Pagina 10 van 31
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: vr 18 nov 2011, 18:17
door VIRM
Bee schreef:Alleen het nachtnet in de nacht van donderdag op vrijdag is niet geschrapt, dat was eerder wel de bedoeling.
Ik denk dat de nachtbussen op vrijdagnacht en zaterdagnacht wel rendabel is door het uitgaanspubliek. Een enkeltje kost op z'n minst 4 euro en de nachtbussen vanuit Amsterdam richting Zaanstreek zijn (voor zover ik er in heb gezeten)
normaal wel redelijk tot goed gevuld.
Het is jammer dat de N92 tijdens dienstregeling 2011 heel erg werd uitgebreid (tot 6 dagen per week) en halverwege weer terug naar het oude niveau is gebracht.
Met een beetje promotie, verkorten van de route (niet door Landsmeer en Oostzaan doordeweeks) en het volgen van het trace van de Zaanlijn bereik je denk ik meer mensen. En misschien was 1x/uur doordeweeks iets te ambitieus: misschien was eens in de anderhalf of twee uur beter geweest?
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: vr 18 nov 2011, 18:41
door Jelmer
alle rode Amba's en Citea's in de Zaanstreek zijn inmiddels voorzien van R-Net opschriften.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: do 05 jan 2012, 15:59
door VIRM
Laat dit nou net niet de eerste keer zijn dat er dakpannen daar naar beneden vallen...
Busstation en N203 in Zaandam afgesloten
ZAANDAM De politie heeft donderdagmiddag een deel van de provinciale weg N203 tussen Zaandam en Uitgeest afgezet.
Dit nadat de storm bij het NS-station van Zaandam enkele dakpannen naar beneden heeft geblazen. Ook het busstation in Zaandam is afgesloten. De dakpannen zijn afkomstig van het gloednieuwe gemeentehuis van de gemeente Zaanstad, dat naast het station staat.
Hulpdiensten hebben de omgeving deels afgezet. Bussen stoppen nu tijdelijk bij het voormalig Connexxion busstation in de omgeving. Niemand is gewond geraakt door vallende dakpannen. De brandweer is ingezet om los liggende dakpannen te verwijderen, tot die tijd is het busstation afgesloten.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/71501/Bussta ... fgesloten+
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: do 05 jan 2012, 22:15
door Michael 1988
VIRM schreef:Bussen stoppen nu tijdelijk bij het voormalig Connexxion busstation in de omgeving.
Hoezo voormalig Connexxion Busstation? Ligt het busstation niet bij het treinstation en is het nieuwe busstation nu soms van Qbuzz, of NS of weet ik veel wat?
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: do 05 jan 2012, 22:36
door Jelmer
Sinds december 2010 is het busstation onder het stadhuis bij het NS-station. Daarvoor heeft het een aantal jaar enkele honderde meters noordelijker gezeten.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 22:11
door VIRM
Buurtbus Zaandam Zuid kan van start
ZAANSTAD - Buurtbus Vereniging Zaanstad Zuid heeft van de stadsprovincie toestemming gekregen om buslijn 456 te gaan verzorgen.
De buurtbus voorkomt dat lijn 456 helemaal wegvalt. Connexxion ziet er geen heil meer in en zou de lijn schrappen. Tussen Assendelft, Nauerna, Westzaan, Haven, Westerspoor en station Zaandam zou dan geen openbaar vervoer meer rijden.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... -van-start
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 23:21
door Suus
Dus men heeft lijn 56 al ongenummerd naar 456 voordat het überhaupt een buurtbus was of wordt het nieuwe lijnnummer 456? Dat laatste lijkt mij logischer aangezien de 4xx-reeks bij Connexxion is gereserveerd voor buurtbussen.
Alhoewel, in de Zaanstreek gaat het bij Connexxion altijd een beetje anders

Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: do 08 mar 2012, 00:08
door Meltrain
Lijn 56 is per afgelopen december omgenummerd in 456 en een buurtbus geworden.
Edit: de lijnennetkaart werkt nu wel goed (hij was eerst foutief afgesneden namelijk).
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: do 13 mar 2014, 18:44
door VIRM
Onderzoek directe buslijn naar ZMC
ZAANDAM - Vervoerder Connexxion gaat een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar een directe buslijn van Zaanstad-Noord naar het Zaans Medisch Centrum (ZMC).
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... C?lref=sp1
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:07
door Rickingsh
Zozo, is d'r dan toch eindelijk eens een lichtje gaan branden daarzo?

Natuurlijk van de zotten dat een van de belangrijkste bestemmingen in het Zaanse OV al jarenlang kan fluiten naar een paar degelijke verbindingen. Mocht dit er daadwerkelijk van komen, dan mag ik hopen dat het traject niet over de N203 zal gaan, want dan kun je als bewoner van Zaandijk of Koog a/d Zaan net zo goed meteen al de fiets pakken :') Mijn voorkeur zou voor een deel van de route uitgaan naar 'Westelijke Zaanoevers - W. Alexanderbrug - Kogerveld NS - ZMC - Oostergouw'. Zo trek je niet alleen reizigers voor het ZMC, maar meteen ook een extra doelgroep die op Kogerveld op de trein richting Purmerend/Hoorn kunnen stappen of de bus naar 't Kalf

Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:27
door VIRM
Dan zou zo'n buslijn in feite deels de routes van de 68 en 69 overlappen, nietwaar? Wellicht besluiten ze dan éé van die twee buslijnen iets om te buigen richting ZMC.
Bij het ZMC kunnen ze dan gelijk nog een keer heel goed nadenken over de huidige bushalte-indeling. Echt heel vorlijk wordt je niet van vier verschillende haltes. Misschien is een eilandperron zoals wat ze bij De Vlinder hebben een beter idee?
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: ma 17 mar 2014, 20:07
door Rickingsh
Dat zou mij eerlijk gezegt ook helemaal niets verbazen, want dat scheelt natuurlijk weer een hoop aan DRU's en materieel. Alleen of zo'n ombuiging van de 68 of 69 de doorgaande reiziger naar Zaandam Centrum ten goede komt is weer een ander verhaal
De huidige situatie bij het ZMC qua halteindeling is inderdaad om van te huilen. Met als toppunt de halte van lijn 395 richting Sloterdijk die totaal onlogisch is geplaatst. Elders op het terrein een gezamenlijke halte creëren zou dan handiger zijn ja.
Overigens mag van mijn part het gehele Zaanse lijnennet op de schop. Op een paar uitzonderingen na is er de laatste decenia's weinig revolutionairs gebeurd in het lijnennet. Enige wat er in mijn perspectief gebeurd is ouwe koeien uit de sloot halen (bijv. lijn 63 Assendelft - Station - Kalf), belachelijk lange lussen aanleggen (lijn 456), zinlose projecten leven in blazen (Shophopper lijn 57) en dure 'minilijntjes' in stand houden (65 & 67)
Soms heb ik serieus het idee dat zelfs een kleuter van 3 met betere ideeën aan zou kunnen komen dan dit zooitje :N
Voorbeeldje: Weg met die 67 en op laten vangen door de 68. Lusje Vlasblomweg opheffen, vervangende halte plaatsten aan de N514, door laten rijden naar Krommenie Padlaan, en vanaf daar via de Weverstraat en N203 naar 't station en weer door laten rijden als 69 aldaar. Maarja.. dream on...

Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 10:49
door Jelmer
veel van het lijnennet komt eigenlijk nog uit het ENHABO-tijdperk (in 1991 is ENHABO overgegaan in NZH). Zoals bijvoorbeeld de huidige R-netlijnen 392 en 394, zijn nog grotendeels gelijk aan de toenmalige 92 en 94. De 68 rijdt een groot deel van de route van de vroegere 97.
Ook zijn er behalve de 59 (naar Beverwijk) geen lijnen naar bijvoorbeeld Heemskerk, Uitgeest of Purmerend (wel EBS 121 natuurlijk, Wormerveer-Purmerend, de vroegere NZH lijn 123 en CXX/Arriva lijn 88), zodat het nog een behoorlijk eilandbedrijf is hier. Net als in de ENHABO-tijd.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 11:28
door VIRM
Als je kijkt naar de lijnennetkaart van de Zaanstreek, dan ligt de focus voornamelijk op enkele stations (Zaandam, Zaandam Kogerveld, Wormerveer en Krommenie-Assendelft), het centrum van Zaandam, het ZMC en De Vlinder.
Als je buiten de Zaanstreek wil komen, dan is de trein denk ik veelal sneller.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 13:11
door CamilleKreemers
Kennelijk is de vervoersvraag tussen Krommenie en UItgeest niet groot genoeg. Anders zouden ze wel die route ook in stand houden, of reizigers worden geacht met de trein te reizen.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 14:00
door VIRM
Je hebt doordeweeks overdag 4x per uur een Sprinter tussen Krommenie en Uitgeest.
Overigens, ik zat nog even te kijken naar de lijnennetkaart van Connexxion Zaanstreek 2014, en ze zijn daar behoorlijk aan het pitten. In Rooswijk staat nog steeds, volgens de kaart, het 'Gemeentehuis' en in Zaandam aan de Westerwateringkant nog steeds het 'Stadskantoor'. Hangt die versie ook in de abri's in de Zaanstreek?
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 18:55
door huibf
Ik was afgelopen zondag en maandag in Zaandam. Ik was nog nooit in die buurt geweest.
Lekker naar de Zaanse Schans e.o. en dagje Amsterdam. Hotelletje in Zaandam (die met die gestapelde Zaanse huisjes).
Maar wat een busnetwerk !
Onbegrijpelijk dat de lijnen nog allemaal bestaan. Zowat elke lijn loopt parallel en een stortvloed aan stationnetjes.
Ik kan me niet voorstellen dat dit rendabel kan zijn.
- 64, 67, 68 en 69 geheel schrappen.
- 63 na Krommenie Assendelft doortrekken (over 68/69) naar Wormerveer en dia 67 naar Samsonweg.
- 63 neemt stukje van 64 over in Zaandam/Koog aan de Zaan, maar dan wel weer 'westelijk' door Westerkoog.
De 65 zou je kunnen behouden, maar als extra oostelijk lang de zaan (69) via NS kogerveld naar het Ziekenhuis.
Meer is volgens mij echt niet nodig...
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:07
door Suus
Er is een paar jaar geleden al heel wat geschrapt, er is een buurtbus ingericht en de kilometerprijs is fors opgeschroefd, daarmee blijft het huidige net betaalbaar.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:19
door huibf
Kwam er toen in elke doodlopende straat een bus.
Maar serieus. Bovenvermelde schrapping lijkt me echt het overwegen waard.
rendabel is zowat geen een bus... het kost allen wat minder belasting geld.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:34
door Suus
Er zijn sinds december 2010 al acht buslijnen opgeheven, voornamelijk de lijnen die voor goede ontsluiting van de buitenkernen zorgen, zoals
de bus die de volledige lintbebouwing van Westzaan bediende.
In 2010 is na aanbesteding het budget met 20% verhoogd voor 9% extra vervoer, dat vooral naar de drukke streeklijnen richting Amsterdam is gegaan ten koste van het zeer fijnmazige lokale net. Voor december 2011 lag er een besparingsopdracht van 10%, die voornamelijk is gehaald uit het fors beperken van het nachtnet dat eerst zeven dagen per week reed.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:48
door VIRM
Het nachtnet wordt toch niet gesubsidieerd door de SRA? In ieder geval reed hij inderdaad een poosje 6 a 7 dagen in de week, maar werd dat wegens gebrek aan belangstelling (en waarschijnlijk promotie) teruggebracht. Terwijl er voor het nachtnet denk ik nog wel qua snelheid wat te winnen valt...
Overigens is de frequentie van de 392 zelfs niet al te lang geleden nog verhoogd, dus die streeklijnen naar Amsterdam moeten dan wel redelijk draaien. Overigens vraag ik mij nog steeds af wat voor functie de 398 nu precies heeft.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: di 18 mar 2014, 21:09
door huibf
Heb je een kaartje uit 2009 of 2010.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: wo 19 mar 2014, 02:31
door Rickingsh
VIRM schreef:Overigens vraag ik mij nog steeds af wat voor functie de 398 nu precies heeft.
Beetje hetzelfde als Bizzliners 371 t/m 374 van EBS, om de belangrijkste locaties voor forenzen in A'dam een directe verbinding met het thuisfront te geven dus. Maar mij kun je idd ook niet wijsmaken dat die lijn in de huidige toestand veel toegevoegde waarde geeft. Zou me ook niets verbazen als deze in de nabije toekomst tegelijkertijd met diezelfde Bizzliners mag vertrekken uit A'dam West en je wordt aangewezen op de metro.
huibf schreef:- 64, 67, 68 en 69 geheel schrappen.
- 63 na Krommenie Assendelft doortrekken (over 68/69) naar Wormerveer en dia 67 naar Samsonweg.
- 63 neemt stukje van 64 over in Zaandam/Koog aan de Zaan, maar dan wel weer 'westelijk' door Westerkoog.
De 65 zou je kunnen behouden, maar als extra oostelijk lang de zaan (69) via NS kogerveld naar het Ziekenhuis.
Ik mis nog een paar punten in je plan, zoals bijv. de ontsluiting van Zaandijk Rooswijk en het oosten van Kogerveld. Het zou een achteruitgang zijn als deze bewoners (en dat is zeker geen handjevol) gedwongen worden naar de NS-Stations te lopen, daar de trein te pakken, en vervolgens op Zaandam Station wéér moeten overstappen. De 63 extra laten pendelen door Kogerveld (zoals vroeger) lijkt me ook geen optie i.v.m. extra reistijd/chipkosten voor 't Kalf. Ook kan ik me nog niet helemaal goed een beeld schetsen van die nieuwe 69 waar je het over hebt. Dat moet dan wel een zeer lange kronkelroute worden, tenzij je de bewoners van de Westelijke Zaanoevers en de Weer geen verbinding met Zaandam Centrum gunt natuurlijk
Maar dat er verandering moet komen lijkt me duidelijk. ongeveer 4 slim uitgedachte stads-/streek(ring)lijnen + de R-Net corridors zou idd ruim voldoende moeten zijn. Ikzelf zou er voorstander van zijn als het R-net wordt uitgebreid richting het noorden. Denk daarbij als voorbeeld aan een 394 die de helft van het aantal ritten door zou rijden naar Krommenie-Assendelft via delen van de huidige 69, en een 392 die datzelfde doet via route 63 Westzaan/Assendelft (ik noem maar wat). Daar zouden nog interessante verbindingen met A'dam Noord uit kunnen komen (wat volop in bloei staat).
Tenslotte mis ook ik nog een paar belangrijke verbindingen, vooral ten westen & noorden van Zaanstad.
Een verbinding met bijv. de Rijp zou ook zeer welkom zijn, zeker als je kijkt naar de overstapmogelijkheden die dan kunnen onststaan. de relaties met Haarlem-IJmond verdienen ook verbetering, al is het maar het terugdraaien van het 's avonds rijden van de 59. Je kan iedereen wel als sardientjes in een stoptrein proppen (waarmee je in Uitgeest weer uit mag stappen), maar dan ben je d'r dus nog niet als reiziger. Een ritje van bijv. Assendelft Waterschot of Krommenie Willis naar Heemskerk? Dat wordt minimaal 2-3x overstappen, afhankelijk van je bestemming... Natuurlijk onacceptabel voor steden/dorpen die letterlijk buren van elkaar zijn.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: do 20 mar 2014, 01:12
door Rickingsh
VIRM schreef:Overigens, ik zat nog even te kijken naar de lijnennetkaart van Connexxion Zaanstreek 2014, en ze zijn daar behoorlijk aan het pitten. In Rooswijk staat nog steeds, volgens de kaart, het 'Gemeentehuis' en in Zaandam aan de Westerwateringkant nog steeds het 'Stadskantoor'. Hangt die versie ook in de abri's in de Zaanstreek?
Heb net eventjes een kijkje genomen in de abri's van mijn thuishaltes Voorsterbeek/Schipbeek, en de lijnnetkaart daarzo is helemaal up-to-date

Is dus waarschijnlijk een foutje wat beperkt is gebleven tot de online versie.
Re: Concessie Zaanstreek
Geplaatst: vr 21 mar 2014, 18:22
door Enhabo
Ik ben er voorstander van als lijn 391 wordt doorgetrokken. De huidige eindhalte is ergens eenzaam in de polder bij een school, waar een verdwaalde Japanner naartoe gaat voor de Zaanse Schans. De bus zou de Julianabrug over kunnen gaan (met een halte op de Guisweg bij lijn 68) om door te rijden naar station Koog Zaandijk. Als lijn 64 dan ook doorgaat naar station Koog Zaandijk, wordt daar een overstapverbinding gecreëerd. Op deze manier kan de 391 een schakel vormen in de verbinding tussen Zaanstad-Noord en het ZMC.
Eventueel komt de 391 tevens in aanmerking voor de verbinding tussen Wormerveer en De Rijp, waar kan worden overgestapt voor Purmerend en Alkmaar.