Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Niwa ter Els

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Niwa ter Els »

Kom bij ons in het dorp regelmatig instructieritten tegen met Ebusco's. Viel me op dat deze serie weer ouderwets van dubbellucht is voorzien op de achteras.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Alessandro

Bericht door Alessandro »

Beter, dat rondje wat er nu word gerede is zo verschrikkelijk lang. Het duurt 40 minuten om door Zeewolde heen te komen. Dit maakt het voor reizigers in Harderwijk of Almere geen interessante verbinding. Toen ik nog werkelijks van Harderwijk naar Almere moest was mijn snelste reisadvies de 207 naar Lelystad en dan de trein naar almere toe. Dit alles gaf een reistijd van bijna anderhalf uur. Als ik met 216 zou gaan zou het langer dan anderhalf uur zijn. Dit alles vergeleken met 40 minuten met de auto.
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Prima idee om lijn 216 te versnellen. Vraag ik mij wel af of er een andere buslijn in Zeewolde blijft rijden zoals 142 of 144.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
MichOV

Bericht door MichOV »

Grappig te zien dat op die site ook nog een foto van Syntus Gelderland wordt gebruikt ter illustratie. Nostalgie dat wel maar past eigenlijk niet bij het betreffende artikel :Y
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

Alessandro schreef: do 24 jul 2025, 11:53 Beter, dat rondje wat er nu word gerede is zo verschrikkelijk lang. Het duurt 40 minuten om door Zeewolde heen te komen. Dit maakt het voor reizigers in Harderwijk of Almere geen interessante verbinding. Toen ik nog werkelijks van Harderwijk naar Almere moest was mijn snelste reisadvies de 207 naar Lelystad en dan de trein naar almere toe. Dit alles gaf een reistijd van bijna anderhalf uur. Als ik met 216 zou gaan zou het langer dan anderhalf uur zijn. Dit alles vergeleken met 40 minuten met de auto.
Ik denk dat er een stuk minder mensen zijn die behoefte hebben aan een snelle verbinding Almere - Harderwijk, dan dat er in Zeewolde in/uitstappen. Er wordt een onevenredig groot deel geschrapt, nadat eerst de 144 al grotendeels is wegbezuinigd.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Alessandro

Niwa ter Els schreef: vr 25 jul 2025, 18:23
Alessandro schreef: do 24 jul 2025, 11:53 Beter, dat rondje wat er nu word gerede is zo verschrikkelijk lang. Het duurt 40 minuten om door Zeewolde heen te komen. Dit maakt het voor reizigers in Harderwijk of Almere geen interessante verbinding. Toen ik nog werkelijks van Harderwijk naar Almere moest was mijn snelste reisadvies de 207 naar Lelystad en dan de trein naar almere toe. Dit alles gaf een reistijd van bijna anderhalf uur. Als ik met 216 zou gaan zou het langer dan anderhalf uur zijn. Dit alles vergeleken met 40 minuten met de auto.
Ik denk dat er een stuk minder mensen zijn die behoefte hebben aan een snelle verbinding Almere - Harderwijk, dan dat er in Zeewolde in/uitstappen. Er wordt een onevenredig groot deel geschrapt, nadat eerst de 144 al grotendeels is wegbezuinigd.

Maar is dit niet een beetje een Kip ei verhaal? Het kan zijn dat vanwegen de relatief slechte busdienst vanuit Harderwijk naar Almere er weining mensen per OV/Bus naar Almere. Mischien al bied je een snelle verbinding al is het maar aleen tijdens de spits dat er meer reizigers de bus overwegen.

Ik dat dat in het geval met Almere zeker het geval is. Ik denk dat als een Bus de N-weg pakt zoals 207 dat ook doet dat de reistijd naar Almere rond een uur zal liggen. Dat is niet veel langzamer dan met de Auto. Dat zal het opeens een stuk interesanter maken voor mensen om de bus te nemen.

Toen ik 216 nog nam was ik vaak niet de enige die de bus het hele stuk nam. Nu waren het niet veel mensen maar het waren er wel een paar. Zelfde met 207 naar lelystad toe, rustig want tegenspits maar er waren best wel veel mensen die net zoals mij ook de trein in doken richting Almere. Waarvan ik er zelfs een paar nog op Almere Centrum zag lopen. Nu is dit natuurlijk puur anekdotisch maar ik geloof wel echt dat er vraag is naar een goede verbinding tussen Almere en Harderwijk. En natuurlijk hoort dit niet ten koste te gaan van het OV in zeewolden. Eigenlijk moet er gewoon een extra verbinding komen tussen Harderwijk en Almere. Maar ja was daar maar geld voor.
omaylie

Bericht door omaylie »

RRReis komt nu met de bevestiging: er gaat vanaf 25 augustus het een en ander veranderen in het scholierenvervoer in Overijssel en Flevoland https://www.rrreis.nl/wijzigingen-scholierenlijnen
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Mooi dat de 673 en 681 gesplitst worden, dat is een stuk duidelijker.
VIRM

Bericht door VIRM »

Alessandro schreef: wo 23 jul 2025, 10:40 Zo ik heb mijn eerste Ebusco gespot op station Harderwijk, ze zien er niet slecht uit met die kleurstelling zeg. Mooi moderne uitstraling en je hoort de amper. Moet ze binnenkort maar eens uit testen, en dan gelijk voor de zekerheid gedag zeggen tegen de Twentse bussen want je ziet ze opeens een stuk minder.
Uh, is het niet zo dat elektrische voertuigen volgens regelgeving wel een bepaald volume aan geluid moeten produceren?
Beul van de blindegeleidelijn
MichOV

Bericht door MichOV »

Lijkt me wel want je moet de bus natuurlijk wel aan horen komen als voetganger en fietser zijnde. :X
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Waarom? Een speedpedelec hoor je ook niet aankomen en die zijn veel gevaarlijker want de bestuurders van die dingen hebben geen ervaring met fietsen op hoge snelheid
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
JurgenH

Bericht door JurgenH »

De bestaande BYD's hebben onder een bepaalde snelheid een voor elektrische voertuigen herkenbare toon, zodat je ze hoort.

Desondanks nog altijd een fiks verschil met een brullende dieselmotor 😆
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

En een dieselmotor horen ze ook al niet
teun

Bericht door teun »

Ik wil niet zeggen dat een speedpedelec per definitie ongevaarlijk is maar ik denk dat er best wel een verschil zit tussen of je daar een flinke tik van krijgt of van een bus.
flipje

Bericht door flipje »

Enkele posts geleden is er de vraag gesteld of EBS nog elektrische bussen heeft bij besteld.
Ja. Er gaat mee gelift worden op de BYD B12.b bestelling voor Zeeland en zouden volgend jaar ergens moeten verschijnen. Exacte aantallen zijn me nog niet bekend.
Voor het gelede materieel is er nog geen keuze gemaakt. Namen die ik voorbij heb horen komen waren BYD, Yutong en Ebusco. Deze zouden de gelede Scania's en (deels?) Capacity's moeten gaan vervangen.
Alessandro

Oh god niet nog meer BYD's. Elke keer als ik in die dingen zit denk ik bij mijzelf er zijn zoveel fijnere bussen om in te zitten.
omaylie

Bericht door omaylie »

Deze BYDs zijn op moment van versturen nog niet eens in dienst bij welke Nederlandse vervoerder dan ook. Eerst even de vele testritten in Haaglanden afwachten (met de daar aanwezige BYDs B12), dan zullen we wel verder zien.
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

Helemaal eens! Echter, ik vind het wel zonde dat er (in elk geval voor de 12 meter) toch weer voor BYD is gekozen. Niet zo zeer vanwege de vermeende slechte kwaliteit van de bussen (waar we dus nog geen uitspraken over kunnen doen), maar wel omdat er hier een kans had gelegen om de Europese busindustrie een duwtje in de rug te geven. En ja, ik vind een yutong echt wel beter dan welke andere Europese bus dan ook, maar als je dan hoort dat Ebusco al een jaar in zwaar weer verkeert en er bovendien al Ebusco’s naar IJssel-Vecht heen komen, denk ik: pak je kans en bestel daar nog wat bussen bij, want dat kan de ommekeer voor Ebusco betekenen. Voor de 18 meters is er wellicht nog een kans…
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ik zou als bedrijf wel twee keer nadenken om te bestellen bij Ebusco.
1. Vanwege het risico dat het bedrijf morgen failliet kan gaan, dan kan je fluiten naar je bussen.
2. Als ze failliet gaan, zie dan nog maar eens te komen aan reserve onderdelen.
3. Ebusco kan nu de vraag al niet aan, dus als je je bussen op tijd wilt hebben, zou ik iets anders bestellen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bartjemestrom

Bericht door bartjemestrom »

De meeste Europese busbouwers kunnen niet op tijd leveren, de Chinese busbouwers blijkbaar wel. Dan ga je als koper ook elders kijken.
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

regenmaker schreef: do 31 jul 2025, 08:30 Ik zou als bedrijf wel twee keer nadenken om te bestellen bij Ebusco.
1. Vanwege het risico dat het bedrijf morgen failliet kan gaan, dan kan je fluiten naar je bussen.
2. Als ze failliet gaan, zie dan nog maar eens te komen aan reserve onderdelen.
3. Ebusco kan nu de vraag al niet aan, dus als je je bussen op tijd wilt hebben, zou ik iets anders bestellen.
Met betrekking tot het faillissement hebben vervoerders dit ook zelf een beetje in de hand. Want op het moment dat niemand meer iets bestelt bij Ebusco gaan ze sowieso failliet.

Qua levering is het op zich wel begrijpelijk dat EBS liever uit China bestelt. Dat Ebusco leveringsproblemen heeft is mij zeker bekend, maar dit geldt zoals in een bericht hierboven ook al gesteld voor meer Europese busfabrikanten, zoals VDL. De vraag rijst bij mij dan waarom vervoerders daar wel en bij Ebusco niet meer durven te bestellen. Want ik vind dat VDL het ook helemaal niet goed doet qua leveringen.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

De productiecapaciteit is zo laag omdat ze de ruimte en het personeel niet hebben om op te schalen. Daarnaast zitten Europese regels in de weg. Iets wat in landen als China, Turkije en Egypte geen probleem is.
De Volvo’s voor Utrecht, bijvoorbeeld, komen uit Egypte gebouwd door MCV. MCV bouwt 6000 bussen per jaar, dat is ruim 100 per week.
Yutong bouwt er ca 200 per week. BYD, Higer en Otokar zit daar tussen.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

maar als je dan hoort dat Ebusco al een jaar in zwaar weer verkeert en er bovendien al Ebusco’s naar IJssel-Vecht heen komen, denk ik: pak je kans en bestel daar nog wat bussen bij, want dat kan de ommekeer voor Ebusco betekenen.
Misschien had EBS overwogen om weer voor Ebusco te kiezen als er na anderhalf jaar al iets te zien was geweest van de oorspronkelijke bestelling voor IJssel-Vecht. :p
flipje

Bericht door flipje »

Probleem bij Europese busbouwers is levertijd. Er zijn gesprekken geweest met o.a. Mercedes, maar met levertijden van bijna 2 jaar is dat (helaas) geen optie.
Komend najaar wordt de nieuwe BYD B15 gepresenteerd, het zou me dan ook niks verbazen als er een 18/19 meter variant er aan zit te komen, welke kans maken om in IJssel-Vecht te verschijnen.
Plaats reactie