Pagina 9 van 19
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: do 06 jun 2013, 19:45
door borsjea
AnsaldoBreda beschuldigt de NS te hard te hebben gereden met sneeuwval, weet iemand bij toeval wat de instructie van AnsaldoBreda mbt tot sneeuwval dan wel is?
Daarnaast beschuldigt AnsaldoBreda de NS er van niet het dagelijks onderhoud te hebben uitgevoerd, vraag me af wat in onder dat onderhoud mag verwachten. Dagelijkse werkzaamheden zijn naar mij mening een interne schoonmaakbeurt en een inspectierondje rond de trein beide zijn in mijn ogen geen onderhoud.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: do 06 jun 2013, 19:56
door iljitsch
Ik denk niet dat ze bedoelen dat je het onderhoud dagelijks doet, maar meer het routinematige spul.
Ik moet zeggen dat ik het verhaal van AB niet helemaal belachelijk vind, het zou best eens kunnen dat de NS gelijk heeft dat dit zorgenkindjes zullen blijven die je beter niet kan hebben, terwijl AB toch grotendeels geleverd heeft wat afgesproken en ze dus gewoon betaling kunnen eisen.
Dat iedere trein anders in elkaar zit en anders onderhouden moet worden is natuurlijk een probleem, maar bij zo'n kleine serie komt er toch weinig routine in dus ik vraag me af of dit gelijk dodelijk is.
Dat wordt lachen als straks de NS op last van Dijsselbloem gewoon weer met de V250 moet gaan rijden.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: do 06 jun 2013, 21:35
door Geert
iljitsch schreef:Ik moet zeggen dat ik het verhaal van AB niet helemaal belachelijk vind, het zou best eens kunnen dat de NS gelijk heeft dat dit zorgenkindjes zullen blijven die je beter niet kan hebben, terwijl AB toch grotendeels geleverd heeft wat afgesproken en ze dus gewoon betaling kunnen eisen.
Stond er in het contract van Ansaldo dat er treinen geleverd moesten worden die enorm veel storingen vertonen dan? Om nog maar te zwijgen over de ontwerpfouten die nu aan het licht gekomen zijn. Ansaldo kan dat niet volledig afschuiven op NS onder het mom van 'dat heb je toch goedgekeurd' zonder zelf enige verantwoordelijkheid te nemen.
Dat iedere trein anders in elkaar zit en anders onderhouden moet worden is natuurlijk een probleem, maar bij zo'n kleine serie komt er toch weinig routine in dus ik vraag me af of dit gelijk dodelijk is.
Het zegt denk ik ook wel iets over de werkwijze van AnsaldoBreda als ze niet in staat zijn om elke trein op dezelfde wijze in elkaar te zetten...
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: do 06 jun 2013, 21:40
door Stéphane
borsjea schreef:AnsaldoBreda beschuldigt de NS te hard te hebben gereden met sneeuwval, weet iemand bij toeval wat de instructie van AnsaldoBreda mbt tot sneeuwval dan wel is?
Dat doet me vooral denken aan wat een andere forumgebruiker een tijd land als handtekening had staan: "De trein, bewaren bij kamertemperatuur op een schone droge plaats."
Als ze op bevel van Dijsselbloem de Fyra terug in dienst nemen gaat de geloofwaardigheid van de Benelux er wel op vooruit gaan...
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: do 06 jun 2013, 21:54
door VIRM
iljitsch schreef:IDat wordt lachen als straks de NS op last van Dijsselbloem gewoon weer met de V250 moet gaan rijden.
Dat gaat nog zeker tot in 2015 duren, als ze door zouden gaan met de V250, zei de NMBS volgensmij.
Bovendien heeft de V250/Fyra dan zoveel imagoschade opgelopen, dat het dan de vraag is in hoeverre klanten dan nog uberhaupt wel willen instappen in de V250, of de wat langzamere opties (s2600, s1900 of de overstap in Leiden) willen nemen.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: do 06 jun 2013, 22:03
door robert55
Dat Ansaldo zou reageren was natuurlijk te verwachten, maar eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat de reactie zo zwak zou zijn: onoordeelkundig gebruik en/of gebrekkig onderhoud zijn in theorie niet uit te sluiten, maar wel onwaarschijnlijk. Alleen al omdat meer dan de helft van de treinen nooit in de fase is gekomen dat ze door Nedtrain werden onderhouden, die zijn namelijk nooit , zelfs niet onder voorwaarden afgenomen. Bedenk ook dat uit het MottMcDonald blijkt dat de bouwkwaliteit om het maar eens in het Italiaans te zeggen Merda is, met ook nog eens een grote variatie in afwerking tussen de individuele treinen. Dat is ook van de DSB IC4 bekend: de eerste 15-20 zijn allemaal handgebouwd, geen serie standaard.
Denk er ook aan dat NMBS AB in januari de contractueel overeengekomen 3 maanden voor rectificatie heeft gegeven en dat ruim een maand na die termijn duidelijk is dat dat niet gelukt is.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: do 06 jun 2013, 22:15
door Daniel
In het AD van vandaag stonden nog wat meer voorbeelden van "successen" met AnsaldoBreda materieel. Een lijstje met een aantal die we al wel kenden, maar sommigen zijn hier nog niet langsgekomen:
- 32 van de 72 Ansaldo trams in Oslo moesten plotseling in onderhoud wegens roestvorming. Al 2 jaar golden hiervoor extra snelheidsbeperkingen omdat ze niet opgewassen waren tegen teveel zomerse dagen, scherpe bochten, het Noorse stroomnet en blaadjes op de rails.
- In de coupés van 36 nieuwe AnsaldoBreda-treinen van de Noorse spoorwegen regende het in 2007 via het ventilatiesysteem
- In Göteborg roestten 39 van de 65 Sirio-trams weg die tussen 2002 en 2009 door AnsaldoBreda werden geleverd. 34 trams staan inmiddels 3 maanden stil en een juridisch conflict dreigt.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 09:00
door Dennenboom
De treinen van Bombardier en Siemens hebben daarentegen nergens last van.....
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 09:30
door Thom91
Siemens heeft inmiddels 2 jaar vertraging met de ICx, status van Bombardier nu weet ik niet maar SLT had ook een hoop opstart problemen.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 09:53
door Alargule
*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 09:57
door reisthijs
Gaan jullie nu allemaal het gepruts van AB goedpraten onder het mom van 'anderen maken ook wel eens foutjes'?
Siemens heeft alle problemen verholpen en het materieel rijdt nu al jaren zonder grote problemen rond. Dat kan je van de producten van AnsaldoBreda niet zeggen.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 10:23
door Dagren
Stéphane schreef:borsjea schreef:AnsaldoBreda beschuldigt de NS te hard te hebben gereden met sneeuwval, weet iemand bij toeval wat de instructie van AnsaldoBreda mbt tot sneeuwval dan wel is?
Dat doet me vooral denken aan wat een andere forumgebruiker een tijd land als handtekening had staan: "De trein, bewaren bij kamertemperatuur op een schone droge plaats."
Als ze op bevel van Dijsselbloem de Fyra terug in dienst nemen gaat de geloofwaardigheid van de Benelux er wel op vooruit gaan...
Er geldt toch een rijverbod?
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 11:40
door Dennenboom
Natuurlijk is wat er met de Fyra gebeurt ongekend. Maar veel van de voorbeelden van andere zaken die in het AD worden genoemd komen ook bij andere fabrikanten voor.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 12:26
door robert55
Alargule schreef:*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Zucht.
Dat is nou juist het verschil. Siemens heeft geleverd, redelijk op tijd. Al snel werd duidelijk dat er fouten in het ontwerp zaten.
Siemens heeft vervolgens enorm veel geld uitgegeven om die problemen te verhelpen
AB heeft nog steeds niet volledig geleverd en is zwaar te laat. Er is tot nu toe geen echte bereidheid getoond [in tegendeel, de klant wordt als rpobleemhouder benoemd) om de problemen op te lossen, als AB al in staat zou zijn die kosten te dragen. Het is ook twijfelachtig of ze dat technisch zouden kunnen: het op aanvaardbaar niveau brengen van de IC4 is inmiddels voor een groot deel uitbesteed aan DSB.
Leuk voor Nedtrain Haarlem, jaren werk, maar geen goed plan
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 12:39
door webguy
Ach, anders moeten ze dicht ;) Houden we wel de lokale economie enzo overeind...
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 13:23
door Alargule
robert55 schreef:Alargule schreef:*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Zucht.
Ja, het is zwaar. Wellicht dat Siemens wel in de positie verkeerde om de hoge meerkosten voor reparatie van de Combino's voor eigen rekening te nemen - of was het uiteindelijk gunstiger dan de derving als gevolg van geleden imagoschade.
Als ik een beetje heb opgelet, gaat het financieel zeer slecht met AB. Geen wonder dat het bedrijf niet bepaald zit te wachten om zeer veel extra geld uit te geven aan reparatiewerkzaamheden.
Maar to the point: zowel Siemens als AB zijn dus in staat om een slecht ontworpen/gebouwd product af te leveren. Verschil zit 'm waarschijnlijk in de financiële buffer.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 13:24
door Dagren
AnsaldoBreda had mogelijk voorkennis bij aanbesteding
Zie:
http://www.ovpro.nl/trein/2013/06/07/mo ... besteding/
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 14:51
door robert55
Alargule schreef:robert55 schreef:Alargule schreef:*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Zucht.
Ja, het is zwaar. Wellicht dat Siemens wel in de positie verkeerde om de hoge meerkosten voor reparatie van de Combino's voor eigen rekening te nemen - of was het uiteindelijk gunstiger dan de derving als gevolg van geleden imagoschade.
Als ik een beetje heb opgelet, gaat het financieel zeer slecht met AB. Geen wonder dat het bedrijf niet bepaald zit te wachten om zeer veel extra geld uit te geven aan reparatiewerkzaamheden.
Maar to the point: zowel Siemens als AB zijn dus in staat om een slecht ontworpen/gebouwd product af te leveren. Verschil zit 'm waarschijnlijk in de financiële buffer.
Om to the point te komen moet je toch echt een vergelijking maken die niet mank gaat. Siemens heeft in de Combino ontwerpfouten gemaakt [en vrij snel erkend en hersteld], maar had wel volgens eigen ontwerp geleverd. AB heeft ontwerpfouten en productiefouten gemaakt, en is vooralsnog niet van plan daar een oplossing te bieden. Daarbij is er gerde twijfel aan de financiele en technische capaciteit om dat te doen.
Ik snap echt niet wat je probeert te bereiken met dit soort "iedereen heeft boter op zijn hoofd commentaren". Daarom in het kader van netiquete alleen maar: zucht
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 14:56
door Alargule
Dan snap je het toch niet? Mij een zorg...
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 15:22
door robert55
verbaast me niet dat je dat zegt
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 15:25
door robert55
Inmiddels heeft het kabinet het besluit van NS om te stoppen met de V250 goedgekeurd. Dat betekent dat de staat als concessieverlener en als aandeelhouder dit steunt.
NS heeft een alternatief voorgelegd en krijgt tot 1 oktober om dut uit te werken.
http://www.nu.nl/politiek/3494820/kabin ... -fyra.html
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 15:32
door Aking
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 16:13
door Suus
Op
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -v250.html staan documenten omtrent het verdwijnen van de V250.
Vooral de brief van NS bied een interessante blik op de toekomst zonder V250.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 16:59
door iljitsch
Stoptrein Antwerpen - Roosendaal: 140 km/u. Tuurlijk. :-)
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 17:10
door Dagren
iljitsch schreef:Stoptrein Antwerpen - Roosendaal: 140 km/u. Tuurlijk. :-)
Als ze maar tegen zulke helse snelheden kunnen! :o
Laat ze maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen en netjes 30 km/u rijden. :o