Pagina 9 van 58
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 08:20
door Dennenboom
Een "simpele" maatregel als het verhogen van de baanvaksnelheid Den Bosch - Utrecht van 130 naar 140 km/uur zou opgeteld wel eens meer reistijdwinst kunnen opleveren dan een snel treinenpaar Amsterdam - Groningen. Al zou de reistijdwinst maar 1 minuut per trein zijn, je profiteert wel elk uur 6x per richting.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 16:50
door SuperGhost
Als je Den Bosch-Utrecht dan wilt verhogen, doe het dan meteen goed en ga dan naar 180-200 km/h. Net zo als Utrecht-Ede, Zwolle-Assen, Amersfoort-Apeldoorn en Utrecht-Gouda.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 18:04
door Z2N
De extra reistijdwinst is dan marginaal, hooguit enkele minuten tegenover hele hoge kosten. Overigens zwemmen de IC's op de A2-corridor in rijtijd, de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] is in zuidelijke richting 26 minuten ipv 28 voor de rest van de IC-treinen, en dan alsnog is dat ruim (mijn recordtijd staat op 22 minuten). Een baanvakverhoging naar 140 km/h, in combinatie met de herbouw van Geldermalsen en een broodnodig bezoek van de Stopmachine zou een duurzame rijtijd van 23 minuten mogelijk moeten maken, en dat is al een goede stap vooruit.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 18:56
door ibodejoode
Abus schreef:Heb ik ook net toegevoegd aan mijn berichtje. Groningen heeft een licht dalende tendens, en zeker geen groei ondanks de economische opleving. Daar begon deze discussie mee.
We weten de cijfers van Arriva niet, maar uit de lokale berichten over overvolle treinen, zullen de niet NS-lijnen fors zijn gegroeid, zelf ook geregeld ervaren tussen Leeuwarden-Groningen. Dus Groningen station totaal zal wel degelijk gegroeid zijn. Kijk alleen maar (economie -> huizen) groei studenten, die thuis blijven wonen. Hieruit blijkt ook weer dat we ons meer moeten focussen op het korte afstandsverkeer i.p.v. het lange...
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 21:55
door trolly
Dennenboom schreef:Een "simpele" maatregel als het verhogen van de baanvaksnelheid Den Bosch - Utrecht van 130 naar 140 km/uur zou opgeteld wel eens meer reistijdwinst kunnen opleveren dan een snel treinenpaar Amsterdam - Groningen. Al zou de reistijdwinst maar 1 minuut per trein zijn, je profiteert wel elk uur 6x per richting.
:?
Zelf zit ik eigenlijk nooit zes keer per uur in dezelfde richting in de trein, dus doe mij maar zes minuten eerder in Groningen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 22:03
door Dennenboom
Maar i.p.v. jou profiteren wel duizenden mensen per uur van dat minuutje. Heel sociaal als je dat een betere optie vindt...

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 22:20
door Suus
Wat levert een minuutje minder rijtijd tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal precies op? Nog langer stilstaan in 's-Hertogenbosch?
Je moet versnellen als dat zorgt dat je op bepaalde plekken mooie overstapknopen kan krijgen die nu niet lukken omdat de rijtijd tussen twee knopen te lang is, maar baanvakken versnellen om het versnellen zodat je kan pronken met een minuut kortere reistijd vind ik nogal verspilde moeite.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 22:28
door trolly
Dennenboom schreef:Maar i.p.v. jou profiteren wel duizenden mensen per uur van dat minuutje. Heel sociaal als je dat een betere optie vindt...

Ik ben niet enkel sociaal, maar ook realistisch: al die duizenden mensen levert dat één minuut reistijd per rit op. Daar hebben ze niks aan, want ze kunnen de vele honderden uren die ze samen aan reistijd besparen helaas niet optellen. Alleen in een achtbaan kan je een rijtijdverschil van één minuut echt beleven.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: ma 19 nov 2018, 23:40
door Z2N
Suus schreef:Wat levert een minuutje minder rijtijd tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal precies op? Nog langer stilstaan in 's-Hertogenbosch?
Je moet versnellen als dat zorgt dat je op bepaalde plekken mooie overstapknopen kan krijgen die nu niet lukken omdat de rijtijd tussen twee knopen te lang is, maar baanvakken versnellen om het versnellen zodat je kan pronken met een minuut kortere reistijd vind ik nogal verspilde moeite.
Die paar minuten kunnen heel wat uitmaken, zeker op de A2-corridor waar de rijtijden (te) ruim zijn en de stationnementen te lang. Met een paar minuten rijtijdwinst kan je de dienstregeling opnieuw bouwen, waardoor de reistijd voor doorgaande reizigers 10 minuten korter kan worden. (Een trein 'eerder' in de tienminutendienst)
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: di 20 nov 2018, 02:19
door Abus
ibodejoode schreef:Abus schreef:Heb ik ook net toegevoegd aan mijn berichtje. Groningen heeft een licht dalende tendens, en zeker geen groei ondanks de economische opleving. Daar begon deze discussie mee.
We weten de cijfers van Arriva niet, maar uit de lokale berichten over overvolle treinen, zullen de niet NS-lijnen fors zijn gegroeid, zelf ook geregeld ervaren tussen Leeuwarden-Groningen. Dus Groningen station totaal zal wel degelijk gegroeid zijn. Kijk alleen maar (economie -> huizen) groei studenten, die thuis blijven wonen. Hieruit blijkt ook weer dat we ons meer moeten focussen op het korte afstandsverkeer i.p.v. het lange...
Dat is natuurlijk heel mooi, maar totaal niet relevant voor het versnellen van de verbinding Groningen - Amsterdam. Het zou er zelfs op duiden dat al die regionale Arriva-reizigers ook niet doorreizen op de NS-corridor, wat erop duidt dat deze corridor voor Groningen relatief minder relevant wordt. Ofwel: je hebt gelijk met je pleidooi voor de prioriteiten rond Groningen: liever regionaal investeren.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: di 20 nov 2018, 02:27
door Abus
trolly schreef:Dennenboom schreef:Maar i.p.v. jou profiteren wel duizenden mensen per uur van dat minuutje. Heel sociaal als je dat een betere optie vindt...

Ik ben niet enkel sociaal, maar ook realistisch: al die duizenden mensen levert dat één minuut reistijd per rit op. Daar hebben ze niks aan, want ze kunnen de vele honderden uren die ze samen aan reistijd besparen helaas niet optellen. Alleen in een achtbaan kan je een rijtijdverschil van één minuut echt beleven.
Die zes minuten voor jou op meer dan twee uur reizen naar Amsterdam zullen ook niet de wereld aan verschil zijn... Heb je net genoeg extra tijd om een snack te kopen op het station. Of je zit thuis zes minuten eerder aan de piepers/pasta/rijst (of wat je voorkeur ook is). Misschien wel boeiend als je dan net het begin van je favoriete soap voortaan kunt zien.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: di 20 nov 2018, 03:37
door trolly
Ach ja, die goeie ouwe tijd toen je nog op tijd thuis moest zijn voor een televisieprogramma... :')
Zes minuten op een lange reis is weinig, maar zichtbaar voor een individu. Eén minuut voor velen is dat niet. Als links en rechts nog een paar minuten kunnen worden gesprokkeld wordt het verhaal uiteraard anders. Lang stilstaan is niet bevorderlijk voor de snelheidsbeleving van de klant, dus als wachttijden op knooppunten kunnen worden verkort is dat meegenomen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: di 20 nov 2018, 08:19
door Abus
Ben ik helemaal met je eens.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: di 20 nov 2018, 18:09
door Bemined
Toch kunnen enkele minuutjes soms miljoenen euro's opleveren. Een bescheiden winst in rijtijd kan een gunstigere kering op het eindpunt opleveren waardoor minder treinstellen nodig zijn voor de exploitatie. Aangezien treinstellen miljoenen euro's per stuk kosten tikt dat snel aan. Ook kan het voorkomen dat je dankzij een gunstigere dienstregeling een extra trein kan inpassen waarvoor je anders extra infrastructuur nodig had. Zo was er ooit een plan om Utrecht - Rotterdam / Den Haag te versnellen met een minuut en de opvolgtijd te verkorten, waardoor Utrecht Leidsche Rijn ingepast kon worden zonder lange stops in Gouda Goverwelle en Woerden. Voor intercityreizigers een verwaarloosbare minuut, voor de doorgaande sprinter zou het 16 minuten winst opleveren, en dus tevens een compositie minder nodig in de omloop.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: di 20 nov 2018, 18:23
door trolly
Maar dan is het doel dus niet één minuut voor de IC-passagiers, maar een kwartier voor de sprinterreizigers, en als bonus een materieelbesparing. Omdat het over korte afstanden gaat kan dat zomaar een reistijdverkorting van 30 tot 50% opleveren, dus die keuze is snel gemaakt.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: do 29 nov 2018, 15:34
door Lijn65
Assen krijgt toch zijn zin...
NS doet tweede proef met snelle intercity die stopt in Assen
Er komt een extra proef met een snelle intercity vanuit de stad Groningen naar de Randstad die ook stopt in Assen. Dat heeft topman Roger van Boxtel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) vanmorgen toegezegd aan gedeputeerde Henk Brink en wethouder Harmke Vlieg van Assen.
Bron:
rtv Drenthe
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: do 29 nov 2018, 15:36
door Suus
En bij de derde proef wordt in Zwolle gestopt?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: do 29 nov 2018, 15:46
door Cas
Nee joh, bij de derde proef krijgen we een trein die alleen maar in Lelystad stopt!
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: do 29 nov 2018, 16:28
door Nicketick
Heel flauw, maar als Assen gelijke behandeling wil als Groningen hoeft er niets te veranderen. Immers: de IC doet er 2 uur over van Groningen naar Amsterdam Zuid, en 1.43 vanuit Assen. Assen heeft dus dat kwartier reistijdwinst al

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: do 29 nov 2018, 20:21
door Vinny
Cas schreef:Nee joh, bij de derde proef krijgen we een trein die alleen maar in Lelystad stopt!
Dat is de vierde proef. Bij de vijfde proef wordt alleen gestopt te Hoogeveen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: do 29 nov 2018, 22:23
door Dennenboom
Je moet toch ook een variant uittesten voor als er werkzaamheden in Assen zijn. :D
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: do 29 nov 2018, 23:37
door JothamvW
Waar zijn de varianten met Europapark (recent nog een situatie geweest waarbij het hele hoofdstation een weekend lang niet per trein bereikbaar was) en Meppel dan?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: vr 30 nov 2018, 09:34
door sirvinniei
En de variant met een stop in Hoogeveen? :X
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: vr 30 nov 2018, 09:44
door trolly
Goed dat je daarover begint. Dat had Vinny drie posts eerder namelijk ook al gedaan.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Geplaatst: vr 30 nov 2018, 13:29
door AppleMoose
Maar de variant met een dubbele stop in Hoogeveen was nog niet voorbij gekomen! (A)