16:05
door fred1954
Alle tramlijnen naar het CS worden op dit moment omgeleid/ingekort i.v.m. een steekpartij in de buurt van de Dam.

Edit: GRIP 1 is afgekondigd.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 10:22
door Milco
Voor de geïnteresseerden: op Busposities staan ook enkele interieurfoto's van bus 2458, een elektrische VDL Citea LF-122: https://busposities.nl/voertuig/gvb_CiteaLF122_2458

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 12:24
door n-evo
Mooie bussen.

Het is jammer dat GVB met alle elektrische bussen weer is afgestapt van een bestemmingsdisplay achterop terwijl de diesel Citea’s en de nieuwere Citaro’s dat wel hebben.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 14:01
door Jiskdurus
Ook een beetje jammer dat er geen USB-poorten in de stoelen of in de wand van de bus zitten, dat valt toch wel een beetje te verwachten bij zo'n nieuwe bus.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 14:04
door Milco
GVB denkt waarschijnlijk: mensen reizen toch gemiddeld maar kort met de stadsbus en dan zijn USB-poorten niet nodig en dat bespaart ons een hoop geld. Of zoiets :')

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 14:38
door hauptbahnhof
n-evo schreef: vr 28 mar 2025, 12:24 Mooie bussen.

Het is jammer dat GVB met alle elektrische bussen weer is afgestapt van een bestemmingsdisplay achterop terwijl de diesel Citea’s en de nieuwere Citaro’s dat wel hebben.
Volgens mij was dat toen om 1 reden... De bussen stonden allemaal met de rug naar het CS-gebouw toen op Oostzijde. Dat probleem is er nu niet meer.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 15:29
door n-evo
In tal van buitenlandse steden is het inmiddels de norm. Zowel voor bussen als eenrichtingstrams.

Qua toegankelijkheid is best handig om ook aan de achterkant te kunnen zien waar een bus of tram heen gaat. Vooral als je minder bekend bent in een stad of buurt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 15:34
door trolly
Jammer dat je het unieke karakter van onze hoofdstad niet weet te waarderen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 15:35
door n-evo
Niet alle unieke dingetjes hoeven altijd maar hetzelfde te blijven. Soms kan verandering zowaar vooruitgang zijn. (A)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 15:57
door Meltrain
Ze hebben zo te zien dezelfde stoelen als alle andere bussen van het GVB. -0-
Nog niet zo oncomfortabel als de stoelen in de 15G trams, maar vrijwel alle andere Nederlandse bussen hebben comfortabelere stoelen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 16:14
door Vrokky
n-evo schreef: vr 28 mar 2025, 15:29 In tal van buitenlandse steden is het inmiddels de norm. Zowel voor bussen als eenrichtingstrams.

Qua toegankelijkheid is best handig om ook aan de achterkant te kunnen zien waar een bus of tram heen gaat. Vooral als je minder bekend bent in een stad of buurt.
Dan moet je ook wel wat van de stad weten, want als ik Olof Palmeplein zie staan als bestemming, weet ik nog niet waarlangs dat ding allemaal rijdt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 19:13
door n-evo
Daar heb je navigatieapps voor. Die geven de lijn en richting aan.

Laatst in het buitenland vond ik het erg handig dat de bussen ook achterop de bestemming lieten zien als ik net van andere kant kwam aanlopen. :Y