Pagina 2 van 11
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: ma 30 nov 2015, 22:38
door Somoht
Als je die kaarten gratis maakt zal TLS linkom of rechtsom nog steeds dat geld innen maar kan je het indirect gaan betalen per transactie.... TLS zelf is gewoon een te duur bureaucratisch moloch waar we helaas voorlopig niet vanaf komen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: do 03 dec 2015, 18:12
door Zabe
@bee:klopt, er zijn ook andere voorbelden met duurdere OVC.
Qua klantsonvriendelijken vind wel het slechtst voorbeld; nochtans die ik ken.
1. U moet verplicht uitchecken, ook met een geldig afgekochte abonnement. Dat gebeurt in de trein nergens anders in Europa. Dat betekent helaas in de rij staan bij sommige stations zoals amersfoort en zaandam.
2. U kunt niet betalen met internet. Kaarten met morting zijn niet online beschikbaar, alleen het duurste soort.
3. Bijnabonnementen hoort verplicht onbepaalde tijd, en wordt elke maand of jaar verlengd zonder toestemming. Als u wilt annuleren moet je bellen (waarom niet per internet?)"
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: do 03 dec 2015, 18:26
door Suus
Stilzwijgende verlenging is toegestaan volgens de wet en na de initiële contractperiode mag je per maand opzeggen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: do 03 dec 2015, 19:53
door Zabe
Ik zeg niet dat het tegen de wet is. Ik vind het alleen maar jammer dat je geen andere keuzen heeft.
De voorwarden zijn bijzonder onklantvriendelijk.
Voor een jaar daluren korting kaart bijvoorbeld:
- je mag niet opzeggen de eerste 10 maanden. Het heeft geen zin om te bellen.
- je mag ook niet opzeggen de laatse maand. Het is al te laat.
- je moet dus opzeggen het 11elfde maand, dus een reminder in je calendar ergens zetten.
- je moet het per telefoon doen, met een medewerker die probeert het toch te verlengen in plaats van gewoon te annuleren.
Over het laatste punt trouwens: ik dacht dat de wet zegt dat als je kan per internet een abonnement kopen; je moet het ook per internet kunnen annuleren. Of heb ik dat gedroomd? :) misschien is het Europees recht.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: do 03 dec 2015, 20:26
door Suus
Je bent niet verplicht een abonnement te kopen als de voorwaarden je niet bevallen natuurlijk...
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: do 03 dec 2015, 20:41
door Tochjo
Zabe schreef:je mag ook niet opzeggen de laatse maand. Het is al te laat.
Er geldt een opzegtermijn van twee weken. In het begin van de laatste maand opzeggen is dus mogelijk.
Zabe schreef:je moet dus opzeggen het 11elfde maand, dus een reminder in je calendar ergens zetten.
NS stuurt vier tot zes weken voor de verlenging een aankondiging van de verlenging. Dat geeft dus een herinnering en nog genoeg tijd om het op te zeggen. Merk op dat na een jaar doorlopende abonnementen maandelijks opzegbaar zijn. Ben je net te laat, dan betaal je dus één maand extra. Voor iemand met Dal Voordeel komt dat neer op 4,17 euro. De 50 euro worden wel geïncasseerd, maar het grootste deel wordt weer gerestitueerd als de beëindiging voltooid is.
Zabe schreef:je moet het per telefoon doen, met een medewerker die probeert het toch te verlengen in plaats van gewoon te annuleren.
NS biedt ook manieren om een abonnement online op te zeggen, bijvoorbeeld per chat, mailcontact per contactformulier, Twitter of Facebook. In voorkomende gevallen kan een moderator van het forum ook helpen. Zie
deze pagina voor de verschillende contactmogelijkheden.
Zabe schreef:Over het laatste punt trouwens: ik dacht dat de wet zegt dat als je kan per internet een abonnement kopen; je moet het ook per internet kunnen annuleren.
Dat klopt, maar dat kan dus ook.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: do 03 dec 2015, 20:43
door Zabe
NS heeft toch een monopolie op trein reizen :)
En ik ben ook tevreden met het product zelf.
Gewoon jammer dat een overheid-gecontroleerd bedrijf gedraagt zich zoals een NLenergie of MediaMarkt qua klantvriendelikheid...
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: do 03 dec 2015, 20:44
door Zabe
@tochjo: ik wist niet dat het per chat/mail kon; bedankt.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: vr 04 dec 2015, 23:26
door Tristan
Bee schreef:Ik heb de betreffende aflevering niet gezien, maar het zal zeker niet de meest klantonvriendelijke zijn. En zelfs het duurste durf ik nog wel te betwijfelen.
Op sommige punten is de ov-chipkaart minder slecht dan de ov-kaarten in het buitenland. Bijvoorbeeld op het gebied van saldo terugvragen aan de balie. Hier kost dat € 2,50, in Stockholm € 5,30 en in Lissabon, Porto en Bilbao is het zelfs helemaal niet mogelijk.
Maar als je overall kijkt (aanschaf-/verlengingskosten, vervangingskosten, geldigheidsduur en kosten voor saldo terugvragen), is de Nederlandse kaart de allerslechtste van Europa.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: za 05 dec 2015, 21:32
door Z2N
Persoonlijk vind ik het niet hoeven nadenken over het halen van een kaartje bij het reizen tegen alle gegeven nadelen opwegen, ik kan gewoon aankomen, inchecken, en reizen. Dat lukt mij verder nergens. En verder ben je volgens mij gewoon onwetend. :Y
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: za 05 dec 2015, 22:03
door Zabe
Z2N schreef:Persoonlijk vind ik het niet hoeven nadenken over het halen van een kaartje bij het reizen tegen alle gegeven nadelen opwegen, ik kan gewoon aankomen, inchecken, en reizen. Dat lukt mij verder nergens. En verder ben je volgens mij gewoon onwetend. :Y
Ja inderdaad. Zeker voor de bus is het een winst.
Alleen maar het vreselijke uitchecken met een abonnement zou ik liever kwijt zien. Of ten minste meer palen, op sommige stations moet je altijd in de rij staan (zaandam, amersfoort)
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: za 05 dec 2015, 23:31
door Suus
De paaltjes op station Boskoop zijn waarschijnlijk ergens in de loop van woensdagmiddag defect gegaan, aangezien een check-uit rond half vier 's middags nooit in Mijn NS zichtbaar is geworden, de restitutie daarvoor heb ik overigens vrijdagochtend ingediend en die is zaterdagochtend al goedgekeurd.
Donderdagochtend waren de paaltjes op het station ook zichtbaar buiten dienst als in dat de rode lampjes branden. Nog voor het middaguur heeft NS echter twee verplaatsbare palen op het station geplaatst. De paaltjes op het perron werken nog steeds wisselend wel/niet maar de verplaatsbare palen staan er gelukkig nog :)
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: zo 06 dec 2015, 22:48
door ODRAIL
Kunnen die palen dan niet of afstand aan of uitgezet worden (bij de RET is dit wel het geval, zowel met palen als met poortjes)?
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: zo 06 dec 2015, 22:54
door Suus
Ik heb vernomen dat er in de buurt van het station een kabel voor telecommunicatie is doorboord door een klusbedrijf. De gehele straat waar het station ligt heeft vanaf woensdagmiddag geen telefonie en soms ook geen internet gehad. Of het al helemaal verholpen is weet ik niet, mijn eerdere ervaringen met doorboorde kabels is dat KPN er verbazingwekkend lang over kan doen het op te lossen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 10:52
door ODRAIL
Oké ... dan maakt het niet meer uit of de paaltjes op afstand bediend kunnen worden of niet.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:19
door Globetrotter
Hebben jullie allemaal
de petitie tegen de hoge aanschafkosten e.d van de ov- chipkaart ondertekend?
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:21
door JWM
Nee, flauwekul petitie. Investeer liever in efficiency en klanttevredenheid bij TLS.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:57
door Tristan
Iedere cent die extra in TLS gestoken wordt, zal in de zakken van de directie van dat corrupte bedrijf verdwijnen, dus dat heeft geen zin. :neg:
Vanzelfsprekend heb ik die petitie van Consusmentenbond en Rover getekend. Eigenlijk al direct nadat hij werd geopend. Vanmorgen stond de teller nog op zo'n 27.000. Nu, op de slotdag dat hij opengesteld is, staat hij op 69.611. Zeer waarschijnlijk gaat de 70.000 wel gehaald worden :pos:
Één ding is in elk geval zeker: TLS kan niet meer zeggen dat 'slechts een klein deel' ontevreden is, want het tegendeel is waar.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: di 08 dec 2015, 20:03
door Post
Dat ligt aan je definitie van een klein deel. Want hoeveel chipkaarten zijn er in Nederland?
Per week reizen ruim 2,8 miljoen mensen met hun OV-chipkaart. Volgens Translink
https://www.translink.nl/nl-NL/Persinfo ... en-cijfers
Dus 70.000 mensen van de 2,8 miljoen. Ik zou dat een klein deel noemen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: di 08 dec 2015, 20:50
door Tristan
Niet iedereen die de petitie wel steunt, zal hem ook ondertekenen. Bijvoorbeeld als men denkt dat het geen nut heeft om hem te ondertekenen.
Maar als je zo gaat redeneren zoals jij doet, kun je wel iedere petitie over ieder willekeurig onderwerp onderuithalen. Politiek-Den Haag heeft niet voor niets een grens getrokken bij 40.000 geldige handtekeningen om een onderwerp op de politieke agenda te zetten.
Met andere woorden: als een petitie meer dan 40.000 geldige handtekeningen heeft, kun je er gemakshalve van uitgaan dat 'een aanzienlijk deel' de petitie ondersteund.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: di 08 dec 2015, 23:13
door Vinny
Ik vind het vooral jammer dat de OV chipkaart het reizen voor incidentele reizigers duurder en lastiger heeft gemaakt. Dat had niet hoeven gebeuren als daar bij voorbaat betere uitgangsvoorwaarden voor waren gesteld, met de verplichting van de overheid jegens de vervoerders om zich daaraan te houden voordat het oude papieren kaartsysteem zou worden "uitgezet".
Ik heb zelf een abonnement van de NS, en voor mij persoonlijk is treinreizen goedkoper en makkelijker geworden en de chipkaart kost me dus ook nog eens geen (extra) geld, dat zit bij het abonnement inbegrepen. Mij zul je de petitie dus niet zien tekenen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: wo 09 dec 2015, 10:28
door Suus
Vandaag een e-mail gekregen van NS Extra dat ze gemerkt hebben dat ik niet heb uitgecheckt op 2 december. Tot zover het nut van deze e-mail, want de e-mail bevat een link naar een formulier om compensatie aan te vragen maar daar moet je alle gegevens uit de mail in overtypen...
Handige herinnering, maar dit regelen in Mijn NS gaat sneller.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: wo 09 dec 2015, 10:36
door webguy
Ah, nog steeds niet gefixt.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: wo 09 dec 2015, 21:29
door ODRAIL
Bee schreef:Vandaag een e-mail gekregen van NS Extra dat ze gemerkt hebben dat ik niet heb uitgecheckt op 2 december. Tot zover het nut van deze e-mail, want de e-mail bevat een link naar een formulier om compensatie aan te vragen maar daar moet je alle gegevens uit de mail in overtypen...
Handige herinnering, maar dit regelen in Mijn NS gaat sneller.
Als je de bovenstaande melding op het NS serviceforum doet heb je kans dat het opgelost wordt

. I.p.v. hier te klagen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #15
Geplaatst: wo 09 dec 2015, 23:50
door waldo79
Ik vind dat forum niet erg prettig...als ik iets gedaan wil hebben wat niet in 'Mijn NS' kan is de klantenservice vaak een betere optie.