Pagina 10 van 35

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 19:24
door sirvinniei
custermans schreef: ma 02 okt 2023, 18:17
sirvinniei schreef: wo 27 sep 2023, 06:58 Kan je niet gewoon de 580 doortrekken naar Wemeldinge?
Ben benieuwd of de trein Terneuzen-Gent er nog komt.
Natuurlijk komt die trein er niet, nooit rendabel te krijgen, megalomane luchtfietserij.
We hebben het hier over een land met een tram langs de volledige kust en een spoorrendabiliteit van rond de 20% en het spoor ligt er toch al.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 20:46
door Cas
Bovendien lijkt het me zeker niet onzinnig om een regio als deze te verbinden met de dichtsbijzijnde grote stad. Er is veel vergezochte luchtfietserij te vinden op dit forum (waar ik graag aan mee doe), maar Terneuzen-Gent lijkt me daar niet per se onder te vallen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 21:24
door ArrivaBas
Zeeuws-Vlaanderen heeft er een groot belang bij dat deze verbinding er komt, maar dan moeten er wel mensen aan het roer komen die durven te denken dat de grens tussen Nederland en België slechts een lijntje op de kaart is.

Dat is al die jaren binnen de overheden niet gebeurd en in de aanbesteding is er ook nauwelijks wat van te merken. De bevolking van Zeeland is een van de meest verspreide van het land. Dit uit zich in concessie-eisen die totaal niet bij het landelijk gebied passen en al dat vervoer op afroep dat de Gedeputeerde wil zien helpt de basisbereikbaarheid van grote delen van de provincie om zeep. Het openbaar vervoer wordt niet aantrekkelijker als de enige continuïteit in het netwerk de schoolbussen zijn (en die zijn qua lijnnummers al in de meerderheid hier...)

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 09:28
door Etienne
Connexxion dingt niet mee naar nieuw OV-contract Zeeland

Over de Zeeuwse wegen zullen vanaf eind volgend jaar geen streekbussen meer rijden van Connexxion. Transdev, de onderneming achter de merknaam Connexxion, heeft volgens betrouwbare bronnen besloten niet mee te dingen naar een nieuw contract.

Vandaag sloot de termijn waarop gegadigden zich konden melden voor de concessie die op 15 december volgend jaar ingaat en eind 2032 afloopt. Deze achtjarige concessie kan eventueel verlengd worden met zeven jaar tot eind 2039.

Lees meer

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 09:59
door busfanNL
Is er al bekend wie WEL hebben meegedaan?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 10:32
door flipje
Donderdag gaat de provincie bekend maken wie er wel mee doen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 12:58
door CamilleKreemers
Ik verwacht weinig inschrijvers.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 15:08
door ICE11
Doordat CXX niet meer mee wil doen vrezen nu AMZ en Van Oeveren voor hun toekomst: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/toekom ... ~a7178294/

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:05
door Suus

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:08
door Milco
Goh, hoe zou dat nou komen? :X

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:14
door teun
:')

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:28
door ArrivaBas
Dit zag iedereen toch al van verre aankomen. Al die taxibusjes naar de kleine dorpen zijn een nooit rendabel te krijgen 'sterfhuisconstructie' die een bij elkaar veel te grote doelgroep van openbaar vervoer verstoken laten raken.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:33
door ZO6176
En nu? Noodconcessie?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:56
door Hainje
Zou wat zijn als Connexxion nu zegt: "zoek het maar uit met je noodconcessie, we peren 'm! Mazzel!!"

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:57
door Milco
Mocht er wel een noodconcessie komen dan moet er voor de uiteindelijke nieuwe concessie wel meer geëist worden, anders zitten we over een aantal jaar met hetzelfde euvel...

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 16:57
door Lijn 45
ICE11 schreef: wo 04 okt 2023, 15:08 Doordat CXX niet meer mee wil doen vrezen nu AMZ en Van Oeveren voor hun toekomst: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/toekom ... ~a7178294/
Ik meende me te herinneren dat Van Oeveren een langlopend concessieperiodeoverschrijdend contract als onderaannemer in Zeeland heeft. Is dat inmiddels verlopen, heb ik het mis of zit de krant er naast?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 17:04
door PatrickM
Dat ging om een contract met de RTM en rechtsopvolgers. In dat opzicht is de vraag of een vervoerder (niet zijnde Connexxion/Transdev) die een aanbesteding wint rechtsopvolger is van de RTM.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 17:40
door Plutona
ZO6176 schreef: wo 04 okt 2023, 16:33 En nu? Noodconcessie?
Een door de provincie ingesteld vervoersbedrijf dat alleen maar gaat voorzien in de absoluut minimaal noodzakelijke aanbod. Beetje a la de veerpont, maar dan nog kariger. OV Regio IJsselmond gaat er dit jaar mee stoppen, misschien kan de provincie die handelsnaam overnemen :')

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 17:49
door Mdk
Ik kan me niet voorstellen dat dit voor de reiziger op de korte termijn positief gaat uitpakken. Laten we hopen dat de provincie dit als een signaal ziet om haar visie op OV eens grondig onder de loep te nemen :N

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 18:39
door Lijn 45
Doen ze in eerste instantie niet, ze denken dat het gebrek aan inschrijvers ligt aan de onzekere (financiële) situatie van de vervoerders. :X

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 19:08
door huibf
Dat is een plank voor de kop hebben.

De enige opties m.i. is het voltallig ambtenarenapparaat incuis gedeputeerde wat aan de concessie heeft gewerkt de laan uitsturen.
Gebrek aan kennis en kunde is debet hieraan.

Laat dit een wijze les zijn voor het landelijk OV beleid.

Laat op zijn minst het lijnpakket van 2019 in stand.
Door te stoppen met flexvervoer kan je het aanbod gewoon in stand houden qua kosten. Dat oeverloze vergader en gezeur kost meer dan alle zeelandse lijnen samen.

Amen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 20:02
door ZO6176
Laat anders de provincie maar zijn eigen vervoersbedrijf starten. Kunnen ze zichzelf beboeten als blijkt dat het aantal reizigers achteruit holt en er geld bij moet. Ik ben in ieder geval blij dat er geen inschrijvers zijn.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 20:05
door DPDelft
De provincie Zeeland heeft een nieuwe (of vernieuwende) visie op openbaar vervoer of publiek vervoer. Om gelijk alle ambtenaren eruit te sturen is wel erg overdreven.

De visie vraagt om een andere denkwijze bij vervoerders. Zowel vervoerders in het busvervoer als het taxivervoer hebben hierin een andere rol dan in het verleden. Maar ook voor de overheid, provincie en gemeenten, veranderd hun rol. Financieringen die nu gescheiden zijn worden samengebracht om uiteindelijk een beter product te kunnen bieden. Dat proces vraagt tijd en ruimte. En eigenlijk ook geld en dat is er nu juist erg weinig.

We zullen zien hoe de provincie dit de komende tijd gaat aanpakken.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 20:18
door huibf
Hoe kan je dit een vernieuwende visie vinden?
Er is geld genoeg, het is maar hoe je de concessie uitschrijft en hoeveel geld je verbrast over de hele linie.

Er zal wel weer een bureau worden ingeschakeld wat betraald wordt door de Provincie. De conclusie uit dat rapport kan je natuurlijk ook nu al opschrijven.
Het ligt overal aan, maar niet aan het beleid !

Er zal totaal geen zelfreflectie zijn en dat heeft te denken aan hoevhet verder moet.

De provincie zelf lijnen laten rijden? Dan zijn ze gisteren al falliet bij wijze van spreken. De hoeveelheid personeel in het ambtenarenapparaat is gigantisch tegenover een commercieel bedrijf.

Er is maar een oplossing: Stuur Ze Weg.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 20:32
door Dionysusnu
NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.