Alargule schreef:Er is meen ik een jaar of vijf, zes geleden onderzoek gedaan naar een spoorverbinding over het IJmeer. Een treinverbinding bleek (veel) te duur. Een metrolijn zou stukken goedkoper uitgevoerd kunnen worden. Dat is toen door drie bureaus nader uitgewerkt (waarvan er twee hun verhaal verluchtigden met een op mijn metrokaartje (zie Wikipedia) gebaseerd kaartje - da's dan wel weer leuk). Dan hebben we het over 2011. Sindsdien is er - zoals dat met zoveel studies naar de uitbreiding van het Amsterdamse metronet is gebeurd - niets meer van vernomen. Ongetwijfeld dat de crisis en de in Almere sterk teruggeschaalde plannen voor nieuwe woningen daarin een rol hebben gehad. En misschien dat er nu - nu de crisis weer voorbij is en Amsterdam bijna uit zijn voegen barst - wel weer aandacht voor kan ontstaan.
Ik was vroeger heel erg voor een metro over het IJ naar Almere, maar ik denk dat zowel IJburg als Almere nog flink moeten groeien voordat dat rendabel wordt. En als je erover nadenkt is de reistijdwinst vanuit Allmere eigenlijk helemaal niet zo heel groot met zo'n nieuwe metro, voor de meeste delen van Ämsterdam.
Ik zou zo'n metro-aftakking ook verkiezen boven een spooraftakking.
Op de ringlijn is veel meer restcapaciteit over dan op het NS-spoor, ondanks de viersporige Zuidtak. Dat komt vooral door het stuk spoor ten oosten van Duivendrecht en door de flessenhals richting Schiphol voorbij de aansluiting Riekerpolder. Echt heel veel meer treinen passen daar op dit moment niet bij. Natuurlijk kun je die infrastructuur gaan uitbreiden, maar waarom zou je, als er al een metrospoor naast ligt dat nog ruimte biedt aan veel meer metro's?
Als je dan toch voor een trein zou kiezen, zou ik het voor de hand liggender vinden de trein in het stedelijke tariefsysteem te integreren.
Een metro kan uiteraard ook en is al uitgebreid besproken op dit forum. Beiden hebben voor en nadelen.
Voordelen trein:
- minder tussenstops dus sneller: A'veenseweg, Overamstel,
Vd Madeweg, Venserpolder en V. Stuartweg kunnen worden overgeslagen, en geen van deze stations zijn echt super belangrijk, behalve A'veenseweg voor de bus en
Vd Madeweg voor de overstap, maar dat laatste kan ook op Duivendrecht
- kan naar Schiphol/Hoofddorp zonder extra infra (viersporigheid lijkt me sowieso wel gewenst op duivendrecht - weesp en riekerpolder - schiphol)
- Meer flexibiliteit: je zou bijvoorbeeld ook treinen kunnen laten rijden van IJburg naar Utrecht.
- de trein kan halteren in Duivendrecht, de metro niet op de huidige infra (tenzij je zeer kostbare aanpassingen doet in Duivendrecht, of een station op lange loopafstand van Duivendrecht maakt)
- gemakkelijker om materieel uit te wisselen met NS
- minder vervlechting in het metronetwerk
Nadelen trein:
- viersporigheid nodig , maar zoals ik al zei denk ik dat dit sowieso al een goed idee is voor de genoemde trajecten
- meer dan 4x per uur gaat denk ik echt niet lukken op het bestaande spoor asd zuid - diemen zuid, qua frequentie. dat is erg weinig. maar niet onoverkomelijk natuurlijk. Er zijn wel plaatsen met meer inwoners dan IJburg die het doen met 4x per uur een trein.
- de trein kan niet richting Lelylaan, terwijl dat wel een belangrijke relatie is vanuit IJburg. Overstap op Zuid blijft nodig.
- de trein trekt langzamer op dan de metro, dus het bouwen van extra stations is ongewenst (maar kan wel, b.v. bij Diemen Sniep)
Voordelen Metro:
- hogere frequenties mogelijk, al komt de ringlijn zo wel aan haar capaciteit op een gegeven moment
- directe relatie richting Lelylaan mogelijk
- trekt snel op, dus meer stations mogelijk op de route
-rijdt via vd Madeweg, wat handig is voor overstappen
Nadelen Metro:
- duivendrecht kan niet worden aangedaan (uitgaande van huidige infra)
- als je naar schiphol wil, moet je overstappen, of er moet een nieuwe metrolijn komen langs het spoor naar schiphol (peperduur)
- de metro kan zonder extra infra geen onbelangrijke stations overslaan (Overamstel, Venserpolder...)
- meer stations = langere reistijd
- geen integratie mogelijk met treinen over langere afstand, b.v. naar utrecht of naar Den Haag
Uiteindelijk is het dus om het even wat je wil. De kosten en de benodigde capaciteit zullen denk ik uiteindelijk bepalen welke van de twee (if any) het gaat worden. Ik zou zeggen dat een metro toch nét iets handiger is, vanwege de hogere mogelijke capaciteit. Maar een trein moet zeker niet bij voorbaat al afgeserveerd worden. Zeker niet als de sprinters in de toekomst sneller kunnen optrekken/korter kunnen halteren. Dan zou je misschien ook wel 16 sprinters per uur over de Zuidas kunnen laten rijden, per richting.