Pagina 9 van 16
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 22:09
door ITF
Het inkorten van de route van lijn 341 door Wijk bij Duurstede vind ik toch wel een slechte zaak eigenlijk, reizigers vanuit het oosten van Wijk naar Utrecht zullen eerst een flink stuk moeten lopen of overstappen in Cothen. Een overstap die ook niet op dezelfde halte is, maar waar eerst een drukke rotonde overgestoken moet worden.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 22:23
door Daniel
sirvinniei schreef: ↑ma 14 apr 2025, 22:01
BasGeluk schreef: ↑ma 14 apr 2025, 17:42
Dan staan er dus meer fouten in. Zie nu ook dat op de pagina's 87, 99 en 111 buurtbus 505 niet wordt genoemd bij de halte-indeling.
De 505 heeft een eigen haltetje tegen het parkeerterrein aan. Waarschijnlijk wordt ie daarom niet genoemd, want technisch gezien halteert hij ook niet op de noordelijke bushalte.
Mwoh, is gewoon perron D. Waarbij ik me afvraag of dat perron überhaupt blijft bestaan want er komt natuurlijk redelijk wat ruimte vrij op de overige perrons. Er zijn immers drie perrons terwijl alleen 80 en 83 qua aansluitingen gelijktijdig op Veenendaal-De Klomp noordzijde zijn.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 22:51
door Lijn 45
Niwa ter Els schreef: ↑ma 14 apr 2025, 21:18
Ik mag hopen dat scholierenlijn 10 met 12-meter ook een foutje is...
Misschien gaan de geledes daar alleen in de spits rijden en 12m in het dal?
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 22:58
door sirvinniei
ITF schreef: ↑ma 14 apr 2025, 22:09
Het inkorten van de route van lijn 341 door Wijk bij Duurstede vind ik toch wel een slechte zaak eigenlijk, reizigers vanuit het oosten van Wijk naar Utrecht zullen eerst een flink stuk moeten lopen of overstappen in Cothen. Een overstap die ook niet op dezelfde halte is, maar waar eerst een drukke rotonde overgestoken moet worden.
Ja, ik snap eigenlijk ook niet dat er niet gewoon een extra overstaphalte aan de noordzijde van Wijk bij Duurstede wordt geplaatst. Desnoods schrap je dan halte Kempenaar voor 341 om de rijtijd toch op peil te houden.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 08:18
door Meltrain
Het is me ook niet helemaal duidelijk of lijn 341 bij de halte Amstel gaat stoppen. Het plaatje zegt van niet, maar de beschrijving suggereert van wel.
Meltrain schreef: ↑wo 25 sep 2024, 22:25
Stadsbus schreef: ↑wo 25 sep 2024, 21:15
2, 4, 5, 17 en 70 zullen Ulink worden
Als er één Amersfoortse stadslijn is die het waard is om Ulink te worden, dan is het wel lijn 3. Lijn 2 vind ik ook logisch en lijn 4 snap ik nog wel, maar van lijn 5 begrijp ik het dus echt niet.
Keolis heeft dus zelf ook ontdekt dat lijn 3 veel beter binnen U-link past dan lijn 4 of 5.
Wel geinig dat er straks 2x een U-link lijn 3 is.

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 08:27
door Daniel
De parallelle U-link 15 en U-liner 315 in Amersfoort zijn ook wel bijzonder gezien die samen de gewenste spitsfrequentie vormen. Al maakt dat uiteindelijk ook niet meer uit met hetzelfde materieel maar alleen iets ander interieur.
Dat die verbinding het heel goed doet voor een nieuwe lijn merkte ik ook al op, dus mooi dat hij gelijk vaker gaat rijden. Je ziet ook dat hij bij de Amerena al reizigers uit de omliggende wijken trekt nu.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 09:06
door sirvinniei
Tsja, ze breken daar het uliner concept wel meteen weer mee af. Het idee was om alleen op grote haltes te stoppen en daardoor een goed alternatief voor de auto te zijn.
Laat maar weer eens zien dat dingen achter de tekentafel niet altijd praktisch zijn.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 10:35
door omaylie
Hoe gaan ze het dan doen met U-liner/snelBuzz 395? Want die wordt door én Keolis én Qbuzz gereden en laatstgenoemde zie ik echt geen U-liner bussen bestellen. Gaat het dan een mix worden tussen U-liner en snelBuzz?
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 10:42
door Youri
Het deel van Qbuzz zal denk ik gewoon onder Streekbuzz blijven. Anders krijg je weer het "groene bussen op snelbuzzlijnen" fenomeen. Of er moeten bussen omgestickerd worden, ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat het plan is
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 11:09
door omaylie
Nou ja, met 56 Yutongs in snelBuzz huisstijl heb je waarschijnlijk genoeg bussen voor het Qbuzz deel van lijn 395. Want anders krijgen we een HOV-lijn die maar voor de helft daadwerkelijk HOV-is.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 11:34
door Meltrain
Zijn die Yutong's niet allemaal nodig voor de andere snelBuzz-lijnen (361, 365, 382, 383, 385 en 386)?
Daniel schreef: ↑di 15 apr 2025, 08:27
De parallelle U-link 15 en U-liner 315 in Amersfoort zijn ook wel bijzonder gezien die samen de gewenste spitsfrequentie vormen. Al maakt dat uiteindelijk ook niet meer uit met hetzelfde materieel maar alleen iets ander interieur.
Niet helemaal, want ik zie dat lijn 15 met 12m gaat rijden en lijn 315 met 15m.
Ik ben wel benieuwd waar Keolis de lijnen 87 en 350 wil laten keren bij Veenendaal-De Klomp. De "rotonde" aan het einde van Arkeneel wellicht?
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 11:46
door Milco
Of bij de rotonde ten westen van Van der Valk eventueel. Of de bussen van lijn 87 rijden MAT naar de noordzijde, anders wordt het zo'n eenling gezien het materieel en de enige U-buslijn aan de zuidzijde van station De Klomp.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 12:03
door ThatPCDude
Meltrain schreef: ↑di 15 apr 2025, 11:34
Zijn die Yutong's niet allemaal nodig voor de andere snelBuzz-lijnen (361, 365, 382, 383, 385 en 386)?
383 blijft net zoals bij Arriva altijd met 12-meter(streek-)bussen gereden worden.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 12:11
door Milco
Tijd om die lijn dan maar om te nummeren naar 176 ofzo?
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 12:18
door Daniel
Meltrain schreef: ↑di 15 apr 2025, 11:34
Niet helemaal, want ik zie dat lijn 15 met 12m gaat rijden en lijn 315 met 15m.
Ik bedoelde meer dat het allemaal Yutongs zijn, de lengte maakt qua toegankelijkheid natuurlijk niks uit en de kleur al helemaal niet.
Ik ben wel benieuwd waar Keolis de lijnen 87 en 350 wil laten keren bij Veenendaal-De Klomp. De "rotonde" aan het einde van Arkeneel wellicht?
Er is hier volgens mij ooit een link naar de uitwerking van de gemeente Ede gedeeld door mij (of in het topic van de huidige concessie). Er wordt inderdaad gekeerd op een rotonde verderop.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 12:24
door ThatPCDude
Milco schreef: ↑di 15 apr 2025, 12:11
Tijd om die lijn dan maar om te nummeren naar 176 ofzo?
Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag. Er is weinig HOV aan.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 21:08
door Niwa ter Els
Philip schreef: ↑ma 14 apr 2025, 21:54
In de praktijk zullen de scholierenlijnen naar het Lodenstein al niet gereden hebben op die dagen
Er is bij Pouw altijd veel over gediscussieerd en de conclusie was dat de lijnen gewoon gereden moesten worden zoals ze werden ingehuurd door Keolis. Dus heb meer dan eens voor een lege school gestaan. Een situatie die ook rond de examens en laatste schoolweken best vaak voorkwam. Al was dat natuurlijk in de tijd dat uitval nog een uitzondering was....
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 21:16
door IIVQ
Daniel schreef: ↑ma 14 apr 2025, 21:45
Overigens, wordt dit nu de eerste concessie met een aangepaste dienstregeling op dank- en biddag?
Noord-Holland Noord heeft al zéker 8 jaar geen bus op lijn 650 op zowel de bid- als dankdag voor Gewas en Arbeid (maar wel op de bid- en dankdagen voor Visserij, zélfs in Lustrumjaren)
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 21:38
door Daniel
Niwa ter Els schreef: ↑di 15 apr 2025, 21:08
Er is bij Pouw altijd veel over gediscussieerd en de conclusie was dat de lijnen gewoon gereden moesten worden zoals ze werden ingehuurd door Keolis.
Pouw die scholierenlijnen rijdt zoals ingehuurd?? Volgens mij zijn die scholierenlijnen formeel onderdeel van het reguliere OV en dus ook door reguliere reizigers te gebruiken, maar ik zie ze op de 680 regelmatig met "Schoolbus" erop rijden om maar te voorkomen dat er een niet-scholier instapt. Zelfs de 298 keerde destijds nog weleens voortijdig om als er niemand meer in zat en er op De Klomp een aflossing was (wat bij Pouw veelal met buswissel gebeurde)
De aanpassing op dank- en biddag staat er nu trouwens ook alleen in voor 603 en 695, dus niet voor de lijnen naar Lodenstein.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 16 apr 2025, 07:41
door IIVQ
Toen ik nog vervoerkundige was van Utrecht (dus voor 2015) stond op de haltevertrekstaten van alle scholierenlijn een tekst als "Tijden en bediening kunnen in overleg met de school afwijken". Maar de lijnen zijn altijd open geweest voor "normale" reizigers.
Dat gold echter niet voor lijn 663 in OV Regio IJsselmond, dat was een afgekochte lijn. Maar het was dezelfde bus (en doorgaande rit) als lijn 650 van NHN, die wel openbaar toegankelijk was.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 16 apr 2025, 15:12
door Lijn 45
De blauwe 8301 is volgens deze
Insta Story ook in Amersfoort aangekomen.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 16 apr 2025, 17:10
door Milco
Inmiddels meer foto's op Busposities:
https://busposities.nl/voertuig/keo_YutongU15_8301
Mooie kleur wel

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 16 apr 2025, 17:35
door Daniel
Nouja, zo is de verrassing voor morgen er wel een beetje af hoor

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 16 apr 2025, 19:27
door ovVeluwe
Vandaag was de presentatie aan het personeel. Ze zien er ontzettend goed uit en zijn mooi afgewerkt!
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 16 apr 2025, 20:54
door Daniel
Ja, morgen dus aan een delegatie van het Rocov (waaronder bovengetekende)
