Pagina 9 van 11
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 00:41
door MetroRET
Chrysa schreef:VIRM-VI in de
15189 nu, erg ruim voor een late night sprinter naar Breda.
Is gepland, deze komt van de
12678.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 00:46
door Chrysa
Ah, dat wist ik niet. Typisch dat die niet doorrijdt als
12678 naar Breda zoals de
12680 naar Roosendaal rijdt dan. Enige uniformiteit zou toch wel mogen.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 00:47
door MetroRET
Dan wijkt hij af van de route van treinserie 12600, die tenslotte naar Vlissingen gaat.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 01:03
door Chrysa
Poging twee dan: Vreemd dat men niet aangeeft dat die trein naar Breda doorrijdt, zoals men doet met [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie].
En is dat stukje van de route afwijken een probleem dan?
6399 rijdt ook ipv naar Den Haag Centraal naar Den Haag HS.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 17:10
door Bemined
De [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie] is sowieso al een bijzonder geval, omdat deze onder hetzelfde nummer naar
Gn als
Lw rijdt, terwijl alle andere treinseries een apart nummer voor
Gn en
Lw hebben. Volgens de gebruikelijke logica zou je een 12600 en (bijvoorbeeld) 10700 verwachten. Dat er enkele late treinen naar
Gvc naar
Gv rijden is ook inderdaad weer zo typisch, die rijden onder hun normale nummer, terwijl de vroege ritten van de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] die uit
Ut ipv
Utg/
Asd komen als [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal14000[/serie] rijden.
En dan heb je inderdaad de doorkoppelingen. Bij de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie], [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie], [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] staan de doorkoppelingen expliciet in de dienstregeling opgenomen. Hoewel ze onder een apart nummer rijden, is deze expliciet als doorgaand opgenomen,
hier kan je bijvoorbeeld zien welke [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] er doorrijden naar
Rhn. De doorkoppeling van de 15189 is echter niet opgenomen, maar ook bij de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] is dit niet opgenomen waardoor de reisplanner aangeeft dat je van Utrecht Leidsche Rijn naar Vaartsche Rijn moet overstappen van spoor 21 naar spoor 21 in Utrecht.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 17:39
door Chrysa
Never mind, opletten is moeilijk.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 17:49
door Bemined
De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] rijdt nooit via Duivendrecht.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 18:38
door Suus
Veel late treinen rijden ook om personeel en materieel weer op de juiste plaats te krijgen. Als je heel vroeg begint met rijden in een richting (bijvoorbeeld om 4:45 in Enschede) is het gevolg dat er tot laat nog treinen aankomen (hetzelfde Enschede: 1:15) om te zorgen dat er voldoende materieel is.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 18:52
door Bemined
Stations zoals Enschede waar heel vroeg begonnen wordt met de dienstregeling stoppen vaak ook al vroeg, laatste intercity vertrekt daar al om 22:46, terwijl op de meeste grote stations nog tot rond middernacht vertrokken wordt. Als het puur om materieel is dan koppelt men wel een extra treinstel aal de voorlaatste trein vast. Enschede is sowieso een slecht voorbeeld, want dat emplacement is te klein voor alle treinen die daar beginnen en eindigen, dus een deel gaat vervolgens weer leeg van/naar Hengelo.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 19:26
door Chrysa
Bemined schreef:De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] rijdt nooit via Duivendrecht.
Oeps, ik was in de war met de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie]
Die VIRM in de
12678 rijdt dan zeker ook leeg naar Roosendaal? Of rijdt er een vroege trein uit Breda met VIRM? Lijkt me dat er dan nog wel wat mensen meewillen naar Roosendaal, zeker in het weekend. Als je toch rijdt...
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 19:59
door Bemined
Die trein rijdt leeg terug ja, maar niet elke dag naar dezelfde plek. Dat is ook een probleem bij het openstellen van dit soort ritten voor reizigers, de ene dag gaat een trein op tijd X naar A, de volgende dag op tijd Y naar B, en per wijzigingsblad kan dit veranderen. Plus dat zo'n trein soms na aankomst gelijk naar een opstelspoor kan doorrijden zonder eerst via een perronspoor te gaan. Laatste treinen horen een betrouwbaar product te zijn, en dit soort ritten zijn alles behalve betrouwbaar.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: do 01 sep 2016, 09:02
door PatrickM
Connexxion 8282 reed vanmorgen op lijn 631; die is dus weer terug bij Van Oeveren. Ook reed de TCR 425 op lijn 134 (Middelharnis).
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: vr 02 sep 2016, 11:40
door Globetrotter
Gisteravond zat ik in de [serie=Intercity (vleugeltrein van 800)|2016|Heerlen - Sittard20800[/serie] in SgM 2938.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: vr 02 sep 2016, 13:19
door Milco
Dat is gebruikelijk. De pendel-IC's tussen Sittard en Heerlen in de avonduren worden deels met het plaatselijke Sprintermaterieel gereden en dat is in dit geval dus SGMm.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 12:40
door Chrysa
DDZ-6 in de
1940 vandaag.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 13:10
door Stadsbus
ik zat er zelfs in, wat me ook opvalt meerdere ddz-tjes in de 2000
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 14:22
door Chrysa
Treinfanaat in mijn klas zei dat het gepland was om 2 omlopen in de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met DDZ te rijden vanaf vandaag. Weet niet of het klopt.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 14:31
door ArrivaBas
Ik zal RijdenDeTreinen eens even bekijken. Ik ben nou niet zo'n notoire treinenfan als hij, dat ik de materieelinzet bijhoud, voor zover het niet opvalt.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 16:24
door ArrivaBas
Zonet (van heel dichtbij) de gelede 7809 gespot op lijn 16 naar Dordrecht.
En daarachter kwam CXX 8341 als lijn 176.
Dit circus was ter hoogte van de N3/Overkampweg.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 17:06
door Chrysa
ArrivaBas schreef:Ik zal RijdenDeTreinen eens even bekijken. Ik ben nou niet zo'n notoire treinenfan als hij, dat ik de materieelinzet bijhoud, voor zover het niet opvalt.
Opzich wel logisch, aangezien de scholen in Brabant vandaag begonnen zijn. Dan is die extra capaciteit wel handig.
In de 1962 rijdt ook DDZ-6 overigens.
Volgens mij is er wel meer veranderd, behoorlijk wat ICM-11 en 12 overal waar dat eerst niet reed.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 18:05
door MetroRET
Chrysa schreef:ArrivaBas schreef:Ik zal RijdenDeTreinen eens even bekijken. Ik ben nou niet zo'n notoire treinenfan als hij, dat ik de materieelinzet bijhoud, voor zover het niet opvalt.
Opzich wel logisch, aangezien de scholen in Brabant vandaag begonnen zijn. Dan is die extra capaciteit wel handig.
In de 1962 rijdt ook DDZ-6 overigens.
Volgens mij is er wel meer veranderd, behoorlijk wat ICM-11 en 12 overal waar dat eerst niet reed.
Beide omlopen met DDZ in de 1900 zijn NIET gepland.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 19:52
door webguy
Vandaag overigens DD-AR in de 7500: zouden ze verwachten dat het druk werd?
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 20:03
door Bemined
Welkom bij de logica van de NS in tijden van materieelkrapte.
Na de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] met DDZ4 zijn vanaf vandaag de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Nijmegen - Wijchen17600[/serie] met DDAR3 flink langer gemaakt dan nodig. Men vertikt het gewoon om dubbeldekkers in te zetten in daar waar ze een bijdrage kunnen leveren aan de capaciteitsproblemen. Ook de pendel naar het spoorwegmuseum gaat als het goed is met DDZ rijden deze herfst.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 21:07
door Chrysa
Bemined schreef: Ook de pendel naar het spoorwegmuseum gaat als het goed is met DDZ rijden deze herfst.
Toen ik daar was was SGM-2 al overkill, maar ik weet niet hoeveel mensen nou echt deze pendel gebruiken in de vakantie. Iemand enig idee?
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38
Geplaatst: ma 05 sep 2016, 21:17
door Daniel
Vorige week reed er trouwens ook al DDZ in de museumpendel...