Pagina 2 van 17

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 14:06
door Frank
Ik heb een stukje geschreven voor de wiki: Dienstregeling 2024.

Zou het niet erg vinden als iemand er eens overheen leest, want er zijn veel dingen onduidelijk en ik heb het snel geschreven.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 15:29
door reisthijs
DDietzen schreef: do 09 feb 2023, 13:19Of wil je intercitymaterieel op de 4900?
Dan belandt het automatisch ook in de 5700 wegens de gekoppelde omloop in Ut, en Ut-Hfd met een intercity is misschien te veel van het goede. ;)

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 19:19
door Milco
Is het een idee om de 4900 en 5700 los te koppelen in Utrecht of zit je dan in de knel met de ruimte? Op zich denk ik zelf dat een combi 1500 - 2600 - 4900 met DDZ nog geen eens zo heel gek is, maar dat zeg ik enkel als reiziger en ik weet niet alle in en outs natuurlijk.

Wel vind ik het mooi dat men de 4900 en 14900 altijd 2x/uur wil laten rijden! Vond het altijd best wel een ondergewaardeerd lijntje...

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 20:04
door cassie127
DDZ mag niet meer ingezet worden in sprinterdiensten naderhand van meerdere incidenten (en ook het incident waardoor het materieel langere tijd uit dienst geweest is). Daarnaast is de minimale halte afstand tussen de stations te klein op de 4900. Zelfde geldt overigens ook voor VIRM of ICM.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: za 11 feb 2023, 18:37
door TffpaA
Op basis van de adviesaanvraag maar eens geprobeerd de voorgestelde dienstregeling in mijn eigen Spoorkaart verwerkt te krijgen. Als ik de essentie ervan een beetje begrijp, keren we in feite terug naar 2022 vóór de inkrimpingen, met als wijziging in de lijnenloop die situatie rond Lelystad.

Ik ben er ook vanuit gegaan dat de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen e.v. dan wel weer zal rijden. Maar goed, het is nog allemaal met onzekerheden omgeven, dus wellicht blijft dit bij een kaartje.

Afbeelding

Edit 2023-02-12 11:23 : bijgewerkte versie

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 08:15
door JothamvW
2400 rijdt in het dal niet tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum; IC Berlijn stopt niet meer te Almelo.

Wel erg vage bewoordingen soms; zoals het noemen van de 6600 als startend te Nijmegen en dat er "soms" minder vaak gereden wordt tussen Nijmegen en Wijchen (inkorting van de 7600), terwijl ook wordt aangegeven dat de kwartiersfrequenties in het dal en weekend zo veel mogelijk hersteld worden.
Daar zou m.i. dan ook de afspraken over 4x/u Arnhem-Wijchen ma-za overdag bij moeten horen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 08:36
door TffpaA
JothamvW schreef: zo 12 feb 2023, 08:15 2400 rijdt in het dal niet tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum; IC Berlijn stopt niet meer te Almelo.
Thx. Ik zag dat ik de boel bij Schiphol ook verkeerd had doorverbonden, waardoor een wel erg lange trein Groningen/Leeuwarden-Dordrecht ontstond.
Wel erg vage bewoordingen soms; zoals het noemen van de 6600 als startend te Nijmegen en dat er "soms" minder vaak gereden wordt tussen Nijmegen en Wijchen (inkorting van de 7600), terwijl ook wordt aangegeven dat de kwartiersfrequenties in het dal en weekend zo veel mogelijk hersteld worden.
Daar zou m.i. dan ook de afspraken over 4x/u Arnhem-Wijchen ma-za overdag bij moeten horen.
Daar lees ik inderdaad ook niets over terug. Het geheel is verder inderdaad niet echt op overzichtelijkheid geschreven. Misschien is dat bewust gedaan.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 08:56
door waldo79
Ik kan me voorstellen dat de NS wat slagen om de arm houden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 10:43
door IIVQ
TffpaA schreef: za 11 feb 2023, 18:37 Afbeelding
Wat een ontzettend mooie kaart!

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 10:45
door TffpaA
Dank!

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 14:01
door dennistd
TffpaA schreef: za 11 feb 2023, 18:37 Op basis van de adviesaanvraag maar eens geprobeerd de voorgestelde dienstregeling in mijn eigen Spoorkaart verwerkt te krijgen. Als ik de essentie ervan een beetje begrijp, keren we in feite terug naar 2022 vóór de inkrimpingen, met als wijziging in de lijnenloop die situatie rond Lelystad.

Ik ben er ook vanuit gegaan dat de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen e.v. dan wel weer zal rijden. Maar goed, het is nog allemaal met onzekerheden omgeven, dus wellicht blijft dit bij een kaartje.

Afbeelding

Edit 2023-02-12 11:23 : bijgewerkte versie
Misschien kun je bij Haarlem de series nog wat ontvlechten? Ze starten allemaal in Amsterdam Centraal maar er kruist van alles links van station Haarlem, niet heel overzichtelijk. Daarnaast kun je de IC Berlijn wel integreren in de 1500: nu lijkt het net alsof tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal 3 IC's per uur rijden. Mooie kaart verder :pos:

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 14:52
door TffpaA
Rond Haarlem valt inderdaad ook nog het een en ander te verduidelijken, ja. De 1500 en 140 zijn aparte series, en laat ik er voorlopig ook maar als zodanig op staan, ook al zijn ze qua frequentie met elkaar verweven. Dan is in ieder ook net even wat duidelijker dat we het hier over verschillende treinen hebben, waarvan er eentje naar Berlijn doorkachelt.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 18:26
door tjoektjoek
Volgens mij gaat in Dienstregeling 2024 ook de drielandentrein naar Luik rijden, dus is het geen aparte dienst meer.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 18:44
door umbusko
Eerst zien, dan geloven. :')

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: ma 13 feb 2023, 08:52
door waldo79
Dat zou wel een hele sprong voorwaarts zijn in vergelijking met het huidige afbraak NMBS materieel (alhoewel de stoelen wel zeer comfortabel zijn).

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 13:36
door Bemined
Die kwartierdienst ipv ETMET op vrijdag heeft nogal wat voeten in de aarde zie ik nu met compleet andere patroontijden en doorkoppellingen van de sprinters. Op ma-do Gvc-Tl en Ledn-Ht zoals nu en op vr-zo wordt het Gvc-Ht en Ledn-Tl. En de 6400 krijgt op vrijdag een knip in Eindhoven.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 16:11
door Roeland
En wat worden dan de aansluitingen in Geldermalsen en Tiel?
* Kesteren v/n Geldermalsen
* Tiel v/n 's Hertogenbosch
* Gorinchem v/n 's Hertogenbosch
op gewone werkdagen en vrijdagen?
En rijden ze vrijdag dan in hetzelfde patroon als in het weekend? of komen er dan ook weer heel andere tijden?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 16:15
door Gamma
Al jouw vragen worden beantwoord in de adviesaanvraag die online staat.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 19:15
door Bemined
Het staat wat cryptisch in de adviesaanvraag, men zegt dat men de sprinter versnelt, maar in feite is het dus een compleet andere dienstregeling. De sprinter gaat 5 minuten eerder uit Tiel weg op vrijdag en de lange stop in Geldermalsen vervalt waardoor de sprinter dus 14 minuten eerder in Utrecht arriveert. De sprinter uit 's-Hertogenbosch vertrekt op vrijdag 4 minuten eerder en slaat ook de lange stop in Geldermalsen over waardoor deze 9 minuten eerder in Utrecht aankomt. Om de nummering consistent te houden krijgt de sprinter naar Tiel ook een nieuw nummer, dit wordt de 6700 Tiel - Utrecht en de 6900 wordt Utrecht - Den Haag zodat men alleen de doorkoppeling hoeft te wijzigen op vr-zo en niet de treinseries zelf.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 12:59
door waldo79
Eens, dat is een compleet afwijkende dienstregeling op vrijdag. Blijven de aansluitingen in Tiel van en naar Arnhem wel in stand?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 13:38
door CamilleKreemers
Tiel komt aan om. 12/.42. De huidige tieltrein gaat om. 23/.53. 5 minuten eerder is dan. 18/.48, us de treinen blijven aansluiten. Ik vraag me af of de bussen ook goed aan kunnen sluiten.

En de sprinters staan straks niet 8 minuten stil in Geldermalsen, dus gaan sneller rijden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 14:31
door Gamma
waldo79 schreef: do 23 feb 2023, 12:59 Eens, dat is een compleet afwijkende dienstregeling op vrijdag. Blijven de aansluitingen in Tiel van en naar Arnhem wel in stand?
ja, die worden zelfs iets korter dan nu.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 16:22
door sirvinniei
tjoektjoek schreef: zo 12 feb 2023, 18:26 Volgens mij gaat in Dienstregeling 2024 ook de drielandentrein naar Luik rijden, dus is het geen aparte dienst meer.
Daarover gesproken: zijn er nog plannen voor een intercity Roosendaal Antwerpen?
Vind het opvallend dat er een intercity (die nauwelijks sneller is dan de S-trein) rijdt tot net tot de grens, maar dat alleen de S-trein de grens overgaat.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 16:40
door playertwo
Naar ik weet rijd die IC met M6. Deze past niet onder het viaduct van de A58 nabij Rsd. In geval er bijvoorbeeld M7 of Desiro op wordt ingezet mag je ook in Essen overstappen ivm ontbrekende toelating

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 17:13
door Daniel
Een NMBS Desiro kan bij mijn weten niet op halve kracht de grens over, onder 1,5 kV slaat de vermogenselektronica af door onderspanning.