Pagina 2 van 8
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 11:24
door TomSteyl
Is daar ongeveer hetzelfde als bij DB het geval is, dat als je Fernverkehr zodanig vertraagd is, dat je Zugbindung wordt opgeheven?
Ik weet het niet hé, maar heb zo het vermoeden dat de EC wordt geëxploiteerd onder de reguliere concessie NS-NMBS en de ECD onder een commercieel open access-contract. Weet iemand hoe die situatie precies zit?
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 11:47
door mave94
Er was intern ook erg verwarrend over gecommuniceerd. Ik heb het intern bij NS International nagevraagd en dit was het antwoord:
NS International schreef:Tickets voor Eurocity Direct zijn niet geldig op EuroCity en omgekeerd. Bij uitval van treinen is het echter wel toegestaan om een ticket voor de ene trein te gebruiken voor de andere trein.
Dat is een goede zaak, als je ziet dat de EuroCity in de eerste week al regelmatig was uitgevallen. Reizigers komen dan niet altijd meteen een uur later op de bestemming.

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 11:51
door rvdborgt
TomSteyl schreef: ↑ma 23 dec 2024, 11:24
Is daar ongeveer hetzelfde als bij DB het geval is, dat als je Fernverkehr zodanig vertraagd is, dat je Zugbindung wordt opgeheven?
Daar komt het op neer. Bovendien, treinbinding voor een opgeheven trein lijkt me niet mogelijk...
TomSteyl schreef: ↑ma 23 dec 2024, 11:24
Ik weet het niet hé, maar heb zo het vermoeden dat de EC wordt geëxploiteerd onder de reguliere concessie NS-NMBS en de ECD onder een commercieel open access-contract. Weet iemand hoe die situatie precies zit?
Of een trein onder een concessie wordt gereden of niet, doet voor reizigersrechten niet terzake.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 12:18
door mave94
Dat over de concessie vs. open access is niet altijd waar. Wanneer een Eurocity / Eurocity Direct uitvalt, mag je bijvoorbeeld niet zomaar met een Eurostar reizen. Je dient hiervoor een nieuw ticket te kopen en je kan het geld van je oude ticket voor de EC / ECD terugvragen. EC en ECD zijn weliswaar andere treincategorieën, maar het zijn wel dezelfde vervoersmaatschappijen. Voor zover ik weet worden beide treinen gezamenlijk door NS en NMBS uitgevoerd.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 12:28
door rvdborgt
Matt schreef: ↑ma 23 dec 2024, 12:18
Dat over de concessie vs. open access is niet altijd waar. Wanneer een Eurocity / Eurocity Direct uitvalt, mag je bijvoorbeeld niet zomaar met een Eurostar reizen. Je dient hiervoor een nieuw ticket te kopen en je kan het geld van je oude ticket voor de EC / ECD terugvragen.
Eurostar wordt buiten Nederland door een andere vervoerder gereden dus gebruik daarvan zal niet snel worden toegestaan. Als er echter geen andere treinen rijden, zou dat wel moeten worden toegestaan, maar zoiets moet geval per geval worden beoordeeld. De vervoerder is immers verplicht om een alternatief zonder extra kosten te organiseren.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 12:30
door sirvinniei
Bij het nmbs loket op Antwerpen zeiden ze dat je de dan maar via Roosendaal moest gaan met het boemeltje. Lijkt erop dat de communicatie ook niet duidelijk is.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 12:59
door mave94
Een vervoerder zoals NS, DB of NMBS kan niet zomaar zeggen dat je ticket nu geldig is op een Eurostar. Vanuit het perspectief van Eurostar krijgt Eurostar dan in feite passagiers die niet betalen voor zijn diensten. Het treinpersoneel van Eurostar ziet het als een ongeldig ticket en je zal het boordtarief moeten betalen. Soms wil het treinpersoneel hier coulant in zijn, maar in principe mogen ze gewoon het boordtarief rekenen op de Eurostar.
Ditzelfde gebeurt overigens ook bij Flixtrain. Tickets van DB zijn ook niet zomaar geldig op de treinen van Flixtrain.
Wel mag je bij uitval van IC Brussel / Eurocity / Eurocity Direct vaak als alternatief via Roosendaal reizen, omdat dit van dezelfde vervoerder is.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 13:00
door Montecito08
De vervoersvoorwaarden zijn duidelijk - je mag met een andere trein van de vervoerders verder reizen, in dit geval NS en NMBS.
Maar het zou goed zijn duidelijke richtlijnen op te stellen en deze online te plaatsen. Zo kunnen deze treinen als backup voor elkaar gelden.
Grijs gebied is of je ook met Eurostar mee mag, aangezien deze trein in Nederland door NS gereden wordt (in België overigens niet meer door NMBS tegenwoordig).
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 19:53
door Lange_Dre
Hoe zit het eigenlijk met het binnenlands gebruik van de eurocity direct? Kan dat wel nog steeds met de ov chipkaart, of moet je daar ook een speciaal ticket voor kopen?
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 19:56
door waldo79
Ten noorden van Rotterdam Centraal kan het met binnenlandse vervoerbewijzen.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: ma 23 dec 2024, 23:07
door mave94
Binnen Nederland, dus tussen Lelystad/Amsterdam en Rotterdam, is de EuroCity Direct gelijk aan de IC Direct. Je kan een binnenlands ticket gebruiken en betaalt de HSL toeslag. Binnen België mag de EuroCity Direct echter niet worden gebruikt met binnenlandse vervoersbewijzen van NMBS.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 06:56
door Suus
Afgelopen woensdag heb ik een aantal mensen gezien die aan de (Nederlandse) conducteurs in Antwerpen-Centraal vroegen of ze mee mochten naar Brussel-Zuid, en die mochten toen instappen. De treindienst Antwerpen - Charleroi was toen wel flink verstoord door een defecte trein bij Luchtbal.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 09:18
door Commendatore
Die boekingsmodule van NS International is ook wel leuk trouwens: ik ben momenteel bezig een tripje naar Gent te plannen om daar de Erich Heckel-tentoonstelling in het MSK te gaan bekijken. Plan ik de reis bij NS compleet door van Zwolle naar Gent, dan zit ik (met NS100) al snel aan 80 tot meer dan 100 euro tweede klasse en krijg ik de Eurocity nergens te zien. Plan ik vanaf Rotterdam dan gebeurt hetzelfde. Pas als ik Breda als startpunt aangeef dan verschijnt de EC: 25 tot 35,60 euro.
En dan verschijnt er ook nog de tekst “Tip! Het is voordelig om te boeken vanaf uw dichtstbijzijnde station.” Right.

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 09:28
door Nitein-Repart
Probeer de reisplanner van NMBS International eens (
https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Trein ... TravelWish) en voer onder uitgebreide zoekopties via-station "Nijmegen" in. Dan krijg je wel de Eurocity te pakken.
De reisplanner van NS International is echt zwaar ondermaats: je kunt geen via-station invoeren of anderzijds dingen finetunen. Wil je toch persé met NS International reizen, voer dan Wijhe-Gent in in plaats van Zwolle-Gent.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 09:38
door Commendatore
Dat weet ik, maar het is niet bepaald netjes richting mensen met minder ervaring.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 11:05
door TomSteyl
Nitein-Repart schreef: ↑di 24 dec 2024, 09:28
Probeer de reisplanner van NMBS International eens (
https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Trein ... TravelWish) en voer onder uitgebreide zoekopties via-station "Nijmegen" in. Dan krijg je wel de Eurocity te pakken.
De reisplanner van NS International is echt zwaar ondermaats: je kunt geen via-station invoeren of anderzijds dingen finetunen. Wil je toch persé met NS International reizen, voer dan Wijhe-Gent in in plaats van Zwolle-Gent.
Ik krijg een beetje dezelfde vibe als bij de DB-planner. Frankfurt-Venlo is fors duurder dan Frankfurt-Blerick/Tegelen. Soms is het gewoon een beetje spelen met het systeem

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 11:50
door en-es
Die boekingen met EC en ECD is sowieso erg vaag. Ik verbaas me ook over de extreem hoge 1e klasse tarieven.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 12:35
door IIVQ
Dat ligt aan de tijdligging. De ECD haalt de EC in, en is daardoor op veel relaties sneller, waarbij ECD geen eerdere/latere/minder-overstappenmogelijkheid biedt. Ik heb het idee dat de meeste planners (iig NMBS internationaal, NSI, Bahn.de) niet bewust de goedkoopste optie laten zien als diehetzelfde aantal overstappen biedt (en niet een eerdere of latere reisoptie is).
Vanuit het systeem gezien logisch: eerst wordt de reis bepaald en daarna voor die reis de kosten. Als je namelijk een individuele reis selecteert worden die tarieven als een pre-reserveri v bijv. een kwartier vastgehouden, en daar moeten de site-eigenaren een kleine fee voor betalen. Het direct laten zien van de prijs voor álle opties (wat NSI overigens soms wel doet) is daarom een dure aangelegenheid voor websites.
Dat vasthouden is wel een service naar de reiziger, als je een ticket boekt en een prijs ziet, kan je (binnen dat kwartier) niet ineens "dit ticket is niet meer (voor deze prijs) beschikbaar" zien. Vooral van belang voor treinreizen die een prijsopbouw met mandjessysteem en/of verplichte reservering (en dus beperkt aantal zitplaatsen) hebben. Maar het werkt het prijsvergelijken tegen.
Bij luchtvaartmaatschappijen zie je dat ze dit probleem al een aantal decennia opgelost hebben, maar doordat er vaak veel minder opties zijn en de winsten véél groter, is het niet zo bezwaarlijk een paar opties een half uur vast te houden.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 12:42
door Suus
Voor een verbinding die zowel de Eurocity als Eurocity Direct rechtstreeks verbinden krijg je wel alle opties te zien.
Ookal schiet NSI zich daar nogmaals mee in de voet, want zowel de ECD als Eurostar tussen Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid worden met een rode kleur als duur ticket aangeduid, hoewel Eurostar bijna 30 euro duurder is dan de ECD en dus de gele kleur ook wel toepasselijk is.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 13:30
door IIVQ
Ik had laatst iets waarbij de Eurostar stukken goeikoper was dan de ECD.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: di 24 dec 2024, 16:06
door rvdborgt
Commendatore schreef: ↑di 24 dec 2024, 09:38
Dat weet ik, maar het is niet bepaald netjes richting mensen met minder ervaring.
Het is niet alleen niet netjes van NSI, het is een inbreuk op de EU-wetgeving. Het is verplicht om ook de goedkoopste optie te laten zien.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: do 26 dec 2024, 16:47
door Commendatore
Zo te zien is de betrouwbaarheid vanmiddag ook weer niet al te best.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: do 26 dec 2024, 17:06
door en-es
Fyra 2.0

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: do 26 dec 2024, 17:11
door Commendatore
Ik vraag me trouwens wel af waar het hem in zit, want het materieel waarmee gereden wordt is nu ook niet bepaald nieuw.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Geplaatst: do 26 dec 2024, 18:32
door waldo79
Ligt het wel aan het materieel of is het een personeelsgebrek
