Pagina 2 van 2
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 10:38
door gpvos
MetroRET schreef: ↑ma 14 aug 2023, 20:48verfmeer schreef: ↑ma 14 aug 2023, 19:32Het zal qua dienstregeling wel niet passen, maar ik zou die langzame trein doortrekken naar Eindhoven ipv Rotterdam/Den Haag. [...] Samen met de doorgetrokken RE13 ontstaat er ook een goede verbinding Antwerpen-Düsseldorf.
Ik ben persoonlijk bezig met een projectje en deze juist aan elkaar doorgekoppeld hiermee:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html
Zoals ik in mijn onderschrift al aangeef zou ik die dan ook nog willen koppelen aan de IC Antwerpen-Lille (ipv. Brussel). Lijkt me een mooie dwarsverbinding op lange afstand. Maar we raken ver off-topic voor drgl 2025...
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 10:50
door Suus
Leuke wens, maar gaat niet gebeuren omdat:
1. Men om commerciële redenen graag de directe treinverbinding tussen Nederland en Brussels Airport wil behouden, deze groeit al enige tijd en Brussels Airport maakt inmiddels ook al strategisch reclame in Nederland dankzij deze verbinding.
2. De trein Antwerpen - Lille onderdeel is van de trein Antwerpen - Poperinge, een keuze die enkele jaren geleden is gemaakt omdat dat beter aansluit bij de reiswensen van de Vlaamse Westhoek. Er moet daar een treintype ingezet worden dat in Kortrijk kan splitsen en combineren. Dat is niet voorzien in het materieelplan van de NMBS/SNCB.
Bij de reistijd van de "snelle" trein moet ook nog rekening gehouden worden met gepland splitsen en combineren in Rotterdam Centraal. Men wil richting Amsterdam vijfje kunnen bijplaatsen en richting België kunnen aftrappen op drukke momenten.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 10:55
door Pim-AllianceB95
Maar wel weer slechts 16 keer per dag, ik vraag me af waarom daar toch altijd zo aan vast wordt gehouden. Dat betekent dat, als je met de eerste trein voor 8 uur in Brussel wilt zijn, de laatste al rond 20:30 uur uit Amsterdam vertrekt...
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 13:25
door sirvinniei
Suus schreef: ↑di 15 aug 2023, 08:20
De "langzame" trein gaat met Belgisch materieel rijden, en wordt daarom niet geïntegreerd in de binnenlandse dienst.
Ah bah, ik vind de varkensneuzen in Roosendaal al erg genoeg.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 13:28
door MetroRET
TRAXX (eerst reeks 28; daarna de nieuwe reeks 17) met i11-rijtuigen zijn voorzien hiervoor.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 13:31
door waldo79
I11 is toch weinig mis mee?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 13:40
door en-es
Mooie rijtuigen toch.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 15 aug 2023, 13:59
door Cas
Ik heb veel aan te merken op het Belgisch materieel, maar I11 is inderdaad niks mis mee.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 18 aug 2023, 19:31
door Vinny
sirvinniei schreef: ↑ma 14 aug 2023, 23:31
Charleroi zou geen gek idee zijn, dan verbind je de grootste steden van alledrie de Belgische regio's met elkaar.
Nog mooier zou Luxemburg zijn, voor een echte BeNeLux intercity, maar dat wordt erg lastig met keren.
Dan moet je in België wat gaan omzetten. Voor reizigers kan het wel nuttig zijn om het vliegveld beter te ontsluiten, dat is het enige echt zinvolle dat Charleroi te bieden heeft.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 18 aug 2023, 20:30
door Bemined
Over het binnenlandse aspect van de dienstregeling 2025, ik ben benieuwd hoe men de binnenlandse uitwerking van de avonddienstregeling ziet rondom de NoordOost en Oude Lijn. Het idee is dat men de
500/
600 en
700/
1800 omwisselt na de doorkoppeling van de ICD, dus de
500/
600 via Utrecht naar Den Haag en de
700/
1800 via Schiphol naar Rotterdam. De
1700/
11700 blijft naar Den Haag rijden, maar zou dan 's avonds ingekort worden tot Utrecht en wordt dan zover ik begrepen heb doorgekoppeld aan de
2800. Dat komt dus in feite neer op dat de dienstregeling tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam in de avond een kwartier omgeklapt zou worden. Welke invloed heeft dit op eventuele aansluitingen? De huidige constructie met de
5100 die 's avonds in Rotterdam op de
500/
600 aansluit werkt dan in ieder geval niet meer.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 18 aug 2023, 20:38
door MetroRET
Die gaat in 2024 volgens mij al niet meer wachten, als de
3700 weer terugkeert.
Tevens, als men de boel een kwartier laat omklappen, zullen de aansluitingen vanzelf korter worden, zoals de overstap
2800-
2200 nu al is.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 18 aug 2023, 20:40
door Dionysusnu
Wat vervangt er dan de 500/600 op Gouda-Rotterdam? Gaat de 2800 altijd rijden?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 18 aug 2023, 20:48
door MetroRET
2800 en
2000.
Hoe zit het eigenlijk in de daluren op de HSL zelf.
Welke treinen rijden wanneer wel en wanneer niet.
700/
1800 lijken mij altijd te gaan rijden,
2400/
9200 kan je denk ik ook niet zomaar schrappen (rijdt die eigenlijk dan altijd door naar
Lls, zoals nu de
2400 nooit in de avond en op zondagen doorreed), gaat die
9200 dan ook stoppen op stations als
Almb en
Dvd 
).
Dan lijkt het me logisch de
1600/
11600 enkel op de drukkere momenten te laten doorrijden.
Hoe zit het dan eigenlijk met de verbinding tussen
Rtd en
Amf (via
Ut)?
De
2000 gaat die doordeweeks bieden, de
1700/
11700 dus in de avonduren, maar hoe wordt die verbinding op zaterdag en zondag overdag geboden?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 18 aug 2023, 21:04
door Bemined
De
1600/
11600 gaan sowieso niet doorrijden in 2025, daar is onvoldoende ICNG voor en in de ontwerpconcessie is ook slechts een dagvolume van 4 treinen per uur opgenomen over de HSL tussen Rotterdam en Schiphol.
Op z'n vroegst in 2026 gaat dat omhoog naar 6 treinen per uur over de HSL, indien de reizigersaantallen dat noodzakelijk maken.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Geplaatst: do 24 aug 2023, 14:45
door VIRM
Worden dat gewoon niet verlengde Intercity's uit bijvoorbeeld Amersfoort?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 aug 2023, 15:04
door ITF
Ja lijkt mij wel, waarschijnlijk trekt de NS dan de
1500 ook buiten spits door naar Deventer.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 aug 2023, 15:27
door dennistd
En dan in de ochtendspits een paar treinen opstarten in Enschede en in de avondspits laten eindigen in Enschede. Aannemelijk wel zonder stop in Almelo omdat deze in het pad van de IC Berlijn zullen zitten (en hier de
7000 inhalen dan).
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 aug 2023, 15:31
door Bemined
Hoort dit niet thuis in het draadje over de concessie? Het gaat tenslotte over een uitbreiding die ergens tussen 2026 en 2030 ingevoerd zal worden en nog niet in 2025.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 aug 2023, 20:51
door VIRM
Bemined schreef: ↑vr 18 aug 2023, 20:30
Over het binnenlandse aspect van de dienstregeling 2025, ik ben benieuwd hoe men de binnenlandse uitwerking van de avonddienstregeling ziet rondom de NoordOost en Oude Lijn. Het idee is dat men de
500/
600 en
700/
1800 omwisselt na de doorkoppeling van de ICD, dus de
500/
600 via Utrecht naar Den Haag en de
700/
1800 via Schiphol naar Rotterdam. De
1700/
11700 blijft naar Den Haag rijden, maar zou dan 's avonds ingekort worden tot Utrecht en wordt dan zover ik begrepen heb doorgekoppeld aan de
2800. Dat komt dus in feite neer op dat de dienstregeling tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam in de avond een kwartier omgeklapt zou worden. Welke invloed heeft dit op eventuele aansluitingen? De huidige constructie met de
5100 die 's avonds in Rotterdam op de
500/
600 aansluit werkt dan in ieder geval niet meer.
Ik ben ook wel benieuwd met welk materieel de
500/
600 wordt gereden. Vanuit Zwolle is de trein richting Utrecht volgens mij drukker dan die richting Amsterdam, en volgens mij is Utrecht - Den Haag ook wel altijd druk. Iets voor wat meer dubbeldeksmaterieel?