Pagina 9 van 10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 20 jul 2019, 15:45
door huibf
Vanaf het nieuwe schooljaar rijden er weer twee nieuwe lijnen:
Lijn 618
Lijn 619
Daarnaast gaat lijn 611 het gehele jaar rijden (uiteraard uitgezonderd de vakanties)

Om BravoFlex kost wat kost te laten slagen zijn er weer 4 nieuwe halten toegevoegd om strategische plaatsen zoals Hotels of Bedrijven
- Eindhoven, Flight Forum (op de HOV baan)
- Eindhoven, Novotel (bij de Afrit Airport)
- Veldhoven, Koningshof Hotel (voor de deur)
- Best, Philips Veenpluis

Er loopt nu een actie voor 2 gratis BravoFlex ritten, zodoende het gebruik te laten toenemen *O*
https://www.hermes.nl/nl/vervoerbewijze ... -en-waalre

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 20 jul 2019, 17:48
door ZO6176
De 2 schoollijnen lijken me een nuttige toevoeging.

Bravoflex zal nooit wat worden. Al voeg je 100 haltes toe.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 20 jul 2019, 19:50
door TLP
Ik ben toch wel nieuwsgierig wat de reden is voor deze flop, net als bij Brengflex. Te groot netwerk met te weinig materieel waardoor te lange wachttijden ontstaan?
Ook al zou ik niet snel een vaste gebruiker worden omdat het aantal flexhaltes binnen mijn gebruikelijke reisgebied beperkt is en bovendien niet aan mijn gebruikelijke reisroutes liggen, heb ik altijd wel de potentiƫle voordelen van een flexnet ingezien en met mijn beperkte gebruik ervan goede ervaringen gehad. Maar misschien komt dat vanwege de kleinschaligheid van het flexnetwaar ik mee reisde.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 20 jul 2019, 20:02
door ZO6176
Wachttijden geloof ik niet.
1 busje staat vaak te niksen bij woensxl. Meestal zijde genovevalaan.
Prijs voor 1 persoon gaat maar met meerdere personen wordt het toch wel prijzig. Ook moet je volgens mij voor kinderen betalen.
Dwarslijnen die niet via het centrum gaan waren in het verleden ook niet echt succesvol.
Lijn 100 rondje woensel liep niet.
Net als wat verder in het verleden lijn 73 en 5. Lijn 5 was toen Nuenen- winkelcentrum - Philips Nederland- station.
Verder rijden veel stadswijken frequent en voegt bravoflex 0,0 toe

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 20 jul 2019, 22:05
door Daniel
De grote reden voor het floppen van flexnetten lijkt me dat reguliere reizigers sneller andere lijnen gaan gebruiken (want OVC geldig enzo, maar ook laagdrempeliger door niet te hoeven reserveren). Daarnaast zal een flexnet ook niet gauw nieuwe reizigers aantrekken omdat het doorgaans nog onzichtbaarder dan normaal OV is voor iemand die het systeem niet kent.

En wat bij Connexxion en dochters al gauw een probleem is is dat ze nooit eerst kijken waarom een lijn niet loopt. Is dat omdat de lijn net niet de gewenste verbinding biedt, een aansluiting mist of veel trager is dan gaat dat natuurlijk niet opeens beter als je 'm vervangt door een flexbus "omdat de normale lijn niet loopt".

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 20 jul 2019, 22:45
door Yanaike
Daniel schreef:En wat bij Connexxion en dochters al gauw een probleem is is dat ze nooit eerst kijken waarom een lijn niet loopt. Is dat omdat de lijn net niet de gewenste verbinding biedt, een aansluiting mist of veel trager is dan gaat dat natuurlijk niet opeens beter als je 'm vervangt door een flexbus "omdat de normale lijn niet loopt".
Kun je deze filosofie eens loslaten op het stadsnet van Helmond? Wat zorgde er volgens jou voor dat het stadsnet van Helmond niet werkte? Volgens mij heeft Hermes daar echt wel het e.e.a. geprobeerd voor ze het hele net hebben vervangen voor flexbussen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 20 jul 2019, 22:57
door ZO6176
Helmond is wel goed bereikbaar per trein. De stad is grotendeels langs het spoor gebouwd. Alleen lijn 51 heeft een redelijke bezetting richting noord. Dat is dan zo ongeveer de enige wijk die niet langs het spoor ligt.
De vele stations liggen vaak op fietsafstand van stations dus ik zou zelf alleen lijn 51 laten rijden. Ook in de avond en zondag en verder niks. Dus ook geen flexsysteem

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 21 jul 2019, 00:11
door Hainje
Het probleem bij Connexxion en co is dat ze vaak net-niet-aansluitingen boden. Zoals lijn 402 die op zondag om 14:02u aankwam op het station, met de treinen die om 14:02u vertrokken (toen nog, pre-ETMET). Idem voor bijv. lijn 20 in Helmond. Het was het gewoon altijd net niet. Dat is natuurlijk gewoon killing voor je reizigersaantallen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 21 jul 2019, 11:03
door Daniel
Dat was inderdaad wel in meer plaatsen het geval. Ik heb zelf de grootste forens-ervaring met Connexxion in Utrecht en daar kon ik een groot deel van de 20 bussen per uur die er op de hoofdas waar ik reisde niet nemen gezien ze niet op de trein aansloten.
Die aansluitingen konden toen ook nooit handig worden, want de 20x/uur werd uitgevoerd als 4x/uur vijf bussen achter elkaar aan.

Soms waren de aansluitingen er praktisch ook wel, maar kwamen ze nooit uit de reisplanner omdat er 5 minuten buffertijd tussen de laatste twee haltes zat. Er was daardoor in Utrecht een tijd waarin 9292 adviseerde bij de laatste halte op een andere lijn over te stappen omdat die sneller was.

Helmond zal ik later eens een blik op werpen, maar veel dingen zie je bij Connexxion in meerdere regio's gebeuren.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 21 jul 2019, 12:50
door huibf
In Helmond spelen verschillende zaken

- veel station
- goede fietspaden tegenwoordig
- centrum op loopafstand vh station

Daarnaast wanneer ga je over op flexvervoer.
Een aantal ritten zat boven de 10 en was de best goed bezet.
Er is te gemakkelijk een streep door alles gezet.

Overigens wat ook meespeelde is dat 2/3 vr ritten door SOVkaart werd gereden en dus marginale inkomsten.
In vergelijking met eindhoven stad is dat hoog.

Het besluit over stopzetten is nog niet genomen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 27 jul 2019, 00:33
door sreglov
Dat stadsdienst in Helmond is zachtjes aan de nek omgedraaid. Nog geen 20 jaar geleden was er een interessant net van vier lijnen die allemaal op elkaar door liepen (je kon in volgens mij gewoon blijven zitten om alle lijnen in 1 richting te kunnen volgen). Daar is langzaam in gesneden, dat was op zich niet zo erg, deels kun je ook toe met grotere lussen door wijken. Maar toen werden de ritten na 19u geschrapt, wat het onaantrekkelijker maakt. Met Bravoflex zijn de lijnen op 51 na de das omgedaan, behoudens streeklijnen die een deel v.d. stad aandoen.
Het is waar dat er veel stations zijn en veel wijken op redelijke afstand van stations liggen, maar dat geldt niet voor alle wijken. Het aantal Bravoflex reizigers - zoals al genoemd werd - is beduidend lager. Het is wat mij betreft dan ook een halfbakken oplossing: een relatief goedkope net-niet-taxi die niet van deur tot deur rijdt of een dure bus die je vooraf moet reserveren waar je niet met alle OV kaarten in kunt reizen... In Nijmegen gaan ze al stoppen... in Eindhoven gaan ze nog stug door... ben benieuwd hoelang, want de provincie duwt het gewoon door de strot van de gemeente (zo slecht was de SRE nog niet...)

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 17 aug 2019, 11:12
door fogeltje
Was het instaptarief op een aantal lijnen, waaronder 322, niet verhoogt naar 8 euro? Bij mij werd gisteren "gewoon" 4 euro borg afgeschreven. Heeft dat te maken met een kortingsproduct op de kaart zoals bij NS?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: za 17 aug 2019, 23:19
door WALUIGI96
Dat komt inderdaad door een kortingsproduct. Bij mij gebeurt hetzelfde in lijn 23 als ik altijd korting actief heb.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 18 aug 2019, 15:18
door regenmaker
fogeltje schreef:Was het instaptarief op een aantal lijnen, waaronder 322, niet verhoogt naar 8 euro?
Deze lijnen inderdaad.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: zo 18 aug 2019, 19:53
door fogeltje
WALUIGI96 schreef:Dat komt inderdaad door een kortingsproduct. Bij mij gebeurt hetzelfde in lijn 23 als ik altijd korting actief heb.
Dat zal het dan wel zijn.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: wo 09 okt 2019, 21:00
door huibf
Voor de liefhebbers.
Onlangs is de haltedichtheid van Bravoflex fors toegenomen. Er zijn 40 halten toegevoegd. Daarnaast is ook de Arrivahalte Eindhoven, Tempellaan opgenomen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: wo 09 okt 2019, 21:33
door ZO6176
En nu gaan we het wel gebruiken?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: wo 09 okt 2019, 21:35
door regenmaker
Nee, zonde van het geld.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: wo 09 okt 2019, 22:52
door huibf
Nee hoor. Je kan nog twee gratis ritjes aanvragen :-)

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: do 10 okt 2019, 21:18
door lijntaxi
ZO6176 schreef:En nu gaan we het wel gebruiken?
Mijn antwoord hier op luidt:

Hoe succesvoller BravoFlex wordt des te groter de kans dat ze het bestaande lijnennetwerk gaan uitkleden, versoberen of de frequentie
op de diverse lijnen gaan verlagen. Als Hermes de gegevens, die BravoFlex genereert gaat gebruiken om de dienstregeling
van de vaste lijnen te optimaliseren, is BravoFlex te overwegen waard. Anders niet.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: do 10 okt 2019, 21:57
door huibf
Na de gratis periode zal het gebruik hopelijk weer drastich afnemen.
Inmiddels zit men op 20 tot 25 reizigers per dag.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: ma 28 okt 2019, 20:47
door ZO6176
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen week kregen we in de bus een wijkinfo omtrent BravoFlex. En zowaar worden de gratis ritjes vermeld.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: ma 28 okt 2019, 20:53
door JordiBrabant
Bij mij doen de afbeeldingen het niet.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: ma 28 okt 2019, 20:57
door Lijn 45
Zo wel?
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Geplaatst: ma 28 okt 2019, 21:11
door isadora
Met een dubbel vergrootglas zou het moeten lukken. :shock: