Pagina 2 van 5
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 06 jun 2023, 08:31
door Mr-W
ZO6176 schreef: ↑di 06 jun 2023, 05:34
RobertT schreef: ↑di 06 jun 2023, 00:55
Was toen niet bij de Phileas en de vrije busbanen al gezegd dat de busbanen voorbereidt waren op een tram?
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren
Klopt.
Wat betreft de dubbelgelede wagens. Het busstation wordt vervangen door een ondergronds exemplaar. Misschien dat dat dan wel past
Op Eindhoven AirPort passen ze niet met de huidige layout.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 06 jun 2023, 08:41
door WALUIGI96
TffpaA schreef: ↑di 06 jun 2023, 08:27
huibf schreef: ↑di 06 jun 2023, 08:19DRU
Digital Resource Units?
Deutsche Reichs Union?
Directif des Ressources Utilitaires?
Dienstregelinguren
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 06 jun 2023, 08:42
door TffpaA
Ha, ja. Ligt eigenlijk ook best voor de hand op een OV-forum.
Toch wil ik deze gelegenheid maar weer eens aangrijpen voor een OV-glossary. Of heeft de WIKI dat al?
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 06 jun 2023, 11:50
door MaartenD
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 06 jul 2024, 17:36
door tjoektjoek
https://www.spoorpro.nl/lightrail/2024/ ... -of-metro/
Hopelijk denken ze ook een S-bahn-achtigsysteem, zodat omliggende steden ook goed verbonden worden met Eindhoven. Dan denk ik aan Son en Breugel, Sint-Oedenrode, Veghel, Uden, Schijndel, etc. (A50-tracé) en Veldhoven (ASML) en Valkenswaard aan de andere kant, waar je binnen de ring veel haltes hebt en buiten de ring snel bij de omliggende steden bent. De John F. Kennedylaan heeft een middenberm waar je het spoor net als de Amstelveenlijn kan aanleggen. Laten we nou eens niet zo gierig doen om beter ov te realiseren voor de regio die een hele belangrijke rol speelt in deze tumultueuze wereld. Bovendien is dit gedeelte van Nederland aardig bestand tegen de verhoging van de zeespiegel en zou je juist hier moeten investeren.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 06 jul 2024, 19:19
door Wijkhoven
Ah, kunnen we deze weer uit de kast trekken.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: ma 08 jul 2024, 21:20
door sven_engelen
Zucht... Eindhoven haalt telkens deze luchtfietserij uit de grond en dat zal net zo snel onder de grond verdwijnen zodra blijkt dat het teveel geld kost. Eindhoven moet zich écht gaan focussen op het verbeteren van de OV bereikbaarheid van en naar het centrum en meer focussen op hubs in de buitenwijken. Ook de omliggende dorpen en steden kunnen goede hoogwaardige busverbindingen gebruiken. Het Eindhovense wegennet mag ook nog wel een impuls krijgen. Alle versmallingen van de afgelopen jaren leiden meer tot ellende dan dat het goed doet. Kortom: Kappen met die onzin en kom eens met realistische plannen.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: ma 08 jul 2024, 22:04
door teun
En ik steeds maar denken dat dit een ov-forum is.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 09 jul 2024, 00:54
door trolly
trolly ook
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 09 jul 2024, 06:49
door waldo79
Maar ik zie geen spoor van een begin om tot een tramlijn te komen.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 09 jul 2024, 07:36
door huibf
sven_engelen schreef: ↑ma 08 jul 2024, 21:20
Zucht... Eindhoven haalt telkens deze luchtfietserij uit de grond en dat zal net zo snel onder de grond verdwijnen zodra blijkt dat het teveel geld kost. Eindhoven moet zich écht gaan focussen op het verbeteren van de OV bereikbaarheid van en naar het centrum en meer focussen op hubs in de buitenwijken. Ook de omliggende dorpen en steden kunnen goede hoogwaardige busverbindingen gebruiken. Het Eindhovense wegennet mag ook nog wel een impuls krijgen. Alle versmallingen van de afgelopen jaren leiden meer tot ellende dan dat het goed doet. Kortom: Kappen met die onzin en kom eens met realistische plannen.
Welke luchtfietserij. De leden zetten hier plaatjes van een metrolijn neer.
Een station bij Acht is behoorlijk realistisch. Dat is geen luchfietserij. Het zal namelijk het station zoveel ontlasten dat er weer ruimte komt voor andere hoogwaardige verbindingen. Het past simpelweg niet meer op het busstation. He gejammer of het wel een IC station moet worden. Ja natuurlijk, anders heeft het geen zin.
De verbouwing van het busstation zou pas ergen in 2030 klaar zijn. Dat duurt nog even.
Het wegennet is prima. De versmallingen van oa de Vestdijk zijn prima. Echter het 'gepolder' over wel of geen autoverkeer op de Vestdijk geeft nu elle lange files. Die weg moet gewoon dicht.
De uitdaging is nu HOV4 over de Mautitslaan.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 09 jul 2024, 08:24
door ZO6176
De vraag is of dan elke IC op Acht moet stoppen. Met 6 IC's per uur vanuit s-Hertogenbosch zou misschien 1 IC per half uur genoeg kunnen zijn. En dan de IC vanuit Tilburg. Het zullen relatief lange stationnementen zijn. Dat valt nu niet op omdat op Eindhoven Centraal vrij lang gestopt wordt.
Alleen is de HOV-basn die nu over de Marathonloop wordt aangelegd overbodig. Het zal in ieder geval veel DRU opleveren die nu in lijn 400 en 401 wordt verbruikt. Alleen zie ik de provincie wel voor aan dat dan ook het aantal beschikbare DRU wordt verminderd.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 09 jul 2024, 19:36
door Menander
Precies. Station Acht met een gedeeltelijk stop van IC’s in combinatie met een OV-verbinding naar BIC, Airport en later eventueel verder gaat veel reizigers trekken. De huidige HOV-verbindingen zijn redelijk voor vervoer in Eindhoven zelf maar is voor de verdere regio niet zo aantrekkelijk. De reisduur van 20-25 minuten naar de N2 locaties is daarvoor te lang.
De potentie van een OV-verbinding vanuit Acht naar de N2-locaties is hoog en kan met HOV worden ingevuld maar aantallen zijn al snel hoog genoeg voor een railverbinding (mits vrije kruisingen).
Wat betreft DRU: vreest de vervoerder en de provincie niet een verval van 400 en 401 waarmee een frequente dienst door de stad kan worden aangeboden?
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 09 jul 2024, 22:33
door Hainje
Er mogen geloof ik maar iets van 12 bussen per uur per richting over de Noord Brabantlaan, dus je zit daar al snel aan de maximale capaciteit. Dus op zich is het niet erg als er wat minder bussen over die as gaan rijden naar ingebruikname van een tram/hov4/station Acht.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: di 09 jul 2024, 22:56
door ZO6176
17 bussen per uur per richting
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 07:55
door verfmeer
Waarom is die limiet daar? Ik heb busbanen in andere steden gezien waar veel meer bussen overheen gaan.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 08:00
door ZO6176
De gemeente is bang dat voor de zijstraten het verkeerslicht te lang op rood staat
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 08:16
door Suus
Een intercity-stop bij Acht klinkt wellicht interessant, maar dat kan gewoon niet de oplossing zijn van het probleem. Het ligt al op een redelijke afstand (afhankelijk van de precieze locatie) van de beoogde tweede ASML-locatie. Vanaf het vliegveld, ook een behoorlijke reizigersmagneet, is het nog verder. De eerste locatie van ASML heeft er helemaal niets aan.
Daarnaast heeft het busnetwerk van Eindhoven nu al last van chronische overbelasting, deels veroorzaakt door een personeelgebrek wat zich erg moeilijk laat oplossen. Dat probleem gaat een intercity-stop in Acht ook niet oplossen.
Dus: een vervoersmiddel waarmee je in één keer tot wel 800 mensen op loopafstand van punt A tot loopafstand van punt B kan brengen zou hier uitkomst kunnen bieden. Een netwerk waarmee je in ieder geval een snelle en frequente verbinding hebt tussen:
- Stadscentrum Eindhoven en AMSL 1
- Stadscentrum Eindhoven en ASML 2
- ASML 1 en ASML 2
- Vliegveld en Stadscentrum
- Vliegveld en een intercity-station
Dan is de conclusie eigenlijk dat (met in de goedkoopste variant) een T-vormig tramnet aan de westkant van Eindhoven en in Veldhoven waarschijnlijk de meest efficiënte oplossing is, waarmee je met gemak duizenden mensen naar de gewenste locaties kan brengen, met minder personeelsinzet dan de huidige busdienst en met beperkte wachttijden voor de verkeerslichten voor zijstraten. En als het een succes blijkt (en dat wordt het) dan heeft Eindhoven ook al goed voorwerk gedaan in de vorm van een aantal andere busbanen die ook relatief tot tramnet omgebouwd kunnen worden.
Eindhoven wil een schaalsprong maken naar 400.000 inwoners. Er zijn vrijwel geen steden in Europa met zoveel inwoners die met slechts 2 of 3 treinstations en een busdienst blijven functioneren zonder een groot verkeersdrama te worden. Er is nu een ongekend budget beschikbaar, laat dat helpen om Eindhoven echt de modernste en schoonste metropool van West-Europa worden.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 08:58
door waldo79
Maar voordat zo'n netwerk van de grond komt is het al 2040.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 09:42
door teun
Het tweede beste moment om een boom te planten is nu.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 09:56
door waldo79
Ik ben benieuwd

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 12:56
door trolly
teun schreef: ↑za 13 jul 2024, 09:42
Het tweede beste moment om een boom te planten is nu.
Dus daar zal eerst wel een boom over opgezet moeten gaan worden.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 12:57
door Hainje
Een oranje boom?
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: za 13 jul 2024, 13:56
door Z2N
Als Eindhoven echt een schaalsprong wil maken zou het een automatische metro moeten overwegen. Rennes (van vergelijkbare grootte als de stad Eindhoven) is volgens mij een prima voorbeeld van hoe dat zou kunnen werken: de metro rijdt daar automatisch, zeer hoogfrequent (45x per uur), en veel sneller dan een bus of tram zou kunnen. De bouwkosten zijn daar bovendien redelijk beheersbaar gebleken (de nieuwe lijn B kostte 1,35 miljard, zo'n 95 miljoen per kilometer), en doordat het hele netwerk automatisch geëxploiteerd wordt zijn de exploitatiekosten relatief laag.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 00:47
door Suus
De techniek die in Rennes is gebruikt voor metrolijn B is dusdanig onbetrouwbaar met twee maandenlange stremmingen dat ik dat toch niet wil aanbevelen.