Pagina 2 van 3

Re: Treindiensten in Niedersachsen

Geplaatst: wo 28 aug 2024, 20:31
door Nitein-Repart
Centralbahn gaat Eurobahn helpen om een deel van de geschrapte treindiensten te hervatten. Vanaf 20 september gaat Centralbahn met een BR425 pendelen op de RE78 tussen Nienburg en Minden, vanaf 1 oktober wordt de doorgaande treindienst Nienburg-Minden-Buelefeld weer hersteld. Vanaf 9 januari wordt de BR425 vervangen door een Flirt van Eurobahn.

Bron: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10893522

@Beheer: kunnen de berichten uit dit topic: viewtopic.php?f=37&t=17141 samengevoegd worden met dit topic?

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: do 29 aug 2024, 01:08
door dennistd
Hmm, de vorige keer dat Centralbahn voor Eurobahn de RE78 Minden-Nienburg reed was het materieel wel de moeite waard... (getrokken oude D-trein rijtuigen)

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 03 sep 2024, 10:50
door Nitein-Repart
Er komt nu steeds meer modern materieel uit de jaren '00 vrij (BR425, Talent2, Continental, Flirt1, etc.) die vervangen wordt door nieuw materieel, waardoor Centralbahn, WFL, TRI, etc. Het gelijkvloerse materieel uit de jaren '00 kan overnemen en zijn de N-Wagens en andere rijtuigen in het regionale vervoer in Duitsland binnenkort met uitzondering van de RE25 München-Praha helemaal niet meer nodig en kunnen de N-Wagens en andere rijtuigen geëxporteerd worden naar Centraal-Europa en de Balkan.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 03 sep 2024, 12:44
door waldo79
Iets staat me bij dat de N-wagens zo in rijvaardige conditie worden gehouden, is bij TRI ook een doelstelling van de onderneming.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 11 nov 2024, 13:33
door MaartenD
Hmz. Ik zit een reisje naar Berlijn te plannen en ik begreep maar niet waarom ik van Hannover via Uelzen met een SEV bus naar Salzwedel en Stendal gestuurd word.
Blijkt dat de RB83511 van Hannover naar Wolfsburg precies op dat uur 3 minuten langer in Gifhorn stilstaat waardoor je in Wolfsburg maar 4 minuten hebt om van spoor 4 naar (kop)spoor 9 te komen en dat zal HAFAS wel te weinig vinden. Hoe maak je een dienstregeling kapot.
Komt er dan een Flixtrain voorbij of zo.

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Hannover Hbf            |        |  09:48 | ENO83511 |1. FB RO        |
| Lehrte                  |  09:57 |  09:58 |          |                |
| Immensen-Arpke          |  10:03 |  10:03 |          |                |
| Dollbergen              |  10:07 |  10:08 |          |                |
| Dedenhausen             |  10:11 |  10:11 |          |                |
| Meinersen               |  10:15 |  10:16 |          |                |
| Leiferde(b Gifhorn)     |  10:20 |  10:21 |          |                |
| Gifhorn                 |  10:26 |  10:33 |          |                |
| Calberlah               |  10:36 |  10:37 |          |                |
| Fallersleben            |  10:41 |  10:42 |          |                |
| Wolfsburg Hbf           |  10:46 |        |          |                |
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 11 nov 2024, 19:24
door Nitein-Repart
Wellicht omgeleide ICE's die tussen Hamburg en Berlin via Uelzen en Stendal rijden in plaats van de directe route via Wittenberge, omdat er op de directe route werkzaamheden zijn.

Maar hoe krijg je een advies via Salzwedel eruit? Normaal gesproken is via Wolfsburg, Stendal en Rathenow of via Braunschweig en Magdeburg een stuk sneller om vanuit Hannover naar Berlin te reizen. Zijn er over de route via Wolfsburg en/of Braunschweig ook werkzaamheden?

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 11 nov 2024, 23:18
door MaartenD
De route via Braunschweig is een uur langer. Je hebt daar een ook een half uur aan extra overstaptijd.

Als ik een uur later vertrek krijg ik de route via Wolfsburg wel omdat er dan dus 7 minuten overstaptijd is wat HAFAS wel genoeg vindt. Het is net die ene (voor mij de eerste) verbinding die het niet doet.
De grap is wel dat via Uelzen met SEV niet langer duurt dan de normale route via Wolfsburg. Ook als het SEV niet rijdt is dit een route die even lang duurt als via Wolfsburg. Evenveel overstappen ook.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 14 apr 2025, 09:38
door RTBS
Provincie Overijssel trekt extra geld uit voor de RB61. Wel zijn er afspraken met NWL gemaakt om de rituitval te verminderen.

Ben benieuwd of ze een nieuwe vervoerder kunnen vinden, mij lijkt de Westfalenbahn de meest logische, zeker gezien haar netwerk rondom Rheine.

https://www.oost.nl/nieuws/3509622/weer ... -te-houden

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 14 apr 2025, 09:51
door marvinkok
Er is geen nieuwe vervoerder, en komt helemaal geen nieuwe vervoerder....
Eurobahn is gewoon overgenomen door de NWL, verder is het puur compensatie voor gestegen kosten.
Beetje slecht vertaald artikel lijkt het wel...

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 14 apr 2025, 10:51
door RTBS
marvinkok schreef: ma 14 apr 2025, 09:51 Er is geen nieuwe vervoerder, en komt helemaal geen nieuwe vervoerder....
Eurobahn is gewoon overgenomen door de NWL, verder is het puur compensatie voor gestegen kosten.
Beetje slecht vertaald artikel lijkt het wel...
Wat ik ervan begrijp is NWL alleen een tijdelijke oplossing dat Eurobahn voor een euro heeft overgenomen omdat het anders failliet zou gaan. Uiterlijk in 2027 moet er een nieuwe investeerder (staat dat gelijk aan een nieuwe vervoerder?) gevonden zijn.

Dit vond ik in de Duitse media:

De lokale vervoersautoriteit Westfalen-Lippe (NWL) neemt de Eurobahn volledig over. Nadat alle 19 districten en zelfstandige steden de vereniging steunden, heeft nu ook de verenigingsvergadering haar goedkeuring gegeven. De overname is bedoeld als tijdelijk, niet permanent. Het doel is om het lokale openbaarvervoersaanbod in de regio te stabiliseren, het bedrijf te herstructureren en het binnen enkele jaren, zodra de aanbieder weer winstgevend is, te verkopen aan een particuliere investeerder.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 14 apr 2025, 23:08
door dennistd
Bij elkaar opgeteld kost de treinverbinding de belastingbetaler in Overijssel vanaf volgend jaar zo'n 4 miljoen euro per jaar. Dagelijks maken er vanuit Overijssel gemiddeld zo'n 400 tot 500 reizigers van de trein gebruik. Omgerekend kost de verbinding daarmee 8000 euro per Overijsselse reiziger, per jaar.
Ze zijn een factor 365 vergeten, dus slechts ongeveer 25 euro per reiziger.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: ma 14 apr 2025, 23:24
door Dionysusnu
Dat klinkt nog steeds als erg veel?
Laat maar, dat is dan weer 25 euro per reiziger per jaar.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 08:09
door MaartenD
dennistd schreef: ma 14 apr 2025, 23:08
Bij elkaar opgeteld kost de treinverbinding de belastingbetaler in Overijssel vanaf volgend jaar zo'n 4 miljoen euro per jaar. Dagelijks maken er vanuit Overijssel gemiddeld zo'n 400 tot 500 reizigers van de trein gebruik. Omgerekend kost de verbinding daarmee 8000 euro per Overijsselse reiziger, per jaar.
Ze zijn een factor 365 vergeten, dus slechts ongeveer 25 euro per reiziger.
Ook het stukje "per Overijsselse reiziger" is framing. Het zijn echt niet alleen maar reizigers uit Overrijssel die van deze verbinding gebruik maken (maar of dat de framing beter maakt? "Provincie Overijssel geeft geld uit aan een treinverbinding voor reizigers die niet uit Overijssel komen!")

Al met al weer een puik stukje journalistiek.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 08:23
door Post
€25 per reiziger per dag. Dus €8.000 klopt op wat afronden na wel.

400*365*25=3.650.000

Vind het veel geld, een enkele treinreis kost dus alleen aan subsidies al €25?

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 08:26
door waldo79
Uiteraard bedient de verbinding Hengelo - Bielefeld meer dan alleen de Overijsselse reizigers. Alleen is RTV Oost de regionale omroep van Overijssel, die zal vooral de relatie met die provincie benadrukken.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 09:36
door RTBS
Als de RB61 wel betrouwbaar zou rijden dan zouden er aanmerkelijk meer regionale reizigers gebruik van maken. Wel bizar dat Eurobahn na zeven jaar nog steeds haar zaakjes niet op orde heeft. Hopelijk kan NWL wel orde op zaken stellen.

Morgen ga ik het weer eens uitproberen, in de ochtend ff checken welke treinen er die dag weer uitvallen. In ieder geval een trein eerder nemen en een lunchpauze in Bielefeld inlassen voordat mijn ICE vertrekt. Mocht de eerste trein uitvallen kan ik eventueel de vervangende bus nemen die meestal rijdt.

Als beide ritten uitvallen en er geen vervangende bussen rijden kan ik altijd nog de boemel naar Munster nemen en daar de trein naar Bielefeld, dan ben ik ook nog ruimschoots op tijd...

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 11:32
door MaartenD
Post schreef: di 15 apr 2025, 08:23 €25 per reiziger per dag. Dus €8.000 klopt op wat afronden na wel.
Nee, dat klopt niet want dan neem je aan dat er maar 500 reizigers zijn. Zelfs 500 unieke mensen die het hele jaar reizen zal niet kloppen.
Het is 500 reizigers per dag ofwel 182.500 reizigers per jaar. En dat kost 4 miljoen.
waldo79 schreef: di 15 apr 2025, 08:26 Uiteraard bedient de verbinding Hengelo - Bielefeld meer dan alleen de Overijsselse reizigers. Alleen is RTV Oost de regionale omroep van Overijssel, die zal vooral de relatie met die provincie benadrukken.
Leuk en aardig, maar het is gewoon onjuist. Het is framing en misinformation. Je mag er wat van vinden dat de provincie geld uitgeeft voor een service die ook door reizigers die niet uit Overijssel komen gebruikt wordt, maar dat is hetzelfde als een provincie die een provinciale weg in beheer heeft. Dat is niet alleen voor mensen uit de provincie.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 11:50
door waldo79
Eens, maar bekijk het gemiddelde bericht van een regionale omroep - dat is allemaal vergelijkbaar opgebouwd. Ik heb profijt van de RB61 als niet inwoner, maar de provincie Overijssel zal net een streepje harder lopen voor eigen inwoners.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 13:02
door Post
MaartenD schreef: di 15 apr 2025, 11:32
Post schreef: di 15 apr 2025, 08:23 €25 per reiziger per dag. Dus €8.000 klopt op wat afronden na wel.
Nee, dat klopt niet want dan neem je aan dat er maar 500 reizigers zijn. Zelfs 500 unieke mensen die het hele jaar reizen zal niet kloppen.
Het is 500 reizigers per dag ofwel 182.500 reizigers per jaar. En dat kost 4 miljoen.
Of het nu wel of niet 500 unieke reizigers zijn, het feit blijft dat je per reiziger €25 per dag kwijt bent.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 13:07
door waldo79
Mogelijk dat het aantal structurele grensoverschrijdende reizigers wat hoger ligt wanneer de treinuitval afneemt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet bijvoorbeeld 5 keer zoveel reizigers.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 17:19
door Wubbo
Ik vind 500 reizigers per dag eigenlijk erg tegenvallen. Volgens planning wordt er 16x/dag/richting gereden, dus 32 treinen/dag. Zitten er toch wel bijna 16 reizigers in elke trein. Voor 16*25=400 euro kun je die ook met een paar taxi's brengen, hou je nog geld over ook.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 17:47
door waldo79
Dat was mijn reactie op een ander platform ook. Mijn idee is dat RE19 en RE13 veel drukker zijn.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 17:58
door verfmeer
RE13 en RE 19 verbinden dan ook veel grotere plaatsen.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 19:58
door Vinny
Wubbo schreef: di 15 apr 2025, 17:19 Ik vind 500 reizigers per dag eigenlijk erg tegenvallen. Volgens planning wordt er 16x/dag/richting gereden, dus 32 treinen/dag. Zitten er toch wel bijna 16 reizigers in elke trein. Voor 16*25=400 euro kun je die ook met een paar taxi's brengen, hou je nog geld over ook.
Het is ongeveer in lijn met andere grensoverschrijdende verbindingen. Het is fijn dat die optie er is, nu de IC verbinding (Amsterdam-Berlijn) zo onbetrouwbaar is geworden. Voor Overijssel kan het nog een idee zijn om station De Lutte te bouwen voor mensen uit de provincie zelf.

Re: Treindiensten Niedersachsen

Geplaatst: di 15 apr 2025, 21:24
door Gamma
Met een extra station tussen Oldenzaal en Hengelo haal je de kering niet meer. Kansloos dus op korte termijn.