Pagina 2 van 5
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 17:43
door benza
Erno-BE schreef:Nee, aangezien je geen strakke uursdienst meer hebt tussen Oostende en Brussel en tevens een treinpaar minder tussen Oostende/Brugge/Gent en Leuven. Gewoon die Thalys afschaffen, veel makkelijker.
Hoe zit het trouwens met de bezitting van het Waalse Thalys naar Liege en Charleroi?
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 18:49
door Montecito08
Zou het niet beter zijn deze verbinding door te trekken naar Nederland in plaats van Frankrijk? Denk dat er best een markt is voor een directe trein Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge (- Oostende)...
Er zijn overigens dan wel kruisingsproblemen bij Antwerpen, die dan voor één treinpaar per dag overwonnen moeten worden...
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 19:03
door MLouter
Mwa, net als de huidige situatie is dat gewoon eigenlijk zonde van de Thaly's. Je boemelt echt alleen over convetioneel spoor.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 19:22
door Suus
Montecito08 schreef:Zou het niet beter zijn deze verbinding door te trekken naar Nederland in plaats van Frankrijk? Denk dat er best een markt is voor een directe trein Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge (- Oostende)...
Zonde van de trein, die is bedoeld om keihard te scheuren, maar met Schiphol - Rotterdam - Antwerpen heb je hooguit een half uur tijdwinst te pakken. Op Brussel - Parijs pak je zo twee uur of meer aan reistijdwinst t.o.v. een conventionele trein, daar kan je renderen.
benza schreef:Erno-BE schreef:Nee, aangezien je geen strakke uursdienst meer hebt tussen Oostende en Brussel en tevens een treinpaar minder tussen Oostende/Brugge/Gent en Leuven. Gewoon die Thalys afschaffen, veel makkelijker.
Hoe zit het trouwens met de bezitting van het Waalse Thalys naar Liege en Charleroi?
Tussen Luik en Namen is de trein in principe leeg, want vanaf Luik is Parijs sneller met de Thalys via Brussel. De trein kan echter niet overnachten in Namen maar doet dat in Liers (ongeveer 15 spoorkilometers vanaf Liège-Guillemins). Tussen de overige Waalse steden en Parijs schijnt er nog wel enige reizigersvraag te zijn, maar de geluiden zijn tegenstrijdig. De tijdwinst van die trein is voor Namen, Charleroi en Bergen in ieder geval nog wel bewezen, maar ik betwijfel of die trein wel zwarte cijfers neerzet.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 20:28
door Stéphane
Bee schreef:Montecito08 schreef:...
Hoe zit het trouwens met de bezitting van het Waalse Thalys naar Liege en Charleroi?
Tussen Luik en Namen is de trein in principe leeg, want vanaf Luik is Parijs sneller met de Thalys via Brussel. De trein kan echter niet overnachten in Namen maar doet dat in Liers (ongeveer 15 spoorkilometers vanaf Liège-Guillemins). Tussen de overige Waalse steden en Parijs schijnt er nog wel enige reizigersvraag te zijn, maar de geluiden zijn tegenstrijdig. De tijdwinst van die trein is voor Namen, Charleroi en Bergen in ieder geval nog wel bewezen, maar ik betwijfel of die trein wel zwarte cijfers neerzet.
En sinds de reizigerstellingen door de NMBS als staatsgeheim worden beschouwt hebben we daar het raden naar...
Grappig dat ze hem 's nachts in de Ardennen parkeren, moet nog wel mooie foto's opleveren. :)
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 20:31
door benza
Bedankt voor je antwoord Bee.
Het doortrekken van de trein naar Maastricht zou misschien een paar extra reizigers trekken. Al heb ik het gevoel dat Limburg niet zo veel belang met een relatie met Frankrijk heeft..maar meer met een goede verbinding naar Duitsland (Aachen).
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 20:50
door Suus
@Stéphane: ik had altijd het idee dat de Ardennen aan de andere kant van de Maas lagen :)
@Benza: een verlenging naar Maastricht heeft niet zoveel nut. Vanuit Maastricht is een overstap in Luik op de Thalys via Brussel sowieso sneller. :)
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 20:54
door Meltrain
Bee schreef:Ja, EBS-ticket voor de Thalys en dan de trein die 4 minuten later vertrekt uit Oostende nemen en op dezelfde trein overstappen in Brussel-Zuid.
Wat is een EBS-ticket?
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 20:59
door benza
Elke belgische station...
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 21:44
door Nitein-Repart
benza schreef:Bedankt voor je antwoord Bee.
Het doortrekken van de trein naar Maastricht zou misschien een paar extra reizigers trekken. Al heb ik het gevoel dat Limburg niet zo veel belang met een relatie met Frankrijk heeft..maar meer met een goede verbinding naar Duitsland (Aachen).
Als een verbinding met Brussel al niet lukt, lukt een verbinding met Parijs al helemaal niet. Maastricht is in principe het Parijs van Limburg, maar qua internationale verbindingen zijn voiral Aachen en Hasselt belangrijk.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 00:33
door Bakpapier
Erno-BE schreef:Nee, aangezien je geen strakke uursdienst meer hebt tussen Oostende en Brussel en tevens een treinpaar minder tussen Oostende/Brugge/Gent en Leuven. Gewoon die Thalys afschaffen, veel makkelijker.
Ja maar dat mag niet omdat dat niet mag.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 00:48
door Zugführer
Dat mag niet omdat Vlaanderen dan geen eigen Thalys variant heeft en Wallonië wel *O*
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 07:33
door Nitein-Repart
Zucht, Vlaanderen heeft een frequentere bediening met Parijs (Antwerpen) dan Wallonie (Liege) en tevens is het ook nog een optie om ter compensatie de Thalyssen Duitsland-Parijs in Leuven te laten stoppen. Zo kun je de wafelijzers ook zien.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 07:49
door benza
Erno-BE schreef:benza schreef:Bedankt voor je antwoord Bee.
Het doortrekken van de trein naar Maastricht zou misschien een paar extra reizigers trekken. Al heb ik het gevoel dat Limburg niet zo veel belang met een relatie met Frankrijk heeft..maar meer met een goede verbinding naar Duitsland (Aachen).
Als een verbinding met Brussel al niet lukt, lukt een verbinding met Parijs al helemaal niet. Maastricht is in principe het Parijs van Limburg, maar qua internationale verbindingen zijn voiral Aachen en Hasselt belangrijk.
Denk jij dat het verbinding met Hasselt gaat lukken qua reizigersaantal? Ik ben niet een grote Limburg kenner maar ik twijfel. Ik heb een maand daar gewerkt en ik vind het regio -zeer- op Duitsland gefocust. In Maastricht en Geleen hoorde ik echt veel Duits op straat. En die zijn niet eens grenssteden zoals Kerkrade.
Nochtans denk ik veel dat een snel verbinding met Aachen kansrijk is. Nu duurt het 1h15.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 07:51
door benza
Zugführer schreef:Dat mag niet omdat Vlaanderen dan geen eigen Thalys variant heeft en Wallonië wel *O*
En de Thalys Parijs-Amsterdam dan ?!? Hij stopt in Brussels (volgens vlamingen het hoofstad van vlaanderen) en Antwerpen...hoezo geen Vlaams Thalys?
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 08:31
door Nitein-Repart
In Brussel spreekt men hoofdzakelijk Frans dus ik zie het niet als een Vlaamse stad.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 08:43
door benza
Ik ook niet. Maar het is wel de Hoofstad van Vlaanderen :D
Maar ja om topic te blijven is Antwerpen wel een 100% Vlaams stad. Dus ik zie ook niet waarom er moet nog een andere Vlaams Thalys.
Vlaanderen heeft ook goede trein verbindingen met Frankrijk vind ik. Elk uur een trein Lille-Kortrijk-Antwerpen/Oostende.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 09:00
door Suus
De hoofdstad van Vlaanderen (het Vlaams gewest/Vlaamse gemeenschap) is Brussel. Daar zetelt de Vlaamse regering en het meerendeel van haar ambtenaren.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 09:45
door Nitein-Repart
benza schreef:Ik ook niet. Maar het is wel de Hoofstad van Vlaanderen :D
Maar ja om topic te blijven is Antwerpen wel een 100% Vlaams stad. Dus ik zie ook niet waarom er moet nog een andere Vlaams Thalys.
Vlaanderen heeft ook goede trein verbindingen met Frankrijk vind ik. Elk uur een trein Lille-Kortrijk-Antwerpen/Oostende.
Mee eens, Antwerpen heeft een veel frequentere verbinding met Parijs dan Liège. Als je meer Vlaamse steden een verbinding met Parijs wilt geven behoort stoppen in Mechelen en Leuven ook tot de opties, al zal daar neit iedereen blij mee zijn.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 10:57
door huibf
Montecito08 schreef:Zou het niet beter zijn deze verbinding door te trekken naar Nederland in plaats van Frankrijk? Denk dat er best een markt is voor een directe trein Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge (- Oostende)...
Er zijn overigens dan wel kruisingsproblemen bij Antwerpen, die dan voor één treinpaar per dag overwonnen moeten worden...
Waarom naar de Randstad. Zullen we eens voor de verandering een trein inleggen naar het deel van Nederland waar het geld verdiend wordt...
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 11:18
door Frans F
Bee schreef:De hoofdstad van Vlaanderen (het Vlaams gewest/Vlaamse gemeenschap) is Brussel. Daar zetelt de Vlaamse regering en het meerendeel van haar ambtenaren.
Theoretisch klopt dat wel, maar in de praktijk is Brussel gewoon een franstalige stad. Je moet eens proberen op Brussel Zuid een broodje te kopen in het Nederlands, dan staan ze je aan te staren of je van een andere planeet komt.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 11:19
door Nitein-Repart
Beter zorgt men voor een betere overstap tussen de IC-G en de IC-B in Antwerpen, dan een directe trein.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 12:54
door waldo79
IC-G en IC-B? Vanuit Roosendaal heb je voor Belgische begrippen een mooie overstap op de trein naar Gent, Kortrijk.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 18:04
door Suus
De IC-B bestaat al een paar jaar niet meer. Dat was de Benelux, maar die gaat tot eind dit jaar als IC-Z door het leven.
Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per
Geplaatst: do 09 okt 2014, 20:30
door Vinny
Reiservaring van enige jaren geleden: We rijden als opgevoerde slak tussen Brussel en Antwerpen en te Antwerpen vermeldt de conducteur nog maar eens dat we nog steeds in België zijn. Het kleine meisje dat tegenover me zat zei: "Mais, est Belgique comme grand?" (Is België dan zo groot?). Ja we hadden nog steeds uitzicht op rode stoptreinen.
