Zoals jullie weten ben ik anti-overstap en anti 'deze IC stopt ook in Lutjebroek'. Ik zie zelf dus meer in zoveel mogelijk verbindingen aanbieden, ook al zijn de individuele verbindingen dan minder frequent. Als je echt op een bepaald tijdstip ergens moet zijn, dan kun je alsnog kiezen voor een overstap, maar mensen worden dan iig niet gedwongen om over te stappen. Werknemers met flexibele begintijden kunnen dan b.v. kiezen om iets eerder/later te beginnen met werken zodat ze comfortabel hun rechtstreekse trein kunnen pakken, en mensen die b.v. om X uur op school moeten zijn kunnen dan alsnog kiezen voor de verbinding met overstap.
Zoals in de andere draad bediscussiëerd zou ik ook graag een reservering zien voor een verbinding Almere - Bijlmer Arena - Utrecht. Deze relatie mis ik in jullie plannen. Dan zijn er namelijk minder treinen op almere-hilversum nodig. Eventueel zou je zelfs die hele verbinding kunnen laten vervallen, en laten overstappen op Weesp (ondanks dat ik tegen overstappen ben, is overstappen op weesp nauwelijks langzamer en Almere-Hilversum is niet dusdanig belangrijk dat dit echt voor heel veel reizigers problematisch wordt). Voor veel bestemmingen in het Gooi zou de bus ook een alternatief kunnen zijn vanuit Almere t.o.v. de trein. De bus kan namelijk gewoon over de A27 rijden.
Ik zie dan dus graag in Almere de volgende verbindingen:
2x per uur doorgaande IC Leeuwarden/Zwolle/Groningen - Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol en verder (stopt ook in duivendrecht)
2x per uur IC Lelystad - Almere Buiten - Almere C - Amsterdam C (eventueel verder via Haarlem naar den haag/ rotterdam)
2x per uur (spits) IC Almere Oostvaarders - Almere Buiten - Almere C - Bijlmer Arena - Utrecht C (stopt eventueel ook in Parkwijk indien noodzakelijk)
2x per uur sprinter Amsterdam C - Weesp - Almere C - Lelystad - Zwolle
2x per uur sprinter Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam Zuid en verder (tot hoofddorp of verder naar leiden/den haag c)
indien het past, nog 2x per uur sprinter Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam C (eventueel verder via Lelylaan naar hoofddorp of den haag c, en dan geen enkele IC meer laten stoppen te lelylaan)
En verder nog:
2x per uur sprinter Amsterdam C - Weesp - Hilversum - Utrecht C
de huidige 2x per uur sprinter Den Haag C - Schiphol - Weesp - Hilversum Utrecht C
2x per uur huidige IC Amsterdam - Amersfoort (evt verder naar deventer/berlijn)
2x per uur huidige sprinter Utrecht C - Soest - Baarn rijdt verder naar Hilversum
De volgende verbindingen vervallen nu:
Baarn - Amersfoort
Almere - Naarden-Bussum/Hilversum (kan met overstap te Weesp)
Voor Baarn - Amersfoort kan men de volgende oplossingen bedenken:
- Enkele sprinters uit Amersfoort door laten rijden tot Hilversum en daar keren (lastig)
- IC laten stoppen te Baarn (ongewenst)
- 'Pech gehad'; ze reizen maar lekker om via Hilversum (ongewenst)
- Keermogelijkheid aanleggen in Baarn en enkele sprinters uit Amersfoort door laten rijden tot Baarn
De ideale oplossing voor Baarn lijkt mij enkele sprinters uit amersfoort door te laten rijden via baarn en hilversum naar Almere, zodat beide missende verbindingen worden gecoverd. Dan wordt het echter té druk op het spoor in Almere, en moet b.v. mijn sprinter Almere
O - Amsterdam C vervallen.
Er moet dus wel een keermogelijkheid komen in Hilversum (of Naarden Bsusum, of Weesp) om dit op te lossen. Dan kan de sprinter utrecht-baarn doorrijden tot dit eindpunt, en ook een sprinter uit Amersfoort.
Op Weesp worden dan enkel nog de volgende overstappen noodzakelijk:
Almere - Hilversum (overstap op de sprinter den haag c - weesp - utrecht c)
Almere - Amersfoort
Almere - Amsterdam Zuid (overstap op de sprinter den haag c - weesp - utrecht c) voor reizigers die extra frequentie willen
diemen zuid - science park (lijkt me sneller via lokaal openbaar vervoer dan met de trein)