Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
fred1954 schreef: ↑di 05 aug 2025, 19:29Op lijn 25 zullen ze flink wat R-net tramstellen overhouden, immers lijn 25 gaat volgend jaar met enkeltjes naar Oost rijden.
De lijn wordt ook een stuk langer en kent binnen de ring vast een veel lagere gemiddelde snelheid.
fred1954 schreef: ↑di 05 aug 2025, 19:29Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe spitslijn 6 in R-net livrei gaat rijden tussen WW en Zuid/Parnassusweg. Zouden ze dat wel doen blijven er evengoed nog een aantal R-net tramstellen over, die kunnen dan wel wit/blauw gestickerd worden.
Binnen het eerste plan was dat dus wel de bedoeling: alles in R-net-kleurstelling. Zelfs lijn 5. Daarbij zou tram 6 overigens de lijn naar Oost worden en tram 25 afgewaardeerd tot spitslijn. Qua nummering voelt dat ook wel logischer eigenlijk i.p.v. zo'n laag nummer als versterkingslijn. En lijn 6 reed vroeger natuurlijk ook al naar Oost.
fred1954 schreef: ↑di 05 aug 2025, 19:29Overigens viel mij wat op in het GVB jaarplan 2026. Er stond in een passage over lijn 25 dat het stuk Uithoorn-Westwijk het rustigste stuk was van de hele lijn. Vraag me dan af, waarom überhaupt deze lijn is doorgetrokken naar Uithoorn. Hadden dan beter lijn 347 kunnen behouden, hadden de Uithoornaren in ieder geval een rechtstreekse verbinding met bijv. het Leidseplein behouden. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.
Een tramlijn leg je minimaal voor 30 jaar aan. Volgens de prognoses zouden de huidige hoeveelheid bussen op termijn niet meer voldoen. Er moesten dus meer bussen gaan rijden en die zouden vastlopen in de toenemende verkeersdrukte op de weg. Om dat laatste te voorkomen lag er een plan voor een nieuwe busbaan op tafel. Die was ook duur en lastig inpasbaar. Binnen een deel van Amstelveen en Amsterdam is sowieso geen ruimte voor extra busbanen. Gelukkig lag er al een vrije trambaan én moest er een nieuw emplacement komen die toevallig vlakbij Uithoorn kwam te liggen. 1+1=2.
Er is ook geen enkele technische reden waarom de tram niet vanuit Uithoorn naar het Leidseplein kan rijden. GVB wil het. RAR wilt het. De meeste reizigers willen het zo lijkt het. Alleen de VRA navelstaart op de minimale parallelliteit met de bus uit Aalsmeer die het grootste deel door een totaal ander stuk van Amstelveen en Amsterdam naar het Leidseplein rijdt. Ik zie dit dan ook als een politieke keuze die er alleen is om ervoor te zorgen dat de bussen van Transdev/Connexxion zoveel mogelijk gevuld blijven. Voorzover de reiziger vanuit Uithoorn niet gewoon overstapt op die andere GVB-tram naar het Leidseplein. 50-50 kans ipv 100% niet zal wel de redenatie zijn.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 05 aug 2025, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja en nee. Normale bussen (helemaal streekbussen) hadden/hebben een redelijk imagoprobleem. Vooral in regio's die ook een metro en/of tram kennen. Door een nieuwe generatie snelbussen als een premiumoptie met (destijds) hippe huisstijl in de markt te zetten breek je met dat slechte imago. Uit onderzoek bleek dat een deel van de mensen daar wel degelijk gevoelig voor is. Of je hetzelfde effect nodig hebt bij de metro en tram lijkt mij enorm twijfelachtig. Meestal heb je al een zogenaamde "railbonus" tov de bus waardoor een premiumproduct binnen dat segment niet nodig is. Daarom zei ik op de vorige pagina: ze hadden R-net moeten beperken tot een netwerk regionale BRT-/snelbussen ipv trein, metro, tram en stadsbus erbij te betrekken. Dan was het veel overzichtelijker en logischer gebleven.