Pagina 2 van 2
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: do 03 okt 2024, 10:13
door Gamma
In plaats van de Hanzelijn wordt de Zeeuwse lijn proefbaanvak ERTMS:
https://open.overheid.nl/documenten/dpc ... 5160d5/pdf
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:50
door Commendatore
Wat willen ze allemaal testen dat die lijn zo lang dicht moet?
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:53
door Bemined
Alles, de toekomstige ERTMS implementatie is een stuk uitgebreider dan wat men nu op de HSL gebruikt. Daarnaast wordt dit ook het eerste emplacement waarbij men ook onder ERTMS moet rangeren, op andere ERTMS lijnen schakelt men altijd weer terug op ATB bij de grote stations/emplacementen. En ook overwegen in ERTMS gebied zijn nieuw voor Nederland, hoewel die waarschijnlijk al in de testbaan bij Harlingen aan bod zullen komen.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: do 03 okt 2024, 21:09
door MaartenD
Er is in het verleden toch al getest op Maastricht - Heerlen en Steenwijk - Heerenveen? Beide trajecten hebben ook overwegen.
Of geldt hier "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"?
Sowieso, is er een speciaal probleem met overwegen en ERTMS?
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: do 03 okt 2024, 21:15
door Bemined
Overwegen onder ERTMS worden niet langer met aankondigingssecties aangestuurd, dus dat wordt een hele nieuwe manier van werken. Ook stop/door-schakelingen en verkorte overwegaankondigingen zullen op een andere manier aangestuurd worden.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: do 03 okt 2024, 21:49
door marvinkok
Bemined schreef: ↑do 03 okt 2024, 20:53
Alles, de toekomstige ERTMS implementatie is een stuk uitgebreider dan wat men nu op de HSL gebruikt. Daarnaast wordt dit ook het eerste emplacement waarbij men ook onder ERTMS moet rangeren, op andere ERTMS lijnen schakelt men altijd weer terug op ATB bij de grote stations/emplacementen. En ook overwegen in ERTMS gebied zijn nieuw voor Nederland, hoewel die waarschijnlijk al in de testbaan bij Harlingen aan bod zullen komen.
Rangeren onder ERTMS gebeurd al dagelijks, zoals op de Kijfhoek, langs de Havenspoorlijn ...
Maar je bedoeld vast specifiek Level 2, dat heb je nu eigenlijk alleen op de Cup.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 08:51
door IIVQ
Cup?
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 09:06
door ITF
Centraal UitwisselPunt in Valburg,
OpenRailwayMap.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 17:06
door IIVQ
Bedankt! Het is trouwens Container, niet Centraal.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 17:22
door trolly
C-cup dan maar?
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 20:40
door marvinkok
Nou, Containers worden er niet uitgewisseld, en dat is laatst ook vakkundig om zeep geholpen... In alle documentatie wordt het toch echt Centraal Uitwisselpunt genoemd.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 20:42
door IIVQ
Dan is die naam veranderd. Vroeger was het Container...
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: do 24 okt 2024, 18:39
door Bemined
Vorige week is de aanbesteding van start gegaan voor realisatie van ERTMS op Leeuwarden - Harlingen en Leeuwarden - Stavoren. De bouw zou in 2025 moeten starten en het moet respectievelijk in voorjaar en najaar 2027 gereed zijn:
https://www.prorail.nl/nieuws/ertms-aan ... -van-start
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: wo 27 nov 2024, 20:41
door Bemined
En ERTMS Kijfhoek - Belgische grens is inmiddels gegund:
https://www.prorail.nl/nieuws/combinati ... sche-grens
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 17 jan 2025, 13:59
door Kopri
ETCS wordt nu ingebouwd bij de eerste VIRM voor testen:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10925/ ... serie.html
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 17 jan 2025, 14:07
door rvdborgt
Dus over 4 jaar zou de stoptrein naar Antwerpen eindelijk een hogere frequentie kunnen krijgen. Slechts zo'n 15 jaar nadat dat was aangekondigd. Hoera enzo.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: vr 17 jan 2025, 14:29
door Suus
Eerst nog een zomer met voornamelijk busvervoer naar Roosendaal natuurlijk, terwijl het wisseleliminatieteam van ProRail op bezoek is.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 16:09
door Dionysusnu
iamthedutchdude schreef: ↑ma 07 apr 2025, 10:09Ik weet echter niet hoe het staat met de voortgang wat betreft de specificatie en certificatie van STM-ATBNG: het laatste nieuws dat ik daarover gehoord heb was de gunning aan Alstom in 2022.
Toevallig is de 22e voortgangsrapportage afgelopen week
gepubliceerd. Daarin staat o.a. over de STM ATB NG:
De eerste praktijktests met de STM ATB NG in de WINK-treinen zijn succesvol afgerond. Daarnaast worden in het testcentrum in Amersfoort testen uitgevoerd om de werking van het integrale systeem verder te beproeven. Het totale ontwikkeltraject van de STM ATB NG neemt meer tijd in beslag dan oorspronkelijk gepland, omdat de specificaties verder moeten worden uitgewerkt. De ontwikkeling loopt verdere vertraging op door veiligheidsissues die tijdens testen met een nieuwe softwareversie naar voren kwamen. Het is onzeker of de STM ATB NG op tijd klaar is voor de ingebruikname van Harlingen Haven – Leeuwarden. Ingebruikname van dit baanvak is niet mogelijk zonder materieel dat voorzien is van STM ATB NG.
De eerste twee prototypes van het treintype WINK (First in Class) zijn voorzien van ERTMS. De volgende stap is het testen van de treinen. Om bij de ingebruikname van het baanvak Harlingen Haven – Leeuwarden te kunnen rijden is het nodig dat 6 treinen worden omgebouwd. Dit is niet mogelijk zonder STM ATB NG.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 16:34
door Dionysusnu
Andere nieuwtjes uit de rapportage:
Integratie HSL-Zuid:
De ERTMS-versie en technische uitvoering op de HSL-Zuid verschilt zodanig van de ERTMS-versie die uitgerold gaat worden op het Hoofdrailnet (HRN) dat een directe koppeling maken onmogelijk is. De originele leverancier (Thales) van het Radio Block Center (RBC) op de HSL-Zuid heeft aangegeven dat aanpassingen aan het huidige RBC niet meer mogelijk zijn. Onder regie van de programmadirectie werken we aan het vinden van oplossingen. De eerste stap is het inventariseren van de situatie en het verkennen van mogelijke alternatieven.
Het programma wordt opgedeeld in tranches:
Overeenkomstig het kabinetsbesluit creëren we de basis voor de landelijke uitrol van ERTMS. We delen daarbij de oorspronkelijke programmascope en de landelijke uitrol op in tranches. De eerste tranche richt zich op het ontwikkelen en werkend krijgen van het vervoersysteem met ERTMS level 2-only conform systeemversie 2.1 op een druk, met gemengd vervoer bereden baanvak. Dit omvat de ontwikkeling van het centrale ERTMS-systeem, aanpassing van diverse IT-systemen, processen en cybersecuritymaatregelen, opleiding van gebruikers en de inbouw of actualisatie van het ERTMS-systeem in treinen. In de verslagperiode is de scope van Tranche 1 vastgesteld. Een belangrijk onderdeel daarvan is de besluitvorming over de verplaatsing van het test- en proefbedrijf van de Hanzelijn naar de Zeeuwse lijn. Hiermee omvat de eerste tranche: de aanleg van ERTMS op de Noordelijke lijnen, de Zeeuwse Lijn en Kijfhoek – Roosendaal – Belgische grens, inclusief de verwijdering van seinen en het ATB-systeem. Daarnaast is gestart met het in beeld brengen van de tweede tranche.
ERTMS voor de NS Flirts:
NS en Stadler Services tekenden in de verslagperiode [juli-december '24] het contract voor de ERTMS retrofit van 58 FLIRT-treinstellen.
ERTMS voor de SLTs uitgesteld:
NS bouwt het treintype SLT niet om binnen de eerste tranche. Het is op dit moment niet duidelijk of en wanneer de SLT nodig is voor het rijden met ERTMS. Daarom is de aanbesteding voor de SLT gepauzeerd.
Ombouw onderhoudsmaterieel (gele vloot):
Het wordt steeds duidelijker dat het ombouwen van bestaande voertuigen niet haalbaar is. In de verslagperiode zijn de al eerder genoemde oplossingsrichtingen zoals de oud-voor-nieuw regeling, het inzetten van goederenlocomotieven om bestaande voertuigen te trekken, en het ontwikkelen van ERTMS-light oplossingen verder onderzocht.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 16:36
door marvinkok
Waarom zou Leeuwarden- Harlingen niet in gebruik genomen kunnen worden zonder STM-ATBNG?
Wordt de ATBNG bij de WINK verwijderd ten gunste van ETCS?
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 16:53
door Dionysusnu
Ja, effectief wel. ETCS neemt de hoofdfunctie van treinbeveiliging en infovoorziening aan de machinist over. De klassieke snelheidsmeter wordt dus vervangen door een beeldscherm. De STM is dan nodig om de informatie van de bakens naar ERTMS-taal te vertalen.
Desondanks snap ik niet helemaal waarom de STM ATB NG per sé nodig zou zijn. Het emplacement van Leeuwarden is EG, dus in principe zou je op
Hlgh-
Lw geen NG tegenkomen na de ombouw. Dan heb je wel dat de omgebouwde WINKs alleen nog maar op die lijn kunnen rijden, maar dat lijkt me niet zó'n groot probleem. De rapportage heeft het over een beperkte serie van 6 treinstellen voor het proefbedrijf.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 17:02
door Bemined
De ETCS installatie blijft actief als er onder ATB gereden wordt, de balises moeten immers nog wel uitgelezen worden in ATB gebied want de trein moet al van te voren gaan inbellen (als je van Schiphol naar Utrecht rijdt kom je vlak na Amsterdam Zuid al de eerste balises tegen, terwijl de dual signalling pas vanaf Bijlmer is).
De transitie komt overigens net voorbij Deinum te liggen, dus de trein zal nog een klein stukje onder NG moeten rijden voor deze in Leeuwarden komt.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 17:58
door Dionysusnu
Bemined schreef: ↑ma 07 apr 2025, 17:02
De ETCS installatie blijft actief als er onder ATB gereden wordt, de balises moeten immers nog wel uitgelezen worden in ATB gebied want de trein moet al van te voren gaan inbellen (als je van Schiphol naar Utrecht rijdt kom je vlak na Amsterdam Zuid al de eerste balises tegen, terwijl de dual signalling pas vanaf Bijlmer is).
(Wat is hier de relevantie van? Ik snap niet waar je op reageert)
Bemined schreef: ↑ma 07 apr 2025, 17:02
De transitie komt overigens net voorbij Deinum te liggen, dus de trein zal nog een klein stukje onder NG moeten rijden voor deze in Leeuwarden komt.
Dus van Leeuwarden naar Deinum krijg je vertrek met EG, omschakelen naar NG, en net daarna naar ETCS?

Maar weet je het zeker? Richting Leeuwarden staan de borden "ATB" en "CODE" voor de overgang naar EG nu al vlakbij Deinum, net na het voorsein.
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 18:21
door Bemined
De code borden staan bij de inrijdseinen van Leeuwarden, zie hier:
https://youtu.be/H2KNgSYpqNY?t=3199
Re: [Project] ERTMS
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 18:23
door Dionysusnu
Oh, die zullen bij de ombouw van Leeuwarden verplaatst zijn. In
2024 stonden ze nog wel bij Deinum.