Pagina 10 van 50

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 12:57
door MetroRET
Zoek bij de lijnenoverzicht van Breng naar de groengekleurde lijnnummers, die zijn van Veluwe-Zuid.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 13:11
door Milco
Uitsluitend van lijn 43 bij Breng lijkt de nieuwe dienstregeling erin te staan. Selecteer een buslijn (in dit geval 43 van breng, selecteer een halte en vervolgens kun je de vertrektijd en -dag aanpassen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 13:19
door Tjekken
gkw1969 schreef: wo 02 nov 2022, 12:56
OVinfo app? Kun je me uitleggen waar? Ik vind alleen realtime info. Geen DR info ingaande 11-12
Per halte is het ook mogelijk om op "lijnen" weer te geven ipv op "vertrekken" door bovenaan op vertrekken te klikken. Je krijgt dan een lijnoverzicht, hierin staan de Breng lijnen in het groen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 13:43
door Meltrain
Jurre schreef: wo 02 nov 2022, 10:57
Daelea schreef: wo 02 nov 2022, 06:33 Ik hoop trouwens dat Hermes ook nog iets gaat aanpassen aan de lijnbestemmingen. Zoals het er nu in staat, krijgen we in Ede twee stadslijnen met bestemming "Veldhuizen" (zijn twee ringlijnen in tegengestelde richting) en rijden alle ritten van de 303 met "Wageningen via Hoevestein", al rijdt de helft van die ritten juist niet via Hoevestein...
We werken met via-bestemmingen op het lijndisplay. Dit geldt ook voor lijn 303, maar doordat er kwantitatief meer ritten via Hoevestein rijden wordt dit blijkbaar in de export zo overgenomen. Ik ga erachteraan.
Waarom wordt er niet voor gekozen om lijn C3 te splitsen in lijn 303 en 313, zodat elke variant zijn eigen lijnnummer heeft?
Dat lijkt me duidelijker voor de reizigers.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 13:57
door sirvinniei
110 blijft dus behouden terwijl lijn 89 en 6 in Ede verdwijnen. Erg apart, omdat de eerste wel een alternatief heeft over de hele route en de andere twee niet. Dat lijn 89 uitgedund zou worden is begrijpelijk, maar om hem volledig te schrappen. Verplaats desnoods 2 ritten per uur in de spits van de 303 naar de 89. Voor reizigers vanuit Utrecht maakt het weinig uit, terwijl Veenendaal, Scherpenzeel en Renswoude er een fatsoenlijke verbinding naar de Universiteit van Wageningen er voor terug krijgen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 14:04
door Meltrain
Ik neem aan dat je 303 bedoelt in plaats van 302?

Verder lijkt lijn 293 ook te vervallen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 14:35
door sirvinniei
Aangepast.
Ik dacht dat de 293 het nog best goed deed.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 14:40
door Plutona
Misschien ben je in de war met de 231?
Lijn 293 heeft voor zover ik weet al 2 jaar niet meer gereden.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 14:45
door teun
Er rijdt vandaag nog een lijn 293, en volgens mij doet die dat al behoorlijk lang.

Eén ontwikkeling die wel positief is wat mij betreft: een veel mooiere spreiding van lijn 302/371.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 14:46
door CamilleKreemers
Wat is de 371?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 14:48
door Milco
Milco schreef: wo 02 nov 2022, 06:22 Nieuwe dienstregelingen Connexxion staan in de OVinfo-app. Snelle blik op deze concessie zijn weinig grote veranderingen. Lijn 43 gaat in z’n geheel naar Breng, lijnen C2, C3 en 231 heten straks 302, 303 en 371.
;)

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 14:56
door CamilleKreemers
Oh, ik had dat niet gezien.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 16:40
door ovVeluwe
Ik vind het eigenlijk heel onlogisch om de 231 om te nummeren tot een "ComfortRRReis" lijn. Door hem in de 200 reeks te houden sluit hij mooi aan als SnelRRReis. Qua eisen voldoet hij daar namelijk wel aan in tegenstelling tot de ComfortRRReis eisen. Overigens voldoet de 302 ook niet aan deze eisen, dus behalve die spreiding zie ik geen enkele verbetering.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 17:26
door BrengMe
Ik vind het nummer 371 überhaupt heel vreemd gekozen. Het lijkt nergens verband mee te houden en sluit totaal niet aan op de rest van de nummering in het gebied. Als je het al een nummer in de 300-serie had willen geven, dan had ik het nummer 312 logischer gevonden (analoog aan het voorstel van Meltrain om lijn C3 te splitsen in een lijn 303 en een lijn 313).

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 17:33
door teun
SnelRRReis is toch een verzinsel van EBS?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 17:36
door ovVeluwe
Het is inderdaad bedacht door EBS, maar net zo als EBS nummert Hermes de C lijnen ook om naar de 300 serie. Er zullen ook concessie eisen zijn aan het label ComfortRRReis, dus dat verantwoord niet de omnummering naar 371. Zo creëer je nog steeds geen eenheid in de 3 provincies.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 19:28
door regenmaker
teun schreef: wo 02 nov 2022, 14:45 Eén ontwikkeling die wel positief is wat mij betreft: een veel mooiere spreiding van lijn 302/371.
Dat is leuk, maar beide lijnen bedienen een andere doelgroep en bedieningsgebied. Ik heb liever goede frequenties op lijn 302 de gehele week (minimaal 2x/uur) zoals het jarenlang ook was dan een mooie spreiding van de 302 en 371.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 19:40
door Milco
Even iets anders: komen er in deze concessie eigenlijk ook kleine bussen voor de lijnen106 en 110 of wordt dat straks gereden met 12m?

Gaat Hermes ook ReserveerRRReis hanteren? Op lijn 107 zie ik enkel “gewone” ritten in de OVinfo-app staan.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 19:53
door Daniel
sirvinniei schreef: wo 02 nov 2022, 13:57 110 blijft dus behouden terwijl lijn 89 en 6 in Ede verdwijnen. Erg apart, omdat de eerste wel een alternatief heeft over de hele route en de andere twee niet. Dat lijn 89 uitgedund zou worden is begrijpelijk, maar om hem volledig te schrappen. Verplaats desnoods 2 ritten per uur in de spits van de 303 naar de 89. Voor reizigers vanuit Utrecht maakt het weinig uit, terwijl Veenendaal, Scherpenzeel en Renswoude er een fatsoenlijke verbinding naar de Universiteit van Wageningen er voor terug krijgen.
Mwoh, zo apart vindt ik dat niet hoor. Lijn 110 trekt kennelijk voldoende reizigers: die heeft ooit een schoolbus vervangen dus een basis-reizigersstroom heb je al en Barneveld is de dichtstbijzijnde grotere plaats die gelijkgestemd is qua geloof, dat levert ook vervoervraag vanuit Scherpenzeel op.

Lijn 89 heb ik zelfs in de pieken van de studentenstroom haast alleen maar met lege of vrijwel lege bussen zien rijden. Vanuit Veenendaal, Scherpenzeel en Renswoude heb je een perfecte aansluiting op 89; maar vanuit de 80 stapt iedereen over op de trein richting Arnhem of Utrecht en werkelijk geen hond op de 89. Zelfs de, ook al vrij kleine, reizigersstroom door naar Veenendaal met de 87 is nog groter.
Het verbaast me dus helemaal niks dat de 89 opgeheven wordt. Bedenk ook dat het een nogal inefficiënte lijn is in de exploitatie: veel lege kilometers van/naar de stalling heeft 'ie en dat is ook de enige manier om de chauffeur af te lossen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 23:55
door xGood7
Die 89 is inderdaad een vrijwel lege lijn, was een leuk idee maar in de praktijk toch weinig gebruik van gemaakt. De keren dat ik er in heb gezeten, was ik zelfs als enige.

Wel fijn dat het rondje 5-83-85 behouden blijft, zal met name voor reizigers uit Veenendaal-West een voordeel zijn. Vraag me wel af of er nu nog plannen zijn om de C3/303 te koppelen/samenvoegen met de 352? Of worden die pas bekeken wanneer deze concessie overgaat in Rijn-Waal?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: do 03 nov 2022, 00:18
door gkw1969
regenmaker schreef: wo 02 nov 2022, 19:28
teun schreef: wo 02 nov 2022, 14:45 Eén ontwikkeling die wel positief is wat mij betreft: een veel mooiere spreiding van lijn 302/371.
Dat is leuk, maar beide lijnen bedienen een andere doelgroep en bedieningsgebied. Ik heb liever goede frequenties op lijn 302 de gehele week (minimaal 2x/uur) zoals het jarenlang ook was dan een mooie spreiding van de 302 en 371.
Nou, op het traject binnen Arnhem is een betere spreiding wel noodzakelijk; nu rijden ze achter elkaar Arnhem in en Arnhem uit. en Arnhem in rijdt zelfs lijn 8 op hetzelfde moment. Dus 6 bussen per uur over de Apeldoornseweg, maar ze komen maar 2x per uur met 3 tegelijk. Daar win je natuurlijk geen zieltjes mee. Ze hebben buiten Arnhem een andere doelgroep en route, dus daar maakt het niet uit of ze tegelijk of gespreid rijden.

En hogere frequentie op de 302(C2) ? Voor wie? C2 rijdt vrijwel rechtstreeks van Apeldoorn naar Arnhem en schampt alleen Beekbergen en Loenen welke beide op Apeldoorn gericht zijn en door lijn 43 beter bediend worden. Ik rij dagelijks over de A50 en Apeldoornseweg in Arnhem maar het aantal passagiers in C2 vallen me knap tegen. Lijn 231 doet dat wel wat beter want die bied tenminste vanuit een grote wijk in Apeldoorn een rechtstreekse verbinding met Arnhem.

Qua lijnnummer ben ik het er mee eens dat de 231 rustig 231 had kunnen blijven.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: do 03 nov 2022, 00:26
door gkw1969
xGood7 schreef: wo 02 nov 2022, 23:55 Vraag me wel af of er nu nog plannen zijn om de C3/303 te koppelen/samenvoegen met de 352? Of worden die pas bekeken wanneer deze concessie overgaat in Rijn-Waal?
De plannen liggen er al inclusief frequentievoorstellen, dit geld ook voor lijn 51/86, maar er wordt gewacht tot de nieuwe concessie vanwege de aanschaf van materiaal. Als de 303 en 352 gekoppeld gaan worden zullen er extra trolley 2.0 bussen moeten komen want dat is wat daar gaat rijden dan. En dat kan pas budgettair gezien in de nieuwe concessie.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: do 03 nov 2022, 06:25
door regenmaker
gkw1969 schreef: do 03 nov 2022, 00:18 En hogere frequentie op de 302(C2) ? Voor wie? C2 rijdt vrijwel rechtstreeks van Apeldoorn naar Arnhem en schampt alleen Beekbergen en Loenen welke beide op Apeldoorn gericht zijn en door lijn 43 beter bediend worden. Ik rij dagelijks over de A50 en Apeldoornseweg in Arnhem maar het aantal passagiers in C2 vallen me knap tegen. Lijn 231 doet dat wel wat beter want die bied tenminste vanuit een grote wijk in Apeldoorn een rechtstreekse verbinding met Arnhem.
In de tijd dat het nog de 91 was, was de bus altijd erg goed bezet vooral met forenzen en studenten. Dat zal door de coronacrisis wel een klap hebben gekregen. Ook op zaterdag zat de bus op sommige momenten propvol met dagjesmensen die in Apeldoorn of Arnhem gingen shoppen (2x/uur was niet voldoende). De laatste keren dat ik met de C2 ging, had ik 2 op de 4 keer dat een rit uitviel door personeelstekort. Tja dan draai je zo'n lijn ook de nek om. In mijn ogen was de 231 juist slecht bezet met name in de daluren. Het kan zijn dat de 231 en C2 nu te veel in elkaars vaarwater rijden.

Daarnaast heeft Keolis de C2 om zeep geholpen door de aansluitingen op de stadsdienst van Apeldoorn te verpesten. Met de lijnen 5 en 91 had ik altijd perfecte aansluiting. Nu moet ik soms wel 25 min wachten, met name op zondag is het door de uursdienst verslechterd. De stadsdiensten maakten in de middag ook een extra sprong van 15 min om de aansluitingen op de trein en bussen te verbeteren in de belangrijkste richting. Met Keolis is dat komen te vervallen.

Maar op de 302 gaat mij niet om de 2x/uur frequentie van maandag tot en met zaterdag, maar de 1x/uur frequentie op zondag en in de avonduren. Dat is echt ondermaats voor de grootte van beide steden. Het hele HOV-systeem wordt door Hermes uitgehold.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: do 03 nov 2022, 08:22
door Meltrain
Milco schreef: wo 02 nov 2022, 19:40 Even iets anders: komen er in deze concessie eigenlijk ook kleine bussen voor de lijnen106 en 110 of wordt dat straks gereden met 12m?
Van lijn 106 weet ik het niet, maar lijn 110 lijkt, gezien de aankomst- en vertrektijden in Barneveld, in een omloop met lijn 105 te zitten.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: do 03 nov 2022, 13:25
door Jurre
Meltrain schreef: wo 02 nov 2022, 13:43 Waarom wordt er niet voor gekozen om lijn C3 te splitsen in lijn 303 en 313, zodat elke variant zijn eigen lijnnummer heeft?
Dat lijkt me duidelijker voor de reizigers.
In deze korte implementatieperiode kiezen we ervoor om zoveel mogelijk de huidige situatie te behouden. In Vervoerplan 2024 is er meer ruimte voor verbeteringen.
Plutona schreef: wo 02 nov 2022, 14:40 Lijn 293 heeft voor zover ik weet al 2 jaar niet meer gereden.
Klopt, ondanks dat deze vandaag de dag op sommige plekken nog wel in de reisinformatie staat. Echter keert lijn 293 niet terug per 11 december.
BrengMe schreef: wo 02 nov 2022, 17:26 Ik vind het nummer 371 überhaupt heel vreemd gekozen. Het lijkt nergens verband mee te houden en sluit totaal niet aan op de rest van de nummering in het gebied.
Ik kan een ieder niet anders dan gelijk geven met betrekking tot lijnnummer 371. Dit is ooit als systeemlijnnummer bedacht maar zodoende ook als publiekslijnnummer verspreid, maar wordt nog teruggedraaid voor 11 december waardoor lijn 231 gewoon lijn 231 blijft.
Milco schreef: wo 02 nov 2022, 19:40 Even iets anders: komen er in deze concessie eigenlijk ook kleine bussen voor de lijnen106 en 110 of wordt dat straks gereden met 12m?

Gaat Hermes ook ReserveerRRReis hanteren? Op lijn 107 zie ik enkel “gewone” ritten in de OVinfo-app staan.
Lijn 106 blijft vooralsnog op de huidige manier uitgevoerd worden, dus als pendel met 8-persoonsvoertuigen. Lijn 110 zit in de omlopen verweven met lijn 105 en gaat dus met 12m rijden.
ReserveerRRReis bieden we niet aan. Zoals genoemd vervalt lijn 6 en op lijn 107 gaan we ReserveerRRReis vervangen door 2 extra late vaste ritten vanuit Ede en 3 extra late vaste ritten vanuit Putten. Ook in het weekend in de ochtend rijdt er een extra rit.
Daniel schreef: wo 02 nov 2022, 19:53
sirvinniei schreef: wo 02 nov 2022, 13:57 110 blijft dus behouden terwijl lijn 89 en 6 in Ede verdwijnen. Erg apart, omdat de eerste wel een alternatief heeft over de hele route en de andere twee niet. Dat lijn 89 uitgedund zou worden is begrijpelijk, maar om hem volledig te schrappen. Verplaats desnoods 2 ritten per uur in de spits van de 303 naar de 89. Voor reizigers vanuit Utrecht maakt het weinig uit, terwijl Veenendaal, Scherpenzeel en Renswoude er een fatsoenlijke verbinding naar de Universiteit van Wageningen er voor terug krijgen.
Mwoh, zo apart vindt ik dat niet hoor. Lijn 110 trekt kennelijk voldoende reizigers: die heeft ooit een schoolbus vervangen dus een basis-reizigersstroom heb je al en Barneveld is de dichtstbijzijnde grotere plaats die gelijkgestemd is qua geloof, dat levert ook vervoervraag vanuit Scherpenzeel op.

Lijn 89 heb ik zelfs in de pieken van de studentenstroom haast alleen maar met lege of vrijwel lege bussen zien rijden. Vanuit Veenendaal, Scherpenzeel en Renswoude heb je een perfecte aansluiting op 89; maar vanuit de 80 stapt iedereen over op de trein richting Arnhem of Utrecht en werkelijk geen hond op de 89. Zelfs de, ook al vrij kleine, reizigersstroom door naar Veenendaal met de 87 is nog groter.
Het verbaast me dus helemaal niks dat de 89 opgeheven wordt. Bedenk ook dat het een nogal inefficiënte lijn is in de exploitatie: veel lege kilometers van/naar de stalling heeft 'ie en dat is ook de enige manier om de chauffeur af te lossen.
Daniel solliciteert als vervoerkundige en kaapt volledig het gras voor m'n voeten weg :-)