Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 23 mei 2025, 19:26
Die naam is minder exotisch dan ie klinkt, maar de bedenker had waarschijnlijk ook niet enkel mulo.
De 50 zit normaal inderdaad ruim in de rijtijd, maar is daarmee ook betrouwbaar. Die betrouwbaarheid wordt op de Van der Madeweg wel op de proef gesteld als die rijtijd wordt ingekort. Met name de 51 zit een stuk minder ruim in de rijtijd en daarvan leidt de geringste verstoring al tot grote gevolgen. Op die lijn is de afgelopen dagen dan ook de grootste puinhoop geweest, wat ook zijn weerslag heeft gehad op andere lijnen. Maar ook de 53 zit niet zo ruim in de rijtijd, vooral op het noordelijke deel en vooral die lijn lijkt het succes van de overstap op de Van der Madeweg te bepalen. Daarom kan een versnelling van de dienstregeling tot problemen leiden.IIVQ schreef: ↑vr 23 mei 2025, 17:34 De normale drgl waar 2 minuten stilgestaan wordt op Sloterdijk, 2 op Zuid, 2 op RAI, 1 op Overamstel en 1 op Van der Madeweg?
De rit van lijn 50 ri Gein die nu (17:33) vertrekt doet er volgens drgl 34 mn over, op 6 juni dezelfde tijd (17:28) 38mn. Prima dat je wat reserve inbouwt, maar doe dat dan niet op 4 achtereenvolgende stations. En ja ik snap dat dat met gelijkmatige verdeling van de lijnen van doen heeft, maar het is wat vervelend.
Ik heb het natuurlijk vaker gezien. Minste en geringste was een van de twee lijnen 1 minuut vertraagd en dat betekende meteen gemiste overstap en dus een vertraging van een kwartier. Helemaal als je in een M4 met zijn megalange remcurves zat, kon je er gif op innemen dat je de aansluiting ging missen.IIVQ schreef: ↑vr 23 mei 2025, 17:34 De normale drgl waar 2 minuten stilgestaan wordt op Sloterdijk, 2 op Zuid, 2 op RAI, 1 op Overamstel en 1 op Van der Madeweg?
De rit van lijn 50 ri Gein die nu (17:33) vertrekt doet er volgens drgl 34 mn over, op 6 juni dezelfde tijd (17:28) 38mn. Prima dat je wat reserve inbouwt, maar doe dat dan niet op 4 achtereenvolgende stations. En ja ik snap dat dat met gelijkmatige verdeling van de lijnen van doen heeft, maar het is wat vervelend.
6½ minuut (okee, 389 seconden) extra reistijd over de hele lijn!hauptbahnhof schreef: ↑vr 23 mei 2025, 21:16 Dan maar liever die extra tijd een "vervelend" lange rijtijd maar wel grote kans op een aansluiting. Waar hebben we het over.
Klopt, het zijn volgens planning 1m33s op Sloterdijk, 2m04s op Zuid, 1m11s op RAI, 1m12s op Overamstel en 1m00s op Van der Madeweg.En overigens, het zijn geen twee hele minuten. De dienstregeling in bijv OVinfo (tenzij je de secondes in de Androidversie aanzet) toont hele minuten. Bijvoorbeeld aankomt 15:05; vertrek 15:07. Dat kan net zoiets zijn als 15:05:59 en vertrek om 15:07:00. Ik heb geen idee wat de exacte tijden zijn. Dus zo erg is het allemaal niet. Zelfde geld bij Van der Madeweg. 15:15 aankomen, kan net zo goed 15:15:30 zijn. Dus die wachttijd is een stuk korter dan wat je nu schetst. En dat blijkt ook wel als jij zegt 8 minuten wachttijd te zijn maar de totale rijtijd maar met 4 minuten is verruimd.
Die rijtijden worden volgens een percentielwaarde bepaald: meestal 50% voor alle tussenhaltes, 85% voor de aankomsthaltes (en grote knooppunten). Die waarden bepalen wij niet zelf maar staan netjes in de concessievoorwaarden. Die zijn er ook voor de reiziger: de bus vertrekt in principe niet te vroeg, maar komt ook bij een normale vertraging op tijd aan zodat overstappen haalbaar zijn.Jij bent wellicht de CXX-manier gewend. Lekker strakke dienstregeling en dan aan het eind even 10 minuten extra. Gevolg is wel dat de dienstregeling niet betrouwbaar is. En chauffeurs rijden, met name op lijnen als 300 standaard met de turbostand aan.
Wordt die 50% percentiel voor tussenhaltes berekend ten opzichte van de vorige halte, of ten opzichte van de beginhalte van de lijn?IIVQ schreef: ↑za 24 mei 2025, 15:53 Die rijtijden worden volgens een percentielwaarde bepaald: meestal 50% voor alle tussenhaltes, 85% voor de aankomsthaltes (en grote knooppunten). Die waarden bepalen wij niet zelf maar staan netjes in de concessievoorwaarden. Die zijn er ook voor de reiziger: de bus vertrekt in principe niet te vroeg, maar komt ook bij een normale vertraging op tijd aan zodat overstappen haalbaar zijn.
https://nos.nl/artikel/2571238-ov-beeld ... s-gestaakt(..)Het Openbaar Ministerie heeft meerdere aangiften van wangedrag door Maccabi Tel Aviv-supporters in Amsterdam geseponeerd. Beeldmateriaal dat mogelijk als bewijs kon dienen, bleek al gewist, zeggen het OM en het GVB.