Pagina 83 van 91

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 30 mar 2025, 21:47
door BasGeluk
Stan_Bronstring schreef: zo 30 mar 2025, 20:02 De kans dat het BYD wordt voor de rest van de dieselvloot lijkt mij inderdaad heel groot, gezien de andere orders van EBS en het feit dat er al veel BYD rondrijdt. Dat lijkt mij ook makkelijker voor het onderhoud.
Geen BYD is hetzelfde dus de speurtocht tijdens onderhoud wordt alleen maar groter.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 31 mar 2025, 15:43
door iamthedutchdude
flipje schreef: zo 30 mar 2025, 19:57 Een ruime week geleden is er een Ebusco voor testen (laadinfra) in Harderwijk geweest >
[Afbeelding]
Ik dacht toen ik het gisteren zag al: die bus lijkt qua uitstraling wel op een Ebusco die voor Qbuzz GD gepland was. En nu lees ik vandaag dat EBS inderdaad de Ebusco's krijgt die oorspronkelijk voor Qbuzz GD gepland waren (bron: Sustainable-bus).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 31 mar 2025, 15:46
door Milco
MichOV schreef: zo 30 mar 2025, 21:26 Nog meer BYD rommel erbij dus. (A)
Dus op basis van eerdere modellen weet je al dat de BYD B12 ook rommel is?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 01 apr 2025, 16:44
door gkw1969
Even een algemene opmerking over BYD:
De basis van BYD is de aandrijving en accu, deze wordt veelvuldig verkocht aan allerlei bussenbouwers. Daarnaast bouwen ze zelf ook carrosserieën op hun producten. En daar gaat het dus fout, die kwaliteitsborging is er niet.
In London worden heel veel elektrische bussen besteld met de techniek van BYD maar met een carrosserie van een van de bekendere bussenbouwers als ADL, Wright en MCV. En dan heb je veel meer borging van de kwaliteit van je bus.

De fout die met de Nederlandse BYD's is gemaakt is dat er geen aftersales plaats vind, dit is deels de schuld van BYD zelf maar ook deels de schuld van de vervoerder die dat onderdeel vaak afkoopt zodat de bus goedkoper is. Een situatie die in het buitenland veel minder vaak voorkomt omdat het OV in het buitenland voor een groot deel nog steeds niet Europees aanbesteed wordt en dus niet de goedkoopste aanbieder wordt gekozen. Ook hier geldt dus voor: Nederland is de enige die volgens Europese regels aanbesteed, om vervolgens Nederlandse zuinigheid te gunnen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 01 apr 2025, 17:02
door DPDelft
In andere landen wordt het ov toch ook al (deels) Europees aanbesteed? Duitsland bijvoorbeeld op het spoor of Tsjechië.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 02 apr 2025, 00:06
door gkw1969
Ja maar niet zo uitgebreid als in Nederland.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 03 apr 2025, 11:33
door VIRM
Vanochtend weer een bus met 'Status onbekend'. Succes Zeeland als jullie reisinformatie ook uit Zoetermeer moet komen!

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 03 apr 2025, 11:41
door Milco
Wat is er mis met reisinformatie uit Zoetermeer? Alsof andere bedrijven altijd correcte reisinformatie hebben ;)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 03 apr 2025, 17:47
door flipje
Hoewel de buitenkant nog niet het RRReis jasje heeft

Afbeelding

Is de binnenkant al wel herkenbaar
Afbeelding

Deze RRReis Ebusco 3.0 staat op de Mobility Move in Berlijn.
Bron van de foto's en meer info

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 10 apr 2025, 10:23
door flipje
Lijn 270 (Giethoornexpress) gaat vanaf dit weekend weer rijden. De lijn zal de gehele week gereden gaan worden ook buiten de vakantie periodes.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 10 apr 2025, 10:57
door omaylie
flipje schreef: do 03 apr 2025, 17:47 Hoewel de buitenkant nog niet het RRReis jasje heeft

Deze RRReis Ebusco 3.0 staat op de Mobility Move in Berlijn.
Bron van de foto's en meer info
Is dit een van Qbuzz overgenomen bus van 12 meter of een bus van 13.5 meter?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 10 apr 2025, 11:04
door Milco
Volgens mij zijn de 13,5m wagens afgeblazen en heeft EBS 31 12m bussen overgenomen van Qbuzz.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 10 apr 2025, 11:42
door omaylie
Ah ik zie nu ook al de plekken voor de bestemmingsdisplays aan de linker- en achterzijde. Hebben ze wel snel gedaan zeg met het wit maken van de bus en het vervangen van de stoelen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 11 apr 2025, 22:24
door flipje
flipje schreef: do 10 apr 2025, 10:23 Lijn 270 (Giethoornexpress) gaat vanaf dit weekend weer rijden. De lijn zal de gehele week gereden gaan worden ook buiten de vakantie periodes.
Ter aanvulling er gaat niet meer met Capacity's gereden worden op lijn 270/70, maar met een gelede Scania en de 12m BYD/VDL's.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 22 apr 2025, 19:08
door Philip
Weet iemand wat de status is van onderstaande nieuwe haltes in Apeldoorn (uit het Vervoerplan 2025)?

De gemeente Apeldoorn legt twee nieuwe haltes aan, die EBS in opneemt in de routes van de stadsdienst:
• ter hoogte van de Rijnstraat wordt aan de Kaysersdijk een halte aangelegd voor lijn 10. Deze nieuwe halte vervangt de bestaande halte Lekstraat, die als gevolg van deze wijziging komt te vervallen;
• op de route van lijn 11 wordt aan de Ravenweg een nieuwe halte aangelegd ter hoogte van het Hofveld.
Zodra wij door de gemeente worden geïnformeerd dat de haltes zijn gerealiseerd, waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025, nemen wij ze op in de route van de betreffende lijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 apr 2025, 20:19
door Milco
Zoals in het topic van Zaanstreek-Waterland te lezen is komen er nog een aantal Scania’s naar IJssel-Vecht om samen met de 31 Ebusco’s de VDL’s te vervangen. Als je 1 op 1 rekent met 40 VDL’s zouden er dus 9 Scania’s totaal moeten komen (3x geleed en 6x standaard). Worden de Scania’s op den duur ook nog vervangen door nieuwer (ZE) materieel, zijn daar plannen voor wellicht? :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 apr 2025, 21:13
door flipje
Er zouden tussen de 12 en 19 standaard Scania's naar IJssel-Vecht komen, exacte aantallen weet ik niet. De Citea's zullen uitstromen zodra alle Ebusco's binnen zijn.
Ebusco 2504 is vandaag gepresenteerd in RRReis jasje. Foto's zullen nog volgen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 apr 2025, 21:27
door Milco
Die Scania’s lijken mij uiteindelijk ook geen blijvertjes, of mogelijk wel voor een langere tijd als tijdelijk?

Is er ook iets bekend over de uiteindelijke verdeling bussen tussen RRReis, SnelRRReis en ComfortRRReis? Heb ook gehoord (gerucht…) dat een deel van de 13,5m BYD’s naar het SnelRRReis zou gaan en dat er tussen de huidige series nog wat gehusseld/omgestickerd zou worden, maar geruchten zijn geruchten zal ik maar zeggen…

We merken het vanzelf wel denk ik :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 apr 2025, 21:33
door gkw1969
Is er nog een CNG installatie in de concessie? Want er komen straks nog 43 Citaro’s vrij in Haaglanden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 apr 2025, 21:35
door Milco
Die zouden juist naar Voorne-Putten gaan om daar een reeks Iveco’s af te lossen. Wat daarmee gaat gebeuren geen idee…

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 apr 2025, 22:04
door regenmaker
Philip schreef: di 22 apr 2025, 19:08 Weet iemand wat de status is van onderstaande nieuwe haltes in Apeldoorn (uit het Vervoerplan 2025)?

De gemeente Apeldoorn legt twee nieuwe haltes aan, die EBS in opneemt in de routes van de stadsdienst:
• ter hoogte van de Rijnstraat wordt aan de Kaysersdijk een halte aangelegd voor lijn 10. Deze nieuwe halte vervangt de bestaande halte Lekstraat, die als gevolg van deze wijziging komt te vervallen;
• op de route van lijn 11 wordt aan de Ravenweg een nieuwe halte aangelegd ter hoogte van het Hofveld.
Zodra wij door de gemeente worden geïnformeerd dat de haltes zijn gerealiseerd, waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025, nemen wij ze op in de route van de betreffende lijn.
Ik heb hierover nog niets voorbij zien komen tot dusver.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 25 apr 2025, 13:51
door Philip
Kreeg onderstaande reactie van de gemeente Apeldoorn:
Het klopt inderdaad dat we bezig zijn met de voorbereidingen voor het aanleggen van een aantal bushaltes in Apeldoorn Zuid. Doordat er bezwaren tegen één van de bushaltes aan de Ravenweg zijn binnengekomen is de uitvoering ervan in de vertraging gekomen. We zijn met de bezwaarmaker in gesprek gegaan of er aanpassingen aan het ontwerp van de halte mogelijk zijn waardoor het bezwaar tegen de aanleg zou kunnen worden ingetrokken. De bezwaarmaker heeft op dit moment ons voorstel daarvoor in beraad.

Wanneer we hier een antwoord hebben kunnen we verder met de realisatie van de bushaltes aan de Ravenweg, of met het verder doorlopen van de bezwarenprocedure. In dat laatste geval zullen we eerst de procedure rondom de afhandeling van het bezwaar moeten afwachten vóór we kunnen vergaan tot het al dan niet realiseren van deze bushaltes aan de Ravenweg.

De werkzaamheden aan de halte aan de Kayersdijk zullen naar verwachting nog voor de zomer worden uitgevoerd.
Ik word op de hoogte gehouden van de voortgang. Updates zal ik hier posten. Anders dan de gemeente lijkt te suggereren, is er sprake van twee (één paar) bushaltes.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 26 apr 2025, 01:34
door Alessandro
Ben dan wel heel benieuwd waar het bezwaar op gebaseerd is. Lijkt me nou niet dat een bus halte heel controversieel of vervelend is.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 26 apr 2025, 16:33
door gkw1969
Bezwaar kan zijn het remmen van de bus, als de halte voor de deur ligt heb je regelmatig mensen op je stoep staan. Angst voor inkijk vanuit de bus of de vanaf de halte. Een stuk weg waar je geen auto meer mag parkeren (uiteraard afhankelijk van de weg). En natuurlijk de beroepsklagers die vinden dat de bus de zeer zeldzame egovlinder weg jaagt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 26 apr 2025, 16:38
door MdJ
Alessandro schreef: za 26 apr 2025, 01:34 Ben dan wel heel benieuwd waar het bezwaar op gebaseerd is. Lijkt me nou niet dat een bus halte heel controversieel of vervelend is.
Er is zelfs een zaak bij de Rijdende Rechter geweest, wel in Krimpen a/d IJssel, zie https://youtu.be/h-hQwfci_RQ?si=XxdyjnTf3Q6kSyhm.