Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Of op basis van conducteurs die de chipkaart scannen bij controle. Gelijk een goede motivatie vaker te controleren, alleen bij gecontroleerde reizigers gaat het geld gegarandeerd naar jou, de rest via een verdeelsleutel.
Re: Kort Nederlands nieuws
ProRail gaat de tarieven voor het spoorgebruik - de gebruiksvergoeding - volgend jaar met gemiddeld 12% verhogen. De vervoerders mogen deze kosten doorberekenen aan de reiziger. Dit betekent mogelijk een extra tariefverhoging van zo'n 5-6%. Treinreiziger.nl.
Re: Kort Nederlands nieuws
Uit het artikel:
Waarom kom ik dan heel vaak overvolle treinen tegen in de spits?maar juist de goed betalende spitsreizigers zijn in mindere mate teruggekeerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
Slechtbetalende spitsreizigers?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort Nederlands nieuws
Tja het studenten reisproduct levert NS nou eenmaal niet zoveel op als een forens met een businesscard
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Precies. Als ik om mij heen kijk, zie ik veel mensen die nog altijd een (groot) deel van de week thuiswerken, terwijl ze eerder (vrijwel) elke dag met het ov naar het werk reisden. Dat is uiteraard ongunstig voor de inkomsten van o.a. NS.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
We hebben vooral een ongelukkige combinatie van factoren: minder dagelijkse forensen zou ruimte in het OV opleveren om in totaal meer klanten te bedienen die elk enkele dagen forensen.
Echter doet de OV sector nog niet echt moeite om met daarop aansluitende producten te komen (op een enkele regio na). En daarnaast is er in meerdere regio's en bij NS sprake van een hoop uitval door gebrek aan personeel.
Als je nu na je afstuderen je vervoersopties naar je eerste baan overweegt is dat alles bij elkaar niet echt reclame voor het OV en verbaast het me niet dat zo iemand dan kiest om een auto te kopen of met de fiets naar het werk gaat i.p.v. OV-reiziger te worden.
Idem als je al een auto hebt staan, dan is het OV in de huidige staat helemaal amper een alternatief. En dat ondanks dat de ANWB vandaag publiceerde dat het op de weg juist drukker dan voorheen is, waarbij zelfs OV-ontwijkend gedrag als mede-oorzaak genoemd werd.
Echter doet de OV sector nog niet echt moeite om met daarop aansluitende producten te komen (op een enkele regio na). En daarnaast is er in meerdere regio's en bij NS sprake van een hoop uitval door gebrek aan personeel.
Als je nu na je afstuderen je vervoersopties naar je eerste baan overweegt is dat alles bij elkaar niet echt reclame voor het OV en verbaast het me niet dat zo iemand dan kiest om een auto te kopen of met de fiets naar het werk gaat i.p.v. OV-reiziger te worden.
Idem als je al een auto hebt staan, dan is het OV in de huidige staat helemaal amper een alternatief. En dat ondanks dat de ANWB vandaag publiceerde dat het op de weg juist drukker dan voorheen is, waarbij zelfs OV-ontwijkend gedrag als mede-oorzaak genoemd werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Niet alleen dat. Er zijn nu zoveel jobs beschikbaar dat je gemakkelijk een baan in je eigen omgeving kan vinden
Re: Kort Nederlands nieuws
Minder en kortere treinen helpt daar ook niet bij. Dan lijkt het al snel veel drukker en voller.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Als die vrijdag zo rustig is met forensen, zou NS de vrijdagspits ook als voordeeluren kunnen aanmerken? om zo een deel van de forensen naar de vrijdag te lokken?
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Kort Nederlands nieuws
Daar zit je op vrijdagmiddag niet op te wachten denk ik.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik heb te horen gekregen dat ik geen abonnement mag aanschaffen, omdat mijn werkgever van de Belastingdienst alleen daadwerkelijk gemaakte reiskosten mag vergoeden.Daniel schreef: ↑wo 28 sep 2022, 17:31 We hebben vooral een ongelukkige combinatie van factoren: minder dagelijkse forensen zou ruimte in het OV opleveren om in totaal meer klanten te bedienen die elk enkele dagen forensen.
Echter doet de OV sector nog niet echt moeite om met daarop aansluitende producten te komen (op een enkele regio na). En daarnaast is er in meerdere regio's en bij NS sprake van een hoop uitval door gebrek aan personeel.
Ik reis dus tegenwoordig altijd (behalve in het weekend) tegen vol tarief.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik heb gewoon altijd abonnementskosten mogen declareren. Momenteel is woon-werk voor mij alleen per bus en mag ik zelfs kilometers declareren omdat mij dat meer oplevert.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik krijg gewoon 19 cent per kilometer, zelfde als voor wie met de auto komt dus. Daarmee houd ik zelfs geld over, want omgerekend kost m'n sterabonnement maar iets van 7 cent per kilometer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat zou ik in principe ook mogen, maar dat komt voor mij nu niet uit.
(Dan zouden extra voordelige abonnementen wellicht wel aantrekkelijk zijn voor mij.)
(Dan zouden extra voordelige abonnementen wellicht wel aantrekkelijk zijn voor mij.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kort Nederlands nieuws
Een werkgever mag een OV-abonnement vergoeden als de prijs van de zakelijke reizen in een maand gelijk is of hoger dan 1/12e van de jaarprijs van een abonnement. Als je dat niet haalt, mag de werkgever alleen het deel van 1/12e van de jaarprijs vergoeden dat gelijk is aan de anders gemaakte reiskosten. Het resterende bedrag kan de werkgever of als belast loon aanrekenen, of meenemen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling.
(Belastingdienst, Handboek Loonheffingen 2022 sectie 23.2.1)
(Belastingdienst, Handboek Loonheffingen 2022 sectie 23.2.1)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
En dat is het geval; anders zou ik zelf die abonnementen nooit hebben genomen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Kort Nederlands nieuws
Past het dan wel vrijdagmiddag, als ze de komende tijd op vrijdag een heel stel IC's schrappen omdat er op vrijdag zo weinig forensen zijn?Pim-AllianceB95 schreef: ↑do 29 sep 2022, 18:05 Daar zit je op vrijdagmiddag niet op te wachten denk ik.
Als dat echt zo is, dan zou ik, als spoorbedrijf, liever meer mensen op vrijdag de trein in lokken, dan eruit jagen...
Re: Kort Nederlands nieuws
De vrijdagdrukte is heel erg afhankelijk van de route: op de IC's naar Groningen bijvoorbeeld is er weer een ouderwetse vrijdagmiddagspits met studenten die terug naar huis gaan, terwijl de forenzen wegblijven.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Die treinen worden geschrapt omdat er te weinig personeel is. Met meer mensen de trein in lokken los je dat personeelstekort niet op.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kort Nederlands nieuws
Klopt, maar er wordt natuurlijk wel geschrapt op plaatsen en tijden waar dat zo min mogelijk reizigers treft. Niet voor niets wordt er in 2023 in de spits op vrijdag veel harder gesneden dan in de spits op dinsdag.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja, daarom lijkt het mij dus geen goed idee om nu het reizen in de spits op vrijdag te gaan promoten. Dan is het voorlopig beter het aantal reizigers op die dag laag houden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kort Nederlands nieuws
Alleen is op vrijdag het aantal reizigers juist hoog,alleen niet in de ochtendspits.De drukte zit vooral in het aantal studenten en (vroeger)militairen die op vrijdagmiddag naar huis gaan.Dit begint al vanaf een uur of 13.
Plus daarbij nog een groep reizigers die op vrijdag gaan voor een weekend weg,bijvoorbeeld via Schiphol
Plus daarbij nog een groep reizigers die op vrijdag gaan voor een weekend weg,bijvoorbeeld via Schiphol
Re: Kort Nederlands nieuws
Ergernis over volle treinen groeit: 'heel veel mensen moeten staan'
Het aantal klachten van treinreizigers over volle treinen is flink gestegen. Veel meer reizigers klagen dat ze tijdens hun reis moeten staan of zelfs helemaal niet met hun geplande trein mee kunnen. "Wij zagen in september 60 procent meer klachten ten opzichte van de maand september in 2019", zegt Freek Bos, directeur van reizigersbelangenvereniging Rover.
Bron en meer: NOS
Het aantal klachten van treinreizigers over volle treinen is flink gestegen. Veel meer reizigers klagen dat ze tijdens hun reis moeten staan of zelfs helemaal niet met hun geplande trein mee kunnen. "Wij zagen in september 60 procent meer klachten ten opzichte van de maand september in 2019", zegt Freek Bos, directeur van reizigersbelangenvereniging Rover.
Bron en meer: NOS
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten