Ik heb even uit lopen zoeken wat de provincie nu wil met Haarlem Nieuw Zuid
Ik vond op een in mijn ogen wat verwarrende manier van de gemeente raad de stukken
Collegebesluit,
Stedenbouwkundig Plan,
ontwerp kaart en
vormgevingsdocument
In dat laatste document staan een paar mooie schetsen van hoe ze verwachten dat het gaat worden. Ik vind het erg groot en fancy opgezet voor een bushub, menig station is minder netjes opgezet.
Ze hebben dit ook gepland om te kunnen gaan gebruiken met 4 plekken waar twee dubbelgelede bussen achter elkaar passen. Dat zou een behoorlijke capaciteit betekenen.
Ze gaan ook wel een hoop plaatsen nodig hebben, want uit de PvE lijkt het dat ze alle lijnen die nu door Europaweg/Schipholweg gaan daar mogelijk inkorten.
Het laatste stuk van lijn 8 en 73 naar Schalwijk Centrum staan enkel vanaf Haarlem Nieuw Zuid als verplicht, voor lijn 80 zijn de twee helften verplicht met (mogelijke) splitsing in Haarlem Nieuw Zuid, en de nieuwe lijnen (244 en mogelijke lijnen naar Schiphol en A'dam Lelylaan) beginnen daar.
Ook zou het het eindpunt worden van lijn 4
De nieuwe hub word ook als A-knooppunt, wat het op de zelfde (formele) schaal brengt als beter verbonden treinstations. (en betekent dat de bus vervoerder met een aansluiting hierheen deze lijn als verbonden aan kan merken)
Met de eisen in 2.8.1 denk ik dat ze lijn 244 willen koppelen aan lijn 8 of 73, wat toch weer een doorverbinding is (al zijn andere verdere verbindingen van lijnen volgens mij niet uitgesloten)
Ik zie ook geen verplichting om Haarlem Nieuw Zuid met Haarlem Centraal te verbinden,ze vinden dat de R-net lijnen uit AML voldoende om als enige verbinding te gelden, kennelijk.
Daarnaast lijken de optionele nieuwe lijnen naar Schiphol en Amsterdam Lelylaan gaan als enige mogelijke stop tussen Nieuw Zuid en de eindhalte Burgemeester Reinaldstraat te hebben, wat het meer een shuttle dan een buslijn maakt in mijn ogen.
Anywhay hoop gezegd op mijn net afgestofde accout