Pagina 90 van 91

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 11:08
door Niwa ter Els
Kom bij ons in het dorp regelmatig instructieritten tegen met Ebusco's. Viel me op dat deze serie weer ouderwets van dubbellucht is voorzien op de achteras.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 11:53
door Alessandro
Beter, dat rondje wat er nu word gerede is zo verschrikkelijk lang. Het duurt 40 minuten om door Zeewolde heen te komen. Dit maakt het voor reizigers in Harderwijk of Almere geen interessante verbinding. Toen ik nog werkelijks van Harderwijk naar Almere moest was mijn snelste reisadvies de 207 naar Lelystad en dan de trein naar almere toe. Dit alles gaf een reistijd van bijna anderhalf uur. Als ik met 216 zou gaan zou het langer dan anderhalf uur zijn. Dit alles vergeleken met 40 minuten met de auto.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 12:02
door Milco
Prima idee om lijn 216 te versnellen. Vraag ik mij wel af of er een andere buslijn in Zeewolde blijft rijden zoals 142 of 144.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 14:12
door MichOV
Grappig te zien dat op die site ook nog een foto van Syntus Gelderland wordt gebruikt ter illustratie. Nostalgie dat wel maar past eigenlijk niet bij het betreffende artikel :Y

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 25 jul 2025, 18:23
door Niwa ter Els
Alessandro schreef: do 24 jul 2025, 11:53 Beter, dat rondje wat er nu word gerede is zo verschrikkelijk lang. Het duurt 40 minuten om door Zeewolde heen te komen. Dit maakt het voor reizigers in Harderwijk of Almere geen interessante verbinding. Toen ik nog werkelijks van Harderwijk naar Almere moest was mijn snelste reisadvies de 207 naar Lelystad en dan de trein naar almere toe. Dit alles gaf een reistijd van bijna anderhalf uur. Als ik met 216 zou gaan zou het langer dan anderhalf uur zijn. Dit alles vergeleken met 40 minuten met de auto.
Ik denk dat er een stuk minder mensen zijn die behoefte hebben aan een snelle verbinding Almere - Harderwijk, dan dat er in Zeewolde in/uitstappen. Er wordt een onevenredig groot deel geschrapt, nadat eerst de 144 al grotendeels is wegbezuinigd.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 25 jul 2025, 19:43
door Alessandro
Niwa ter Els schreef: vr 25 jul 2025, 18:23
Alessandro schreef: do 24 jul 2025, 11:53 Beter, dat rondje wat er nu word gerede is zo verschrikkelijk lang. Het duurt 40 minuten om door Zeewolde heen te komen. Dit maakt het voor reizigers in Harderwijk of Almere geen interessante verbinding. Toen ik nog werkelijks van Harderwijk naar Almere moest was mijn snelste reisadvies de 207 naar Lelystad en dan de trein naar almere toe. Dit alles gaf een reistijd van bijna anderhalf uur. Als ik met 216 zou gaan zou het langer dan anderhalf uur zijn. Dit alles vergeleken met 40 minuten met de auto.
Ik denk dat er een stuk minder mensen zijn die behoefte hebben aan een snelle verbinding Almere - Harderwijk, dan dat er in Zeewolde in/uitstappen. Er wordt een onevenredig groot deel geschrapt, nadat eerst de 144 al grotendeels is wegbezuinigd.


Maar is dit niet een beetje een Kip ei verhaal? Het kan zijn dat vanwegen de relatief slechte busdienst vanuit Harderwijk naar Almere er weining mensen per OV/Bus naar Almere. Mischien al bied je een snelle verbinding al is het maar aleen tijdens de spits dat er meer reizigers de bus overwegen.

Ik dat dat in het geval met Almere zeker het geval is. Ik denk dat als een Bus de N-weg pakt zoals 207 dat ook doet dat de reistijd naar Almere rond een uur zal liggen. Dat is niet veel langzamer dan met de Auto. Dat zal het opeens een stuk interesanter maken voor mensen om de bus te nemen.

Toen ik 216 nog nam was ik vaak niet de enige die de bus het hele stuk nam. Nu waren het niet veel mensen maar het waren er wel een paar. Zelfde met 207 naar lelystad toe, rustig want tegenspits maar er waren best wel veel mensen die net zoals mij ook de trein in doken richting Almere. Waarvan ik er zelfs een paar nog op Almere Centrum zag lopen. Nu is dit natuurlijk puur anekdotisch maar ik geloof wel echt dat er vraag is naar een goede verbinding tussen Almere en Harderwijk. En natuurlijk hoort dit niet ten koste te gaan van het OV in zeewolden. Eigenlijk moet er gewoon een extra verbinding komen tussen Harderwijk en Almere. Maar ja was daar maar geld voor.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 25 jul 2025, 23:52
door omaylie
RRReis komt nu met de bevestiging: er gaat vanaf 25 augustus het een en ander veranderen in het scholierenvervoer in Overijssel en Flevoland https://www.rrreis.nl/wijzigingen-scholierenlijnen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 26 jul 2025, 02:19
door Dionysusnu
Mooi dat de 673 en 681 gesplitst worden, dat is een stuk duidelijker.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 29 jul 2025, 08:22
door VIRM
Alessandro schreef: wo 23 jul 2025, 10:40 Zo ik heb mijn eerste Ebusco gespot op station Harderwijk, ze zien er niet slecht uit met die kleurstelling zeg. Mooi moderne uitstraling en je hoort de amper. Moet ze binnenkort maar eens uit testen, en dan gelijk voor de zekerheid gedag zeggen tegen de Twentse bussen want je ziet ze opeens een stuk minder.
Uh, is het niet zo dat elektrische voertuigen volgens regelgeving wel een bepaald volume aan geluid moeten produceren?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 29 jul 2025, 11:26
door MichOV
Lijkt me wel want je moet de bus natuurlijk wel aan horen komen als voetganger en fietser zijnde. :X

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 29 jul 2025, 11:27
door gkw1969
Waarom? Een speedpedelec hoor je ook niet aankomen en die zijn veel gevaarlijker want de bestuurders van die dingen hebben geen ervaring met fietsen op hoge snelheid

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 29 jul 2025, 11:53
door JurgenH
De bestaande BYD's hebben onder een bepaalde snelheid een voor elektrische voertuigen herkenbare toon, zodat je ze hoort.

Desondanks nog altijd een fiks verschil met een brullende dieselmotor 😆

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 29 jul 2025, 13:52
door gkw1969
En een dieselmotor horen ze ook al niet

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 29 jul 2025, 16:35
door teun
Ik wil niet zeggen dat een speedpedelec per definitie ongevaarlijk is maar ik denk dat er best wel een verschil zit tussen of je daar een flinke tik van krijgt of van een bus.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 30 jul 2025, 21:48
door flipje
Enkele posts geleden is er de vraag gesteld of EBS nog elektrische bussen heeft bij besteld.
Ja. Er gaat mee gelift worden op de BYD B12.b bestelling voor Zeeland en zouden volgend jaar ergens moeten verschijnen. Exacte aantallen zijn me nog niet bekend.
Voor het gelede materieel is er nog geen keuze gemaakt. Namen die ik voorbij heb horen komen waren BYD, Yutong en Ebusco. Deze zouden de gelede Scania's en (deels?) Capacity's moeten gaan vervangen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 30 jul 2025, 23:07
door Alessandro
Oh god niet nog meer BYD's. Elke keer als ik in die dingen zit denk ik bij mijzelf er zijn zoveel fijnere bussen om in te zitten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 00:03
door omaylie
Deze BYDs zijn op moment van versturen nog niet eens in dienst bij welke Nederlandse vervoerder dan ook. Eerst even de vele testritten in Haaglanden afwachten (met de daar aanwezige BYDs B12), dan zullen we wel verder zien.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 08:27
door Stan_Bronstring
Helemaal eens! Echter, ik vind het wel zonde dat er (in elk geval voor de 12 meter) toch weer voor BYD is gekozen. Niet zo zeer vanwege de vermeende slechte kwaliteit van de bussen (waar we dus nog geen uitspraken over kunnen doen), maar wel omdat er hier een kans had gelegen om de Europese busindustrie een duwtje in de rug te geven. En ja, ik vind een yutong echt wel beter dan welke andere Europese bus dan ook, maar als je dan hoort dat Ebusco al een jaar in zwaar weer verkeert en er bovendien al Ebusco’s naar IJssel-Vecht heen komen, denk ik: pak je kans en bestel daar nog wat bussen bij, want dat kan de ommekeer voor Ebusco betekenen. Voor de 18 meters is er wellicht nog een kans…

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 08:30
door regenmaker
Ik zou als bedrijf wel twee keer nadenken om te bestellen bij Ebusco.
1. Vanwege het risico dat het bedrijf morgen failliet kan gaan, dan kan je fluiten naar je bussen.
2. Als ze failliet gaan, zie dan nog maar eens te komen aan reserve onderdelen.
3. Ebusco kan nu de vraag al niet aan, dus als je je bussen op tijd wilt hebben, zou ik iets anders bestellen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 08:36
door bartjemestrom
De meeste Europese busbouwers kunnen niet op tijd leveren, de Chinese busbouwers blijkbaar wel. Dan ga je als koper ook elders kijken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 08:41
door Stan_Bronstring
regenmaker schreef: do 31 jul 2025, 08:30 Ik zou als bedrijf wel twee keer nadenken om te bestellen bij Ebusco.
1. Vanwege het risico dat het bedrijf morgen failliet kan gaan, dan kan je fluiten naar je bussen.
2. Als ze failliet gaan, zie dan nog maar eens te komen aan reserve onderdelen.
3. Ebusco kan nu de vraag al niet aan, dus als je je bussen op tijd wilt hebben, zou ik iets anders bestellen.
Met betrekking tot het faillissement hebben vervoerders dit ook zelf een beetje in de hand. Want op het moment dat niemand meer iets bestelt bij Ebusco gaan ze sowieso failliet.

Qua levering is het op zich wel begrijpelijk dat EBS liever uit China bestelt. Dat Ebusco leveringsproblemen heeft is mij zeker bekend, maar dit geldt zoals in een bericht hierboven ook al gesteld voor meer Europese busfabrikanten, zoals VDL. De vraag rijst bij mij dan waarom vervoerders daar wel en bij Ebusco niet meer durven te bestellen. Want ik vind dat VDL het ook helemaal niet goed doet qua leveringen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 08:43
door gkw1969
De productiecapaciteit is zo laag omdat ze de ruimte en het personeel niet hebben om op te schalen. Daarnaast zitten Europese regels in de weg. Iets wat in landen als China, Turkije en Egypte geen probleem is.
De Volvo’s voor Utrecht, bijvoorbeeld, komen uit Egypte gebouwd door MCV. MCV bouwt 6000 bussen per jaar, dat is ruim 100 per week.
Yutong bouwt er ca 200 per week. BYD, Higer en Otokar zit daar tussen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 09:52
door Lijn 45
maar als je dan hoort dat Ebusco al een jaar in zwaar weer verkeert en er bovendien al Ebusco’s naar IJssel-Vecht heen komen, denk ik: pak je kans en bestel daar nog wat bussen bij, want dat kan de ommekeer voor Ebusco betekenen.
Misschien had EBS overwogen om weer voor Ebusco te kiezen als er na anderhalf jaar al iets te zien was geweest van de oorspronkelijke bestelling voor IJssel-Vecht. :p

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 11:02
door flipje
Probleem bij Europese busbouwers is levertijd. Er zijn gesprekken geweest met o.a. Mercedes, maar met levertijden van bijna 2 jaar is dat (helaas) geen optie.
Komend najaar wordt de nieuwe BYD B15 gepresenteerd, het zou me dan ook niks verbazen als er een 18/19 meter variant er aan zit te komen, welke kans maken om in IJssel-Vecht te verschijnen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 31 jul 2025, 12:10
door flipje
flipje schreef: za 21 jun 2025, 09:32 Vanochtend het vervoersplan mogen inzien.
Overall wat wijzigingen in tijden, kleine route wijzigingen en schrappen van ritten (lege ritten).

Rondom Zwolle/Kop van Overijssel op de streek vinden de grootste veranderingen plaats, in het kort:
- Lijn 40 = 1x p.u. tussen Zwolle en Meppel > tussen Isala en Lichtmis via de A28 ipv de Hessenpoort rijden. Stuk Oude Rijksweg in Staphorst komt te vervallen, nieuw route tussen Rouveen en Staphorst

......

- Lijn 201 = gaat ook in de weekenden rijden > 2x p.u.
- Lijn 217/301 = andere route in Dedemsvaart, stuk langs de Hoofvaart komt te vervallen. Vanaf De Pol via N377, daarna Halte Zwierstraat > De Magnolia etc eindhalte Dedemsvaart Busstation = begin- + eindpunt
Ter aanvulling.

Streek
- Lijn 101 gaat de gehele dag rijden tussen Harderwijk en Amersfoort Centraal. Iets andere route thv de Vlinderbuurt. Er wordt komende vanaf halte Heideweg gereden via haltes De Brand, Apollovlinder, Hermelijnvlinder daarna oude route halte Hoefkwartier/De Hoef richting CS v.v.
- Lijn 104 krijgt een andere route door Barneveld. Vanaf halte Praktijkschool Barneveld > halte Julianaplein > halte Van Dompselaerstraat > Station/Barneveld Centrum (verder als lijn 104 richt. Harderwijk > halte Praktijkschool Barneveld
- Lijn 111 andere route over bedrijventerrein Lorentz in Harderwijk. Halte Kelvinstraat vervalt, nieuwe halte op de Wattstraat.
- Lijn 129 Dedemsvaart <> Slagharen/Coevorden krijgt een snellere route door Dedemsvaart. Vanaf busstation Dedemsvaart <> Schuttevaer <> Zwiersstraat <> De Magnolia <> Van Haeringenstraat v.v.
- Lijn 141/215/218 krijgen als eindpunt Urk Gemeentehuis ipv Singel. In de kerst- zomervakantie rijdt lijn 141 voortaan nog maar een uursdienst ipv. halfuursdienst.
- Lijn 215 krijgt een halte op Schokland
- Lijn 305 krijgt er haltes bij thv industrieterrein H2O en halte in het centrum van Wezep thv het MFC.
- Lijn 602 Epe > Deltion komt te vervallen
- Lijn 620 Harderwijk > Amersfoort Guido de Bres komt te vervallen.
- Lijn 664 Lemelerveld > Zwolle Deltion komt te vervallen
- Lijn 669 begint voortaan in Nieuwleusen ipv Balkbrug
- Lijn 671 spitslijn tussen Hasselt Centrum en Deltion Campus welke met een Capacity gereden gaat worden

Deventer
- Lijn 4 krijgt een andere route naar Schalkhaar: Station <> Schurenstraat <> Papenblik <> Europaplein <> Splithofstraat <> Ludgerstraat <> Balderikstraat <> Kon. Wilheminastraat <> Mecklenburgstraat <> Wezenland <> Schalkhaar
- Lijn 160 krijgt een nieuwe halte bij woonwijk Enk in Bathmen.
- Lijn 161 nog maar tot halte Stadion in Zwollle. In Zwolle-Zuid voortaan via halte WKC-Zuid/Democratenlaan en Hollewandsweg. Halte Nw. Deventerweg/KWS vervalt. In Deventer via Laan van Borgele ipv Europaplein/Splithofstraat.
- Lijn 660 gaat voortaan rijden tussen De Scheg en Holten. Traject tussen De Scheg en station Deventer komt te vervallen.

Apeldoorn
- Lijnen 1/12/21 krijgen een andere route door het centrum: Halte Hoofdstraat <> Amaliapark <> Asselsestraat <> Politiebureau v.v.
- Minder ritten in kerst- en zomervakantie op lijnen 11/13/14

Zwolle
- Lijn 8 gaat een andere route rijden: Halte Hanzelanden Oost <> Jofferenlaan <> Zuster v.d. Kolkstraat <> Muijdermaanstraat <> Zwarteweg <> Nw. Deventerweg/Ittersumallee v.v.

Lelystad
- Lijn 13 gaat weer rijden tussen Lelystad station en Bataviastad.
- Lijn 1 halte Monnickendamstraat komt te vervallen. Voortaan vanaf de Houtribweg <> Lemmerkade <> Ringdijk v.v.
- Minder ritten in kerst- en zomervakantie op lijnen 1/11

Grote wijzigingen voor Zuidelijk Flevoland en het oostelijke gedeelte van Overijssel (Dedemsvaart/Hardenberg/Hoogeveen) volgen volgend jaar december.