Pagina 10 van 14
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 17:26
door trolly
Dat.
Karl schreef:Wordt er in het westen zoveel onheil verwacht? Aan de hand van het kaartje verwacht je dat de Oude lijn of rond Utrecht nog maar twee sprinters per uur heeft en twee IC's ipv 4+4. Wat een drama.
Er wordt een bescheiden hoeveelheid sneeuw verwacht, en NS houdt rekening met een anderhalve meter hoog sneeuwpakket plaatselijk op spoortracées.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 17:28
door waldo79
Als de sneeuw gaat stuiven is 1,5 meter zo bereikt (A)
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 17:34
door trolly
:Y
Maar zij gaat smelten.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 17:53
door Meltrain
Ik vind het vooral vervelend dat steeds net de "verkeerde" treinen uitvallen, waardoor mijn eigen overstap van 16 naar 31 minuten gaat. :(
Is het nu zo moeilijk om de aangepaste dienstregeling zo aan te passen dat er wel mooie overstappen ontstaan?
Ik blijf morgen dus maar thuis (werken).
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 17:55
door Aking
Meltrain schreef:Is het nu zo moeilijk om de aangepaste dienstregeling zo aan te passen dat er wel mooie overstappen ontstaan?
:Y
Het blijven wel de treinenschuiverts natuurlijk hè (A)
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 19:15
door waldo79
@Meltrain: je had nog 2 alternatieve routes: via de HSL of de [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] aangezien die een rechtstreekse verbinding met Amstel geeft.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 19:54
door VIRM
In de reisplanne rstaat voor morgen al 'Dit reisadvies vervalt'. Handig bij verstoringen, maar vind het overzichtelijker als ze vervallen reisadviezen gewoon uit de planner schrappen.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 20:12
door regenmaker
Meltrain schreef:Is het nu zo moeilijk om de aangepaste dienstregeling zo aan te passen dat er wel mooie overstappen ontstaan?

Bij mij vallen precies de goede treinen uit, zowel tussen Apeldoorn en Amersfoort als tussen Utrecht en Eindhoven. Gewoon de tussenritten worden geschrapt, prima lijkt me. De overstap op mijn stadsbus blijft bestaan. :pos:
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 21:08
door Suus
VIRM schreef:In de reisplanne rstaat voor morgen al 'Dit reisadvies vervalt'. Handig bij verstoringen, maar vind het overzichtelijker als ze vervallen reisadviezen gewoon uit de planner schrappen.
Opgeheven treinen moeten erin blijven staan omdat je moet kunnen weten of je recht hebt op een vertragingsclaim of omdat je de reis al een paar dagen geleden had gepland in de App en anders geen melding krijgt dat er iets gewijzigd is.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 21:44
door Meltrain
regenmaker schreef:Meltrain schreef:Is het nu zo moeilijk om de aangepaste dienstregeling zo aan te passen dat er wel mooie overstappen ontstaan?

Bij mij vallen precies de goede treinen uit, zowel tussen Apeldoorn en Amersfoort als tussen Utrecht en Eindhoven. Gewoon de tussenritten worden geschrapt, prima lijkt me. De overstap op mijn stadsbus blijft bestaan. :pos:
Hier gebeurt dat juist niet: de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] rijdt, terwijl de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] normaal de basisdienst is en de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] rijdt, terwijl de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] normaal de basisdienst vormen. Dat laatste vind ik op zich wel logisch omdat je dan geen vertragingen "over" Utrecht krijgt, maar ik kan geen enkele reden bedenken om de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] in plaats van de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] te laten rijden. :?
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 21:47
door regenmaker
Nee, daar heb je wel een punt. Als de aansluitingen met de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] beter dan zijn dan met de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] zou ik natuurlijk voor de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] kiezen. Hoe zit het met de overige aansluitingen in bijv. Dordrecht?
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 21:51
door ArrivaBas
Naar welke noemenswaardige plek op aarde zou in Dordrecht aansluiting moeten zijn. :')
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 21:53
door Aking
Alles is beter dan Dordt toch?
De rest van de wereld dus *O*
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 22:02
door Daniel
De aansluitingen in Rotterdam op de lijn richting Dordrecht zijn sowieso waardeloos lang, daar heb je geen winterdienstregeling voor nodig.
In Dordrecht zijn de aansluitingen vanuit beide Sprinterseries op de treinen naar Gorinchem exact gelijk, dus dat maakt niet uit. Verder sluit de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] aan op de IC [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] ri. Roosendaal, maar de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] sluit dan weer aan op de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Breda. Dat lijkt me qua aantallen overstappers om het even (zullen er beide niet heel veel zijn).
Met het niet rijden van de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] blijft wel de ruimste aansluiting vanuit de IC op de trein richting Gorinchem bestaan.
@Meltrain: Maar als in beide gevallen de basisdienst was blijven rijden was je aansluiting dus nogsteeds 31 minuten geweest
In voorgaande jaren is het trouwens weleens zo geweest dat de doorgaande Noordoost letterlijk in Utrecht geknipt werd, maar eigenlijk geeft dat juist een piekbelasting van wissels en sporen omdat dan de ICs naar Amersfoort en Rotterdam maar ook de IC naar Den Haag gelijktijdig in Utrecht zijn. Waar de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] namelijk prima in Utrecht te knippen zijn, gaat dat qua tijdligging met de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] en [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] niet zo handig. Daar lukt dat alleen van/naar Amersfoort zonder een heel lange kering.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: ma 21 jan 2019, 23:05
door Wubbo
Meltrain schreef:ik kan geen enkele reden bedenken om de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] in plaats van de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] te laten rijden. :?
Volgens mij is dat om de treindienst tussen Delft en Den Haag over twee sporen af te kunnen handelen. Dat scheelt wissels omleggen en dus kans op storingen.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 06:48
door waldo79
Lijkt me ook, zo'n beperkte dienstregeling bestaat vooral om het proces beheersbaar te houden.
Uiteindelijk ervoor gekozen mijn reis met een half uur te vervroegen zodat ik een grotere kans heb op tijd te komen.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 07:33
door maarten83
Wubbo schreef:Meltrain schreef:ik kan geen enkele reden bedenken om de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] in plaats van de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] te laten rijden. :?
Volgens mij is dat om de treindienst tussen Delft en Den Haag over twee sporen af te kunnen handelen. Dat scheelt wissels omleggen en dus kans op storingen.
Kom net door
Rsw met de 2225 maar de treindienst wordt gewoon over 4 sporen afgehandeld. Overigens rijden er tussen
Rtd en
Gv geen versterkte treinen in de vorm van VIRM12 en SGM8. Treinlengtes zijn normaal of korter dus allemaal staanplaatsen.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 07:54
door huibf
Suus schreef:VIRM schreef:In de reisplanne rstaat voor morgen al 'Dit reisadvies vervalt'. Handig bij verstoringen, maar vind het overzichtelijker als ze vervallen reisadviezen gewoon uit de planner schrappen.
Opgeheven treinen moeten erin blijven staan omdat je moet kunnen weten of je recht hebt op een vertragingsclaim of omdat je de reis al een paar dagen geleden had gepland in de App en anders geen melding krijgt dat er iets gewijzigd is.
Die claim ga je niet krijgen. Dit is een op voorhand aangepaste dienst. De uitval telt ook niet mee in de cijfers.
Werkt NS ook met DRU? Die hebben we dus tegoed of vindt er een eindafrekening plaats einde vh jaar?
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 07:56
door huibf
Aking schreef:Alles is beter dan Dordt toch?
Dat is de slogan niet.
Na Dort hoe rotter het wordt.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 07:58
door Suus
Je hebt gewoon recht op GtbV bij een aangepaste dienstregeling, want de uitval is minder dan 24 uur van te voren bekend gemaakt.
Intercity Direct is vandaag toeslagvrij, de paaltjes brengen vandaag geen geld in rekening zag ik.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 11:36
door SLToilet
huibf schreef:Aking schreef:Alles is beter dan Dordt toch?
Dat is de slogan niet.
Na Dort hoe rotter het wordt.
Zelf heb ik altijd geleerd: hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt. Maar dan schijnt dat 'rotter' helemaal niks met Rotterdam te maken, als Brabander voelt het echter wél zo

.
Overigens: ik had gisteren nog even gekeken naar het stuk Utrecht-Eindhoven maar ik was blij verrast dat alsnog vier van de zes IC's blijven rijden. In 2018 ging het nog weleens terug naar twee maar dat is wel heel weinig op dat traject, zeker in de spits.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 16:21
door Suus
Beginnen langzaam op Amsterdam Centraal toch wat problemen te ontstaan.
De 1557 stond ruim op vertrektijd klaar maar kreeg plotseling +29 aan zijn broek.
De ICD van 15:53 werd opgeheven. Advies was de 16:08. Die “kon helaas toch niet rijden”. Vervolgens roepen ze om dat de 16:22 de volgende wordt, een minuut nadat deze in de reisinformatie werd opgeheven. Op spoor 14a hadden ze ondertussen een prachtige stam klaarstaan, maar nee, die moest toch weggerangeerd worden. Dat de 16:25 als rijdend staat is nog niemand opgevallen.
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 18:50
door Z2N
Ondertussen is het een enorme chaos op de weg, de ANWB meldt een filerecord. Syntus Utrecht en U-OV waarschuwen voor vertragingen van een uur. Krijgt NS toch nog gelijk voor zijn keuze om uit voorzorg uit te dunnen, want daar gaat alles wel redelijk. :)
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 18:59
door nvdw
Het was een fraaie bende op de snelweg. Ik was vandaag in het Militair Museum in Soesterberg met de ‘luuksewaoge’ en de terugreis kostte me twee uur voor 40 km...
De Uithoflijnen van Syntus (of Pouw) reden vrolijk over de besneeuwde vluchtstrook van de A28. Stilstaan op de snelweg is niet leuk, ik weet er alles van, maar dit mag gewoon niet...
Re: Het grote wintertopic
Geplaatst: di 22 jan 2019, 19:01
door Etienne
De metro in Rotterdam reed vanmiddag geheel op tijd. Prima :pos: :pos: