Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: wo 15 apr 2015, 21:53
Het PvE is ons voor: Lijn 80 MOET door Leusden Tabakssteeg rijden.
Er worden niet specifiek buslijnen geëist, maar verbindingen. De verbinding Veenendaal-Rhenen via Achterberg (lijn 80) is verplicht op het ontsluitende net.Berk-24 schreef:Als het geen concessie-eis is dan denk ik dat lijn 80 tussen Veenendaal en Wageningen verleden tijd is en dat lijn 50 de lus in Rhenen van lijn 80 overneemt om zo vanuit Wageningen in Rhenen op de trein aan te sluiten. De reden lijkt me wel duidelijk: Veenendaal-Rhenen is parallel met het spoor, Rhenen-Wageningen is met een frequentie van 4-6x/uur sprake van overbediening.
Eigenlijk zijn lijn 80 en 83 twee varianten van dezelfde verbinding: Amersfoort-Woudenberg-Veenendaal.Berk-24 schreef:Verder lijkt het mij logisch dat lijn 80 en 83 met elkaar worden samengevoegd, ze lopen vrij parallel aan elkaar.
Deze verbinding is verplicht tussen Centrum Veenendaal en Amerongen, en tussen Driebergen Arnhemsebovenweg en station Driebergen-Zeist.Berk-24 schreef:Verder mocht lijn 81 wegvallen tussen De Klomp en Driebergen,
De kern Veenendaal moet verplicht met zowel station De Klomp als station Veenendaal Centrum verbonden zijn, als verbindend net zelfs.Berk-24 schreef:hoop ik dat er wel een andere buslijn in de plaats komt in het gat van Centrum-De Klomp om zo een snelle verbinding tussen Veenendaal Centrum en Arnhem te creëern. Scheelt een kwartier ten opzichte van omrijden via Driebergen met de trein, en soms zelfs een half uur.
Veenendaal heeft wel twee treinstations in het dorp. Mij lijkt het handigst (ook qua budget): goede busverbindingen naar Veenendaal-De Klomp (met aansluiting op trein in oostelijke richting), Ede Centrum, het WSR-gebied (Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude) en Amersfoort en daarnaast een dorpsbus op afroep voor de minder mobiele mens.Praten over maximale loopafstanden in Leersum en Amerongen (dorpen met zo'n 7000 inwoners) terwijl er in Veenendaal (63.000 inwoners) nu al plekken zijn waar de dichtstbijzijnde bushalte 1000 tot 1500 meter ver weg is. Praten over het schrappen van lijn 80 tussen Veenendaal en Rhenen en van lijn 83: daarmee maak je ongeveer de helft van Veenendaal busloos (en een derde van Rhenen en heel Achterberg).
Dan heerst er bij de provincie een wat vreemde moraal over minimum bedieningseisen in combinatie met de grootte van de kern in kwestie...
Maar niet persé met dezelfde lijn neem ik aan? Als de stadsdienst Driebergen (75) toch al naar de provincie-concessie gaat kan je daar volgens mij best één grote ringlijn door de buitenranden van Driebergen van maken.Statler Rail schreef:Deze verbinding is verplicht tussen Centrum Veenendaal en Amerongen, en tussen Driebergen Arnhemsebovenweg en station Driebergen-Zeist.Berk-24 schreef:Verder mocht lijn 81 wegvallen tussen De Klomp en Driebergen,
De verbinding van Driebergen Arnhemsebovenweg naar station Driebergen-Zeist is verplicht (lijn 81). Dat geldt ook voor de verbinding Montfoort-Woerden (lijn 104). Beide zijn onderdeel van het ontsluitende net.CamilleKreemers schreef:Alle lusjes van bijvoorbeeld lijn 81 en 104 ook laten vervallen, scheelt weer geld. Gevolg is dat je het netwerk een stuk simpeler kunt maken. Je kan vanuit vervoerskundige eisen ook aangeven dat het voor de reiziger beter is om die stomme lusjes eruit te halen. Misschien wordt lijn 50 verstevigd ervoor, omdat je dan eenvoud geeft.
Maar daar zijn ze nou net in deze concessie allergisch voor.Berk-24 schreef: en daarnaast een dorpsbus op afroep voor de minder mobiele mens.
Statler Rail schreef:De verbinding van Driebergen Arnhemsebovenweg naar station Driebergen-Zeist is verplicht (lijn 81).
Maar de Arnhemsebovenweg loopt helemaal door tot Doorn. :? Dus tot waar is die verbinding dan verplicht: tot de halte Welgelegenlaan (laatste halte in Driebergen)?Daniel schreef:Maar Doorn - Driebergen Arnhemsebovenweg is dus blijkbaar niet verplicht... zie verder m'n bericht hierboven voor een optie anders dan lijn 81.
Vraagafhankelijk vervoer is als je paragraaf 4.8 van het PvE bekijkt in het eerste concessie jaar niet toegestaan (daarna dus wel). Vind het wel apart dat het in het eerste jaar niet mag en daarna wel.sirvinniei schreef:Maar daar zijn ze nou net in deze concessie allergisch voor.Berk-24 schreef: en daarnaast een dorpsbus op afroep voor de minder mobiele mens.
Het is of gemiddeld vijf reizigers per rit of niks. Vraagafhankelijk vervoer is verboden.
Alleen over sommige die voor het stadsnet worden bedacht, heb ik soms mijn bedenkingen. Is bijvoorbeeld de oplossing die in de spitsen wordt gekozen in de vorm van een lijn 28 die een deel van de route rijdt, een lijn 128 en een 228, waarvan een van deze drie ook nog eens niet vanaf het station vertrekt of naar het station gaat (reizigers vanaf Oudenoord en Nijenoord zijn er met de komst van lijn 228 wel op vooruitgegaan). Dit alles heeft als doel om reizigers tussen CS en de Heidelberglaan te weren uit de 28. Maar of het er voor de reizigers tussen bijvoorbeeld Rijnsweerd en Utrecht Centraal overzichtelijker op wordt, waag ik te betwijfelen.Daniel schreef:En logisch nadenken over hoe je het de reiziger makkelijk maakt: niet tien verschillende lijnnummers tussen het station en de Galgenwaard maar gewoon twee die de hele dag door hetzelfde zijn en een goede verdeling over het uur hebben. Net zoiets is de frequentie op lijn 65 die gewoon uit z'n voegen barst nu hij elke 10 minuten rijdt i.p.v. een kwartiersdienst waarbij de helft van de ritten met twee bussen vlak achter elkaar reed.
Check ff de OV-chipkaartdata op Tenderned, daar staat alles op.sirvinniei schreef:Inderdaad bijzonder.
Mag ik trouwens vragen, aangezien je in Woerden woont, hoe de beztting is in west-Utrecht/de stadsdienst Woerden?
wouter15 schreef:Ik weet het niet helemaal, maar de stadslijnen rijden vaak in de weekenden en in de daluren meer leeg rond dan dat er iemand in zit (als ik ze zie). In de spitsuren zijn de stadslijnen nog wel in trek bij de nodige scholieren. Weet niet of de lijnen 102/103 ook bij Utrecht-West horen maar daarvan kan ik zeggen dat de bezetting goed is. Vooral tussen Harmelen en Utrecht is de bus vaak in de ochtendspits bomvol (eruit komen is niet echt makkelijk op zo'n moment). In de daluren zijn de lijnen niet erg druk maar nog wel goed bezet.
Woerden Molenvliet moet met een ontsluitende lijn verbonden zijn met station Woerden. Dat hoeft natuurlijk niet per se een stadsdienst te zijn.sirvinniei schreef:Volgens het pve is hij niet verplicht.
De te bedienen kernen en wijken hebben een OV-halte (treinstation of halte van eensirvinniei schreef:Ik heb ook eigenlijk niks in het pve gevonden over de maximale afstand naar een halte. Staat er daar iets over in?
Punt is natuurlijk dat die stadsdienst op dit moment doorgekoppeld is aan streeklijnen waar wel groter materieel nodig is. Maar dat kan in de toekomst veranderen natuurlijk.sirvinniei schreef:Het is iig zeker geen lijn am et ambassadors te rijden als op z'n best dan driekwart van de bus leeg zit.