Pagina 9 van 12
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 06 sep 2014, 23:31
door Freek
Derde spoor wordt inderdaad niet meteen aangesloten. Definitieve besluitvorming daarover volgt nog.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 17:33
door Frank
Volgens de NS reisplanner (en somda) gaat vanaf morgen eenmaal per dag een toegevoegde trein tussen Nijmegen en Wijchen rijden (volgens de reisplanner serie 17600). Vertrek Nijmegen richting Wijchen om 7:07 en terug om 7:41. Vertrek en aankomst in Nijmegen op spoor 3b, in Wijchen op spoor 2 :) .
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 17:53
door regenmaker
Zeker als voorbereiding op de nieuwe dienstregeling.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 18:57
door fogeltje
En alvast wat verlichting voor Wijchen. Want volgens mij puilt het daar nog steeds uit. Als ik nog Breng Vrij zou hebben gehad, dan zou ik wellicht zelfs even de bus naar Wijchen gepakt hebben en een ritje naar Dukenburg mee maken.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:06
door CamilleKreemers
ik denk dat de hoofdreden de ontlasting van de overige treinritten daar is. Ze kunnen op deze wijze wel meer reizigers vervoeren.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:35
door fogeltje
Wat gaat er rijden? Een enkele Plan V?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:38
door Daniel
U gaat door voor de vrieskist

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:39
door Michael
Er staat trouwens een leuk foutje in de reisplanner wat betreft deze extra trein. 1 onder treinnummer t4402 met onbekend vertrekspoor en onbekend aankomstspoor in Nijmegen en 1 onder nummer t17621 met wel de juiste vertrek en aankomstsporen.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 08:23
door Nitein-Repart
Zag vanochtend in Nijmegen een enkele V staan op 3b, dus dat moet wel kloppen.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 08:27
door Suus
Blijkbaar was het nog niet genoeg want de t3622 heeft ook nog een extra stop gemaakt in Wc.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 08:42
door Hageneis
fogeltje schreef:Wat gaat er rijden? Een enkele Plan V?
Voor ontlasting in ieder geval geen SLT. Daar zit namelijk geen wc in.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 09:07
door Nitein-Repart
Die t3622 rijdt een stuk later, dan die extra trein. Dus die conclusie dat 1x Plan V in de extra trein niet voldoende is, ben ik het niet mee eens.
Ben wel benieuwd of die trein nog tijd had voor de stops in Lent, Elst en Ah Zuid of warden die overgeslagen?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 09:36
door Suus
Erno-BE schreef:Die t3622 rijdt een stuk later, dan die extra trein. Dus die conclusie dat 1x Plan V in de extra trein niet voldoende is, ben ik het niet mee eens.
Slechts 24 minuten later, dus vlak voor het potentiële pad van de hypothetische 't17623'.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 09:39
door Nitein-Repart
Dat is in mijn ogen een behoorlijk verschil hoor.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 11:34
door Daniel
Bee schreef:Blijkbaar was het nog niet genoeg want de t3622 heeft ook nog een extra stop gemaakt in Wc.
Erno-BE schreef:Die 3622 rijdt een stuk later, dan die extra trein. Dus die conclusie dat 1x Plan V in de extra trein niet voldoende is, ben ik het niet mee eens.
Wellicht even de feiten afwachten voordat je iets gaat roepen Erno... volgens waarnemingen ter plaatse die op Somda gepost zijn is de nieuwe extra trein overvol vertrokken, kon de Sprinter erna het vervolgens ook niet aan en is daarom de t3622 nog extra gestopt.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 13:05
door Bakpapier
Hoe komt het dat er zo veel mensen in wijchen moeten zijn of er vandaan komen? Het is niet echt een centrum voor buslijnen (de meeste buslijnen die er stoppen komen al vanuit Nijmegen) en met 40.000 inwoners is het nu ook geen wereldstad.
Waarom heeft men niet for the time being sowieso de IC daar laten stoppen? Of simpelweg groter materieel voor de stoptrein ingezet?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 13:57
door Hainje
Nijmegen heeft natuurlijk een belangrijke en goed aangeschreven universiteit, dat trekt studenten uit de hele regio welke als het even kan ook gewoon bij de ouders thuis willen blijven wonen. Gevolg is dat er tijdens de spitsuren grote aantallen reizigers instappen op stations als Rosmalen, Oss, Oss West en Ravenstein. Nu heeft een DDZ-6je 523 zitplaatsen in de tweede klasse, dat lijkt veel, maar in principe zit je daar zo aan. Zeker op een station als Oss, waar de Sprinter en de Intercity in een 15'-patroon liggen zal het passagiersaantal aardig oplopen. Het maakt immers niet zo gek veel uit welke trein je daar neemt, je komt toch ongeveer op hetzelfde tijdstip in Nijmegen aan.
Uiteraard kun je mensen gedurende de rit staand vervoeren, maar daarvoor moet je wel afwegen hoe ver je daar in wilt gaan. Bij calamiteiten moet een trein binnen een zeer korte tijd probleemloos leeg kunnen stromen, wanneer reizigers op bepaalde ritten structureel als sardientjes in blik worden vervoerd is het nog maar de vraag of die ontruiming dan snel genoeg zal gaan. Want verwacht niet dat evacuatie bij een calamiteit rustig en gestructureerd zal verlopen. Het oerinstinct van de mens komt in zulke situaties naar boven en geldt vooral het recht van de sterkste. Denk bijvoorbeeld aan het drama op de
Loveparade in Duisburg een aantal jaren terug. Zoiets kan zich bij een calamiteit in deze trein in het klein herhalen. Dat moet je niet willen.
Wat je verder zegt over de hoeveelheid bussen in Wijchen, daar heb je gelijk in. Er rijdt niet zo heel veel. De meeste reizigers vanaf dit station komen met de fiets naar het station. Laten we zeggen dat volgens de
Modal Split 9% van de reizen met de trein naar Nijmegen worden afgelegd en dat van de Wijchense bevolking 25.000 mensen theoretisch gezien gebruik
kunnen maken van eender welke modaliteit dan ook (
bron, pagina 22). Wanneer 9% van die 25.000 elke dag met de trein naar Nijmegen reizen, dan spreken we over 2250 mensen. Gemakshalve ga ik er nu van uit dat al deze mensen gelijkmatig tussen 7:00 en 9:30 vanaf station Wijchen zullen vertrekken. Dat maakt per trein (2 per uur, dus 2250/6) dat hier 375 mensen op station Wijchen in zullen stappen. Het is niet ondenkbaar dat er met de trein van 8:00 en 8:30 100 reizigers
meer dan 375 mee zullen reizen en met de trein van 7:00 en 7:30 100 reizigers
minder met de trein mee zullen reizen. Dat maakt dus dat je op de piek 475 reizigers hebt te verwerken. Alleen al voor Wijchen bijna een DDZ-6 zitplaats vol dus!
Dat die extra treinen dus ingezet worden is dus niet alleen omdat er zoveel mensen instappen in Wijchen, maar omdat er al een hoop volk op stations eerder op de lijn zijn ingestapt. Deze maatregel is dus eigenlijk crowd-management pur-sang.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 14:48
door Nitein-Repart
Er rijden vamaf Wijchen twee buslijnen naar Heijendaal en een buslijnen naar het centrum. Ik denk dat je beter extra bussen kan inzetten voor de Wijchense bevolking. De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 14:54
door Zugführer
Met de bus ben je nu met de snelste mogelijkheid 33 minuten onderweg van Station Wijchen naar Station Heyendaal, met de trein via Nijmegen gaat dat in 17 minuten.
Naar Nijmegen zelf is het verschil 36 minuten met de bus, tegenover 10 minuten met de trein. Dan zou ik het wel weten

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:00
door Suus
De reizigers in Wijchen hebben net zoveel recht om met de trein vervoerd te worden als de reizigers van andere stations. Het is aan NS daar voor een oplossing te zorgen, naar de bus waar niet alle vervoersbewijzen van NS geldig zijn is dat niet.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:03
door Nitein-Repart
Zugführer schreef:Met de bus ben je nu met de snelste mogelijkheid 33 minuten onderweg van Station Wijchen naar Station Heyendaal, met de trein via Nijmegen gaat dat in 17 minuten.
Naar Nijmegen zelf is het verschil 36 minuten met de bus, tegenover 10 minuten met de trein. Dan zou ik het wel weten

Zijn die bussen zo traag? Verbaasd me een beetje.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:17
door Hainje
Natuurlijk zijn bussen trager dan treinen. Een bus kan op het traject Wijchen - Nijmegen maximaal 70 km/u rijden tegenover een trein die 90-100km/u kan. Daarnaast heeft de trein op de route slechts twee stops, die van de bus ga ik niet eens tellen. Lijkt mij een vrij eenvoudig rekensommetje.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:31
door CamilleKreemers
eventueel een spitssneldienst?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:35
door Frans F
Bakpapier schreef:Waarom heeft men niet for the time being sowieso de IC daar laten stoppen? Of simpelweg groter materieel voor de stoptrein ingezet?
Het probleem is dat de hoeveelheid materieel tussen Den Bosch en Nijmegen in zijn totaliteit wel voldoende is, maar dat er te veel in de IC-dienst rijdt en te weinig in de Sprinter-dienst. Het was daarom beter geweest de IC's in Wijchen en Rosmalen te laten stoppen (aan de Bossche kant is het probleem net zo groot) en niet in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent. Maar er is met NS geen redelijk gesprek mogelijk.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:36
door Hainje
CamilleKreemers schreef:eventueel een spitssneldienst?
Als ik zo de lijnennetkaart van Nijmegen bekijk dan denk ik niet dat er nog heel veel te versnellen valt. Sowieso lijkt de Graafseweg een 50 km/u weg te zijn. Dus hoe je het ook brengt, de bus legt het af tegen de trein.