Als Arriva tussen Rotterdam en Dordrecht zou mogen rijden (dat mag dus niet, tenzij het een internationale verbinding is) is er geen reden waarom ze geen tussengelegen stations zouden mogen bedienen.Bakpapier schreef:waldo79 schreef:Mijn beste, waar lees je dat?Bakpapier schreef:Mogen ze niet op tussenliggende stations stoppen?Gaat het daarbij om alle tussenliggende stations tussen Rotterdam C en Dordrecht?vinny schreef:Het grappige is dat het bedienen van tussengelegen stations waarschijnlijk niet mag omdat daar de NS exclusief vervoersrecht op heeft.
Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Als je er niet te veel ruchtbaarheid aan geeft zodat je voornamelijk de doorgaande reizigers hebt en daarmee de NS-treinen ontlast is het al heel wat. Kan me voorstellen dat NS dat ook eerder toestaat op die manier. Je kan ook denken aan daar rekening mee houden in de reisplanner, het is best als klantvriendelijk verdedigbaar om de Arrivatrein niet mee te nemen in adviezen voor mensen die vanuit Rotterdam nog met NS verder reizen omdat dat duurder is.Klaasje schreef:Ja, in theorie... maar zo werkt een reiziger dus niet. Die neemt de trein die hem of haar het beste uitkomt. Als op dat tijdstip een Arrivatrein vertrekt en 300 andere reizigers beslissen hetzelfde, dan is het wel fijn als je erbij past.marlies schreef:Geen extra treinen biedt minder capaciteit dan een GTW als extra trein. Dus waarom de beperkte capaciteit van een GTW een argument is om ze niet te laten rijden is me een raadsel.
Zeg je als je je portemonnee verloren bent ook nee tegen een tientje op het moment dat je 20 euro nodig hebt om thuis te komen?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Van de lagere capaciteit van de Beneluxtrein maakt ook niemand een probleem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Als dordtenaar zelf denk ik dat het beter is als arriva de ic's en misschien ook de sprinters rond dordt overneemt.
Arriva gebruik comfertabelere treinen (spurts vinden veel dordtenaren beter als de SLT) en arriva staat qua trein in de regio HEEL goed bekend.
Bij ns is het hier een vertragings rotzooi en een verwaarloosd station zuid worden mensen hier niet blij
Doe mij maar arriva. doe mij maar goede reis.
(ik heb het niet over bussen, dat zijn milkshakemakers )
Arriva gebruik comfertabelere treinen (spurts vinden veel dordtenaren beter als de SLT) en arriva staat qua trein in de regio HEEL goed bekend.
Bij ns is het hier een vertragings rotzooi en een verwaarloosd station zuid worden mensen hier niet blij
Doe mij maar arriva. doe mij maar goede reis.
(ik heb het niet over bussen, dat zijn milkshakemakers )
Ik blub in het Drecht.
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Jawel, want een internationaal product mag niet lokale verbindingen mogelijk maken. Dan wordt het inbreuk op concessierecht.reisthijs schreef:Als Arriva tussen Rotterdam en Dordrecht zou mogen rijden (dat mag dus niet, tenzij het een internationale verbinding is) is er geen reden waarom ze geen tussengelegen stations zouden mogen bedienen.Bakpapier schreef:waldo79 schreef:Mijn beste, waar lees je dat?Bakpapier schreef:Mogen ze niet op tussenliggende stations stoppen?Gaat het daarbij om alle tussenliggende stations tussen Rotterdam C en Dordrecht?vinny schreef:Het grappige is dat het bedienen van tussengelegen stations waarschijnlijk niet mag omdat daar de NS exclusief vervoersrecht op heeft.
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Arkel moet passen, dat is immers een "oud" station en in de NS-tijd konden er zes bakken rijden op de MerwedeLingeLIjn. Kritischer zijn de nieuwe stations, zo schijnt een machinist met 6 bakken GTW (= korter dan 3x Plan V) op Dordrecht Stadspolders behoorlijk goed te moeten mikken om zowel het sein te kunnen zien als de laatste deur langs het perron te krijgen.isadora schreef:Langere treinen? Past dat allemaal langs een perron in, pak hem beet, Arkel?
Nou is er een handig fenomeen wat hier in je voordeel werkt: Arriva sluit nu aan op de s1900 en zou dus ook ongeveer in het pad daarvan komen als ze door zouden mogen rijden naar Rotterdam. Je zit daarmee precies tussen de andere treinen in en laat het nu toevallig zo zijn dat de aanvoer uit de stadsbussen grotendeels op de Dordtse knoop aansluit: de kwartiersdienst van de ICs naar Amsterdam en de Sprinters die vrijwel gelijktijdig aankomen en vertrekken.Klaasje schreef:Ja, in theorie... maar zo werkt een reiziger dus niet. Die neemt de trein die hem of haar het beste uitkomt. Als op dat tijdstip een Arrivatrein vertrekt en 300 andere reizigers beslissen hetzelfde, dan is het wel fijn als je erbij past.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Dat mag wel zolang er maar hoofdzakelijk internationale reizigers vervoerd worden. En waarom zou een internationaal product voorbehouden zijn aan grote stations? Als een vervoerder er brood in ziet om internationale reizigers van Zwijndrecht naar Zwijndrecht te vervoeren mag dat ook.Thom91 schreef:Jawel, want een internationaal product mag niet lokale verbindingen mogelijk maken.
Maar we hadden het hier over een binnenlandse trein. Als concurrentie op het hoofdrailnet zou worden toegestaan, waarom zou Arriva dan wel reizigers van Dordrecht naar Rotterdam C mogen vervoeren, maar niet naar andere stations op de route?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Er is tot nog toe geen vervoerder geweest die het heeft aangedurfd om tot op het hoogste gerechtelijk niveau open accesvervoer in Nederland af te dwingen. Tot die tijd geldt de regel dat het feitelijk niet mag. De voorwaarden zijn namelijk dusdanig beperkend dat geen vervoerder ooit winst kan maken op een open accestreinverbinding. Daarmee geldt voor de doorgetrokken MLL hetzelfde als voor de Lage Landenlijn: dit druist zo in tegen het "belang" van de NS dat het Arriva dusdanig lastig wordt gemaakt dat er geen realistisch vervoersproduct kan worden geboden. Helaas.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Maar Zwijndrecht - Zwijndrecht kan je toch niet echt lokaal noemen, eerder (inter)regionaalreisthijs schreef:Dat mag wel zolang er maar hoofdzakelijk internationale reizigers vervoerd worden. En waarom zou een internationaal product voorbehouden zijn aan grote stations? Als een vervoerder er brood in ziet om internationale reizigers van Zwijndrecht naar Zwijndrecht te vervoeren mag dat ook.
Een beter voorbeeld zou volgens mij Weert - Neerpelt zijn of zo
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Met 'lokaal' bedoelen we hier korte binnenlandse reizen, die een internationale trein mogelijk zou kunnen maken door niet alleen in IC-stations, maar ook op kleinere station te stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Maar zou er geen optie mogelijk zijn dat je richting Rotterdam op Dordrecht alleen mag uitstappen en richting Gorinchem op Dordrecht alleen mag instappen. Dan krijg je niet de capaciteitsproblemen die een GTW kan opleveren met pendelaars Dordrecht-Rotterdam. Op de CTA's in Dordrecht komt dan NIET INSTAPPEN te staan, op de CTA's in Rotterdam: via Stadspolders, blabla, blabla; STOPT NIET IN DORDRECHT. Inchecken bij Arriva of NS in Dordrecht voor de richting Rotterdam geldt dan als ongeldig vervoersbewijs. De praktijk zou waarschijnlijk lastiger zijn dan de theorie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Niet, want NS heeft ook het alleenrecht op alle stations tussen Rotterdam en Dordrecht, evenals alle passagierstreinen die reizigers vervoeren tussen Rotterdam en Dordrecht. Volgens de huidige regels mag het niet.
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Maar reizigers tussen Dordrecht en Rotterdam (Centraal, Blaak, Lombardijen) en eventueel binnen Rotterdam mogen dan niet van de Arriva-trein gebruik maken, dan kun je toch deels de concessieregels omzeilen?Z2N schreef:Niet, want NS heeft ook het alleenrecht op alle stations tussen Rotterdam en Dordrecht, evenals alle passagierstreinen die reizigers vervoeren tussen Rotterdam en Dordrecht. Volgens de huidige regels mag het niet.
Zie het als de CNL tussen Amsterdam en Arnhem, reizen met de CNL tussen die twee stations is ook niet toegestaan. Al gaat het met een verplichte reservering wel makkelijker met controleren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Sterker nog, Arriva mag geen reizigers vervoeren tussen Dordrecht en Rotterdam, al die reizigers moeten met NS mee daar zij daar een exclusief recht op hebben.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
CNL is allereerst een internationale trein en daarvoor geldt wel open acces.Erno-BE schreef:Maar reizigers tussen Dordrecht en Rotterdam (Centraal, Blaak, Lombardijen) en eventueel binnen Rotterdam mogen dan niet van de Arriva-trein gebruik maken, dan kun je toch deels de concessieregels omzeilen?Z2N schreef:Niet, want NS heeft ook het alleenrecht op alle stations tussen Rotterdam en Dordrecht, evenals alle passagierstreinen die reizigers vervoeren tussen Rotterdam en Dordrecht. Volgens de huidige regels mag het niet.
Zie het als de CNL tussen Amsterdam en Arnhem, reizen met de CNL tussen die twee stations is ook niet toegestaan. Al gaat het met een verplichte reservering wel makkelijker met controleren.
Bovendien wordt CNL gereden in samenwerking met NS, dus zelfs als er geen open acces is was dat al toegestaan, omdat de concessiehouder (NS) zelf meewerkt aan die trein.
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
De relatie NS - City Night Line is behoorlijk gecompliceerd, het is geen kwestie van concessiehouder. Ik kan het om verschillende redenen echter niet uitleggen hoe het wel zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Ik kan alleen bevestigen dat Bee's verhaal klopt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten