Pagina 9 van 15
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 08:50
door mave94
In sommige gevallen is het sneller om via Brussel te reizen, althans volgens de dienstregeling. Het probleem met deze route is het gebrek aan alternatieven als je de overstap mist. Als je de overstap mist, dan moet je meestal 2 uur wachten op de volgende ICE. Daarnaast heb je met twee losse tickets (ECD en ICE) geen recht op geld terug bij vertraging.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 08:51
door Chrysa
Doe ik vanuit Breda regelmatig, zeker met interrail is het al snel voordelig omdat je maar beperkt in Nederland mag reizen. Ook qua reistijd maakt het weinig uit en dan kan ik de RE13 vermijden.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 08:52
door verfmeer
Meltrain schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:19
Waarom zou je van/naar Duitsland via België reizen?
Van Köln Hbf naar Rotterdam Centraal is het maar een kwartier langzamer dan de routes met de ICE via Utrecht of met de RE13 via Venlo. Wanneer deze zomer Oberhausen - Emmerich voor 8 weken dicht gaat, de ICE naar Amsterdam dus via Venlo moet en de RE13 wordt opgeheven is het de snelste route. En zelfs daarbuiten kan het sneller zijn, omdat de ICE naar Brussel in het andere uur rijdt ten opzichte van de ICE naar Amsterdam.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 08:55
door verfmeer
Matt schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:50
Daarnaast heb je met twee losse tickets (ECD en ICE) geen recht op geld terug bij vertraging.
Daarom vond ik het dus zo interessant dat DB het wel als één ticket aanbied. Nu nog hopen dat ze ook de sparpreisen gaan aanbieden.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 09:04
door DovaModaal
Meltrain schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:19
verfmeer schreef: ↑di 07 jan 2025, 15:17
De Eurocity Direct is nu ook op het binnenlandse gedeelte van bahn.de te boeken, zolang het onderdeel is van een reis van/naar/door Duitsland.
Waarom zou je van/naar Duitsland via België reizen?
Voor de reis Aken - Rotterdam stelt de DB-reisplanner (bahn.de) de reis via de ECD in Antwerpen voor als een van de mogelijkheden. [Weliswaar kreeg ik zonder verder te zoeken enkel de combinatie met Eurostar te zien en niet het bedoelde traject met hun eigen ICE een uur later.]
En er is meer dan "via België": reizigers kunnen ook van Antwerpen via Nederland naar noord-Duitsland reizen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 09:34
door rvdborgt
verfmeer schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:55
Matt schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:50
Daarnaast heb je met twee losse tickets (ECD en ICE) geen recht op geld terug bij vertraging.
Daarom vond ik het dus zo interessant dat DB het wel als één ticket aanbied. Nu nog hopen dat ze ook de sparpreisen gaan aanbieden.
Ik weet niet of die terugkomen. Tot een paar jaar geleden ging dat wel (met IC Brussel via Brussel of Leuven naar Nederland). Maar het zou kunnen dat Sparpreise van Herzogenrath naar bv. Rotterdam voor €17,xx (treinbinding tot Aken) niet uit kunnen voor DB, NMBS en NS...
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 09:39
door mave94
verfmeer schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:55
Daarom vond ik het dus zo interessant dat DB het wel als één ticket aanbied. Nu nog hopen dat ze ook de sparpreisen gaan aanbieden.
Wie weet. Het is in ieder geval wel zeker dat NS International en NMBS deze doorgaande tickets niet zullen aanbieden. Die willen natuurlijk hun eigen producten blijven verkopen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 09:57
door en-es
Meltrain schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:19
Waarom zou je van/naar Duitsland via België reizen?
Als ik voor een zacht prijsje een bizarre route kan afleggen, waarom niet?

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 09:59
door Suus
Kan mij in de zomermaanden heel goed voorstellen dat Rotterdam - Brussel - Frankfurt comfortabeler/sneller is dan Rotterdam - Utrecht - eindeloos geboemel via Venlo - Frankfurt.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:50
door trolly
en-es schreef: ↑wo 08 jan 2025, 09:57
Meltrain schreef: ↑wo 08 jan 2025, 08:19
Waarom zou je van/naar Duitsland via België reizen?
Als ik voor een zacht prijsje een bizarre route kan afleggen, waarom niet?
Ondanks alle bovenstaande uiterst zinvolle motiveringen op grond van ticketprijs en reistijd lijkt me dit toch wel de kern van de zaak. Dit is een fappertsforum, nondeju.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 13:10
door mave94
Toch zie ik met enige regelmaat dat "de gewone reiziger" ook van Rotterdam naar Frankfurt of een vergelijkbare route via België reist. Dit is meestal de onwetende reiziger die "de goedkoopste prijs vond" of "de treintijden kwamen wel goed uit". Er zijn genoeg reizigers die helemaal niet kijken naar waar je moet overstappen en hoe lang. De prijs en vertrek- en aankomsttijd zijn voor sommige reizigers het belangrijkste.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 09 jan 2025, 09:08
door gpvos
Ik ben ooit op een DB-kaartje van Amsterdam naar Gent gereisd via Aken, gewoon omdat het kon. Kostte toen 33 euro. Sorry, dit heeft niets meer met de ECD te maken.
Edit: dit was denk ik ook via Gronau, zo kon ik nog wat trajectjes in het Roergebied en oostelijk België afstrepen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 09 jan 2025, 09:17
door TffpaA
Mwoah: cities in Europa, indirect. Het sluit er dus wel enigszins op aan

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: vr 10 jan 2025, 21:16
door Treintje1989
Die ECD loopt zeker wel lekker? Als je dit weekend nog van
Rtd naar Brussel wilt betaal je minimaal 50 euro enkele reis, op een enkele vroege of late rit na. Omdat er alleen nog full flex tickets zijn blijkbaar. De EC is dan gelukkig een heel veel goedkoper alternatief.
Ik snap het principe van hoe eerder boeken hoe goedkoper. Maar als de Eurostar van 8.28 uur uit
Rtd zelfs goedkoper is, dan begint er toch kleur aan te komen.

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 11 jan 2025, 09:38
door en-es
Die prijzen zijn inderdaad af en toe nogal bizar.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 11 jan 2025, 10:41
door cassie127
I.v.m. de NMBS Staking die morgenavond vanaf 22:00 begint, vervalt vanaf 17:00 de treinbinding bij zowel Eurocity als Eurocity Direct treinen tot maandag einde dienst
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: zo 12 jan 2025, 15:28
door Commendatore
Treintje1989 schreef: ↑vr 10 jan 2025, 21:16
Ik snap het principe van hoe eerder boeken hoe goedkoper. Maar als de Eurostar van 8.28 uur uit
Rtd zelfs goedkoper is, dan begint er toch kleur aan te komen.
Ik vind nog steeds dat dat principe op deze verbinding eigenlijk niks te zoeken heeft, net zomin als op pakweg Amsterdam-Maastricht.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: zo 12 jan 2025, 16:30
door waldo79
Wordt die Eurocity Direct niet gereden voor eigen rekening en risico van de vervoerders? Dat zou het tariefmodel verklaren.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 23 jan 2025, 07:50
door Meltrain
Ik zag gisteren een ICNG op Schiphol waarvan de eindbestemming op de trein steeds afwisselde tussen “Brussel Zuid/Midi”, “Bruxelles Midi”, “Brüssel Süd” en “Brussels South”.
Ik snap alleen niet waarom in het Nederlands Midi is toegevoegd.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 23 jan 2025, 08:48
door teun
Ik verwacht voor Nederlanders die ergens een reisplanner of een kaartje Brussel Midi hebben zien staan en niet de link leggen dat dat de Franse term voor het zuiderstation is.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 23 jan 2025, 08:48
door rvdborgt
waldo79 schreef: ↑zo 12 jan 2025, 16:30
Wordt die Eurocity Direct niet gereden voor eigen rekening en risico van de vervoerders? Dat zou het tariefmodel verklaren.
In België wel (open toegang), in Nederland valt de ECD ook onder de concessie maar NS heeft in de concessie voor de internationale verbindingen een zeer grote tariefvrijheid. Dus ze vragen wat ze denken dat de markt kan dragen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 23 jan 2025, 09:39
door DingeZ
Meltrain schreef: ↑do 23 jan 2025, 07:50
Ik zag gisteren een ICNG op Schiphol waarvan de eindbestemming op de trein steeds afwisselde tussen “Brussel Zuid/Midi”, “Bruxelles Midi”, “Brüssel Süd” en “Brussels South”.
Ik snap alleen niet waarom in het Nederlands Midi is toegevoegd.
Iets met Belgische taalwetgeving. NS wil de reisinformatie ook in het Engels kunnen tonen en België is dat alleen toegestaan als alle nationale talen (Nederlands, Frans en Duits) eerst worden getoond/gesproken. Ik vermoed dat OBIS niet zo'n specifiek systeem heeft voor Belgische taalgrenzen als de NMBS, dus om problemen te voorkomen wordt waarschijnlijk een rit van/naar België standaard viertalig gedaan.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 23 jan 2025, 09:55
door Post
Ik denk dat de combinatie zuid/midi vraagtekens oproept, niet de losse toevoeging van midi.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 23 jan 2025, 10:15
door en-es
Waarom Midi? Zuid in het frans is toch Sud.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 23 jan 2025, 10:16
door trolly
Of le midi.