Pagina 86 van 91
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 05 jun 2025, 10:39
door ovVeluwe
Ze spreken nog wel over de 301 tussen Zwolle en Nunspeet

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 05 jun 2025, 10:43
door Michael
Ene kant misschien netjes maar gaan ze dan ook alternatief vervoer regelen voor de reizigers die ergens langs de route staan en dus niet mee kunnen omdat de bus al vanaf het beginpunt vol zit met reizigers die normaal de trein nemen? Om die reden zorg ik er juist voor dat als ik een lijn rijdt die vaak gebruikt word als er een treinstremming is (Breda-Tilburg bijvoorbeeld) mijn bus nooit helemaal vol laad zodat de eigen reizigers die halverwege de route staan ook gewoon mee kunnen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 05 jun 2025, 11:12
door BasGeluk
Verwarrend dat alleen de RRReis-lijnen van EBS worden genoemd en niet de lijnen die binnen RRReis door andere vervoerders worden gereden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 05 jun 2025, 11:50
door Milco
Ik zie nu ook de lijnen 105, 231 en 302 in het overzicht staan.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 08:32
door omaylie
Vandaag ga ik trouwens met mijn oom (die bij EBS IJssel-Vecht als buschauffeur werkt) naar de stalling in Nagele om een nieuwe Ebusco van dichtbij te bekijken. Is er verder iets wat jullie willen weten? Dan ga ik het vanmiddag aan hem vragen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 11:39
door ovVeluwe
Wat er tot dusver bekend is, is dat de bussen ingezet gaan worden vanuit Nagele, Lelystad en Harderwijk waar de Citea's nu worden ingezet. Uitzonderingen zijn lijn 141 en 70 tot nu toe, die moeten dan nog met Scania's gereden worden. De bedoeling is dat na de zomer nieuwe diensten gereed zijn die aangepast zijn voor de Ebusco's, dus dan zou de inzet moeten starten. Vanaf komende week start de instructie voor chauffeurs, er zijn nu in elk geval minstens 3 bussen geleverd (dus elke stalling van die 3 kan instructie gaan geven).
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 14:21
door Milco
Weet jij of de Scania's uiteindelijk blijvertjes zijn of dat daar ook nog (elektrische?) vervanging voor komt?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 14:46
door omaylie
Die Scania’s worden ook vervangen door elektrische bussen. Dus wees er snel bij als je ze nog wilt zien.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 14:49
door Milco
Wat voor elektrische bussen worden dat dan? Er komen 31 Ebusco's tegenover 40 VDL's en 10 Scania's (13+18m).
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 15:15
door Lijn 45
BYD's? Er zijn er nog 13 van de 2000-serie in Nederland (10 van Schiphol incl. de drie die al naar EBS zijn verkast en 3 die nog van BYD zijn).
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 15:38
door ovVeluwe
Dat is uiteraard een mogelijkheid, of er worden extra bussen bij BYD besteld. De Citea's moeten er als eerste uit omdat die gehuurd worden, de Scania's komen later pas aan de beurt. Uiteindelijk wil EBS ook, zover ik hoorde, de CapaCity's ook nog een keer vervangen voor elektrische bussen. Tevens zijn er voor lijn 141 en 270 ook langere bussen nodig (vervanging van de gelede Scania's).
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 16:08
door omaylie
Van wat ik nu weet is dat er sowieso wel elektrische gelede bussen komen. Hij weet alleen niet welke het precies worden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 18:05
door Stan_Bronstring
Grote kans dat er dan nog BYD b18’s besteld gaan worden, aangezien EBS nu toch al lekker aan het shoppen is bij BYD en de meeste bussen in dit gebied ook van deze fabrikant zijn.
Achteraf was het misschien beter geweest als EBS die 25 extra bussen die niet overgenomen hoefden te worden wel had overgenomen, ook aangezien er (als ik goed reken en als al die bussen die nu nog in Nederland zijn ook daadwerkelijk naar EBS zullen gaan) uiteindelijk 183 van de 188 van die bussen zullen zijn. Dat zijn:
- de 163 bussen die verplicht zijn overgenomen;
- vier extra bussen die EBS er later bij heeft gekocht.
- De tien bussen van Schiphol (waarvan er dus al drie bij EBS zijn)
- de drie bussen van BYD zelf die ze dan nog mogelijk gaan overnemen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 22:01
door flipje
flipje schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:22
Edit: bus 223, 226 en 227 keren terug.
Het lijkt helaas toch wat anders in elkaar te zitten. De 3 BYD's waren voor onderhoud en APK in Zwolle. Vanochtend gingen de bussen retour richting Schiphol.
Er is verder nog niks besteld qua 'nieuw' materieel. We zullen het komend jaar met de huidige BYD's, Capacity's, Ebusco's en Scania's moeten doen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 13:05
door VIRM
Wat voor raars is er aan de hand met de stopknoppen in de bussen in Zwolle? Ik hoorde afgelopen week van twee chauffeurs dat als je de stopknop wil gebruiken, je deze lang ingedrukt moet houden. In de praktijk een seconde of vijf.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 13:09
door Milco
Wellicht hetzelfde als de Citaro’s in Utrecht hebben: even een paar seconden indrukken om te voorkomen dat je de knop per ongeluk kort indrukt en gelijk op stop gaat.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 13:19
door TommyBoy
Het staat inmiddels ook als aankondiging op het rechter "informatiescherm" in de bus.
Groot driehoek met uitroepteken, de tekst "let op" en de tekst dat je de stopknop langer ingedrukt moet houden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 13:31
door ovVeluwe
Omdat de stopknoppen vaak onbewust per ongeluk werden ingedrukt (vaak met instappen liep iedereen er al tegenaan) moet de knop nu 2,5 seconden worden ingedrukt voor het stop signaal af gaat.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 17:07
door Tom98
Dat zou voor de Setra's bij Utrecht ook een mooie oplossing zijn want dat is ook één en al ellende met passagiers die onbewust tegen de stopknop aankomen...
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 17:25
door Suus
ovVeluwe schreef:Omdat de stopknoppen vaak onbewust per ongeluk werden ingedrukt (vaak met instappen liep iedereen er al tegenaan) moet de knop nu 2,5 seconden worden ingedrukt voor het stop signaal af gaat.
Het viel mij bij de BYD’s al eerder opgevallen dat buschauffeurs wachten met de achterdeur sluiten totdat iedereen was ingestapt, of de achterdeur nog een keertje extra openden als de stopknop nog/weer brandde, maar er zit dus ergens een overgevoelige stopknop bij de ingang.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 19:48
door BasGeluk
De Chinese rommel is erg snel in elkaar geplakt en geen enkele bus is hetzelfde. Het is donders ingewikkeld dergelijke storingen eruit te halen. Vooral omdat in iedere bus de kabels weer anders lopen. Exact dit was de reden voor de NMBS om de Fyra's te weigeren.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 20:18
door Milco
Kwamen de Fyra’s ook uit China? Italië dacht ik toch?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 20:50
door gkw1969
Het is niet alleen BYD dat het probleem van “hangende” stopknop. Ook de Hess trolleys hebben er last van, vooral de serie 5234-5242.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 10 jun 2025, 05:38
door erjeebee
BasGeluk schreef: ↑ma 09 jun 2025, 19:48
De Chinese rommel
Heerlijk genuanceerde & onderbouwde praat weer.
Heb je ook nog een mening over de Zwitserse rommel van Hess?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 10 jun 2025, 07:38
door VIRM
Ah, bedankt voor de verklaring! Was wel handig geweest als ze dit bijvoorbeeld ook in de automatische omroep hadden aangekondigd.
