Op twitter vraagt Suus waarom de km-afstanden achter de plaatsnamen zijn gewijzigd.
Er kunnen een aantal redenen zijn:
1 gewoon een foutje van de ontwerper.
2 hergebruik van de armen
3 de aanleg van nieuwe paden (kortere route)
4 het uitbreiden van de plaatsen (verplaatsen van de grens bebouwde kom).
De afstand tot een plaats wordt gemeten tot het eerste bewegwijzerde kruispunt in die plaats. Als een plaats groter wordt wordt de afstand tot die plaats dus korter. Bij Den Haag heeft het bouwen van de Vinex wijken ook gevolg gehad. Vreemde is dus wel dat je vanuit de Balij dus wel snel in Leidschenveen bent, maar nog een aardig eindje hebt te gaan tot het Centrum.
In het verleden werd er gemeten tot het centrum van de stad (stadhuis of kenmerkend gebouw). Maar omdat steden steeds groter werden is dat aangepast. Het blijf natuurlijk reden tot discussie geven welke keuze je maakt. De huidige keuze heeft wel tot gevolg dat je dus een flink aantal borden moet gaan aanpassen.
Op nieuwe borden wordt de op dat moment geldende afstand aangegeven, maar aanpassen van oude borden kan best lang duren. Zo kan er dus een onregelmatigheid ontstaan in de kilometer aanduiding als je een route rijdt. Zo kregen we jaren terug regelmatig van weggebruikers een opmerking dat de afstand langs de A20 bij Maassluis niet juist was. Het strookje lag al ruime tijd klaar, maar om het op een portaalpaneel aan te brengen moest wel een wegafzetting worden geplaatst en afgestemd met de regio van RWS. Een best wel kostbare operatie om aan te brengen.