Pagina 10 van 39

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 00:28
door diederickx
Ik moest vanavond omchecken dwz uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Ik deed dat echter verkeerd om. Tot mijn grote verbazing lijkt dat goed te zijn gegaan. Of is dat al langer zo?

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 11:05
door VIRM
webguy schreef:Overigens is het voor OV Chip Plus nog makkelijker, want je krijgt een factuur: zolang het nog dezelfde maand is kan de boel gewoon verrekend worden, maar dat is voor NS vast lastig
Tell me about it. Zojuist tweemaal een gtbv-verzoek ingediend. Eerst door de OV Chip Plus-klantenservice doorverwezen naar de reguliere klantenservice die weer terugverwees naar de OV Chip Plus-klantenservice. Die eheft wel het e.e.a. genoteerd om door te geven, maar zo te horen is dit geen regulire afspraak/gang van zaken. Blinden wonen immers allemaal op in een hutje op de hei, hebben geen internet, laat staan vertraging met de trein. ;)

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 12:07
door JWM
diederickx schreef:Ik moest vanavond omchecken dwz uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Ik deed dat echter verkeerd om. Tot mijn grote verbazing lijkt dat goed te zijn gegaan. Of is dat al langer zo?
Het lijkt er inderdaad op dat er langzaam wat verbeteringen zijn doorgevoerd bij dit soort verwarrende situaties. Ik was bijvoorbeeld laatst in Zwolle en uit gewoonte checkte ik meteen uit bij de eerste de beste paal om 30 meter verder op een gesloten poortrij te stuiten. Ik vroeg aan de NS-medewerker of ik dan niet weer eerst moest inchecken om daar door te kunnen maar dat was niet nodig, poortje ging gewoon open en er werd geen instaptarief afgehaald.

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 14:47
door Geert
VIRM schreef:Tell me about it. Zojuist tweemaal een gtbv-verzoek ingediend. Eerst door de OV Chip Plus-klantenservice doorverwezen naar de reguliere klantenservice die weer terugverwees naar de OV Chip Plus-klantenservice. Die eheft wel het e.e.a. genoteerd om door te geven, maar zo te horen is dit geen regulire afspraak/gang van zaken. Blinden wonen immers allemaal op in een hutje op de hei, hebben geen internet, laat staan vertraging met de trein. ;)
Oh, was het de bedoeling van OV Chip Plus dat blinden met de trein gaan?! :')

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 14:48
door Chrysa
Ik heb ze toch liever in de trein dan achter het stuur...

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 15:20
door Aking
Geert schreef:
VIRM schreef:Tell me about it. Zojuist tweemaal een gtbv-verzoek ingediend. Eerst door de OV Chip Plus-klantenservice doorverwezen naar de reguliere klantenservice die weer terugverwees naar de OV Chip Plus-klantenservice. Die eheft wel het e.e.a. genoteerd om door te geven, maar zo te horen is dit geen regulire afspraak/gang van zaken. Blinden wonen immers allemaal op in een hutje op de hei, hebben geen internet, laat staan vertraging met de trein. ;)
Oh, was het de bedoeling van OV Chip Plus dat blinden met de trein gaan?! :')
Nee nee! Absoluut niet!

Het was om van het gezeur af te zijn, en blinden het idee te geven dat ze überhaupt iets kunnen. Maar het is natuurlijk nadrukkelijk niet de bedoeling dat het vervolgens ook gebruikt wordt! :?

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 21:08
door diederickx
diederickx schreef:Ik moest vanavond omchecken dwz uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Ik deed dat echter verkeerd om. Tot mijn grote verbazing lijkt dat goed te zijn gegaan. Of is dat al langer zo?
Te vroeg gejuicht. Weliswaar ben ik geen 10 of 20 euro kwijt, maar mijn overstap is niet als zodanig herkend. Daardoor ben ik de degressiekorting misgelopen bij NS. De schade is in dit geval met 1,80 te overzien; ik weet nog niet of ik het terug ga vragen, als dat al kan en mag. Maar volgende keer wel beter opletten dus.
Spoiler: show
Voor degenen die niet vertrouwd zijn met het begrip degressie: De prijs per kilometer bij NS neemt af naarmate je verder reist. De kilometers die je bij andere spoorvervoerders maakt tellen mee, hoewel je ze niet aan NS betaalt. Daardoor heb je geen nadeel ten opzichte van het papieren kaartje, dat berekend wordt alsof er één rit wordt gemaakt. Mooi rechtvaardig systeem, maar je moet dus wel in de goede volgorde omchecken om het te laten werken.

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 09:12
door Meltrain
Ik zag zojuist op station Amersfoort een man die wilde uitchecken bij Connexxion (terwijl hij blijkbaar bij NS was ingecheckt) en toen verscheen op het schermpje de melding: "Uitchecken andere vervoerder: NS".

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 10:49
door ODRAIL

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 18:24
door Daniel
Meltrain schreef:Ik zag zojuist op station Amersfoort een man die wilde uitchecken bij Connexxion (terwijl hij blijkbaar bij NS was ingecheckt) en toen verscheen op het schermpje de melding: "Uitchecken andere vervoerder: NS".
Klopt, die melding zit er al langer in.

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 07 feb 2017, 12:26
door Suus
Minder agressie in trein, meer op station door Zwolse poortjes
ZWOLLE - Het aantal meldingen van agressie op station Zwolle is iets gestegen na de sluiting van de OV-incheckpoortjes in juni. Ook is het aantal uitgeschreven boetes op het station iets toegenomen, blijkt uit een evaluatie van de NS in opdracht van de gemeente.

Het aantal incidenten in de trein zelf nam juist iets af, net als het aantal zwartrijders. Er werden minder boetes uitgeschreven in de trein en de kaartverkoop op het station steeg met een paar procent. Daarmee daalde ook de agressie in de trein: zwartrijden is vaak de oorzaak hiervan. Volgens de gemeente zijn de uitkomsten geheel volgens verwachting: "De incidenten verplaatsen zich van de trein naar het station waar ze voor NS-medewerkers beter beheersbaar zijn."
Bron: AD.nl

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 07 feb 2017, 18:00
door cassie127
Die laatste zin in het artikel staat misschien wat raar maar dat zou dus kunnen betekenen dat je straks van Emmen naar Zutphen kan zonder per vervoerder in en uit te checken (als je Alleen Arriva & Syntus overstappen hebt)

Want Arriva en Syntus wouden ze samen in 1 poortje. Doet Arriva Achterhoek dan ook mee? Zijn we ook weer van de 3 paaltjes in Zutphen af

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: za 11 feb 2017, 10:01
door PHS
-

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 14 feb 2017, 05:04
door Durashift
Zo, ruim 10 miljoen euro per jaar winst door het verkopen van OV-chipkaarten.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt. Dat meldt het AD. Volgens de krant zijn consumentenorganisaties met stomheid geslagen, omdat de kaart alleen kostendekkend zou moeten zijn.

Het geld zou zijn verdiend met de verkoop van OV-chipkaarten voor 7,50 euro per kaart, terwijl de productiekosten van de kaart op 88 cent liggen, schrijft het AD. De winst zou weer als dividend zijn uitgekeerd aan vervoersorganisaties, die eigenaar zijn van Translink.

Wat de inkomsten volgens de krant ook ten goede komt, is dat de OV-chipkaart na vijf jaar verloopt, waardoor er weer een nieuwe kaart moet worden aangeschaft. Volgens het AD maakt Translink jaarlijks 3 miljoen kaarten.

De voorzitter van reizigersorganisatie Rover, Ariën Kruyt, reageert verbaasd in de krant. "Zoveel winst? Dit wist ik echt niet." Rover vindt 7,50 euro voor een OV-chipkaart te veel geld.


Bron: http://nos.nl/artikel/2158136-bedrijf-a ... winst.html

:neg: :neg: :neg:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 14 feb 2017, 06:47
door Tristan
Ik noem Translink Systems (en de vervoerders) niet voor niets een stelletje zakkenvullers pur sang. :6 :neg:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 14 feb 2017, 09:43
door en-es
Ze zullen vast hun verhaal klaar hebben. "Nee hoor, we verdienen er amper aan" :twisted:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 14 feb 2017, 11:28
door Tristan
Die "verklaring" had Arco Groothedde inderdaad vrijwel direct klaarliggen.
TRANSLINK: NOG VIER JAAR NODIG OM VERLIEZEN TE COMPENSEREN

Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft nog vier jaar nodig om de aanloopverliezen te compenseren met de winst die er nu gemaakt wordt.

Tot die tijd blijft het ov-pasje in ieder geval 7,50 euro kosten, zegt TransLink-directeur Arco Groothedde tegen BNR, in reactie op een artikel in het AD waarin staat dat Translink 55 miljoen euro winst heeft gemaakt in vijf jaar. 'We hebben het AD het verhaal verteld vanuit het compenseren van aanloopverliezen, maar die 55 miljoen kwam voor ons als een duveltje uit een doosje. Er is niks geheims aan, dus we willen alles delen. Ik wil het graag begrijpen en dan de juiste bedragen erbij zetten.'
Lees verder...

Veel gehakkel en te lange stiltes, zeker aan het begin, veel eh's en een té enthousiaste 'ja' op de vraag of die € 7,50 aanschafkosten voorlopig nog blijven.

Dat zijn dus verschillende kenmerken waaraan je een leugenaar zou moeten kunnen herkennen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 14 feb 2017, 13:12
door Michael
och jeetje, Het gaat over de OV-Chipkaart en meteen komt Tristan weer om de hoek kijken :N

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: di 14 feb 2017, 19:25
door isadora
Ik weet, dat er een topic moet zijn over OV-chipkaart-dingen.
Maar na mijn medicijnen net te hebben ingenomen, heb ik even niet de puf te gaan zoeken.
Dus dan hier maar "gedumpt", maar misschien ook al door iemand anders elders gedaan, anyway:

Bericht van onze staats-secretaris:
Staatssecretaris Dijksma vindt dat de
winst die het bedrijf Translink heeft
gemaakt,ten goede moet komen aan de
treinreizigers.Het AD schreef vandaag
dat het bedrijf zonder winstoogmerk in
vijf jaar 55 miljoen euro winst boekte
op de productie van de ov-chipkaart.

Die wordt verkocht voor 7,50,terwijl
de productiekosten nog geen euro zouden
zijn.Consumentenorganisaties zijn
verbaasd,omdat afgesproken was dat de
kaart kostendekkend zou zijn.

Dijksma vindt verder dat de ov-kaart
langer moet meegaan dan de huidige vijf
jaar.De kosten daarvan zouden in haar
ogen moeten worden verminderd.

Bron: NOS

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 14 feb 2017, 19:36
door Wubbo
Verplaatst.

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: di 14 feb 2017, 20:47
door isadora
Dank Wubbo. :pos:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 17:49
door VIRM
Gisteren een e-mail van NS gekregen dat een gtbv-claim uit november 2016 was toegekend. Deze was eigenlijk al lang en breed afgerond (nadat hij eerst was afgewezen) en het geld gestort.
Vandaag ook een mail gekregen dat een gtbv uit voor een reis op 7 januari 2017 was afgewezen omdat ik geen in- en uitchecks had. Tsja, hoe zou dat nu komen jongens? Daar hebben jullie zelfs een apart vakje voor op het gtbv-formulier, voor dat exotische abonnement...

Dus maar weer aan de lijn gehangen met de klantenservice...

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 17:55
door VIRM
En gisteravond kreeg ik wederom een mailtje van NS: een gtbv-claim uit januari werd afgewezen. Dus vanochtend maar even gebeld. De uiterst vriendelijke medewerkster ging het even uitzoeken. Even later kreeg ik een mailtje dat de claim weer werd heropend. Ik kreeg nog als tip mee om in grote letters bovenaan het formulier te zetten dat ik met OV Chip Plus reis (terwijl hiervoor al een vakje is op het formulier ;)). Klantenservice is uiterst vriendelijk, maar de claimafdeling doet z'n werk dus nog niet goed.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 20 mar 2017, 22:56
door VIRM
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... endelijker

Als ik het goed interpreteer, worden de zichtkaart en de passagekaart nu gecombineerd tot een enkele kaart. Dat hadden ze natuurlijk vanaf het begin af aan al kunnen doen door het fotootje van de reiziger die begeleiding krijgt op een passagekaart te stoppen. Beter laat dan nooit!

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: do 23 mar 2017, 19:44
door Daniel
Toch knap onhandig wat ik vanmiddag had in Utrecht: een bus waarin de cico bij de instapdeur was vastgelopen op een "IN OK GR" melding maar op zich helemaal niks deed. Waren toch wel wat reizigers in de war door het ontbreken van een geluidssignaal terwijl er wel een OK-melding op het display stond.