Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Ook als de maximumsnelheid zoals beoogd uiteindelijk wordt verhoogd van 140 naar 160 tussen Eindhoven en Boxtel kan het misschien ook weer 1 á 2 minuten schelen. En wellicht net als Blaak niet alle IC's er laten stoppen.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Een stop kost meer dan 2 minuten. Halteertijd zal wel zo´n 2 minuten zijn maar je vergeet de tijd die nodig is om af te remmen en weer op te trekken.SuperGhost schreef:Ìk denk dat het resultaat ook netto positief kan uitpakken, aangezien een zeer groot deel van Eindhoven en een toch wel ruim deel van Veldhoven sneller af kunnen zijn met een station bij Acht. Die 2 minuten die een stop bij Acht kost zijn dan snel terug verdiend lijkt me.
De treinen uit Utrecht rijden allemaal door naar Venlo/Heerlen/Maastricht in de huidige plannen dus voor de knoop en de wachttijden maakt het weinig uit. Alleen de Intercity uit Den Haag gaat volgens de voorlopige plannen keren in Eindhoven. Maar dat is een HSL trein en voor een stop van zo'n trein moet er een grote reizigersvraag zijn dan voor een gewoon intercitystation.SuperGhost schreef:Hier is nog niet eens meegerekend dat de knoop in Eindhoven verdwijnt (als onderdeel van PHS) en de lange wachttijd in Eindhoven (vooral op Utrecht->Limburg/Venlo) verkort kan worden en een stop in Acht op die verbinding dus zonder extra reistijd kan zijn voor doorgaande reizigers ten opzichte van de huidige situatie.
Of het kost juist extra tijd vanwege de langere tijd die nodig is om op te trekkenEderveen schreef:Ook als de maximumsnelheid zoals beoogd uiteindelijk wordt verhoogd van 140 naar 160 tussen Eindhoven en Boxtel kan het misschien ook weer 1 á 2 minuten schelen. En wellicht net als Blaak niet alle IC's er laten stoppen.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Van die bijna 14 keer zo veel komt 40% met het vliegtuig om op een ander vliegtuig te stappen. Volgens de cijfers van Schiphol waren er in 2014 ruim 32 miljoen passagiers die de reis begonnen of eindigden op Schiphol. Verwacht wordt dat Eindhoven 6 miljoen passagiers per jaar gaat verwerken. Dat zou beteken dat de potentie voor het openbaar vervoer 18,75% (6/32) is van dat van Schiphol in 2014.Bee schreef:Schiphol heeft bijna 14 keer zoveel reizigers per jaar en is ook belangrijk in het internationale luchtvrachtverkeer. Eindhoven is dat niet en dat maakt dat Eindhoven Airport nog vrij lang meekan met de huidige vervoersmiddelen. Je moet de treinreizigers niet terroriseren met een intercitystop voor een beperkte doelgroep.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Hooguit 20% van de vliegers van Eindhoven Airport gaat gebruik maken van het OV zolang de trein niet in de vertrekhal aankomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
We praten hier over een luchthaven met 4 miljoen passagiers. Op de luchthavens van Neurenberg en Bremen, die beiden kleiner zijn, kan ik zonder problemen op een zaterdag om 6 uur vanuti het centrum zijn - dit werkt bij deze luchthaven niet, zo als we uit een ander topic weten.
Een luchthaven van deze grootte alleen met een busverbinding aan het OV aantesluiten lijkt me erg karig. Een station bij Acht onder de naam "Eindhoven Airport" met een automatische shuttleservice (zo als je die ergens bij Rotterdam hebt) naar het vliegveld lijkt mij een mooi compromis.
Een luchthaven van deze grootte alleen met een busverbinding aan het OV aantesluiten lijkt me erg karig. Een station bij Acht onder de naam "Eindhoven Airport" met een automatische shuttleservice (zo als je die ergens bij Rotterdam hebt) naar het vliegveld lijkt mij een mooi compromis.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Een halteertijd van 2 minuten lijkt me niet nodig. Op IC-stations als Delft, A'dam Amstel, Ede-Wageningen wordt ook niet met een halteertijd gewerkt (zelfde aankomsttijd als vertrektijd), waarom zou op zo'n station Acht er dan perse 2 minuten nodig zijn hiertussen? Ik denk dat je niet moet verwachten dat Acht meer reizigers zal trekken als Amstel of Delft (want dan zou Acht zoveel reizigers wegtrekken vanaf Eindhoven 'CS' dat Acht ongeveer even groot of zelfs groter wordt dan 'CS')Mr-W schreef:Een stop kost meer dan 2 minuten. Halteertijd zal wel zo´n 2 minuten zijn maar je vergeet de tijd die nodig is om af te remmen en weer op te trekken.SuperGhost schreef:Ìk denk dat het resultaat ook netto positief kan uitpakken, aangezien een zeer groot deel van Eindhoven en een toch wel ruim deel van Veldhoven sneller af kunnen zijn met een station bij Acht. Die 2 minuten die een stop bij Acht kost zijn dan snel terug verdiend lijkt me.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Je hebt het over Duitsland. Daar start het OV wat eerder op. En er moet natuurlijk wel voldoende reizigers vanuit het station vandaan komen om 6.00 uur om het zinnig te maken een bus te laten rijden. En heel veel treinen arriveren niet in Ehv voor 6.00 uur in het weekend dit betekent dat NS ook zijn Nachtnet op het vliegveld moet afstemmen. Dat vergt nogal een slag.baladid schreef:We praten hier over een luchthaven met 4 miljoen passagiers. Op de luchthavens van Neurenberg en Bremen, die beiden kleiner zijn, kan ik zonder problemen op een zaterdag om 6 uur vanuit het centrum zijn - dit werkt bij deze luchthaven niet, zo als we uit een ander topic weten.
.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Tsja, de NS en het nachtnet... :X
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Weer ontopic.
Wie zoekt op eindhoven.nl in de raadscomissiestukken op hermes zal de nieuwe bouwplannen vinden van de ov terminal.
Op het voorplein komt een parkeergarage met een busstationnetje met 3 halten.
Er komt ook een mc donalds en winkeltjes.
Start is medio 2016.
Wie zoekt op eindhoven.nl in de raadscomissiestukken op hermes zal de nieuwe bouwplannen vinden van de ov terminal.
Op het voorplein komt een parkeergarage met een busstationnetje met 3 halten.
Er komt ook een mc donalds en winkeltjes.
Start is medio 2016.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Er is nu een officieel nieuwsbericht met een plaatje!
Hier nog wat meer: https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2 ... rport.aspxDe provincie Noord-Brabant verleent Eindhoven Airport een subsidie van € 1,1 miljoen voor de bouw van een busterminal voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
De nieuwe overdekte terminal biedt meer ruimte en comfort voor de reizigers die met het openbaar vervoer van en naar de luchthaven reizen en kan een verdere groei van het aantal OV-reizigers opvangen.
Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Een goed bereikbare luchthaven is een belangrijke toegangspoort voor Brabant. We investeren als provincie daarom enerzijds in het verbeteren van de bereikbaarheid voor het autoverkeer vanaf de Anthony Fokkerweg, de A2 en de A58. Met dit nieuwe busstation wordt het voor reizigers ook aantrekkelijker om met het OV van en naar de luchthaven te reizen. De bouw van deze nieuwe en ruimere OV-terminal past daarmee binnen de ambitie die we als provincie hebben om de internationale bereikbaarheid van Brabant via meerdere vervoersmodaliteiten te verbeteren.”
De nieuwe (H)OV-terminal vervangt het huidige busperron op de luchthaven en wordt gebouwd op het huidige kort-parkeerterrein voor de luchthaven. Eindhoven Airport start in 2016 met de realisatie van het multifunctionele OV-terminal. Het busstation wordt gecombineerd met een multifunctioneel gebouw waarin ook het kort parkeren en horeca- en retailfuncties worden ondergebracht. Na de verwachte oplevering medio 2017 kan de nieuwe OV-vervoerder in de regio Zuidoost-Brabant gebruik maken van de (H)OV-terminal. Het beheer en onderhoud van de terminal is in handen van de luchthaven. De provincie Noord-Brabant verleent Eindhoven Airport een subsidie van € 1,1 miljoen voor de bouw van een busterminal voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Gaan ze nu al het regiobusverkeer verplaatsen naar Eindhoven Airport? Of is dit voor langeafstandsbussen (FlixBus e.d.)?
Wat is hier de meerwaarde van?
Wat is hier de meerwaarde van?
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Er is nu geen fatsoenlijke bushalte. Ik weet niet of je ooit op Eindhoven Airport bent geweest ?
Maar Eindhoven Airport is gek genoeg een van de belabberste halten in heel de SRE regio.
Er komt een nette bushalte met 3 havens. Er komt verder geen regiobusverkeer. Dus niets meer of minder zoals nu en in de nieuwe concessie.
Als er meer lange afstandsbussen komen dan kan dat maar dan stoppen ze niet meer bij het centraal station.... dat mag immers (terecht) niet.
Maar Eindhoven Airport is gek genoeg een van de belabberste halten in heel de SRE regio.
Er komt een nette bushalte met 3 havens. Er komt verder geen regiobusverkeer. Dus niets meer of minder zoals nu en in de nieuwe concessie.
Als er meer lange afstandsbussen komen dan kan dat maar dan stoppen ze niet meer bij het centraal station.... dat mag immers (terecht) niet.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Volgens mij mag een langeafstandsvervoerder wel op meerdere plekken in één stad stoppen, maar is alleen het reizen binnen een stad (terecht) niet toegestaan.
In Rotterdam stopt FlixBus ook op zowel het Zuidplein als bij station Lombardijen.
In Rotterdam stopt FlixBus ook op zowel het Zuidplein als bij station Lombardijen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Ik zelf ben er 1x geweest en ik was inderdaad verbaasd over de halte (and not in a good way). Dat was volgens mij twee jaar geleden.huibf schreef:Er is nu geen fatsoenlijke bushalte. Ik weet niet of je ooit op Eindhoven Airport bent geweest ?
Maar Eindhoven Airport is gek genoeg een van de belabberste halten in heel de SRE regio.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Dan is er niets veranderd.fogeltje schreef:Ik zelf ben er 1x geweest en ik was inderdaad verbaasd over de halte (and not in a good way). Dat was volgens mij twee jaar geleden.huibf schreef:Er is nu geen fatsoenlijke bushalte. Ik weet niet of je ooit op Eindhoven Airport bent geweest ?
Maar Eindhoven Airport is gek genoeg een van de belabberste halten in heel de SRE regio.
Je staat in de regen te verpieteren, vol in de wind met minimale reisinfo.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Ik ben benieuwd of er ook nog wat geld is om in het weekend 's ochtends op tijd met de bus op het vliegveld te komen.Wijkhoven schreef:De provincie Noord-Brabant verleent Eindhoven Airport een subsidie van € 1,1 miljoen voor de bouw van een busterminal voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Nu komt de eerste bus op zaterdag pas om 07:30 uur aan en op zondag pas om 08:30 uur.
Voor de eerste ochtendvlucht naar Londen (vertrek 08:00 uur) is dat veel te laat.
Doordeweeks komt de bus wel mooi al aan om 06:30 aan op het vliegveld.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Voor die ene reiziger lijkt me dat weggegooid geld. Die pakt maar een vlucht later of regelt alternatief vervoer. Dat geld kan beter gestoken worden in ritten met meer reizigers (al dan niet op andere lijnen). Maar die discussie is al tot in den treuren gevoerd.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Het zijn natuurlijk niet alleen reizigers voor wie OV-bereikbaarheid van belang is, er werken ook een heleboel mensen.
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Blijkbaar komen al deze mensen met de auto of fiets.JWM schreef:Het zijn natuurlijk niet alleen reizigers voor wie OV-bereikbaarheid van belang is, er werken ook een heleboel mensen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
De mensen die er werken komen er nu ook, die hebben blijkbaar niet zo de behoefte aan een OV-verbinding op zondagochtend wanneer er geen kiep in de bus zit. Ik zie liever dat ze dat geld stoppen in leefbaar houden van kernen waar OV compleet dreigt te verdwijnen (al dan niet alleen in het weekend).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Met dit soort argumenten kan je elke uitbreiding van OV-aanbod wel afschieten :')De mensen die er werken komen er nu ook,
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Nee want je hebt het hier specifiek over medewerkers. Deze werken er al. Als je nu vroege bussen laat rijden dan zijn er niet opeens extra medewerkers. Dat is wat anders dan aanbod uitbreiden op andere lijnen of door dorpen die nu geen goede verbinding hebben. Je mist ook het punt. Het geld wat je gaat steken in extra bussen op een vroege zondagochtend kan gewoon beter besteed worden. Elke euro kun je maar 1 keer uitgeven en aangezien in de OV-wereld steeds verder bezuinigd wordt, wil je dat die euro aan zoveel mogelijk mensen ten goede komt.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Nee, jij komt met het punt dat bussen op de vroege zondagochtend naar de luchthaven alleen een enkele reiziger bedienen terwijl er veel meer potentieel ligt. Financiering kan natuurlijk ook (deels) vanuit de luchthaven komen of uit andere potjes. OV is erg belangrijk wil het verder groeien. Niet alleen voor de bereikbaarheid maar ook om meer inkomsten te generen. Nu ben ik lokaal niet zo bekend, maar bijvoorbeeld parkeerplaatsen op loopafstand van de terminal zijn voor elke luchthaven een goudmijn. Die wil je liever niet gebruiken voor de medewerkers van Eddy's burgerbar o.i.d.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
Klopt, want zie zegt dat medewerkers die bussen gaan pakken? En zelfs met medewerkers blijft de bezetting marginaal. Dan kan Airport beter een shuttlebus regelen voor personeel die een rit vanaf station rijdt dusdanig dat de medewerkers op tijd kunnen beginnen op zondagochtend, een OV-busdienst inleggen is geld in de shredder gooien. Dat kan men beter in buurtbusprojecten steken om de leefbaarheid van het platteland een beetje op peil te houden bij wijze van spreken.
Als Eindhoven Airport het zelf betaalt dan kunnen ze wat mij betreft een trambaan aanleggen. Openbaar geld zie ik liever naar algemene verbeteringen gaan. Als EA nu 24 per uur dag zou draaien, dan zou het al een ander verhaal zijn.
Als Eindhoven Airport het zelf betaalt dan kunnen ze wat mij betreft een trambaan aanleggen. Openbaar geld zie ik liever naar algemene verbeteringen gaan. Als EA nu 24 per uur dag zou draaien, dan zou het al een ander verhaal zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten