Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 16:07
Laat ik dan maar beginnen met een begrip waarvan ik hoop dat het helpt om de discussie iets meer diepgang te geven en ook om de gemoederen wat te bedaren.
Voor OV-systemen kennen we het begrip 'gegeneraliseerde reistijd' wat een uitstekende maat is om de kwaliteit van een verbinding weer te geven.
Dit is opgebouwd uit een aantal bestanddelen waar je een weging aan toe kunt kennen:
(Verborgen) Wachttijd:
De gemiddelde verborgen wachttijd is de tijd dat je voor vertrek moet wachten, maar ook de verborgen wachttijd bij een lage frequentie: als je om 9:00 moet beginnen, maar je alleen om 9:05 of 8:35 kunt aankomen krijg je 25 minuten verborgen wachttijd). De gemiddelde verborgen wachttijd is in principe de helft van de cadans.
Reistijd in het voertuig: spreekt voor zich.
Overstaptijd: daadwerkelijke overstaptijd
Overstapweerstand. Een penalty toegewezen aan een overstap omdat een overstap negatief wordt beoordeeld. De waarde van deze weerstand verschilt per persoon, reismotief, frequentie van de overstap etc.
De combinatie van deze elementen met hun wegingsfactor zijn een maat voor de kwaliteit van een verbinding. Een voorbeeld:
Als je kunt kiezen tussen een directe kwartierdienst of een 8x per uur verbinding met overstap, met dezelfde daadwerkelijke reistijd gaat de gemiddelde (verborgen) wachttijd van 7,5 minuut naar 3,75 minuut. Dat betekent dus dat met een overstapweerstand van minder dan 3,75 minuut de verbinding met hoge frequentie en overstap te verkiezen is, terwijl met een hogere overstapweerstand juist de directe verbinding is te verkiezen.
Voor OV-systemen kennen we het begrip 'gegeneraliseerde reistijd' wat een uitstekende maat is om de kwaliteit van een verbinding weer te geven.
Dit is opgebouwd uit een aantal bestanddelen waar je een weging aan toe kunt kennen:
(Verborgen) Wachttijd:
De gemiddelde verborgen wachttijd is de tijd dat je voor vertrek moet wachten, maar ook de verborgen wachttijd bij een lage frequentie: als je om 9:00 moet beginnen, maar je alleen om 9:05 of 8:35 kunt aankomen krijg je 25 minuten verborgen wachttijd). De gemiddelde verborgen wachttijd is in principe de helft van de cadans.
Reistijd in het voertuig: spreekt voor zich.
Overstaptijd: daadwerkelijke overstaptijd
Overstapweerstand. Een penalty toegewezen aan een overstap omdat een overstap negatief wordt beoordeeld. De waarde van deze weerstand verschilt per persoon, reismotief, frequentie van de overstap etc.
De combinatie van deze elementen met hun wegingsfactor zijn een maat voor de kwaliteit van een verbinding. Een voorbeeld:
Als je kunt kiezen tussen een directe kwartierdienst of een 8x per uur verbinding met overstap, met dezelfde daadwerkelijke reistijd gaat de gemiddelde (verborgen) wachttijd van 7,5 minuut naar 3,75 minuut. Dat betekent dus dat met een overstapweerstand van minder dan 3,75 minuut de verbinding met hoge frequentie en overstap te verkiezen is, terwijl met een hogere overstapweerstand juist de directe verbinding is te verkiezen.