Intercity Eindhoven - Duitsland
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
De ruimte ontbreekt alleen langs het perron, de trek-duwtreinen die lange tijd in de s1900 reden werden in Venlo meen ik via de opstelsporen aan de oostzijde omgereden tijdens de lange kering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Je zou dan nog kunnen denken aan spoor 6,alleen passen daar volgens mij maximaal 6 bakken op en moet er volop gerangeerd worden van en naar het opstelspoor.Spoor 6 is wel fijner voor Duitslandreizigers,hoeven ze niet via de tunnel
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Klopt, via sporen 45 t/m 47. Deze zijn zelfs speciaal iets langer gemaakt om de composities te kunnen laten keren. Eventueel een loc bijplaatsen, zodat er niet met een loc in opzending hoeft te worden gereden kan zelfs ook nog via spoor 48 mocht men de de IC Den Haag - Eindhoven weer willen doortrekken naar Venlo in plaats van die uit Schiphol.Daniel schreef:De ruimte ontbreekt alleen langs het perron, de trek-duwtreinen die lange tijd in de s1900 reden werden in Venlo meen ik via de opstelsporen aan de oostzijde omgereden tijdens de lange kering.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Bij de Intercity Den Haag - Eindhoven zijn beide locomotieven in dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Daarnaast is het aanbieden van meer rechtstreekse bestemmingen een sterk punt aan het plan.fogeltje schreef:Niet altijd. Ik heb bijvoorbeeld liever een betrouwbare kwartierdienst dan een onbetrouwbare tienminutendienst (zoals nu met ETMET) ivm aansluitingen op andere vervoersmiddelen die in een kwartierdienst of halfuursdienst blijven rijden. Dus hogere frequentie is niet altijd beter. Ook zou ik graag frequentie opofferen als daardoor de kans om te zitten significant hoger is. Bij meer kleinere treinen zie je toch vaak dat enkele van die treinen drukker zijn omdat de drukte zich niet goed spreidt.
Naast inkorten tot Blerick komt het ook regelmatig voor dat de trein niet verder rijdt dan Eindhoven vanwege te grote vertraging, die niet op te vangen valt in de lange stilstand op station Eindhoven.huibf schreef:Ja zo kan ik het ook. Ritten worden ingekort tot Blerick om op rijd weer in Eindhoven te zijn.Suus schreef:Uh, juist die treindienst is bovengemiddeld punctueel met 94,1% terwijl het HRN nu op 92,4% zit en de HSL op 79,4%.fogeltje schreef:onbetrouwbare tienminutendienst (zoals nu met ETMET)
Vorige week vervielen er door een gestrande goederentrein ook meerdere IC's naar Venlo. Tussen 8.00 en 10.30 reed er dus niets.
Er was 1 spoor in Helmond beschikbaar.
De reden van ophef was verbeisterend. Treinuitval op de ETMET moest worden verkomen en dat gaat niet als de IC van/naar Venlo zou vertragen.
Mooie cijfers, maar wel enigsinds bedonderd !
Spoor 6 is niet optimaal qua rangeren en een lengtebeperking tot 6 bakken is in de spits problematisch.RobertT schreef:Je zou dan nog kunnen denken aan spoor 6,alleen passen daar volgens mij maximaal 6 bakken op en moet er volop gerangeerd worden van en naar het opstelspoor.Spoor 6 is wel fijner voor Duitslandreizigers,hoeven ze niet via de tunnel
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Daar kan je dan mooi vanaf. Scheelt al snel 7 locs gezien de omlopen. Op jaarbasis een flink bedragSuus schreef:Bij de Intercity Den Haag - Eindhoven zijn beide locomotieven in dienst.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Hoe wil je de loc aan de andere kant krijgen op Den Haag CS dan?
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Rangeren met de stam naar Binckhorst, sporen 40, 41, 42 kan je keren. Kering zal dan natuurlijk geen 7 minuten meer zijn, maar 37 minuten bedragen.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Dat kan uiteraard. Meestal wordt er gewoon aan de andere kant een loc tegen zo'n stam aangezet. Kost een lok, maar scheelt een stam, tijd en spoorruimte.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
De kering is nu ook al 37 minuten.playertwo schreef:Rangeren met de stam naar Binckhorst, sporen 40, 41, 42 kan je keren. Kering zal dan natuurlijk geen 7 minuten meer zijn, maar 37 minuten bedragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Die extra loc is er niet alleen om kort te keren, maar ook om flexibeler te zijn in de bijsturing. Als je onderweg moet keren kom je zo veel makkelijker weer weg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
In de praktijk komt dat nog niet echt uit de verf geloof ik, de regels op de HSL zijn al helemaal strikt.
Ook wel verhalen gelezen dat er alsnog een derde loc bij moet komen om af te slepen.
Ook wel verhalen gelezen dat er alsnog een derde loc bij moet komen om af te slepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
De regels vereisen geen derde loc, maar het is allemaal maar net hoe de samenwerking verloopt tussen de machinist en de rest van de keten.
In mijn ervaring kan het heel snel gebeuren of juist absurd lang duren.
Ik kan wel pagina's volschrijven met anekdotes, maar geloof mij: alles valt of staat met communicatie.
Te veel situaties hebben veel en veel te lang geduurd alleen omdat er onduidelijkheden waren die blijkbaar niet weggenomen konden worden of bepaalde vragen niet gesteld (durfden) te worden.
We hebben inmiddels geen HSL wegsleeploc meer, ook omdat alle treinen met twee locs rijden dus eigenlijk altijd wel weg zouden moeten kunnen komen. Als een trein toch op vreemde wijze zodanig defect is dat deze geen kant meer op kan, dan wordt er tegenwoordig met een volledige stam gesleept. Eén loc is dan aan het slepen, de andere drie locs worden gesleept.
In mijn ervaring kan het heel snel gebeuren of juist absurd lang duren.
Ik kan wel pagina's volschrijven met anekdotes, maar geloof mij: alles valt of staat met communicatie.
Te veel situaties hebben veel en veel te lang geduurd alleen omdat er onduidelijkheden waren die blijkbaar niet weggenomen konden worden of bepaalde vragen niet gesteld (durfden) te worden.
We hebben inmiddels geen HSL wegsleeploc meer, ook omdat alle treinen met twee locs rijden dus eigenlijk altijd wel weg zouden moeten kunnen komen. Als een trein toch op vreemde wijze zodanig defect is dat deze geen kant meer op kan, dan wordt er tegenwoordig met een volledige stam gesleept. Eén loc is dan aan het slepen, de andere drie locs worden gesleept.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Dat schreef ik ook niet, het was in die gevallen meer een gevolg van de regels. Als je als machinist niet op de vrije baan mag uitstappen om naar die achteroplopende loc te lopen dan heb je er ook weinig aan immers als je terug moet naar waar je vandaan komt.Jultar schreef:De regels vereisen geen derde loc
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Tja, als je niet uit zou mogen stappen, hoe wil je dan ooit die derde loc aankoppelen en de tweede loc sleepgereed maken? ;)
(Je mag uiteraard gewoon uitstappen, mits je toestemming hebt van de treindienstleider).
(Je mag uiteraard gewoon uitstappen, mits je toestemming hebt van de treindienstleider).
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Communicatie is sowieso belangrijk. Zeker als er problemen zijn onderweg, om weer vlot weg te komen. Echter standaard in sandwich moeten rijden geeft wel te denken. Nog afgezien van de vele bedragen die dat extra kost aan tractie. Strategisch geplaatste wegsleeglocs zullen goedkoper zijn. Uiteraard zal ook bij die inzet communiceren erg belangrijk zijn.
Een extra stam rijtuigen van grofweg 30 jaar oud zal sowieso veel minder duur zijn dan minimaal 7 extra locs van 3 tot 4 miljoen per stuk. Verder kost het geen extra stam (zie antwoord van Suus wat ik hieronder quote).trolly schreef:Dat kan uiteraard. Meestal wordt er gewoon aan de andere kant een loc tegen zo'n stam aangezet. Kost een lok, maar scheelt een stam, tijd en spoorruimte.
Dat scheelt dan weer een extra omloop die niet nog extra zou moeten worden gepland. Overigens kan keren in Eindhoven natuurlijk ook met het omlopen van een loc en is dat jaren gewoon gedaan met getrokken materieel op sporen 43 t/m 46. Rangeerbeweging wordt nu ook al gemaakt gezien de aankomst en vertreksporen met een kering van minimaal 28 minutenSuus schreef:De kering is nu ook al 37 minuten.playertwo schreef:Rangeren met de stam naar Binckhorst, sporen 40, 41, 42 kan je keren. Kering zal dan natuurlijk geen 7 minuten meer zijn, maar 37 minuten bedragen.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Rangeren met dat spul voegt een extra laag complexiteit toe die je niet wil hebben.
Toen we nog rangeerden op Breda, Rotterdam en de Watergraafsmeer met de ICD ging het heel vaak maar net goed of gingen treinen er vertraagd uit omdat er telkens andere treinen voorlangs mochten. Of reden treinen maar tot Rotterdam (stadion) omdat de vertraging meer dan x minuten was.
Rangeerbewegingen moeten ook aan de normtijden voldoen tegenwoordig. Zeker met de hoeveelheid treinverkeer is het niet meer mogelijk op de drukke stations.
Qua eenmalige kosten goedkoper? Ongetwijfeld.
Praktisch haalbaar? Nee, niet meer.
Betrouwbaarder? Nee, helemaal niet.
Toen we nog rangeerden op Breda, Rotterdam en de Watergraafsmeer met de ICD ging het heel vaak maar net goed of gingen treinen er vertraagd uit omdat er telkens andere treinen voorlangs mochten. Of reden treinen maar tot Rotterdam (stadion) omdat de vertraging meer dan x minuten was.
Rangeerbewegingen moeten ook aan de normtijden voldoen tegenwoordig. Zeker met de hoeveelheid treinverkeer is het niet meer mogelijk op de drukke stations.
Qua eenmalige kosten goedkoper? Ongetwijfeld.
Praktisch haalbaar? Nee, niet meer.
Betrouwbaarder? Nee, helemaal niet.
Laatst gewijzigd door Jultar op ma 13 aug 2018, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
OK, je mist mijn punt dus compleet. Dat is namelijk die trein niet compleet af te rangeren, maar er in plaats daarvan na aankomst in De Haag een locje achter te zetten dat die stam meeneemt bij vertrek, terwijl het locje dat de trein heeft binnengebracht blijft staan, en later weggezet wordt om de volgend binnenkomende trein mee te nemen. Dagelijkse routine bij talloze kopstations.playertwo schreef:Een extra stam rijtuigen van grofweg 30 jaar oud zal sowieso veel minder duur zijn dan minimaal 7 extra locs van 3 tot 4 miljoen per stuk.
De aanschafprijs van materieel speelt in de dagelijkse exploitatie overigens geen enorme rol. 3 miljoen is een hoop geld, maar als je dat machien in een jaar of twintig afschrijft, dan kost ie (beetje afhankelijk van wat je wel of niet rekent) dus zo'n 400 tot 1000 euro per dag. Ook geld inderdaad, maar daar kan je amper twee spoorwegemployees mee betalen. Als je door een betrouwbare exploitatie dus personeel uitspaart ben je beter af.
Oh, en het verschil tussen een stam oude rijtuigen en een dure locomotief is dat je in die laatste geen reizigers kan stoppen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Of getrokken rijden ipv met 2 locs goedkoper is is nog maar te bezien. Een omloop [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] kost 89 + 28 + 88 + 35 = 240 minuten, 4 uur dus. Je rijdt dus met 8 stammen, + 1 reserve is 9 stammen. Wellicht heb je nog meer in onderhoud staan, maar dat hoeft niet met 2 locs en veronderstel ik dus bij de diverse varianten gelijk.
9 stammen in sandwich kosten 18 locomotieven. 9 stammen getrokken is 9 locomotieven. Daarnaast heb je er nog 2 nodig aan beide eindpunten om de kering te kunnen maken, dus 11. Dan nog een strategisch geplaatste wegsleeplocomotief, is 12 locomotieven voor de dagelijkse treindienst. Omdat je moet rangeren heb je ook rangeerpersoneel nodig, en je wegsleeplocomotief moet je ook bemensen. Aangezien je van vroeg tot laat rangeert heb je daarbij waarschijnlijk 3*3 machinistendiensten nodig, en dat jaar in jaar uit en dag in dag uit. Tel daarbij nog de tijd die je extra nodig hebt om de verstoring op te lossen (met de locomotief erheen rijden kost altijd meer tijd dan de locomotief al bij je hebben) en je sommetje is redelijk compleet. Volgens mij maakt het dan qua kosten niet eens zo heel veel meer uit.
9 stammen in sandwich kosten 18 locomotieven. 9 stammen getrokken is 9 locomotieven. Daarnaast heb je er nog 2 nodig aan beide eindpunten om de kering te kunnen maken, dus 11. Dan nog een strategisch geplaatste wegsleeplocomotief, is 12 locomotieven voor de dagelijkse treindienst. Omdat je moet rangeren heb je ook rangeerpersoneel nodig, en je wegsleeplocomotief moet je ook bemensen. Aangezien je van vroeg tot laat rangeert heb je daarbij waarschijnlijk 3*3 machinistendiensten nodig, en dat jaar in jaar uit en dag in dag uit. Tel daarbij nog de tijd die je extra nodig hebt om de verstoring op te lossen (met de locomotief erheen rijden kost altijd meer tijd dan de locomotief al bij je hebben) en je sommetje is redelijk compleet. Volgens mij maakt het dan qua kosten niet eens zo heel veel meer uit.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
:Y
Maar de betrouwbaarheid schiet wel omhoog.
Soms is 't net of ze bij NS kunnen rekenen.
Maar de betrouwbaarheid schiet wel omhoog.
Soms is 't net of ze bij NS kunnen rekenen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Enkele dagen geleden is door de VRR de aanbesteding van RE13 voor 15 jaar vanaf 2025 gestart. Onder II.1.2) is de route van deze treindienst met "Hamm - Düsseldorf - Venlo (- Eindhoven)" aangegeven.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... ML&tabId=1
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... ML&tabId=1
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/16/st ... f-a2755581
Vrijdag maakten de burgemeester van Düsseldorf Thomas Geisel en de gemeente Den Haag bekend dat zij willen dat die snelle trein wordt doorgetrokken naar Den Haag. Zij deden dat tijdens een werkbezoek van Haagse gemeenteraadsleden aan Düsseldorf. Nu moeten reizigers vanaf Den Haag en Rotterdam twee keer overstappen, in Eindhoven én Venlo. „Alle partijen zijn het erover eens dat die snellere verbinding er moet komen”, aldus de Haagse wethouder Robert van Asten (Mobiliteit, D66).
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Dat treinstel van Eurobahn dat helemaal doorrijdt naar Den Haag *O*
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
En het liefst dan via Dordrecht. Dan hebben wij ook weer een redelijk fatsoenlijke verbinding.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Zijn ze wel een beetje laat mee met dit verzoek, nu de Duitsers al begonnen zijn met de concessie voor 2025 waarbij Eindhoven het eindpunt wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten