Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
trolly schreef:In eerste instantie gaat het over maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat zijn 27 starts en landingen per dag. Best vervelend, maar niet te vergelijken met de overlast waar elke willekeurige randstedeling dagelijks aan bloot staat — simpelweg omdat de aanvliegroutes van Schiphol ook op een beperkte hoogte liggen.
Als je rondom Schiphol woont weet je dat je te maken krijgt met overlast van vliegtuigen, dat is al jaren zo. Als je op de Veluwe/Overijssel woont dan woon je daar voor de rust en heb je geen behoefte aan laag overvliegende vliegtuigen. Een veel groter gebied krijgt met overlast te maken door de lage vlieghoogte.
Het argument dat de overlast op dit moment ergens groter is en dus mag het ook op een andere plek als de overlast maar minder is, vind ik zeer zwak.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dat mensen in Noord-Holland al lang weten van de overlast van Schiphol, en in Overijssel en op de Veluwe niet, is niet helemaal juist. Veel inwoners van Noord-Holland zijn pas vanaf 2003 (opening Polderbaan) met het geluid van Schiphol geconfronteerd. Die woonden ook voor hun rust in Alkmaar e.o. en in West-Friesland, waar sindsdien laag overheen gevlogen wordt.
Mensen in Oost-Nederland kunnen al decennia op de hoogte zijn van de komst van een luchthaven in Flevoland. Eerst was de Markerwaard in beeld voor een Tweede Nationale Luchthaven. Het werd steeds duidelijker dat de Markerwaard er niet zou komen. In 1993 heeft Schiphol daarom de aandelen van Lelystad Airport gekocht. Toen werd al gesproken over uitbreiding van dit vliegveld. In 1995 is besloten tot de Polderbaan, maar ook daarna is nog steeds verder gesproken over uitbreiding van Lelystad Airport.
Nadat in 2003 het kabinet besloot dat de Markerwaard er nooit meer zou komen, is in 2004 direct een Planologische Kernbeslissing luchthaventerreinen Maastricht en Lelystad Airport genomen. Daarin is besloten dat er vluchten van Schiphol naar Lelystad verplaatst zouden kunnen worden. De mensen in Oost-Nederland weten dit dus al net zo lang als in Noord-Holland(-Noord).
Het verschil zit hem juist in de vlieghoogte. Als men gewoon snel zou stijgen zou de overlast beperkt blijven, maar nu krijgen ook gemeenten als Ede en Rijssen-Holten met de laag overvliegende vliegtuigen te maken.
Je zit nu wel specifiek over Noord-Holland Noord te praten, maar ik heb het daarover helemaal niet in mijn reactie. Trolley had het over de Randstad en daar valt West-Friesland/Alkmaar niet onder.
Over de gemeenten in het noorden van de Veluwe, daarover gaan ook geen vliegtuigen vliegen... Die hebben dus makkelijk praten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
@Abus: Typisch, die dubbele houding :)
@trolly: Eindhoven wordt ook uitsluitend met bussen bediend en voor zover ik weet is dat de 2e luchthaven van Nederland.
regenmaker schreef:Het verschil zit hem juist in de vlieghoogte. Als men gewoon snel zou stijgen zou de overlast beperkt blijven, maar nu krijgen ook gemeenten als Ede en Rijssen-Holten met de laag overvliegende vliegtuigen te maken.
...
Over de gemeenten in het noorden van de Veluwe, daarover gaan ook geen vliegtuigen vliegen...
En dan nog, zoals eerder gesteld door Abus wordt er al zo'n 25 jaar toe gewerkt naar het opwaarderen van Lelystad.
Om dan pas de laatste 3-5 jaar te gaan roeptoeteren tegen het vliegveld is buitengewoon traag.
Toen was nog niets bekend over de exacte vliegroutes/vlieghoogte. Voor een gemeente als Ede of Holten-Rijssen verwacht je ook niet dat er laagvliegende vliegtuigen over je gemeente gaan vliegen. Dus ja, ik vind de termijn nog best redelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
regenmaker schreef:Het argument dat de overlast op dit moment ergens groter is en dus mag het ook op een andere plek als de overlast maar minder is, vind ik zeer zwak.
Dat is dan ook een verdraaiing van mijn stelling. "Ergens anders" is het altijd beter, of juist slechter. Het gaat mij in dit geval over de daadwerkelijke hinder. 27 Vluchten per dag betekent dat er overdag zo'n beetje één keer per half uur een vliegtuig opstijgt of landt. Aangezien er minstens twee aanvlieg- en landingsbundels naar Lelystad te onderscheiden zijn gaat dat neerkomen op eens in het uur een 737 boven de tuin.
Mij lijkt dat niet onoverkomelijk. En als je je daar enorm over wil opwinden lijkt me dan niet meer dan fair als je dan ook afziet van het gebruik van die andere luchthaven, waar mensen omheen wonen die in sommige gevallen om de drie minuten een 747 boven hun tuin hebben, meestal op lagere hoogte. Het is namelijk geen vanzelfsprekendheid dat de overlast voor die omwonenden onbeperkt toeneemt omdat men op de Veluwe gesteld is op z'n rust.
waldo79 schreef:@trolly: Eindhoven wordt ook uitsluitend met bussen bediend en voor zover ik weet is dat de 2e luchthaven van Nederland.
Dat is me bekend, maar ook rond Eindhoven is volop discussie over de bereikbaarheid per OV.
Dit verhaal raakt aan de principiële vraag hoe je met OV om wil gaan. Je kan daarbij kijken naar vraag en bezetting, en op de minimaal noodzakelijke voorziening uitkomen, of je kan streven naar een maximaal gebruik van het OV. Als je dat laatste serieus aanpakt zal je een aantrekkelijke voorziening willen realiseren. Dat betekent hoogfrequent railtransport zonder overstap.
Uiteraard is dat budgettair vaak niet haalbaar, maar het is wel het soort vervoer waarmee je mensen uit de auto krijgt. Als bekend is dat een nieuwe luchthaven op termijn veel publiek kan gaan aantrekken, is het dus geen gek idee om de mogelijkheid van een spoorverbinding te onderzoeken . Al was het alleen maar om te zorgen dat er niks op een mogelijk tracée gebouwd wordt.
Ik denk dat een spoorlijn op dit traject nog relatief goedkoop kan worden aangelegd, aangezien je grotendeels door de polder kan (weinig hoogteverschillen bijv.). Gezien het aantal vliegbewegingen dat het eerste jaar overwogen wordt, zal een busverbinding over een vrije busbaan in eerste instantie aan de vraag voldoen. Daar zijn in ieder geval al plannen voor.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ik geloof ook wel dat je met een railverbinding meer mensen in het OV krijgt, al ligt dat bij Schiphol volgens mij ook maar rond de 30%.
Vraag is of dat dan een spoorlijn moet zijn, of dat een automatische monorail van Lelystad naar het vliegveld (en eventueel naar Harderwijk) niet goedkoper in aanleg en exploitatie is. Zo'n monorail als op Gatwick is prima.
De Hanzelijn heeft 1,038 miljard gekost. Een spoorlijn Lelystad - Harderwijk is iets korter, en heeft maar één tussenstation. Zal dus moeten kunnen voor een miljard. Toch wel erg veel geld.
Als je een spoorlijn aan zou willen leggen, dan is Harderwijk nou niet echt het meest ideale. Station Harderwijk ligt aan de zuidzijde, Lelystad airport aan de noord-noord-west dus dan zou je als je vanaf Amersfoort komt een heel omtrekkende beweging moeten maken om heel Harderwijk heen, brug/tunnel over/onder het water door en dan door naar airport. Vanaf spoorlijn Lelystad/Almere is het eigenlijk gewoon een zo goed als rechte lijn. Dan kun je beter dat doen en eventueel nog een HOV-buslijn instellen naar Harderwijk(of je laat het spoor gewoon de komende +/- 20 jaar achterwege en gaat eerst alleen met bussen rijden...).
Ow, en 10.000 arbeidsplaatsen op het industrieterrein ernaast, met de verregaande automatisering van warehouses, gaan ze dat naar mijn idee ook niet echt redden.
Verregaande automatisering of niet, bij dit soort bedrijven gebeurt nog verrassen veel door mensenhanden (in- en uitladen vrachtwagens, labellen kleding, strijken kleding). Inditex krijgt in Lelystad uiteindelijk zo'n 2000 personeelsleden. Er komt ook allerlei andere werkgelegenheid op af, denk aan fabrikanten van verpakkingsmateriaal. Een rondleiding bij de grote broer in Spanje (met de tweede fase wordt het distrubutiecentrum in Lelystad net zo groot): https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -in-spanje
Als er ooit nog eens een Zuiderzeelijn komt, dan zou deze waarschijnlijk langs de A6 door Almere en langs Lelystad lopen. Een station ter hoogte van Lelystad Airport zou dan logisch zijn. Die bedient dan zowel het vliegveld als de plaats Lelystad. Dan sla je direct twee vliegen in één klap. Maar goed, dan hebben we het over het jaar 2035 op z´n vroegst...
Tegen 2035 is de boel aan weerszijden van de A6 in zowel Almere (Floriadewoonwijk) als Lelystad (Zuiderpark, Lelystad Airport Businesspark en Larserplein) volgebouwd. Die Zuiderzeelijn kan daar nog moeilijk bij. Of het traject moet op palen in de middenberm van de A6...
En bij Almere is dat juist weer lastig vanwege de verdiepte ligging van de A6 in het Floriadeterrein. https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... oriadewijk
Misschien kan een Zuiderzeelijn langs de A6 daar wel mooi komen boven het nieuwe busstation 't Oor dat ook al boven de A6 gebouwd wordt.
Selivio schreef:Als je een spoorlijn aan zou willen leggen, dan is Harderwijk nou niet echt het meest ideale. Station Harderwijk ligt aan de zuidzijde, Lelystad airport aan de noord-noord-west dus dan zou je als je vanaf Amersfoort komt een heel omtrekkende beweging moeten maken om heel Harderwijk heen, brug/tunnel over/onder het water door en dan door naar airport.
Statler Rail schreef:Als er ooit nog eens een Zuiderzeelijn komt, ..........
Die komt er natuurlijk niet. Daar zijn alle discussies inmiddels al over afgesloten.
En zeker alle gelden daarvoor ooit bestemd al uitgegeven aan onnozele wegenprojecten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79 schreef:Dat begrijp ik, maar als het distributielocaties zijn zal er meer in ploegendiensten gewerkt worden wat dan 24/7 vervoer verlangt. Ik weet niet in hoeverre busdiensten daarin kunnen voorzien.
Och, de busjes van de uitzendbureau's voor arbeidsmigranten rijden wel hoor.
Of dachten wij dat er lokaal personeel voor te vinden is? Deels misschien.. maar zal een minderheid zijn, vrees ik.
Met 2000 bijstandgerechtigden in Lelystad en 8000 in Almere mag ik hopen dat een aanzienlijk deel van het werk door mensen uit de regio gedaan gaat worden. Flevoland en de gemeenten Almere en Lelystad zetten niet voor niets alles op alles om extra werkgelegenheid aan te trekken.
Maar de Polenhotels schieten hier in de regio ook als paddestoelen uit de grond voor het werk in de landbouw.
Het is blijven afwachten van wat de verdere ontwikkelingen zijn of nog gaan komen in de komende twee a drie jaar.
In principe ben ik wel een voorstander van meer en beter Openbaar Vervoer, daar het autoverkeer veel milieuonvriendelijker is ! ! !
Ja, natuurlijk. Alleen moet het rijk het voor 95% betalen. Die gaan dat niet doen. Dan kan je de zwarte piet bij het rijk neerleggen. Den Haag heeft het weer eens gedaan..