Re: Cursus Spoor 2
Geplaatst: zo 08 jan 2017, 20:05
In 2014 waren er, volgens NS, 2400 Mikossen. In 2017 moeten er 2700 Mikossen zijn (vandaar de grote wervingsactie momenteel), Internationaal wordt daarbij (nog) niet meegeteld.
Tussen 2000 en 2009 waren er bij NS gemiddeld 3108 machinisten in dienst.
Dat zijn zo de cijfers die ik kan vinden. Die van machinisten zijn dus iets verouderd, maar houd ongeveer 3100 aan, dan zit je een heel eind in de richting. Overigens kunnen er op een trein meerdere machinisten aanwezig zijn: Mentor met leerling, maar ook passagierende machinisten komen veel voor. Om het logistieke plaatje zo efficiënt en uitvoerbaar mogelijk te maken komt het voor dat personeel ergens niet nodig is, maar op een andere plek wel. Als conducteur heb je dan een "C'tje" waarbij je als extra conducteur meegaat en mee kunt helpen bij het verlenen van service of controle. Als machinist heb je dan een "P'tje" (van passagieren).
Er zijn een handvol (niet meer dan tientallen) die een combi-functie hebben, bijvoorbeeld HC en Machinist. Of HC en PLP (Procesleider Perron). Dat is echter dubbel, want aan de ene kant is dat voordelig voor het bedrijf (Vandaag heb ik je nodig als conducteur, morgen kan ik je inzetten als machinist), maar aan de andere kant hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan, want een 'combi' moet voor beide vakken zijn competenties bijhouden en heeft per jaar dus dubbel zoveel cursusdagen. NS wil er eigenlijk van af.
Tussen 2000 en 2009 waren er bij NS gemiddeld 3108 machinisten in dienst.
Dat zijn zo de cijfers die ik kan vinden. Die van machinisten zijn dus iets verouderd, maar houd ongeveer 3100 aan, dan zit je een heel eind in de richting. Overigens kunnen er op een trein meerdere machinisten aanwezig zijn: Mentor met leerling, maar ook passagierende machinisten komen veel voor. Om het logistieke plaatje zo efficiënt en uitvoerbaar mogelijk te maken komt het voor dat personeel ergens niet nodig is, maar op een andere plek wel. Als conducteur heb je dan een "C'tje" waarbij je als extra conducteur meegaat en mee kunt helpen bij het verlenen van service of controle. Als machinist heb je dan een "P'tje" (van passagieren).
Er zijn een handvol (niet meer dan tientallen) die een combi-functie hebben, bijvoorbeeld HC en Machinist. Of HC en PLP (Procesleider Perron). Dat is echter dubbel, want aan de ene kant is dat voordelig voor het bedrijf (Vandaag heb ik je nodig als conducteur, morgen kan ik je inzetten als machinist), maar aan de andere kant hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan, want een 'combi' moet voor beide vakken zijn competenties bijhouden en heeft per jaar dus dubbel zoveel cursusdagen. NS wil er eigenlijk van af.