Ik wil nog wel een keer losgaan op je 50 'feiten':
1. Je moet (meestal € 7,50) betalen voor een kaart met € 0,00 saldo. Bij de supermarkt ga je toch ook niet betalen voor een leeg melkpak?
Je bent zelf in hogere volgnummers nogal vergelijkingen aan het maken dus ga ik ook doen! Een bankpas of een credit card kost ook geld en daar betaal je voor. Voor een leeg melkpak betaal je trouwens ook. En je papieren treinkaartje kostte natuurlijk ook gewoon geld, alleen zat dat bij de prijs inbegrepen. Dat maakt het hooguit een prijsverhoging, niets meer, niets minder.
2. Doordat je (iedere vijf jaar) moet betalen voor een lege kaart (een soort 'contributie' dus) en de ritprijs tussen de chipkaart en een los kaartje behoorlijk verschillen, kun je beter spreken over 'ledenprijs' (als je met de ov-chipkaart reist) en 'niet-ledenprijs' (als je met een (veel te duur) los kaartje reist). In feite bestaat OPENBAAR vervoer daardoor niet meer.
Het is geen contributie. En er is nog zeker een mogelijkheid om met een iets duurder kaartje te reizen. Wat is precies de reden dat het niet meer OPENBAAR is?
3. Op veel te weinig plekken kun je de kaart met contant geld (en dus redelijk anoniem) opwaarderen.
Jij gebruikt alleen maar overal en altijd contant geld? Waarom heb je deze problemen niet met bankpassen?
4. Bij sommige vervoerders kun je aan de balie je kaart met contant geld opwaarderen. De vervoerder vraagt hier wel vaak een toeslag voor.
GEEN ENKELE vervoerder vraagt hier een toeslag voor, tenzij dit in het afgelopen jaar veranderd is.
5. Het enige wat de "anonieme" kaart NIET is, is anoniem. Die kaart is enkel niet-persoonsgebonden. Ook als u uw saldo van deze kaart terug wilt hebben, dient u al uw privégegevens te verstrekken d.m.v. het invullen van een formulier.
Klopt, privacy en anonimiteit bestaan sowieso niet meer. Wat is precies je punt met betrekking tot de OVC?
6. Het minimumbedrag dat je kunt opladen is € 4,- of je kunt het saldo aanvullen tot vooraf vastgestelde bedragen (alleen mogelijk op treinstations). Je kunt dus niet even € 1,38 opladen (tenzij je saldo € 2,62 is en je deze bijvoorbeeld aavult tot € 4,-). Ook bestaat er GEEN mogelijkheid om het saldo (of een deel daarvan) voortijdig KOSTELOOS terug te laten storten op de bank-/girorekening waar het van afkomstig is, zonder dat je de kaart verplicht moet beëindigen. Met de chipknip op de bankpas is dit wel mogelijk.
Een strippenkaart had hetzelfde probleem.
7. Het is niet meer mogelijk om bij een oplaadpunt in Friesland een afgekocht reisrechtabonnement dat geldig is in Limburg te kopen. Bij de sterabonnementen oude stijl was dit wel mogelijk. Je kunt weliswaar wel thuis via internet een abonnement bestellen, waar je ook bent, maar krijgt daar geen advies over welk abonnement het meest geschikt is.
Een medewerker van een verkooppunt in Friesland kon je echt never nooit in de oude situatie een advies geven over abonnementen in Limburg. Dat is niet veranderd. Als je via internet een abonnement wil aanschaffen kan je je laten informeren door de klantenservice van de vervoerder. Ook hier is niets veranderd ten opzicht van de oude situatie.
8. Chipkaarten zijn slechts maximaal vijf jaar geldig, waarna je weer een nieuwe kaart moet KOPEN á € 7,50 per stuk. Als je de kaart verliest of hij gaat defect door onzorgvuldig handelen, betaal je zelfs
€ 11,-! Het zou beter zijn als de kaarten wel een ingangsdatum hebben, maar geen einddatum en dat er vijf jaar garantie wordt gegeven. Gaat de kaart binnen vijf jaar -bij normaal gebruik (indien verstrekker aangeeft dat er geen sprake is van normaal gebruik, dient de verstrekker dit aantoonbaar te maken)- stuk, wordt hij GRATIS vervangen. Raakt de kaart na vijf jaar defect, is er geen garantie meer en dien je een nieuwe kaart aan te schaffen.
Ik krijg iedere 5 jaar automagisch een nieuwe kaart en bij defecten werd hij kostenloos vervangen. Heb je hier een bron voor?
9. Bij defect gaan vóór de verloopdatum reist u enige tijd óf volledig op eigen kosten óf middels een tijdelijk product op een niet-persoonsgeboden kaart, die u á € 7,50 wel zelf dient aan te schaffen. Hier komen de kosten voor het vervangen van de kaart (zie punt

nog bij!
Word je niet moe van jezelf herhalen?
10. Het is (nog) niet mogelijk om met meer dan één persoon op één (groeps)kaart te reizen. Bij (grotere) groepen vertraagd hierdoor de in- en uitstaptijd.
De meermanskaart voor de trein is al enkele decennia geleden afgeschaft, daarnaast is er voor de trein nu het groepsretour waarbij er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van de OVC en voor zo weinig geld dat ik me wel eens afvraag of het uitkan. Dit is dus juist nu beter dan vroeger, het is echt een pak goedkoper dan de oude zomertour.
11. Reis- en (in geval van een persoonlijke kaart) persoonsgegevens blijven onnodig lang bewaard, te weten: 3 maanden. Het is totaal niet belangrijk wie er wanneer reist, het is voor de vervoerders alleen belangrijk om te meten hoeveel personen er per reis meegaan. Het bewaren van overige gegevens doet totaal NIET ter zake.
Het is een eis van de overheid dat dit soort gegevens bewaard blijven gedurende die periode. Antiterrorismemaatregelen. Ik ben het er niet mee eens maar je kan het TLS of de OVC niet in de schoenen schuiven. Tevens vraag ik me af of 3 maanden wel zo lang is. Veel interessanter is dan ook de vraag of de overheid iets doet met deze gegevens.
12. De uitstaptijd wordt vertraagd, zeker bij personen die hun kaart pas gaan zoeken op het moment dat ze voor de deuren staan om het voertuig of station te verlaten.
Dat is nu ondertussen wel voorbij, mensen zijn er aan gewend en het gaat allemaal snel.
13. De meeste ritten zijn duurder geworden. Sommige ritten zelfs meer dan 20 %.
En in Rotterdam is de gemiddelde rit 17,8% goedkoper geworden. Tevens is de prijsstijging democratisch goedgekeurd.
14. Op lijnen die door twee vervoerders gereden wordt (bijvoorbeeld 195/295 (Arriva en Connexxion)), kun je niet alle beschikbare abonnementen gebruiken omdat sommige abonnementen vervoerdergebonden zijn en dus bij één specifieke vervoerder gebruikt kunnen worden, waardoor de maandelijkse reiskosten ten opzichte van reizigers die wel van alle abonnementen gebruik kunnen maken fors hoger uit kunnen vallen.
Is dit niet al opgelost?
15. Kaartlezers geven regelmatig de verkeerde halte aan, waardoor je teveel voor de rit betaalt.
Bron? Statistieken?
16. Kaartlezers vallen regelmatig uit, waardoor je niet kunt uitchecken. Dit zorgt voor een hoop gedoe om het teveel betaalde geld terug te vragen.
Bron? Statistieken?
17. Als je te dicht in de buurt van een kaartlezer staat, kan het voorkomen dat je jezelf -zonder dat je het doorhebt- in- of uitcheckt. Dit vergroot de kans op een boete bij controle of op een onjuiste transactie.
Is dit ooit echt gebeurd? :D Dan ben je namelijk best wel een downie.
18. Restitutie aanvragen is bureaucratisch en gaat vaak heel moeizaam, waardoor men het maar laat om restitutie aan te vragen. Dit zorgt voor een extra, maar wel ONTERECHTE winst van ca. € 30 miljoen per jaar voor de vervoerders.
Wat bedoel je met restitutie hier?
19. Bij het aanvragen van restitutie voor een onterechte transactie, worden reizigers als criminelen behandeld: ze zijn schuldig aan fraude (het verzoek tot restitueren is onterecht), tenzij het tegendeel bewezen is. Dit kan beter andersom geregeld worden: bij een verzoek tot restitutie direct overgaan tot uitbetalen van het gevraagde bedrag en dit achteraf onderzoeken. Als het verzoek terecht is, is er niets aan de hand. Als het verzoek ten onrechte is gedaan, wordt de kaart geblokkeerd en pas weer gedeblokkeerd als het ten onrechte gerestitueerde bedrag, vermeerderd met een boete is voldaan.
Dit is toch al lang omgedraaid?
20. Automatisch opladen (AO) laadt op de verkeerde momenten op. AO laadt namelijk direct op als uw saldo onder € 0,00 komt (dus ook na inchecken!!). Stel u hebt AO en € 5,- saldo. U bent van plan om een treinreis te maken dat € 6,- kost. U komt dus € 1,- tekort, maar u weet dat u AO hebt, dus u verwacht dat er € 10,- wordt bijgeschreven. Echter, het volgende gebeurt: u checkt in, waardoor er € 20,- wordt afgeschreven. Uw nieuwe saldo wordt daardoor € 15,- negatief. AO wordt actief en laadt € 10,- op uw kaart, waardoor uw saldo € 5,- negatief wordt. Dat is nog steeds te weinig, dus AO laadt nogmaals € 10,- op, waardoor uw saldo € 5,- positief wordt. Op uw eindbestemming checkt u uit en wordt het niet verreisde deel (€ 14,-) teruggestort. Uw saldo is dan dus € 19,-. Op de terugweg checkt u weer in en wordt er weer € 20,- afgeschreven. Uw nieuwe saldo wordt daardoor € 1,- negatief. Hierdoor wordt AO weer actief en wordt er wederom € 10,- opgeladen, waardoor het saldo € 9,- positief is. Bij uitchecken wordt er weer € 14,- bijgeschreven en is het saldo op de kaart € 23,-. Er is dus als het ware € 20,- onnodig opgeladen!
Euh, ja, niemand luistert naar zoiets omdat niemand care heeft dat er een tientje extra geld wordt afgeschreven, helemaal de mensen met automatisch opladen niet want die hebben dat niet voor niets. Tevens is het een bijna onleesbaar stuk woordenkots.
21. Saldo overboeken van de ene kaart naar de andere kaart of naar een bankrekening kost € 2,50 'administratiekosten' als je dit laat doen aan de balie van een ov-bedrijf.
Ik dacht dat het onmogelijk was om dit te kunnen doen? En service kost geld ja. Ga je ook zo los op treintarief/maakloon?
22. Een barstje of scheurtje in de chipkaart in de buurt van de chip betekent vaak dat de chip beschadigd is en de chipkaart daardoor niet meer gebruikt kan worden.
In ander nieuws: Water is nat. Tevens klok/klepel want het gaat in 90% van de gevallen niet om de chip maar om de antenne die om de chip heen zit. Portemonneesyndroom; Het knoopje van het geldvakje drukt erop en breekt de antenne. So what, dingen gaan stuk, het is geavanceerde kleine elektronica.
23. Voor reizen per trein, moet de kaart eerst geactiveerd worden.
Dit is al jaren niet meer zo. Reizen op saldo wordt standaard meegeleverd.
24. Voor ritten met de trein moet er minimaal € 10,- (lees: € 6,- omdat je € 4,- negatief kunt staan) op de kaart staan als je een NS-abonnement hebt en minimaal € 20,- (lees: € 16,- omdat je € 4,- negatief kunt staan) als je GEEN NS-abonnement hebt. Ook voor ritten met Arriva Qliners 315, 325 en 335 dient er minimaal € 10,- saldo (lees: € 6,- omdat je € 4,- negatief kunt staan) op je kaart te staan. Dit is DOOD geld, want je hebt het wel nodig, maar je kunt er niets mee.
Dat heeft niets met de OVC te maken maar is een probleem van de vervoerders.
25. Je kunt niet zomaar een keertje 1e klas gaan reizen als je een 2e klas-product op je kaart hebt staan en vice versa. Je moet dat eerst bij een kaartautomaat omwisselen en later weer terugzetten.
Euh ja. Als je een ouderwets 2e klas zichtabonnement hebt kan je ook niet zomaar 1e klas gaan reizen, daar moet je ook eerst een overgangsbewijs bij een kaartautomaat voor halen en dat was heel wat ingewikkelder op het apparaat dan een klassewissel, tevens hoef je verder niets af te rekenen. De nieuwe situatie is dus veel makkelijker.
26. Bij een 'automatisme' kan de vraag oprijzen: "Heb ik eigenlijk wel ingecheckt?" Dat is alleen door de conducteur te controleren. Bij een papieren kaartje heb je tenminste nog een tastbaar bewijs in de vorm van het papieren kaartje.
Onderbuikgevoel, geen enkele geldig argument. Als je van de WC afkomt denk je ook niet 'heb ik mijn kont wel afgeveegd?' dat zijn dingen die je gewoon doet. Poortjes lossen dit probleem trouwens op.
27. Tussen inchecken en uitchecken (of vice versa) bij dezelfde paal of hetzelfde poortje voor reizen met de trein dient minimaal 1,5 minuut tijd te zitten. Als je dus per ongeluk in- of uitcheckt, moet je minimaal 1,5 minuut wachten, waardoor je de kans loopt dat je de trein mist. Wel kun je direct in- of uitchecken bij een andere paal of poortje, maar ja, als die aan de andere kant van het station staat...
1 minuut en er staan bijna altijd twee paaltjes bij elkaar. Tevens is dit bij de poortjes geen probleem meer.
28. Als je iemand wil uitzwaaien op een (trein)station met poortjes, heb je zelf ook een ov-chipkaart nodig, eventueel met een hoog verplicht minimumsaldo (zie punt 24). Bovendien moet je binnen één uur weer uitgecheckt zijn, anders ben je het opstaptarief kwijt! Even rustig een hapje eten met je aankomende of vertrekkende vriend/kennis/familielid is er dus niet bij!
De stations waar je iemand wil uitzwaaien kan je niet parkeren en blijft het uitzwaaien dus bij de Kiss&Ride beperkt, bij de overige plekken waar het wel kan zoals in Schubbekutteveen, staan geen poortjes.
29. Bij overstappen van de ene vervoerder naar de andere vervoerder (geldt vooral bij in- en uitchecken op station/perron), ben je meer tijd kwijt, waardoor de kans bestaat dat je je aansluiting mist.
Single-check-in wordt hard aan gewerkt.
30. Als je een dalabonnement op je kaart hebt staan en je stapt binnen 35 minuten over van bus op trein, wordt het abonnement NIET aangesproken en reis je dus NIET met de voor jou geldende dalkorting!
Bron? Is dit niet al lang opgelost? Ik heb er in ieder geval geen last van. Wat voor dalabonnement gaat het hier om en wat is het probleem precies?
31. Er is geen overkoepelende organisatie waar je naartoe kunt gaan met persoonlijke vragen en/of klachten. Je zou denken dat Translink Systems (TLS) de overkoepelende organisatie is, maar die verwijst door naar de vervoerder en de betreffende vervoerder verwijst weer terug naar TLS.
Deze problemen zijn ook al lang opgelost.
32. Is er iets misgegaan met een transactie van de ov-chipkaart tijdens een rit, dien je zelf uit te zoeken bij welke vervoerder dat was om vervolgens daar je klacht in te dienen. Bij papieren kaartjes en de strippenkaart, is het direct duidelijk als er iets mis gaat bij het afstempelen.
Hoezo is het direct duidelijk als er bij een papieren kaartje iets misgaat? En acht je de reiziger echt zo mentaal geretardeerd dat ze niet weten met welke vervoerder ze reizen?
33. Op stations met poortjes kunnen de poortjes te langzaam open gaan, waardoor je je aansluiting mist of te snel weer dicht gaan, waardoor je vast komt te zitten.
Vast komt te zitten? :D Je doelt op die 2 mensen per jaar die tussen de poortjes komen neem ik aan? Volgens mij hebben ze daar na de ophef vorig jaar wat aan gedaan. En verder is het een beetje kul want het kost hooguit een seconde extra áls het dat al is.
34. Op stations met poortjes kan, vooral tijdens de drukke spitsperiode, een trechtereffect ontstaan: hordes mensen proberen zich door slechts enkele beschikbare poortjes te worstelen, met verdrukkingsgevaar tot gevolg, zeker als een calamiteit zich voordoet.
Ja, dat hebben we al heel vaak zien gebeuren tijdens de gigantische drukte op Amsterdam Centraal. Heizeldrama was er niets bij.
35. De kaart is onvriendelijk in het gebruik van mensen met een beperking (zoals blinden en slechtzienden). Er is weliswaar een speciale regeling hiervoor, maar die is vaak oneerlijk tegenover mensen zonder beperking (zoals goedkoper kunnen reizen).
Wie was ook weer die slechtziende forummer, VIRM geloof ik? Klopt dit? Als je een handicap hebt is alles moeilijker, een OVC is misschien nog wel makkelijker icm reizen op saldo dan het oude systeem waarbij iemand die niet kan zien bij een beeldscherm een kaartje moet gaan kopen.
36. Je kunt alleen leeftijdskorting krijgen als je AL je privégegevens inlevert (door een persoonlijke ov-chipkaart aan te vragen). Anoniem is dit (nog) niet mogelijk. Bij papieren vervoersbewijzen kan de conducteur of chauffeur -bij twijfel- naar een legitimatiebewijs vragen. Deze gegevens worden vervolgens NERGENS opgeslagen, wat bij de ov-chipkaart wel het geval is.
Dit was voor de OVC ook zo met je 60+ pas dus ik snap niet waarom het nu wel een probleem is.
37. Je weet de ritprijs pas definitief als je uitgecheckt bent. Bij papieren kaartjes weet je dat direct na aanschaffen.
Ik weet van 9 van de 10 reizen die ik maak vooraf wat het kost, enkeltje Zwolle-Oss? 34 euro in de spits. Verder: NOU EN. Met de strippenkaart wist je dat ook echt niet, je zat daar met een starttarief en een strippentarief en wat het kost wist niemand.
38. De gegevens op je account op
http://www.ov-chipkaart.nl zijn niet 'real time'. Daar gaat eerst een of enkele nacht(en) overheen. Dit kan lastig zijn als ritprijzen direct gedeclareerd dienen te worden.
Ook al ben ik het met je eens dat het real time zou moeten zijn, het is echt niet zo dat het een probleem is als het direct gedeclareerd moet worden, via 9292.nl zoekt de afdeling financiën uit wat de kostprijs is en die krijg je vergoed. Zelfs zonder korting ook al reis je met.
39. De informatie op de kaartlezers (in bussen en trams) blijft te kort staan, waardoor men niet voldoende tijd krijgt om de gegevens op juistheid te controleren.
Wil je doorstroming of wil je een opstopping creëren?
40. Bij zonnig weer zijn, door het inschijnen van de zon, de gegevens op de schermpjes van kaartlezers op onoverdekte perrons niet goed (zeg maar rustig NIET) leesbaar, waardoor je de gegevens niet kunt controleren.
Ik herken dit maar deels, bij vervoerders die niet NS zijn maar zo erg als jij het schetst is het absoluut niet.
41. Bij de meeste vervoerders geven de kaartlezers niet aan bij welke halte de bus of tram zich bevindt. Hierdoor is niet te controleren of de gegevens wel juist zijn, waardoor je niet weet of je wel het juiste bedrag betaalt.
Hollandse zuinigheid to the max natuurlijk, die 2 cent is superbelangrijk :')
42. De kaarten met een MiFare Classic-chip zijn eenvoudig te kraken, waardoor goedwillenden op den duur meer voor hun reis moeten gaan betalen.
Terminologie is moeilijk maar euh, het werkt iets anders, de technologie is gekraakt en je manipuleert gegevens op je eigen kaart. Tevens worden kaarten meet MiFare-Classic niet meer uitgegeven en zijn ze over een jaar ongeveer allemaal uit roulatie dus het probleem is opgelost.
43. Om de ov-chipkaart te kunnen in- en uitchecken zijn paaltjes of poortjes nodig. Deze paaltjes en poortjes verbruiken 24 uur per dag, 7 dagen per week stroom. Stroomverbruik, of dit nou groen of grijs is, betekent toename van CO2-uitstoot. Daarnaast dienen de paaltjes en poortjes ook onderhouden te worden. Ook dit kost geld. Ook moeten automaten blijven bestaan, want er zijn altijd reizigers die geen automatisch opladen (willen) hebben.
Papier daarentegen kost nul CO2-uitstoot :')
Het is niet (geheel) onwaar maar echt een argument waar iedere zinnige persoon zijn eikel mee droogveegt.
44. De ov-chipkaarten bestaan uit twee delen plastic, een laagje lijm om de plasticdelen bij elkaar te houden en chiptechnologie. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de ov-chipkaart na de verloopdatum NIET weggegooid mag worden bij het restafval, maar verwerkt moet worden als Klein Chemisch Afval. Aangezien vrijwel niemand dit zal gaan doen, is de ov-chipkaart milieuONvriendelijker dan een papieren kaartje, die je na gebruik bij het oud papier kan deponeren.
De OVC mag gewoon in de vuilnisbak en is géén KCA. Als je niets weet van technologie, blaat er dan ook niet over. Lijm kan tegenwoordig biodegradeble van mais gemaakt worden om maar een voorbeeld te noemen.
45. Men wordt gedwongen om de kaart te gebruiken of een veel te duur los kaartje te kopen of anders met de auto of de fiets te reizen.
Vroeger werden mensen gedwongen om een papieren kaartje te kopen. Nou jah, jij niet want je bent een notoire zwartrijder maartoch.
46. Je privacy tijdens je reis is niet gewaarborgd: medereizigers kunnen bij in- en vooral bij uitchecken zien hoeveel de reis heeft gekost die je hebt gemaakt en hoeveel saldo er nog op je kaart staat.
Bij inchecken bij NS is de prijs niet meer zichtbaar, bij uitchecken zei je net eerder nog dat de prijs niet lang genoeg zichtbaar was. De nu gehanteerde tijden van zichtbaarheid zijn trouwens ingevoerd na onderzoek onder consumenten.
47. Zwart- en grijsrijden zou met de ov-chipkaart uitgebannen worden omdat het onmogelijk zou zijn om zwart- of grijs te rijden, maar het is juist veel makkelijker geworden.
Bron? Statistieken? Ik ben heel benieuwd waarom je het tegenovergestelde beweert van de NS, GVB, RET en HTM.
48. Korting blijkt lang niet altijd korting te zijn. Vooral als er met meer dan één vervoerder gereisd wordt, waarbij er van de ene vervoerder een kortingsproduct op de kaart staat en bij de andere vervoerder niet.
Dat heeft een hele andere reden. Tegelijkertijd met de invoering van de OVC kregen vervoerders zelf de mogelijkheid om lokale of regionale kortingsproducten aan te bieden, dat was daarvoor slechts zeer beperkt of soms zelfs niet mogelijk.
49. Vervoerders kunnen, zonder dat de reizigers dat merken, onjuiste prijsverhogingen doorvoeren. Zoals in dit document en op deze blog te lezen is.
Nee, dat kunnen ze niet.
50. Als je een grensoverschrijdende reis maakt, dien je een los kaartje te kopen omdat er over de grens nauwelijks kaartlezers zijn. Maar het is onmogelijk om zonder ov-chipkaart een station op te komen dat met poortjes afgesloten is of gaat worden.
Ook hier is een oplossing voor gevonden, misschien geen hele goede vooralsnog maar er is er wel een.