Pagina 10 van 12

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 14:26
door Hainje
Die informatie komt later pas. Dat wordt nooit vermeld bij een bekendmaking van wie er heeft gewonnen.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 14:27
door Hainje
In ieder geval fijn dat ik geen overplaatsing hoef aan te vragen. *O*

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 14:29
door Zeelandman
Hainje schreef: di 22 jul 2025, 14:26 Die informatie komt later pas. Dat wordt nooit vermeld bij een bekendmaking van wie er heeft gewonnen.
In Zeeland was er meteen een plaatje te zien van een BYD b12 bus toen kon Arriva zelfs nog bezwaar maken dus precies de situatie die er nu is alleen dan andere vervoerder

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 14:32
door Gartlin9
Bij transdev in ANF is vrij veel direct duidelijk terwijl er nog er nog bezwaar mogelijk is en ook bij utrecht binnen was er al wat vloot en vgm ook plannen bekend

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:06
door Michael 1988
htm_tram schreef: di 22 jul 2025, 14:08 Kreeg net een foto van het Albatros scherm doorgestuurd, Arriva heeft gewonnen. *bus*

Edit: staat nu ook op intranet van Arriva
Bedoel je intranet als in interne website voor medewerkers van Arriva of als in op de website van Arriva zelf? Want het staat ook op de website van Arriva zelf namelijk.

https://over.arriva.nl/ons-nieuws/arriv ... t-brabant/

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:09
door Hainje
Stond rond 14u ook op de interne website. Zal best dat ze het vrijwel gelijk daarna ook op de openbare website hebben gezet.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:12
door Michael 1988
Nou ja, het is nu ook te lezen voor mensen die geen intranet hebben. Interessant stukje is dat Arriva gelijk wil starten met een volledig emmissievrije vloot van 250 bussen, waarvan er 167 nieuw zullen zijn. Ik ben benieuwd of dit haalbaar is (of ze moeten die bussen in China gaan bestellen). En ja ik weet het, ze hebben nog 1,5 jaar.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:31
door Michael
Er is geen andere mogelijkheid dan starten met volledig emissievrij. Dat is namelijk wat de provincie eist. Inschrijven met eerst diesel en later elektrisch is dus simpelweg niet mogelijk.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:37
door Dionysusnu
Dat is niet helemaal waar, tot 2027 mag er nog diesel gereden worden volgens eis 4.2.6. Voor versterkingsritten en brainportlijnen tot 2030, en buurtbussen tot 2032.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:51
door SteveJobs
De provincie Noord-Brabant heeft ook een artikel geplaatst. https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/a ... verzorgen/

Opvallend de zin: ‘Op de belangrijkste stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch gaan bussen met een metro-achtige uitstraling rijden.’

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:53
door SteveJobs
Zeelandman schreef: di 22 jul 2025, 14:14 En welke bussen er komen, ik denk gewoon heel veel VDL new gen citea erbij
Ik denk het niet. Drie keer zal toch wel scheepsrecht zijn? Huidige concessie Oost-Brabant en nieuwe in West-Brabant stelt VDL teleur..

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:54
door Gartlin9
SteveJobs schreef: di 22 jul 2025, 15:51 De provincie Noord-Brabant heeft ook een artikel geplaatst. https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/a ... verzorgen/

Opvallend de zin: ‘Op de belangrijkste stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch gaan bussen met een metro-achtige uitstraling rijden.’
Waarschijnlijk iets vergelijkbaars met de kleurstelling op de vdl slfa wagens in eindhoven

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 15:57
door Dionysusnu
regenmaker schreef: ma 21 jul 2025, 07:57 Ook hoop ik zelf dat ze [] lijn 99 opwaarderen tot BravoDirect ipv minimaal geëiste Directlijn.
Door voor de koelkast *O*
Nieuwsbericht Provincie schreef:Zo krijgen zowel Kaatsheuvel/Efteling als Waalwijk de snelste verbinding naar Tilburg én ’s-Hertogenbosch en wordt de huidige lijn 99 Uden-Nijmegen een hoogwaardige Bravodirectlijn.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 16:29
door The Greyhound
SteveJobs schreef: di 22 jul 2025, 15:51 De provincie Noord-Brabant heeft ook een artikel geplaatst. https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/a ... verzorgen/

Opvallend de zin: ‘Op de belangrijkste stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch gaan bussen met een metro-achtige uitstraling rijden.’
Dat zullen dan wel Solaris bussen worden van het model dat Transdev tussen Arnhem en Wageningen gebruikt.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 16:43
door SteveJobs
De Trollino? Lijkt mij onlogisch. De kracht van die bus is onder de draad gecombineerd met af en toe stukken niet onder de draad. In Oost-Brabant is geen sprake van stukken onder de draad.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 16:50
door Heel_Holland_Spot
Die bussen zijn er ook als Urbino, dus gewoon een normale elektrische bus.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 16:50
door Dionysusnu
De gewone Urbino Electric bestaat ook met metrostyle-voorkant ;)
https://busposities.nl/fotos/bladeren/t ... sUrbino24E

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 17:03
door Jasper073
*bus*

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 17:05
door Jasper073
Zeelandman schreef: di 22 jul 2025, 14:14 En welke bussen er komen, ik denk gewoon heel veel VDL new gen citea erbij
Ja dat denk ik dus ook, en hoop het ook wel zijn onwijs mooie fijne bussen :pos:
Super goed nieuws dat Arriva gewonnen heeft *bus*

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 17:31
door SteveJobs
Dionysusnu schreef: di 22 jul 2025, 16:50 De gewone Urbino Electric bestaat ook met metrostyle-voorkant ;)
https://busposities.nl/fotos/bladeren/t ... sUrbino24E
Alleen als 24 meter? Die lengte is niet toegestaan.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 17:35
door Heel_Holland_Spot
Als 18-meter ook.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 17:41
door Michael 1988
Persoonlijk gun ik het VDL. Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat VDL Bus & Coach er financieel niet heel goed voor staat en vooral van grote orders moet hebben. Persoonlijk hoop ik iets Europees (Iveco-Bus, Heuliez, Solaris, MAN, Mercedes-Benz, Irizar).

Het kunnen ook Irizar ie-trams zijn. Die hebben ook een metro/tramachtige uitstraling.

https://www.route-one.net/news/irizar-i ... kes-debut/

Ik dacht dat Iveco-bus ook een bus met metro-uitstraling had, maar de Crealis is alleen nog maar als hybride of diesel bus te verkrijgen.
Heel_Holland_Spot schreef: di 22 jul 2025, 17:35 Als 18-meter ook.
Ook als 12m ;) . Althans de Trollino is ook als 12m in Metrostyle verkrijgbaar, maar ze hebben dezelfde carrosserie, dus de Urbino is dan ook in 12m Metrostyle te verkrijgen.

Maar we zullen het pas te weten komen in het najaar. Dan wordt er meer informatie bekend gemaakt.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 17:49
door Lijn 45
Arriva heeft in hun persbericht een foto van een Citea model geplaatst. Dat lijkt me een teken dat er meer Citea's komen.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 17:51
door regenmaker
Mooi dat Arriva heeft gewonnen!

Wat mij betreft geen VDL. In Duitsland wordt vaak geen VDL gekozen vanwege de negatievere ervaringen ten opzichte van MAN, Solaris of Mercedes. VDL komt volgens de Duitsers vooral positief uit de bus omdat ze energiezuiniger zijn dan andere merken vanwege het lichte gewicht. Qua wegligging en comfort worden ze minder beoordeeld. Het voelt ook gewoon als een goedkope bus.

Doe maar een setje Solaris zoals in Breda voor de stadsdienst die rijden als passagier erg fijn.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 18:05
door Daniel
Lijn 45 schreef: di 22 jul 2025, 17:49 Arriva heeft in hun persbericht een foto van een Citea model geplaatst. Dat lijkt me een teken dat er meer Citea's komen.
Of dat ze die foto nog hadden van de recente introductie in Tilburg. Met alle nog open bestellingen bij VDL mogen ze anders nog maar hopen dat ze überhaupt voor het einde van de concessie nieuwe bussen hebben :mrgreen: