Pagina 80 van 91

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 05 jan 2025, 20:01
door MichOV
De betreffende chauffeur kreeg het in zijn cabine ook niet warm dat gaf hij al direct aan zijn instappende passagiers aan dat de bus er helaas er geen zin in had om de boel op te warmen. Hij baalde er zichtbaar van wat erg begrijpelijk is.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 06 jan 2025, 19:28
door VIRM
Ik begreep van mijn chauffeuse vanmiddag dat het een bende is in Zwolle: door de harde wind kunnen de bussen niet worden opgeladen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 06 jan 2025, 21:30
door Milco
Daarnaast was er een aanrijding auto+21m bus op de Katerdijk…

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 12 jan 2025, 12:06
door Meltrain
Ik lees net dat er kleine BYD's vanuit deze concessie naar Zaanstreek-Waterland gaan.
Maar er is in deze concessie toch al een tekort aan (elektrische) bussen? Waarom zou EBS die bussen dan naar een andere regio brengen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 14 jan 2025, 10:12
door VIRM
Wat was er aan de hand gisteren in Zwolle? Het regende rond kwart voor zes met uitgevallen busritten door storingen aan de bussen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 14 jan 2025, 10:47
door MichOV
BYD's die er geen zin meer in hadden. :X

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 14 jan 2025, 11:41
door sirvinniei
VIRM schreef: ma 06 jan 2025, 19:28 Ik begreep van mijn chauffeuse vanmiddag dat het een bende is in Zwolle: door de harde wind kunnen de bussen niet worden opgeladen.
Huh? Wat maakt wind uit voor het opladen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 14 jan 2025, 12:54
door dennistd
Ik denk de stabiliteit van de pantograaf

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 17:52
door Daniel
Storing oplaadsysteem stadsbussen na uren opgelost
Het busvervoer in Lelystad heeft urenlang stilgelegen. De bussen konden niet rijden vanwege een storing in het laadsysteem van de bussen op het terrein van Lelystad Airport. De uitval duurde nog langer omdat de bussen eerst opgeladen worden voor er weer gereden kon worden.

Volgens een woordvoerder van EBS bleek woensdagochtend dat de bussen door een stroomstoring 's nachts niet voldoende waren opgeladen. De bussen zijn toen wel gaan rijden, maar later werd de dienstregeling toch stilgelegd, omdat de niet goed opgeladen elektrische bussen de rit niet de hele dag zouden volhouden.

Lees verder

Aan een foto te zien is er een Scania ingezet geweest.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 17:58
door ovVeluwe
Mogelijk heeft die Scania slechts een testrit gereden. Waarschijnlijk is dit de 1023, volgens busposities is die vorige week aangemeld geweest op een omloop te stalling Lelystad.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 18:08
door NintendoC
Meltrain schreef: zo 12 jan 2025, 12:06 Ik lees net dat er kleine BYD's vanuit deze concessie naar Zaanstreek-Waterland gaan.
Maar er is in deze concessie toch al een tekort aan (elektrische) bussen? Waarom zou EBS die bussen dan naar een andere regio brengen?
Grote vraag is natuurlijk welk materieelplan heeft EBS gedeeld met de provincies. Het aantal elektrische bussen daalt verder en verder en ondertussen komen er 14 jaar oude Scania's binnengereden die zelfs wit zijn gemaakt met stickers die Veluwe Zuid ook heeft. Die blijven niet voor 4 weken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 18:11
door Stan_Bronstring
Misschien dat het met de capaciteitsvraag te maken heeft. Want in die kleine BYD’s gaan natuurlijk veel minder mensen mee dan in zo’n Scania. Het was echter wel logischer geweest om iets jonger gebruikte bussen te regelen zoals Qbuzz in ZHN gedaan heeft, maar ja bij EBS moet alles blijkbaar goedkoop.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 jan 2025, 09:33
door gkw1969
Of EBS ging er vanuit dat de levering van de Ebusco's inmiddels op gang was gekomen, de Citea's die ze al hadden door konden schuiven. Maar omdat Ebusco nog niet eens een bus in RRReis kleuren heeft laten zien, laat staan dat er al een bijna afgebouwd is, levert natuurlijk dat probleem weer op.

Is er überhaupt als zicht op een RRReis Ebusco? Ik ben wel benieuwd waar ze nu zitten qua orderboek. Je maakt mij niet wijs dat ze nu nog niet bezig zijn met de bussen die eind 2022/begin 2023 al besteld zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 jan 2025, 11:06
door ovVeluwe
Het laatste bericht vanuit EBS is dat ze nu rond de zomer verwacht worden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 11:24
door NintendoC
Stadsbuurtbus Kampen vervoerde recordaantal passagiers in 2024

Een indrukwekkende mijlpaal voor Stadsbuurtbus Kampen: in 2024 werden circa 24.000 reizigers vervoerd. Dit record onderstreept het groeiende belang van de Stadsbuurtbus in lokaal openbaar vervoer. Met lijn 510 biedt Stadsbuurtbus Kampen een onmisbare verbinding tussen station Kampen Zuid en verschillende wijken.

https://www.brugnieuws.nl/nieuws/algeme ... rs-in-2024
Voor mijn gevoel doen de buurtbussen van Dronten, Lelystad en Kampen het opvallend goed. In het artikel wordt ook een mogelijke netwerkuitbreiding besproken, alleen nog niet waar precies in Kampen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 13:10
door flipje
Van de week is er een artikel in het NRC (link) verschenen, waarbij de problemen die er op dit moment spelen worden aangestipt.
- Matig materieel (BYD's)
- Te weinig materieel
- Onvoldoende laadinfrastructuur
- Te weinig ruimte op het stroomnet > zie ook het stukje van NOS

Tel daar nog bij op:
- Te lange omlopen met te korte laadmomenten
- De regiecentrale welke regelmatig onderbemand is

Voorlopig zijn we nog niet van de problemen af in IJV.

De Scania's die inmiddels een wit jasje hebben aangetrokken hebben technische mankementen waardoor ze nog niet ingezet kunnen worden. De rest van de Scania's worden nog 'vastgehouden' in ZAWA.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 07:37
door VIRM
Gisteravond zag ik in OVinfo bij het busstation van Zwolle de melding staan dat wegens storingen er bussen uitvallen, en dat de reisinformatie niet altijd kan worden bijgewerkt. Lekker bezig jongens...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 11:54
door Milco
Ik las de melding juist als 'door een storing kunnen we vervallen ritten niet op vervallen zetten, dus houd er rekening mee dat er ritten uitvallen en dat dat niet wordt aangegeven'.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 12:42
door ovVeluwe
Door de kou hadden veel bussen te weinig accu capaciteit. Daarom waren er te weinig bussen beschikbaar. Omdat het niet bij te houden was voor de regie werden vervallen ritten niet in de reisinformatie vermeld. Op de stalling zat de kantine behoorlijk vol met chauffeurs zonder bus en op het station zaten sommige chauffeurs ook al ruim 2 uur te wachten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 20:29
door Niwa ter Els
Meltrain schreef: zo 12 jan 2025, 12:06 Ik lees net dat er kleine BYD's vanuit deze concessie naar Zaanstreek-Waterland gaan.
Maar er is in deze concessie toch al een tekort aan (elektrische) bussen? Waarom zou EBS die bussen dan naar een andere regio brengen?
Omdat in Waterland volgens de laatste berichten inmiddels 68 bussen stuk staan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 24 jan 2025, 13:24
door BasGeluk
Openbaar Vervoer- overleg concessie IJssel-Vecht

https://www.cnv.nl/vervoer/stads-en-str ... 025-01-23/

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 27 jan 2025, 19:04
door ovVeluwe
Vanaf volgende week maandag moeten vanuit Nagele de eerste 2 gelede Scania's gaan rijden. De 1010 heeft hiervoor al de RRReis "vlakken" huisstijl, de 1023 heeft nog de R-NET huisstijl. Uiteindelijk moeten er nog 2 geledes gaan komen. Ze zullen gaan rijden op lijn 141 (omloop 4381 en 4382). Ik begreep dat voor de 13m Scania's voor Harderwijk nog onderdelen geleverd moeten worden. De 2 Kutsentis buurtbussen zijn ook nog niet inzetbaar, maar hebben nu wel de (normale) RRReis huisstijl.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 27 jan 2025, 20:24
door NintendoC
De buurtbussen schijnen momenteel erg gemist te worden. Er is bijna geen reserve voertuig. Buurtbus Dronten (lijn 522) lag er laatst al een hele dag uit doordat er geen voertuig meer was.

Knapt EBS de oude Kutsenits-busjes helemaal op? Als ze de echte RRReis-huisstijl toepassen zou je verwachten dat ze willen dat ze nog een tijdje meegaan, ook qua technische staat. Komt de 9002 ook nog naar IJssel-Vecht of deze een donor-voertuig :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 27 jan 2025, 20:59
door ovVeluwe
Qua buurtbussen zit EBS inderdaad erg krap. Motorisch hebben meerdere bussen problemen en zijn er ook een aantal afgesleept afgelopen maand. Vandaag zijn er weer 2 reservebussen beschikbaar gekomen, al zullen een aantal busjes alsnog voor onderhoud naar binnen moeten. In Zwolle hebben we voor ReserveerRRReis vorige week ook op bepaalde momenten met een bus minder gezeten.

Wat betreft de Kutsentissen: er staan er slechts 2 bij de TD. Wat er (behalve het exterieur) mee is gebeurd, is mij niet bekend. Aangezien het er 2 zijn verwacht ik nog steeds dat ze de reserve Vito's gaan vervangen. Die voertuigen zijn alles behalve geschikt voor het ov.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 27 jan 2025, 21:55
door sirvinniei
Vraagje, in vervoersplan 2024 wordt er gesproken van een bushalte bij museum Schokland. Is dat idee geschrapt of zijn er niet aan toe gekomen.