Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Weet iemand wat de maximum capaciteit is van deze constructie? Kunnen er bijvoorbeeld in de middagspits 20 leerlingen vanaf het Lingecollege in Tiel naar de dorpen in West Betuwe, 20 leerlingen vanaf de middelbare scholen in Zaltbommel naar de dorpen in West Betuwe en 10 ouderen vanuit de omringende dorpen naar Geldermalsen worden vervoert?
Het vreemde aan deze hele situatie blijft dat leerlingen in de ochtend wel vanuit de kleine dorpen met scholierenlijn 648 naar Tiel kunnen reizen, maar dat deze optie er in de middag niet is. Voor de pandemie werden er in de middagspits bijvoorbeeld twee buurtbussen tegelijk ingezet om de hoeveelheid scholieren te kunnen vervoeren. Regelmatig was de officiële capaciteit van twee buurtbussen zelfs te laag en werden er scholieren op de vloer 'geparkeerd' omdat er anders een uur gewacht moest worden. Hoe moeilijk kan het zijn om - na ruim een half jaar - 's middags een aantal ritten van deze scholierenlijn in te plannen? Of, gaat deze situatie nog eens 1,5 jaar duren?
Het vreemde aan deze hele situatie blijft dat leerlingen in de ochtend wel vanuit de kleine dorpen met scholierenlijn 648 naar Tiel kunnen reizen, maar dat deze optie er in de middag niet is. Voor de pandemie werden er in de middagspits bijvoorbeeld twee buurtbussen tegelijk ingezet om de hoeveelheid scholieren te kunnen vervoeren. Regelmatig was de officiële capaciteit van twee buurtbussen zelfs te laag en werden er scholieren op de vloer 'geparkeerd' omdat er anders een uur gewacht moest worden. Hoe moeilijk kan het zijn om - na ruim een half jaar - 's middags een aantal ritten van deze scholierenlijn in te plannen? Of, gaat deze situatie nog eens 1,5 jaar duren?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Alleen op werkdagen terwijl de 260, 261 en 262 ook normaal gesproken op de Zaterdag rijd.Bollenstad schreef: ↑za 03 okt 2020, 20:01 Arriva gaat belbussen inzetten ter vervanging van de buurtbuslijnen 260, 261, 262, 263 en 248.
https://www.westbetuwe.nl/vanaf-1-oktob ... -de-belbus
-
- Berichten: 468
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Nou ja, het is in ieder geval iets...
*iets mompelt over een glas dat halfvol is
*iets mompelt over een glas dat halfvol is
F.k.a. Bollenstad
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Hallo, ik zat de wiki te bekijken over de scholierenlijnen rond Gorinchem, wat bij opvallende is dat bij lijn 647 staat dat die alleen sochtens rijdt, maar onder dat lijnnummer rijden ook smiddags ritten. Wou dit even melden omdat hier vast iemand dit leest die de pagina,'s graag up to date houdt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Er klopt wel meer niet aan die pagina zie ik...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Trouwens ik zou graag helpen met veranderen maar ben geblokkeerd weet niet waarom door DanielStefanRijnhoutjes schreef: ↑do 19 nov 2020, 14:31 Hallo, ik zat de wiki te bekijken over de scholierenlijnen rond Gorinchem, wat bij opvallende is dat bij lijn 647 staat dat die alleen sochtens rijdt, maar onder dat lijnnummer rijden ook smiddags ritten. Wou dit even melden omdat hier vast iemand dit leest die de pagina,'s graag up to date houdt
Laatst gewijzigd door StefanRijnhoutjes op vr 20 nov 2020, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Wie hullie moeder?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
https://www.tubantia.nl/achterhoek/in-a ... ~a4b2fd91/
Arriva neemt volgend jaar december 10 waterstofbussen in dienst. Er komt een tankstation in Zutphen, Doetinchem of Groenlo.
Arriva neemt volgend jaar december 10 waterstofbussen in dienst. Er komt een tankstation in Zutphen, Doetinchem of Groenlo.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht (buurtbus) en Noot/EBS (ReserveerRRReis)
Chauffeur bij Syntus Utrecht (buurtbus) en Noot/EBS (ReserveerRRReis)
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Is er al iets bekend over wat voor bussen dit worden?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik weet alleen dat er een Van Hool in Doetinchem is geweest.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
De ingekorte belbus (lijn 243) Wadenoijen Kanaalbrug - Station Tiel Passewaaij staat nog ingetekend via de opgeheven busbaan. Bij deze voormalige busbaan versperren betonblokken de weg om sluipverkeer tegen te gaan. De busbaan was vrijwel compleet buiten gebruik geraakt omdat er al jaren geen gewone lijnbus meer reed. Om vanuit Wadenoijen bij de bushalte Passewaaij te komen moet er dus via de Lingeweg, Schaarsdijkweg en vervolgens de Doctor J. M. Den Uyllaan gereden worden. Een behoorlijke omweg die niet volgens de dienstregeling (5 minuten) gereden kan worden. Laat staan dat er een goede aansluiting is op de trein en/of bus naar Tiel (aankomst belbus 0.00, vertrek trein 0.01/vertrek lijn 46 0.01), immers het traject tussen station Tiel Passewaaij en Tiel is geschrapt. De spoorwegovergang bij Tiel Passewaaij kan ook niet gepasseerd worden met gemotoriseerd verkeer, wel zou er een haltepaal geplaatst kunnen t.h.v. de parkeerplaats aan de noordzijde van de spoorwegovergang. Echt veel nut heeft deze belbus dus niet meer...
Eenzelfde vreemde situatie is ontstaan bij de belbussen Zoelen Parkstraat - Tiel Station Noordzijde (lijn 244) en Tiel Station - Tiel Lokstraat (lijn 245). Vrijwel alle tussenliggende haltes zijn opeens geschrapt. Erg vreemd, want ik zie niet welke kosten hiermee bespaart kunnen worden. Deze belbussen worden toch al nauwelijks opgeroepen, lijkt mij.
Lijn 46 kan de route over de Teisterbant- en Wadenoijenlaan (haltes Westlede en Batouwe) ook weer in gebruik nemen. Deze route is minder vertragingsgevoelig dan de route over de Nieuwe Tielseweg.
Eenzelfde vreemde situatie is ontstaan bij de belbussen Zoelen Parkstraat - Tiel Station Noordzijde (lijn 244) en Tiel Station - Tiel Lokstraat (lijn 245). Vrijwel alle tussenliggende haltes zijn opeens geschrapt. Erg vreemd, want ik zie niet welke kosten hiermee bespaart kunnen worden. Deze belbussen worden toch al nauwelijks opgeroepen, lijkt mij.
Lijn 46 kan de route over de Teisterbant- en Wadenoijenlaan (haltes Westlede en Batouwe) ook weer in gebruik nemen. Deze route is minder vertragingsgevoelig dan de route over de Nieuwe Tielseweg.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Kan die busbaan ten zuiden van de spoorlijn dan niet eenvoudig weer in gebruik genomen worden? Zou toch niet teveel moeite moeten kosten. En die andere belbuslijnen 244 en 245 hebben zonder haltes eigenlijk geen bestaansrecht.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Nee, de infrastructuur (beweegbare buspaal, kaartlezer en stoplicht) is geheel verwijderd. De gemeente heeft er nu betonblokken neergelegd om sluipverkeer van de A15 (en landbouwverkeer) tegen te gaan. Voor die paar gebruikers van de belbus is het niet rendabel om dit opnieuw aan te leggen. De vroegere situatie: https://www.google.nl/maps/@51.8705932, ... 384!8i8192
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Sneltrein Apeldoorn Winterswijk v.v. doet het goed, de omroep heeft er alleen soms wel moeite mee nog. Ook grappig dat de trein aangeeft dat naar Apeldoorn het een stoptrein is, maar naar Winterswijk een sneltrein. De reisplanner geeft beide als Sneltrein aan.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik zag net dat bij de haltes bijv. Glacis, Flank enz. waar lijn 1 (Gorinchem oost) vervalt en lijn 47 en 673 van Arriva wel blijven rijden dat Arriva splikssplinternieuwe halteborden heeft geplaatst
-
- Berichten: 3847
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik vind die sneltrein wel een mooie uitvinding. Nu ben je in het weekend 17 minuten sneller vanuit de Achterhoek in Apeldoorn en zelfs 30 minuten sneller in Amersfoort en verder door de betere aansluiting. Alleen jammer dat er 's avonds geen doorgaande sneltreinen Winterswijk -> Apeldoorn rijden. Hoop dat Arriva in dienstregeling 2022 alsnog doorgaande sneltreinen Winterswijk -> Apeldoorn in de avonduren doorvoert. Kost geen extra materieel en bovendien kan de stoptrein Apeldoorn -> Zutphen dan weer in een normale dienstregeling rijden, aangezien er niet meer in Klarenbeek gekruist hoeft te worden, maar bij Apeldoorn.
Ik hoop dat ik in het voorjaar, mits het kan, de sneltrein kan uitproberen. Eventueel met fiets in de trein om in de regio Apeldoorn te fietsen.
-
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Volgens mij kun je toch niet in beide richtingen een sneltrein hebben zonder kruising in Voorst-Empe?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Dat kan zeker wel, het gebeurt vandaag al de hele dag, en zo ook iedere andere zondag in 2021 Niet vergeten dat de stoptrein maar 1x/u rijdt om die hele sneltrein mogelijk te maken.
Sneltrein 1x/u naast stoptrein 2x/u zou mogelijk kúnnen zijn, maar dan moet je het zaakje wel stukoptimaliseren (plankgas ) en wordt het erg dringen bij de aansluitingen Apeldoorn en IJsselbrug (bij Zutphen). De ene trein moet dan vertrekken vanaf station Apeldoorn/Zutphen circa 1 minuut voordat de andere aankomt, en ik betwijfel of dat aan de normen voldoet. (Bijvoorbeeld sneltrein Winterswijk .20 - Zutphen .53 ‐ Apeldoorn .06/.24 - Zutphen .37 - Winterswijk .10)
Sneltrein 1x/u naast stoptrein 2x/u zou mogelijk kúnnen zijn, maar dan moet je het zaakje wel stukoptimaliseren (plankgas ) en wordt het erg dringen bij de aansluitingen Apeldoorn en IJsselbrug (bij Zutphen). De ene trein moet dan vertrekken vanaf station Apeldoorn/Zutphen circa 1 minuut voordat de andere aankomt, en ik betwijfel of dat aan de normen voldoet. (Bijvoorbeeld sneltrein Winterswijk .20 - Zutphen .53 ‐ Apeldoorn .06/.24 - Zutphen .37 - Winterswijk .10)
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Dus je krijgt op Zutphen-Apeldoorn dan:
.53 -> .06 Sneltrein
.37 -> .54 Stoptrein (-2 minuten t.o.v. nu)
en andersom:
.24 -> .37 Sneltrein
.36 -> .53 Stoptrein (-3 minuten t.o.v. nu)
Ik vraag me af of je dat gaat redden. Je moet de stoptrein dan zo versnellen dat hij maar 4 minuten langzamer is dan de sneltrein. Ik vraag me af of dat realistisch is. En als dat al realistisch is, dan is het ontzettend krap. Tel daarbij op dat je het stationnement in Zutphen ook nog eens verkort van 1 naar '0' minuten en Zutphen-Vorden ook niet bepaald ruim is (in Vorden moet immers weer gekruist worden en treinen komen geregeld met +1 in Zutphen aan, ook in het weekend), dan levert dat allemaal als het al realistisch is zo'n krappe boel op, dat het bij het kleinste zuchtje wind al in de soep loopt. Ik vraag me af of ProRail zoiets ook goed keurt vanwege de geringe speling.
.53 -> .06 Sneltrein
.37 -> .54 Stoptrein (-2 minuten t.o.v. nu)
en andersom:
.24 -> .37 Sneltrein
.36 -> .53 Stoptrein (-3 minuten t.o.v. nu)
Ik vraag me af of je dat gaat redden. Je moet de stoptrein dan zo versnellen dat hij maar 4 minuten langzamer is dan de sneltrein. Ik vraag me af of dat realistisch is. En als dat al realistisch is, dan is het ontzettend krap. Tel daarbij op dat je het stationnement in Zutphen ook nog eens verkort van 1 naar '0' minuten en Zutphen-Vorden ook niet bepaald ruim is (in Vorden moet immers weer gekruist worden en treinen komen geregeld met +1 in Zutphen aan, ook in het weekend), dan levert dat allemaal als het al realistisch is zo'n krappe boel op, dat het bij het kleinste zuchtje wind al in de soep loopt. Ik vraag me af of ProRail zoiets ook goed keurt vanwege de geringe speling.
De stoptreinen moeten dan nog steeds kruisen in Klarenbeek (wat juist het normaal is), alleen dan met de andere stoptrein i.p.v. de sneltrein.Nitein-Repart schreef: ↑zo 03 jan 2021, 14:00bovendien kan de stoptrein Apeldoorn -> Zutphen dan weer in een normale dienstregeling rijden, aangezien er niet meer in Klarenbeek gekruist hoeft te worden, maar bij Apeldoorn.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Het valt mij vooral op dat er behoorlijk wat mensen zijn die blijven zitten in Zutphen. Ik had altijd het idee dat Zutphen voor iedereen wel het eindpunt was, of ten minste overstappunt op 'de grote treinen' van NS.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Dat was ook omdat Achterhoek<->Utrecht sneller was via Arnhem. Met die sneltrein is het sneller geworden via Apeldoorn.
Daarnaast is het ook logisch dat mensen blijven zitten, want die sneltrein uit Apeldoorn heeft in Zutphen geen overstappen, waardoor alleen Zutphenaren zelf (en ik geloof dat de streekbussen dan ook niet rijden in Zutphen?) nog zullen moeten uitstappen in Zutphen. Die sneltrein is dus eigenlijk bedoeld voor reizigers van/naar plaatsen als Vorden, Ruurlo, Borculo, Neede, Eibergen, Groenlo, Lievelde, Lichtenvoorde, Hengelo GLD en Winterswijk
Daarnaast is het ook logisch dat mensen blijven zitten, want die sneltrein uit Apeldoorn heeft in Zutphen geen overstappen, waardoor alleen Zutphenaren zelf (en ik geloof dat de streekbussen dan ook niet rijden in Zutphen?) nog zullen moeten uitstappen in Zutphen. Die sneltrein is dus eigenlijk bedoeld voor reizigers van/naar plaatsen als Vorden, Ruurlo, Borculo, Neede, Eibergen, Groenlo, Lievelde, Lichtenvoorde, Hengelo GLD en Winterswijk
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Arriva en Solaris Bus & Coach sluiten overeenkomst voor levering waterstofbussen
https://www.arriva.nl/meer-arriva/nieuw ... bussen.htm
https://www.arriva.nl/meer-arriva/nieuw ... bussen.htm
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ja het worden Solaris Bus & Coach bussen.
Hier onder het artikel waar het over gaat.
https://www.regio8.nl/arriva-brengt-wat ... hYF_NCa_ys
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Bijzonder dat Arriva in de Achterhoek juist op waterstof gaat inzetten, maar Solaris heeft daarvoor met name qua actieradius wel het meest serieuze aanbod.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4480
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik hoop dat op werkdagen overdag deze sneldienst ook gerealiseerd kan worden. Ik verwacht dat er veel groei kan ontstaan dan.SuperGhost schreef: ↑zo 03 jan 2021, 23:13 Dat was ook omdat Achterhoek<->Utrecht sneller was via Arnhem. Met die sneltrein is het sneller geworden via Apeldoorn.
Daarnaast is het ook logisch dat mensen blijven zitten, want die sneltrein uit Apeldoorn heeft in Zutphen geen overstappen, waardoor alleen Zutphenaren zelf (en ik geloof dat de streekbussen dan ook niet rijden in Zutphen?) nog zullen moeten uitstappen in Zutphen. Die sneltrein is dus eigenlijk bedoeld voor reizigers van/naar plaatsen als Vorden, Ruurlo, Borculo, Neede, Eibergen, Groenlo, Lievelde, Lichtenvoorde, Hengelo GLD en Winterswijk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten