Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 4311
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik weet niet beter dan het tussen Zuid en Amstel is. Alleen door gebrek aan een keermogelijkheid, moet die metro automatisch doorrijden naar CS.
-
- Berichten: 3629
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het laatste, maar in de praktijk betekent dat inderdaad doorrijden tot CS.BasGeluk schreef: ↑di 29 jul 2025, 15:38Er staat dat er een bestuursakkoord gesloten zou zijn met de gemeente Amstelveen na de start van de Noord-Zuid-lijn. Eest staat er dat er altijd een metroverbindingen tussen Station Zuid en Centraal Station moet blijven bestaan en later staat er tussen Station Zuid en Station Amstel. Welke versie is de juiste?
Dat soort "beloftes" zijn overigens weinig waard. Er was ook afgesproken dat er minimaal 2 tramlijnen door de Vijzelstraat zouden blijven rijden na de opening van de Noord/Zuidlijn. Dat waren er voor de opening 3. Toen 1. Nu 0 en dat blijft voorlopig ook zo.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22935
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als het een metroverbinding Zuid - Centraal Station zou moeten zijn, zou het voor het GVB wel erg makkelijk zijn. 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 4311
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Via Amstel natuurlijk.
Ik heb zelf nooit van die belofte gehoord. Maar ik begrijp aan de ene kant dat het een beetje dubbelop is. Aan de andere kant denk ik... Kom met een tramlijn die een lijn 14tje doet vanaf de Vijzelstraat. Dan heb je een tram door de Vijzelstraat maar die gaat niet naar CS, maar naar ergens in West, Surinameplein bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 3629
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat kan natuurlijk. Het stond in eerdere communicatie van Rover over het nieuwe vervoerplan die hier niet al te lang geleden gedeeld is dat die belofte gedaan is.
-
- Berichten: 481
- Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
- Locatie: Groningen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Kan iemand mij precies de meerwaarde van een tram door de Vijzelstraat uitleggen? Bij de herindeling van de straat is de enige halte die een beetje uit het dekkingsgebied van ander OV viel (Keizersgracht?) opgeheven. Wat bedien je precies met die tram?
Er kan wel stellig aan een belofte vasthouden, daar zijn ze immers voor bedoeld, maar misschien moet ook eens kritisch gekeken worden inderdaad naar de haalbaarheid van de belofte en de situatie destijds waarin deze belofte gemaakt is. In hoeverre moet bijvoorbeeld een belofte voor een metro tussen Zuid en Amstel nog in beton gegoten blijven als lijn 25 aangesloten word de stad in met een goede aansluiting op de Oostlijn? En stel nou lijn 65 komt terug op dat traject? Misschien komt er nog wel een monorail die tussen Zuid en Amstel pendelt (/s). Is dat dan een goed genoeg alternatief dat de belofte gebroken mag worden?
TL:DR -> goed bestuur is moeilijk
Er kan wel stellig aan een belofte vasthouden, daar zijn ze immers voor bedoeld, maar misschien moet ook eens kritisch gekeken worden inderdaad naar de haalbaarheid van de belofte en de situatie destijds waarin deze belofte gemaakt is. In hoeverre moet bijvoorbeeld een belofte voor een metro tussen Zuid en Amstel nog in beton gegoten blijven als lijn 25 aangesloten word de stad in met een goede aansluiting op de Oostlijn? En stel nou lijn 65 komt terug op dat traject? Misschien komt er nog wel een monorail die tussen Zuid en Amstel pendelt (/s). Is dat dan een goed genoeg alternatief dat de belofte gebroken mag worden?
TL:DR -> goed bestuur is moeilijk
-
- Berichten: 3629
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De argumenten die zijn gegeven voor behoud van een tram in de Vijzelstraat en het noordelijke stuk van de Ferdinand Bolstraat:
- Marie Heinekenplein en Muntplein zitten zonder direct ov
- Halte Muntplein is zo aangelegd dat alleen een tram vanuit de Vijzelstraat die kan bedienen
- De stationsafstanden van de Noord/Zuidlijn zijn fors voor in de binnenstad
- De toegankelijkheid voor mindervaliden en ouderen is niet optimaal in de Noord/Zuidlijn (lange roltrappen, gedoe met liften, etc.). Vooral op kortere afstanden is een overstap op de Noord/Zuidlijn niet interessant en kost dit vooral veel tijd en moeite.
- Volledig vernieuwde infrastructuur en nieuwe toegankelijke haltes die kostbare ruimte innemen en tegen hoge maatschappelijke kosten net vernieuwd zijn
- Het drukste gedeelte van lijn 24 was tussen CS en De Pijp dus er is ook in de praktijk duidelijk vraag naar.
De Vijzelstraat en Ferdinand Bolstraat zijn ná de opening van de Noord/Zuidlijn vernieuwd. Kritisch naar een route kijken is goed, maar voer die discussie voordat je alles opbreekt en opnieuw aanlegt en niet steeds kort erna. Helemaal als er alternatieve omleidingsroutes of mogelijkheden tot inkorten zijn. Investeren in tramlijnen naar nieuwe wijken is bijna nooit geld voor, wordt op de lange baan geschoven of er is wel een reden om het niet te doen. Maar een groot stuk tramlijn vernieuwen dat uit reguliere dienstregeling gehaald mag worden want er ligt een metro: geen kosten, tijd en moeite bespaard.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van dat lijn 25 wordt doorgetrokken vanaf Station Zuid via een route die 2x een metro naar Station Zuid kruist. Het staat in mijn ogen haaks op het beleid dat sinds de Noord/Zuidlijn agressief gevoerd is en nog steeds gevoerd wordt als het om andere tramverbindingen gaat. Zie dus de discussie rondom een tram door de Vijzelstraat en het noordelijke gedeelte van Ferdinand Bolstraat. Ook omdat lijn 51 ipv lijn 53 opheffen bij doorberekeningen een slechtere optie is. Kan lijn 25 met enkele tramstellen binnendoor überhaupt een goed genoeg en wenselijk alternatief bieden voor metro 51?
- Marie Heinekenplein en Muntplein zitten zonder direct ov
- Halte Muntplein is zo aangelegd dat alleen een tram vanuit de Vijzelstraat die kan bedienen
- De stationsafstanden van de Noord/Zuidlijn zijn fors voor in de binnenstad
- De toegankelijkheid voor mindervaliden en ouderen is niet optimaal in de Noord/Zuidlijn (lange roltrappen, gedoe met liften, etc.). Vooral op kortere afstanden is een overstap op de Noord/Zuidlijn niet interessant en kost dit vooral veel tijd en moeite.
- Volledig vernieuwde infrastructuur en nieuwe toegankelijke haltes die kostbare ruimte innemen en tegen hoge maatschappelijke kosten net vernieuwd zijn
- Het drukste gedeelte van lijn 24 was tussen CS en De Pijp dus er is ook in de praktijk duidelijk vraag naar.
De Vijzelstraat en Ferdinand Bolstraat zijn ná de opening van de Noord/Zuidlijn vernieuwd. Kritisch naar een route kijken is goed, maar voer die discussie voordat je alles opbreekt en opnieuw aanlegt en niet steeds kort erna. Helemaal als er alternatieve omleidingsroutes of mogelijkheden tot inkorten zijn. Investeren in tramlijnen naar nieuwe wijken is bijna nooit geld voor, wordt op de lange baan geschoven of er is wel een reden om het niet te doen. Maar een groot stuk tramlijn vernieuwen dat uit reguliere dienstregeling gehaald mag worden want er ligt een metro: geen kosten, tijd en moeite bespaard.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van dat lijn 25 wordt doorgetrokken vanaf Station Zuid via een route die 2x een metro naar Station Zuid kruist. Het staat in mijn ogen haaks op het beleid dat sinds de Noord/Zuidlijn agressief gevoerd is en nog steeds gevoerd wordt als het om andere tramverbindingen gaat. Zie dus de discussie rondom een tram door de Vijzelstraat en het noordelijke gedeelte van Ferdinand Bolstraat. Ook omdat lijn 51 ipv lijn 53 opheffen bij doorberekeningen een slechtere optie is. Kan lijn 25 met enkele tramstellen binnendoor überhaupt een goed genoeg en wenselijk alternatief bieden voor metro 51?
- Vinny
- Berichten: 13852
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er is door de stadsregio ooit een bedieningsverplichting geformuleerd voor de spoorboog Spaklerweg-Overamstel. Ik weet niet of dat nog steeds zo geldt, maar in principe is een Zuid - Centraal Station via Overamstel dan wel een vrij logische exploitatieve invulling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22935
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zie momenteel alleen maar losse M7's rondrijden. Worden die in de zomervakantie niet gecombineerd?
(De M4's rijden wel in setjes van drie rond.)
(De M4's rijden wel in setjes van drie rond.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het was eerst de bedoeling om 51 en 54 met 120 meters te laten rijden en 53 met 60 meters. In de tweede vakantieweek is dat zoveel mogelijk 60 meters geworden. Dit gaat door tot enkele dagen voor SAIL (dacht ik).
remming: snelheidsoverschrijding
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Matt5154 en 17 gasten